Författare Ämne: Styra ljus i vagnar  (läst 541 gånger)

digital roger

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
Styra ljus i vagnar
« skrivet: mån 20 nov 2017, 11:19:24 »
var ett vagnset med belysnig som jag gärna skulle vilja så av och på från min CS3, vet någon hur jag skall göra?

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.285
    • SaFre Modelrailroading
SV: Styra ljus i vagnar
« Svar #1 skrivet: mån 20 nov 2017, 11:23:48 »
Finns det dekoder i någon vagn? Har de elektriska koppel sinsemellan? Vilket vagnsset är det?

Åtminstone en vagn måste ha en funktionsdekoder - eller i fallet med elektriska koppel kan de styras från loket om det är utrustat för det. Är alla vagnarna separat matade, med egen släpsko, måste alla vagnarna ha varsin funktionsdekoder.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

digital roger

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #2 skrivet: mån 20 nov 2017, 12:47:09 »
vagn setet heter 43856 och har fem vagnar en egen släpsko och strömförande koppel som jag behöver nog bara en dekoder med en funktion för att tända och släcka

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.285
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: mån 20 nov 2017, 14:22:06 »
Ok - setet med årets insidervagnar! ;)

Ja - till det behövs en dekoder. Har själv inte fått hem de vagnarna än - så jag kan inte svara på hur man sätter i en sådan på bästa sätt, eller vilken som fungerar bra. Man kunde önska att Märklin gjort det möjligt att styra belysningen från loket istället/också - men nu är det inte så.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 676
« Svar #4 skrivet: mån 20 nov 2017, 23:14:12 »
En liten varning om du vill styra belysningen från lokets dekoder är att gärna ha 2-poliga koppel så att belysningen även jordas genom dekodern. Jag har ett lok där jag kopplade funktionsutgången till ledande koppel och sedan lät vagnarna få ström därifrån. I original var det kopplat så att vagnarna fick ström hela tiden - men jag ville ha möjlighet att stänga av. Det funkar, men ljuset flimrar. Orsaken är att dekoderns jord inte har samma spänning som rälsens jord - så det blir ström, men lite olika mycket...

Samma effekt uppstår antagligen i en funktionsdekoder om man placerar den i en vagn, så det är värt att skaffa 2-poliga koppel och koppla belysningen till dekoderns återledare i stället för till hjulen. Alternativt ha en funktionsdekoder i varje vagn så att du kan tända och släcka individuellt. En tredje variant är att ha någon typ av relä ...