Författare Ämne: Förgreningsmodul till vad?  (läst 712 gånger)

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
Förgreningsmodul till vad?
« skrivet: ons 08 nov 2017, 19:10:30 »
Jag har byggt en förgreningsmodul. Tanken är att sidospåret ska avslutas med någon lastplats eller en mindre industri. Vad och hur har jag ännu ingen aning om. Tar tacksamt emot förslag och tips.

Vinkeln är 45 grader och jag har tänkt landskapsanpassa två av mina kurvmoduler. Då finns möjligheter till 60, 75 och 90 grader på kurvan. Slutmodulen har jag tänkt ska vara 80 cm eller 2x80 cm.

Fortsättningen är alltså högst oklar...
« Senast ändrad: ons 08 nov 2017, 19:22:40 av LarsRobert »

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.798
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Förgreningsmodul till vad?
« Svar #1 skrivet: ons 08 nov 2017, 19:48:49 »
Förgreningsmoduler är mycket användbara när man bygger upp en spårplan vid modulkörningar.
Kan ge många spännade alternativa lösningar. Vid vår senaste modulkörning i Kil, Värmland hade vi 3 st förgreningar.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.267
« Svar #2 skrivet: ons 08 nov 2017, 20:56:08 »
Idé: Bygg en industri som använder gas , t.ex. Gasol, som bränsle så att den typen av vagnar har någonstans att gå.

/Lars

LarsRobert

• Stammis
« Svar #3 skrivet: fre 10 nov 2017, 07:56:12 »
Från början så hade jag inget plan alls med förgreningen. Var mer tänkt att användas så som paj2 visar på sin bild men under byggets gång så kom tankarna på något annat. Att göra en lite större enhet som sitter ihop landskapsmässigt. Kanske göra något med ett genomgångsspår i alla fall för att öka flexibiliteten?
Det är ingen direkt brådska med beslutet men det känns som vi har brist på, framförallt stationer, men även lastplatser när det gäller 3R. Tvärtemot vad som sägs råda på 2R-sidan.

Har inte börjat med träarbetet än och vintern är lång.
« Senast ändrad: fre 10 nov 2017, 07:58:13 av LarsRobert »

paj2

• Veteran
« Svar #4 skrivet: fre 10 nov 2017, 09:21:02 »
Även om dessa förgreningsmoduler kan ses och användas som separata delar så kan de utgöra en stor sammansatt modul med ett homgent landskap.
Att det inte är en enda stor modul är ju av praktiska skäl vid transporter och att det altid finns möjlighet att vid spårplanering använda delar av förgreningen.

Delarna till dessa förgreningar består av nedanst. moduler som kan kombineras / puzzlas på olika sätt för att i slutänden bilda en "stor modul" med ett sammanhängande landskap.
Denna kombination är byggd av Håkan Sandberg Värmlandståg. Mycket snyggt bygge... saknar tyvärr foton.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

LarsRobert

• Stammis
« Svar #5 skrivet: fre 10 nov 2017, 09:38:25 »
Precis, något liknande tänker jag också paj2. Fast med någon verksamhet på den kommande modulen. Har redan kurvorna klara. Ska "bara" färganpassas lite.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 687
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #6 skrivet: fre 10 nov 2017, 17:09:30 »
Hej LarsRobert!
Bra idé! Jag har haft en liknande tanke sen i våras; ville skapa ett eget industrispår.
Det har ju blivit några moduler under åren och till MJ-mässan gjorde jag fem nya. Om jag nu modifierar (och moderniserar) två av de äldre modulerna till att bli en till förgrening och ett dubbelspår, kommer jag snart kunna bygga följande:

Tanken är att ha både industrier, liten bangård och rundgångsspår. Eftersom modulerna alltid har spår vid bägge gavlarna, kan man även bygga på med fler moduler eller lägga industrin efter linjen. Det finns även möjlighet att stuva om bland modulerna och få både mindre och helt andra utseende på industrin.

Det här är väl inte riktigt vad du tänkt dig, men kanske kan ge en del tips och inspiration?

Ett annat tips är att bygga en lastplats som två/tre standardmoduler, där de bägge spåren ligger på dubbelspårsavstånd vid gavlarna. Då får man både lastplats, dubbelspårmodul(er) och enkel-till-dubbelspårsmoduler i ett svep! Lite som jag gjort med modul 4-5 från höger, men kompletterat med en separat kortmodul som har stoppbock på stickspåret (typ den längst till vänster).

(Alla mina moduler som har fler än ett spår vid gavlarna, har spåravstånd 57 mm, vilket är dubbelspårsavstånd enligt MMM 2R.)

Just my 2 cents
---
Mvh Peter

Håkan_S

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #7 skrivet: mån 13 nov 2017, 20:12:10 »
För att  komplettera  Per-Åks svar har jag här en bild hur det såg ut .

H0 2-R Digital , Modulbygge

paj2

• Veteran
« Svar #8 skrivet: mån 13 nov 2017, 21:12:22 »
Snyggt Håkan!

Ordning och reda på dina moduler och  bilder.  :up:

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

LarsRobert

• Stammis
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 08:18:21 »
Hej på er igen!

Tack för tips och bilder Peter och Håkan_S.
Peter, ditt projekt ser mer intressant ut än det jag har tänkt mig. Tyvärr så är det nog lite för stort för mig att göra något liknande. Troligtvis också för komplicerat. Jag en långsam byggare med dåligt tålamod (en konstig kombination). Vill gärna bli klar så fort som jag börjat så man kan börja på nästa modul. :)

Snygga moduler Håkan_S! Ser att även du är fascinerad av lite modernare betongbroar över större vägar. Kan t o m vara så att det är dig jag snott idéen av till min bromodul. Jag både tackar och ber om ursäkt. :)
« Senast ändrad: Igår kl. 08:19:53 av LarsRobert »

Håkan_S

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 20:09:12 »
Ingen fara , att få nya idéer och inspiaration är väl en av poängerna med forumet.
H0 2-R Digital , Modulbygge