Författare Ämne: Vad ska det vara på andra sidan spåren?  (läst 418 gånger)

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.445
    • http://arstuga.se/jvg.htm
Vad ska det vara på andra sidan spåren?
« skrivet: ons 15 nov 2017, 09:44:46 »
Jag har idétorka när det gäller att fylla ut ytan på den smala (övre) långsidan av min lilla järnverksmodul.

Det är en linjeplats och alltså ingen station. På den bredare delen ligger järnverksområdet, med malmavlastning till höger och utlastning av "järnprodukter" till vänster; större delen av bruket ligger alltså nedanför huskulisserna i nederkant. Så långt allt väl (och även om det är för litet är det i alla fall en destination till våra 3-4 värmländska gruvmoduler).

Men vad gör man med ytorna ovanför det genomgående spåret? Mer järnverksområde vill jag inte ha där eftersom huvudlinjen passerar genom. Funderar på en liten hållplats med en kort perrong till vänster på den högra modulen, och kanske ett banarbetsskjul på den vänstra modulen. Men jag vet inte, det känns lite idéfattigt... så förslag mottas tacksamt...! :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
SV: Vad ska det vara på andra sidan spåren?
« Svar #1 skrivet: ons 15 nov 2017, 10:19:08 »
Du kanske "inte" ska ha något alls där? "Bara" ett staket, ett dike, buskar och lite skitig natur?

Observera "-tecknen runt inte och bara. Själv tycker jag att just buskar och skitighet är det svåraste som finns. Lövträd är också med på den listan.

Arstuga

• Veteran
« Svar #2 skrivet: ons 15 nov 2017, 10:42:35 »
Jo, det är en bra tanke, fast grejen är lite att jag har så på två andra moduler jag har, så det vore kul att avvika från mitt eget mönster. Fast det kunde ju inte du veta. :)

Du kanske "inte" ska ha något alls där? "Bara" ett staket, ett dike, buskar och lite skitig natur?

Observera "-tecknen runt inte och bara. Själv tycker jag att just buskar och skitighet är det svåraste som finns. Lövträd är också med på den listan.
Hälsningar
Stefan Nilsson

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.392
« Svar #3 skrivet: ons 15 nov 2017, 10:52:52 »
Jag tror också att det blir bäst med enbart natur i framkanten, då dras blickarna till det som är intressant på andra sidan spåren.
Hållplats, skulle man lägga den här? Skulle den vara för personalen på järnverket så borde den ligga på andra sidan spåret och skulle den vara för någon by i närheten så skulle man väl inte ha den precis vid järnverket? Borde ju störa järnverkets verksamhet och inte vara så trevligt för på och avstigande.

Sedan kan man fundera över vilken tid det hela ska föreställa. Är det före eller efter 70-talet?
Påverkar tex hur skitigt det är runt omkring, förorenat dike tex. Nergrävda tunnor etc, det miljösyndades en hel del före 70-talet då intresset för miljöfrågor slog igenom på allvar.

Såg ditt senaste svar nu, ett alternativ skulle kunna vara en del av någon annan industritomt som fortsätter ut över modulkanten.
Lite bakgård, asfalt med diverse lagerutrymme, sopcontainrar och så ett sånt där högt staket med taggtråd runt om.

Mvh UB

Arstuga

• Veteran
« Svar #4 skrivet: ons 15 nov 2017, 10:57:56 »
Ja, glömde skriva tidsperiod, före 70-tal är tanken. Men bakgårdar på andra industritomter är en intressant idé, ska grunna vidare på det!
Hälsningar
Stefan Nilsson

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #5 skrivet: ons 15 nov 2017, 11:10:06 »
Ber om ursäkt UB, men jag kan inte låta bli. :)

From nu så har jag nedgrävda tunnor på alla mina moduler...

Arstuga

• Veteran
« Svar #6 skrivet: ons 15 nov 2017, 11:14:40 »
From nu så har jag nedgrävda tunnor på alla mina moduler...
:lol:
Hälsningar
Stefan Nilsson

PaBlo

• Användare
  • Antal inlägg: 428
« Svar #7 skrivet: ons 15 nov 2017, 12:14:22 »
Slagghögar och lämningar från tidigare järnbruksverksamhet på platsen. T.ex. masugns/rostugn/kalkugnsruiner utförda i slaggsten. Eller kanske räcker med bara några slaggstenspelare och ramp som varit del av ett rivet kolhus.

Arstuga

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tor 16 nov 2017, 00:01:14 »
Ja, bra idé!

Slagghögar och lämningar från tidigare järnbruksverksamhet på platsen. T.ex. masugns/rostugn/kalkugnsruiner utförda i slaggsten. Eller kanske räcker med bara några slaggstenspelare och ramp som varit del av ett rivet kolhus.
Hälsningar
Stefan Nilsson