Författare Ämne: Multipelkopplade ljudlok?  (läst 485 gånger)

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 250
Multipelkopplade ljudlok?
« skrivet: sön 12 nov 2017, 02:45:17 »
Jag har en modell av DSB litt MO från Heljan med ljud. Jag samlar modeller fån DSB som kan ha använts i Nordpilen Frederikshavn-Hamburg. Under en del år på 1950/60-talen kördes Nordpilen med MY mellan Frederikshavn och Aarhus och med multipelkopplade MO mellan Aarhus och Hamburg. Nu har jag fått tag i en MO till som jag skall digitalisera. Räcker det med att stoppa in en vanlig dekoder i den nya MOn eller bör jag sätta in en ljuddekoder?

Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 124
SV: Multipelkopplade ljudlok?
« Svar #1 skrivet: sön 12 nov 2017, 08:22:19 »
Hejsan.
Läckrast är väl med ljuddekoder i båda.
Det finns vanliga dekodrar som kan ställas in så de agerar som en ljuddekoder med fördröjt pådrag som det finns i de flesta ljuddekodrar.
MVH

A4 4468 The Mallard

• Användare
« Svar #2 skrivet: tis 14 nov 2017, 08:07:05 »
Hejsan.
Det finns vanliga dekodrar som kan ställas in så de agerar som en ljuddekoder med fördröjt pådrag som det finns i de flesta ljuddekodrar.
MVH

Hur ställer man in dekodern för detta?

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 110
« Svar #3 skrivet: tis 14 nov 2017, 08:49:04 »
Hej !

VILKEN DEKODER kommer du att använda?

Skall du ha två lika lok att köra med?

Som jag förstår så kan man göra på två sätt:

1. Programmera två dekoder på exakt samma sätt  obs samma adress !!( om du har två lika lok) och installera dem.

2. Programmera dekodrarna för multipelkörning. För t.ex Roco Rc 4 Green Cargo  70457 så finns det på de Zimodekoderar  som är installerade  möjlighet till detta. Man kan även här ta bort denna funktion och göra enligt 1.

Du får återkomma med mer uppgifter till oss så kan vi kanske komma med mer precisinfo hur du kan göra

Hälsningar
Lennart
 :)

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 612
« Svar #4 skrivet: tis 14 nov 2017, 10:47:29 »
Hejsan.
MVH

Säkerställer man med denna inställning att ljudet i de båda loken inte blir perfekt synkroniserat? För motorljud antar jag att "multipeleffekten" blir mer njutbar om det finns en viss fasförskjutning och ännu ännu bättre om man också får en liten varvtalsskillnad så att man kan urskilja att det är två motorer som genererar ljudet. Om inte är det väl rätt liten poäng med ljudet aktiverat i båda dragfordonen så att det låter som ett.
Speciella effekter som t.ex. ljudsignal vill man antagligen inte alls ha i bakre dragfordon. Den brukar väl inte vara inkluderad i multipelkopplingar.
- o000oo -

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #5 skrivet: tis 14 nov 2017, 12:48:11 »

Säkerställer man med denna inställning att ljudet i de båda loken inte blir perfekt synkroniserat? För motorljud antar jag att "multipeleffekten" blir mer njutbar om det finns en viss fasförskjutning och ännu ännu bättre om man också får en liten varvtalsskillnad så att man kan urskilja att det är två motorer som genererar ljudet. Om inte är det väl rätt liten poäng med ljudet aktiverat i båda dragfordonen så att det låter som ett.
Speciella effekter som t.ex. ljudsignal vill man antagligen inte alls ha i bakre dragfordon. Den brukar väl inte vara inkluderad i multipelkopplingar.

Din fundering är alldeles riktig. En systemmässig multipelkoppling ändrar inget i grundinställningarna i fordonen och är de lika programmerade blir det precis samma ljud i båda loken.
Jag har själv ett projekt där dessa problem är ännu mer märkbara. Ett Stockholmskt pendeltåg med danskvagnar och Rc-lok i båda ändar. Funkar helt perfekt förutom att lokens signalhorn låter på båda loken samtidigt. Och med ett sju vagnar långt tåg blir det mycket märkbart. Finns lösning även på detta med då går det åt en dekoder till, ledningar genom tåget och reläer i båda loken som kopplar in en extra högtalare styrd via frontljuset som bara ger signal i det främre loket. Givetvis måste signalen vara avstängd i lokens ordinarie dekodrar.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 612
« Svar #6 skrivet: tis 14 nov 2017, 13:20:05 »
...  ett projekt där dessa problem är ännu mer märkbara. Ett Stockholmskt pendeltåg med danskvagnar och Rc-lok i båda ändar.
...

SA

Min ursprungliga fundering avsåg förbränningsmotordrivna fordon där just motorljudet dominerar ljudbilden och därmed också i mina öron har en chans att rättfärdiga dekoderljud. Med ellok är min erfarenhet att ljudfiler mestadels innehåller ljud från diverse hjälpaggregat som kompressor, fläktar, transformatoroljepump, omformare och i tillämpliga fall kontaktormanövrer. Något egentligt motorljud frånsett ev vinande från borstarnas kontakt med kommutatorlamellerna hör man knappast. Här blir det väl om möjligt än mer trixigt att reda ut vad som bör kunna särskiljas som individuellt arbetande system i resp lok och vad som tack vare multipelkopplingen arbetar och låter helt synkront. Det sagt även om jag generellt har en djupt rotad aversion mot dekoderljud i elloksmodeller.
- o000oo -

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #7 skrivet: tis 14 nov 2017, 13:45:45 »
Ång och diesellok borde kunna ges differentierade ljudbilder med hastighetskurvor som skiljer sig några hack i varje hastighetssteg. Inte för mycket så att de jobbar alltför olika men precis så att de skiljer sig åt.
Har en fundering på detta med mitt garratlok som ska få separata dekodrar för varje maskineri.

Men fortfarande gäller att multipelkopplingen som sådan bara kopplar ihop den övergripande hastighetsregleringen och sådant som ljud och ljus.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

A4 4468 The Mallard

• Användare
« Svar #8 skrivet: tis 14 nov 2017, 19:31:29 »
Hej !

VILKEN DEKODER kommer du att använda?

Skall du ha två lika lok att köra med?

Som jag förstår så kan man göra på två sätt:

1. Programmera två dekoder på exakt samma sätt  obs samma adress !!( om du har två lika lok) och installera dem.

2. Programmera dekodrarna för multipelkörning. För t.ex Roco Rc 4 Green Cargo  70457 så finns det på de Zimodekoderar  som är installerade  möjlighet till detta. Man kan även här ta bort denna funktion och göra enligt 1.

Du får återkomma med mer uppgifter till oss så kan vi kanske komma med mer precisinfo hur du kan göra

Hälsningar
Lennart
 :)

Modellerna är Heljans modell av DSB litt MO.

Dekrodrarna är Danske loksounds.

Frågan är om det är värt att ha ljuddekoder i båda vagnarna eller om det räcker med en ljuddekoder och en vanlig. Danske Loksounds tar drygt 1000 DKK för en ljuddekoder, men en vanlig kostar några hundra SEK i Sverige.

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 876
« Svar #9 skrivet: tis 14 nov 2017, 23:18:40 »
I ett sådant här första projekt skulle driftsäkerheten vara viktigare för mig.
Jag föredrar normalt lok + dummy på det att inte loken ska komma i otakt och i värsta fall det ena stanna hela tåget och det andra arbeta förgäves till det brinner.

Förebyggande åtgärd:
Jag skulle i första hand lägga tid och pengar på ledande koppel eller sladd + kontakt mellan loken så att samtliga strömupptagningar förbinds med varandra.
Observera: förbindelsen ska göras FÖRE dekodrarna. Alla ska dela på strömmen.

Men om man har tid och intresse för att rota fram inställningar vilka ge ljud så att man verkligen hör att det är två lok så varför inte.

Enklare blir det om loken ytligt sett är lika men under årens lopp har utrustats med helt olika typ och fabrikat av motorer som exempelvis är fallet med My/Mv loken.
Då lönar det sig redan utan trimning av dekodrarna.

/Curt

DSB Litra MO (I)
551 - 552, 1951 - 1952
fick 2 B&W dieselelektriske motorer, 6-cyl.

DSB Litra MO (II)
553 - 562, 1953 - 1962
DSB Litra MO (III)
563 - 572
DSB Litra MO (IV)
573 - 599, 1973 - 1999
DSB Litra MO (V)
1801 - 1890

De fick alla 2 Frichs dieselelektriske motorer, 6-cyl.
http://www.jernbanen.dk/motor_main.php?s=8
« Senast ändrad: tis 14 nov 2017, 23:33:06 av qrt »