Författare Ämne: Val av färgtyp och nyans  (läst 335 gånger)

IngBo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Varje gång jag gör fel har jag lärt mig något!
    • IngBo
Val av färgtyp och nyans
« skrivet: ons 08 nov 2017, 09:11:25 »
En första modulstomme för det kommande projektet av Fjärås station är färdig.
Det är dax att påbörja uppbyggnaden.
Stommen har en hel skiva som underlag och på denna ämnar jag lägga ut en hel skiva av 5 mm foam från Matton som rälsunderlag och som stationsområde.

Vilken typ av färg skall jag grundmåla med?

Marken i Fjärås är lerjord men jag antar att det lagts grus/sand ovanpå för rälsområdet!

Vilken nyans skall jag använda för att efterlikna ovanstående markunderlag?

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 84
SV: Val av färgtyp och nyans
« Svar #1 skrivet: ons 08 nov 2017, 12:42:35 »
Jag försökte grotta i detta för ett tag sedan. Blev inte helt på det klara på vilken typ av färg. Men någon latex/akrylvariant.

Kulör är nog enklast om du väljer så nära det som marken ska ha. Det finns inga direkta regler i Fremostandarden om hur ovansidan på en modul ska se ut eller byggas.

Det diskuterades lite i en tråd på Modulsyd för någon månad sedan. https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/viewtopic.php?p=30963

Nu var ju inte det din fråga, men när det gäller sidorna av modulen ger den här tråden bra input. https://www.modulsyd.se/forum_3.2.1/viewtopic.php?p=30138. Noterade att på filmer från FNISS bana i Uppsala förra helgen så finns det fler byggare i det området som kör på den nya grå. Jag kommer köra på den nya grå, även om jag kommer bli ensam om det i N-skala Väst. Så vida inte du också väljer den nya grå kulören.  ;)

Det är förresten en trevlig MJ-blogg du har, har lagt till den i mitt flöde.  :)
« Senast ändrad: ons 08 nov 2017, 12:45:03 av AlexEhn »

IngBo

• Nykomling
  • **
    • IngBo
« Svar #2 skrivet: ons 08 nov 2017, 12:57:30 »
Tack för tipsen!

Inte lätt att vara nybörjare, men man lär sig så sakta!

Tja varför inte, vi båda kan ju välja den nya grå  :clap:

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.639
    • http://www.mollehem.se
« Svar #3 skrivet: tor 09 nov 2017, 09:12:48 »
Jag använder den där foam-skivan från matton och det fungerar bra. Använder dock den tunnare.
Har också fasat ut korken för spårunderbyggnaden till förmån för dessa skivor - lättarbetade.

Målar med någon brun nyans. Den färgen ska egentligen inte synas under sand, gräs etc. men det blir alltid glipor om inte annat efter en tid då modulen skakat runt i släpen.

En gammal polare använde alltid en lite tjockare hemmagjord gegga, "gonk". Minns jag rätt så var det färg, lite gips... förresten kan receptet finnas på forumet...
Jomenvisst, sökning på "gonk" gav http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=3709.msg39558#msg39558

Angående färg på modulsidan...
VÄLDIGT trevligt om man använder den färg som övriga moduler i gruppen använder.
Ser proffsigt ut när man bygger upp en utställningsbana!
Har man egna kraftfulla skäl att ta en annan färg så må så vara, men det är rätt trevligt om man klarar att lägga dessa åt sidan.
I sverige är det väldigt ovanlig med annan färg än den "nötbruna" på N-RE-moduler. Ser man andra färger på körningar (typ Uppsala/Fniss) så är det oftast på moduler från andra standarder. Modulbanan i Uppsala innehöll t.ex. gott om SLAMRA-moduler.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 84
« Svar #4 skrivet: tor 09 nov 2017, 10:12:45 »
Jag använder den där foam-skivan från matton och det fungerar bra. Använder dock den tunnare.
Har också fasat ut korken för spårunderbyggnaden till förmån för dessa skivor - lättarbetade.

Målar med någon brun nyans. Den färgen ska egentligen inte synas under sand, gräs etc. men det blir alltid glipor om inte annat efter en tid då modulen skakat runt i släpen.

En gammal polare använde alltid en lite tjockare hemmagjord gegga, "gonk". Minns jag rätt så var det färg, lite gips... förresten kan receptet finnas på forumet...
Jomenvisst, sökning på "gonk" gav http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=3709.msg39558#msg39558

Angående färg på modulsidan...
VÄLDIGT trevligt om man använder den färg som övriga moduler i gruppen använder.
Ser proffsigt ut när man bygger upp en utställningsbana!
Har man egna kraftfulla skäl att ta en annan färg så må så vara, men det är rätt trevligt om man klarar att lägga dessa åt sidan.
I sverige är det väldigt ovanlig med annan färg än den "nötbruna" på N-RE-moduler. Ser man andra färger på körningar (typ Uppsala/Fniss) så är det oftast på moduler från andra standarder. Modulbanan i Uppsala innehöll t.ex. gott om SLAMRA-moduler.

mvh/anders

Hehe I hear you Anders.  ;)

Det är bara min personliga aversion mot den nötburna kulören. I mina ögon representerar den mossigt 70-tal. Men jag ska överväga att kompromissa.  :D

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.381
« Svar #5 skrivet: tor 09 nov 2017, 10:38:43 »
Foamskiva, vilken menar ni?
Dom har något som dom kallar modellpolystyren i 1, 2, 5 och 10 mm, är det den?
Vilka tjocklekar passar för N-skala?

Mvh UB

IngBo

• Nykomling
  • **
    • IngBo
« Svar #6 skrivet: tor 09 nov 2017, 11:20:17 »
Ja det är den du refererar till!