Författare Ämne: Kardanaxel  (läst 913 gånger)

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
Kardanaxel
« skrivet: tis 14 nov 2017, 14:40:49 »
Mitt nyinköpta mässinglok behöver en ny kardanaxel, den gamla har murknat och höll inte för att kopplas isär. Axeldiameter 2,2606 mm eller 0,0890 inch eller wire 43. Alltså amerikanskt mått. Längden borde gå att anpassa. Några tips?
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

usjkpas

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 316
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
SV: Kardanaxel
« Svar #1 skrivet: tis 14 nov 2017, 20:33:10 »
Fåtöljrallare som kan ses på SMJ ibland.... Svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

alsum

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.942
  • alsum
SV: Kardanaxel
« Svar #2 skrivet: ons 15 nov 2017, 07:15:53 »
Kardanaxel ska vara jämn runda, inte oval form.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #3 skrivet: ons 15 nov 2017, 07:23:33 »
Dessutom ska den ha två knutar och en axel som kan löpa.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #4 skrivet: ons 15 nov 2017, 07:25:19 »
Kanske ska förtydliga att den ska förbinda lokets två truckar.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #5 skrivet: ons 15 nov 2017, 07:37:06 »
En bild säger mer än tusen ord:



Det är alltså axlarna i truckarna som har diameter 2,2606 mm.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 612
SV: Kardanaxel
« Svar #6 skrivet: ons 15 nov 2017, 09:15:47 »
En bild säger mer än tusen ord:



Det är alltså axlarna i truckarna som har diameter 2,2606 mm.

Ett naturligt ställe att leta på för modeller av amerikanskt ursprung brukar vara NWSL.
Den efterfrågade axeldiametern ser inte ut att vara representerad i sortimentet. Kan kanske vara lösbart med viss bearbetning. Annars kan det ju finnas bättre urval på annat håll.
- o000oo -

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #7 skrivet: ons 15 nov 2017, 09:40:10 »
Jag har kollat NWSL och kommit till samma slutsats.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 348
    • -
SV: Kardanaxel
« Svar #8 skrivet: ons 15 nov 2017, 10:51:59 »
Hejsan!

Skulle det funka med att sätta en bit krympslang över kardanen och därmed hålla ihop den trasiga knuten?

...eller be Shape-ways att skriva ut en ny del?

Hoppas du löser det!

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #9 skrivet: ons 15 nov 2017, 14:20:48 »
Tyvärr, ett öra är borta.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Kardanaxel
« Svar #10 skrivet: ons 15 nov 2017, 15:15:41 »

...eller be Shape-ways att skriva ut en ny del?

Stefan E  :)

Man kan inte "be" Shapeways att skriva ut något. Finns inte saken i deras register (vilket den antagligen inte gör) måste du göra en 3-d cad på vad du behöver och skicka in den till Shapeways. Sedan kanske du kan få (givetvis betala också) något som förhoppningsvis funkar.

Skulle tro att den funktion som eftersträvas kan lösas med en blandning av Roco, Atlas och Katodelar. De flesta kopplingar har 2 mm axelhål men en uppborrning till de dryga 2,2 mm som behövs är inget problem.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.708
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #12 skrivet: ons 15 nov 2017, 15:43:51 »
Tack för dina förslag, Svante, men vi har inga borrdiametrar på 2,26 mm i Sverige vad jag vet. 2,25 finns (och de har alltid undermått), men hur vidgar jag då till lämplig passning? Brotschar är dyra och femkantrivare duger inte. Skulle vara en borr på 2,3 då om man hittar en som är ett par tiondelar mindre och litar på att plasten ger efter lite när man borrar.

Varför blandar du Roco, Atlas och Kato? Har deras "splinesaxlar" samma mått? Du får gärna ge mig lite mer kött på benen.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #13 skrivet: ons 15 nov 2017, 15:46:58 »
Mikro Mark's axlar har hål för 3/32" stålaxlar vilket är drygt 12 tiondelar för stort. Det börjar kännas hopplöst ...
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Kardanaxel
« Svar #14 skrivet: ons 15 nov 2017, 16:15:27 »
Jag förmodar att du har ett boggilok.... de flesta fabrikat löser detta genom att ha skjutbarheten i själva kopplingen efter som rörelsevägen är så liten. Splineskardaner är onödigt i de allra flesta fall.

Då ser kardanaxlarna ut så här...


Och kopplingsdelen som på den här snäckaxeln...


Dessutom... det är plast, nylon eller liknande i kopplingsdelarna så så borrdimensionen är inte så kritisk som om det vore metall. Oftast så blir hålet lite mindre än vald borr så jag tror att det funkar utmärkt att borra 2,3 här. Annars finns det ju alltid Loctites gröna bussnings och lagerlåsning.

Sedan finns det ju alltid Ultrascales kardansats där man kapar och sätter ihop till precis den längd man behöver.
https://www.ultrascale.uk/eshop/products/view/CAT028/476

SA
« Senast ändrad: ons 15 nov 2017, 16:19:53 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #15 skrivet: ons 15 nov 2017, 16:28:03 »
Tack Svante, du fick min hjärna att börja fungera igen. Jag tror att jag löser detta på egen hand nu efter vår korta brainstorming.  :beer:
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Lasp

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 68
SV: Kardanaxel
« Svar #16 skrivet: ons 15 nov 2017, 20:57:32 »
Undrar vad det är för mätinstrument som mäter tiotusendel :pinch:

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #17 skrivet: tor 16 nov 2017, 07:11:49 »
Citera
Undrar vad det är för mätinstrument som mäter tiotusendel

Uppgiften är hämtad från en översättningstabell. Digitalt skjutmått sa 2,26 mm och närmaste värde i tabellen var just 2,2606.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Kardanaxel
« Svar #18 skrivet: tor 16 nov 2017, 09:33:19 »
Citera
Undrar vad det är för mätinstrument som mäter tiotusendel

Uppgiften är hämtad från en översättningstabell. Digitalt skjutmått sa 2,26 mm och närmaste värde i tabellen var just 2,2606.

Ovanligt mått... vad var originalmåttet?

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 348
    • -
SV: Kardanaxel
« Svar #19 skrivet: tor 16 nov 2017, 10:42:04 »

...eller be Shape-ways att skriva ut en ny del?

Stefan E  :)

Man kan inte "be" Shapeways att skriva ut något. Finns inte saken i deras register (vilket den antagligen inte gör) måste du göra en 3-d cad på vad du behöver och skicka in den till Shapeways. Sedan kanske du kan få (givetvis betala också) något som förhoppningsvis funkar.




Jag vet mycket väl hur det fungerar att beställa från Shapeways, Svante.
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men jag förutsatte att Spirre förstod vad jag menade ändå, det var till honom mitt svar var riktat.

Stefan E  :beer:
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #20 skrivet: tor 16 nov 2017, 14:26:10 »
Citera
Ovanligt mått... vad var originalmåttet?

Du menar "på amerikanska"? 0.0890 inch eller Wire 43.

Problemet är löst tack vare det du sa, jag skaffade en bit nylonaxel (inte det trevligaste materialet att bearbeta) och borrade ur en 4mm mässingaxel 2,5mm. Kapade den i 2 fyra mm långa bitar och lödde ringarna på ett 2,5 mm mässingrör. Filade till "kulor" av ringarna i svarven och borrade 1,2mm hål i kulorna, förskjutna 90º. Pressade i pianotråd 1,2mm i kulorna. Nylonaxeln borrades ur 2,3mm i 8mm längd + 4,2mm i 4mm längd. Skårorna fixade jag i bandsågen.

Nu går loket fint igen.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 612
SV: Kardanaxel
« Svar #21 skrivet: tor 16 nov 2017, 15:31:29 »
Citera
Ovanligt mått... vad var originalmåttet?

Du menar "på amerikanska"? 0.0890 inch eller Wire 43.

...

Även om det MJ-relaterade problemet nu är ur världen kvarstår mystiken kring serien av måttkonverteringar. Den verkar svår att rekonstruera. För "Wire gauges" finns en mindre uppsjö av dimensionsserier att botanisera i. I ingen av de jag återfunnit finns något WG# som definieras som 0,0890 tum. I de flesta verkar det måttet hamna mellan WG 11 och 14. WG 43 ligger vanligtvis på dimensioner under 0,1 mm.
Så varifrån kom de refererade måtten förutom det uppmätta 2,26 mm? Jag tror det ligger några felmätta/fellästa hundar begravda i de ursprungliga måttangivelserna. Det är troligt att redan skjutmåttets 2,26 mm inte avspeglar nominellt mått, utan inkluderar några hundradelars toleranser åt endera hållet. American Wire Gauge (AWG) #11 anges till 0,0907 tum/ 2,30 mm medan Standard Wire Gauge (SWG) #13 direkt angivet i mm skall vara 2,2368.
« Senast ändrad: tor 16 nov 2017, 15:34:37 av d680ae »
- o000oo -

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #22 skrivet: tor 16 nov 2017, 17:12:49 »
Källan är GOLDEN SPIKE US PROTOTYPE MODEL RAILROADERS OF AUSTRIA. Specifikt avsnittet Drill size chart, wire gauges. Jag tyckte att den såg tillförlitlig ut när jag hittade den.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 612
SV: Kardanaxel
« Svar #23 skrivet: tor 16 nov 2017, 21:29:18 »
Källan är GOLDEN SPIKE US PROTOTYPE MODEL RAILROADERS OF AUSTRIA. Specifikt avsnittet Drill size chart, wire gauges. Jag tyckte att den såg tillförlitlig ut när jag hittade den.

Det verkar vara lite svårt att källgranska den numera. Kan den ha varit lika tillförlitlig som deras webbhotell verkar ha varit?
Citat från: GOLDEN SPIKE US PROTOTYPE MODEL RAILROADERS OF AUSTRIA
Probleme mit Web Site / Problems with our HomePage:
Das meiste Material unseres Web-Auftritts war auf einem Server von 8ung.at
Leider scheint 8ung.at ohne vorige Ankündigung den Betrieb eingestellt zu haben, daher funktionieren die meisten Links von dieser HomePage nicht mehr.
Wir bedauern die Unannehmlichkeiten und bitten um Geduld!

Det verkar dessutom lite udda av tillverkaren att välja dimension på axelstål ur någon WG-tabell när den ligger så nära en rätt vanlig axeldimension som 3/32 tum (~ 2,38 mm).
- o000oo -

Spirre

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.497
SV: Kardanaxel
« Svar #24 skrivet: Igår kl. 08:29:19 »
Citera
Det verkar dessutom lite udda av tillverkaren att välja dimension på axelstål ur någon WG-tabell när den ligger så nära en rätt vanlig axeldimension som 3/32 tum (~ 2,38 mm).

Håller helt med dig. Har aldrig sett den dimensionen tidigare och då har jag ändå ett antal asiatiska och amerikanska lok.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.