Författare Ämne: Finns det små sågbord till borrmaskin?  (läst 330 gånger)

elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 90
Finns det små sågbord till borrmaskin?
« skrivet: sön 12 nov 2017, 09:45:23 »
Vill minnas att min far (på 60-70-talet) hade ett litet "sågbord" som ett tillbehör till borrmaskinen. Man fäste en sågklinga i shucken, fäste borrmaskinen under det lilla sågbordet så klingan stack upp i en smal springa och vips så hade man en behändig liten klyvsåg. Sågbordet var inte större än att man fäste det med skruvtvingar i sin arbetsbänk. Finns det sådana att köpa idag? Har försökt googla men hittar inget. Kanske minns jag fel?

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 612
SV: Finns det små sågbord till borrmaskin?
« Svar #1 skrivet: sön 12 nov 2017, 11:12:26 »
Vill minnas att min far (på 60-70-talet) hade ett litet "sågbord" som ett tillbehör till borrmaskinen.
...
Kanske minns jag fel?

Den minnesbilden kan möjligen relatera till en artikel ur Clas Ohlson sortiment. Fram till ca 1980 fanns som "originaltillbehör" till AEG handborrmaskiner  en kombinerad hand- och bänkcirkelsåg (AEG HTK 727), CO art nr 30-1654 till det facila priset av som mest kr 490:-.
Den bestod av dels en handcirkelsågtillsats och ett sågbord med med ställbar höjd, max sågdjup 42 mm med en 150 mm klinga. Det hade parallell- och vinkelanslag samt sinkfräsanordning. Det är klent med måttuppgifter, men bordet ser ut att passa för montering på arbetsbänk. Bordet fanns också som separat tillsats med CO art nr 30-1635.

På tyska eBay handlas det  fortfarande till synes frekvent med dessa artiklar.
« Senast ändrad: sön 12 nov 2017, 11:17:02 av d680ae »
- o000oo -

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 231
« Svar #2 skrivet: sön 12 nov 2017, 11:49:21 »
Vill du gå upp ett snäpp i precision (och kanske i pris) finns det små bordssågar också.
http://www.modellbauershop.de/micromot-geraete--zubehoer/tischgeraete/index.php

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 522
« Svar #3 skrivet: sön 12 nov 2017, 11:58:49 »
.. dubbelinlägg..
« Senast ändrad: sön 12 nov 2017, 12:00:58 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #4 skrivet: sön 12 nov 2017, 12:00:15 »
Har för mig att de flesta handborrtillbehören var ganska rackiga. Ett alternativ kan ju vara att köpa en hobbybordsmaskin från t ex Proxxon. Lätta att ställa undan och bra precision, men kanske inget för större snickeriarbeten. Men det var väl inte ditt syfte eller?

Såg  ;) att vi var flera som tänkte samma tanke... ...det finns nog rätt goda anledningar till att de tillbehören inte säljs längre...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

elindahl

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 12 nov 2017, 13:20:17 »

Den minnesbilden kan möjligen relatera till en artikel ur Clas Ohlson sortiment. Fram till ca 1980 fanns som "originaltillbehör" till AEG handborrmaskiner  en kombinerad hand- och bänkcirkelsåg (AEG HTK 727), CO art nr 30-1654 till det facila priset av som mest kr 490:-.
Den bestod av dels en handcirkelsågtillsats och ett sågbord med med ställbar höjd, max sågdjup 42 mm med en 150 mm klinga. Det hade parallell- och vinkelanslag samt sinkfräsanordning. Det är klent med måttuppgifter, men bordet ser ut att passa för montering på arbetsbänk. Bordet fanns också som separat tillsats med CO art nr 30-1635.

På tyska eBay handlas det  fortfarande till synes frekvent med dessa artiklar.

Jag mindes alltså rätt! Precis den var det!

Men ni är flera som påpekar olycksrisken. Kan skriva under på det; att jag minns den så väl är för att jag bland annat använde den till att såga mig i tummen  :???:

Ska genast kolla på de alternativ ni föreslår. Tack för dem  :)

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #6 skrivet: sön 12 nov 2017, 15:28:00 »
Vill du gå upp ett snäpp i precision (och kanske i pris) finns det små bordssågar också.
http://www.modellbauershop.de/micromot-geraete--zubehoer/tischgeraete/index.php

Tack för länken. Bra priser jämfört med t ex Conrad. Stämmer det att de tar EUR 9,95 i frakt?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

elindahl

• Användare
« Svar #7 skrivet: sön 12 nov 2017, 17:09:40 »
Vet ni vad? Det slutade med att jag köpte den här:

Insåg att om jag möblerar om lite i garaget så får den faktiskt plats.

Tack för tips och länkar. Det gav mig en push så jag till sist kunde bestämma mig.

Case closed :-)

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #8 skrivet: sön 12 nov 2017, 17:14:39 »
Grattis! Ser att den har spånsug också. Guld värt att kunna ansluta en dammsugare när man sågar och slipar...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas