Författare Ämne: Dubbelspårsstation  (läst 881 gånger)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 848
Dubbelspårsstation
« skrivet: fre 03 nov 2017, 16:22:22 »
Har försökt surfa runt men finner inte mycket när jag letar efter en stationsmodul som har dubbelspårsanslutningar.
Kan någon tipsa om några moduler så jag kan googla vidare?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.267
SV: Dubbelspårsstation
« Svar #1 skrivet: fre 03 nov 2017, 21:29:54 »
Vilken skala och modulstandard?

Har bilder på moduler i MMM-2R , FREMO H0-RE och T-Trak (N-skala)

/Lars

PerH

• Stammis
« Svar #2 skrivet: fre 03 nov 2017, 23:05:12 »
Vilken skala och modulstandard?

Har bilder på moduler i MMM-2R , FREMO H0-RE och T-Trak (N-skala)

/Lars
Förlåt Lars, jag trodde det framgick av min signatur vad jag är intresserad av.
2R H0, mig är det i nuläget egalt om det är MMM eller Fremo då jag inte börjat med någon modul än...

LLJ

• Veteran
« Svar #3 skrivet: lör 04 nov 2017, 11:23:42 »
Ett bra ställe att titta på är hos VMJF och de bilder och videos som finns under resp. träff.
Välj träff ur listan i vänsterkant.

/Lars

Kuiper

• Användare
  • Antal inlägg: 103
« Svar #4 skrivet: sön 05 nov 2017, 19:44:47 »
Vad för egenskaper är du ute efter på dubbelspårsstationen? De blir snabbt stora skapelser. Jag kan i vilket fall rekommendera dig att börja titta på följande stationer.

PerH

• Stammis
« Svar #5 skrivet: sön 05 nov 2017, 22:06:08 »
Tack Kupier för tydliga länkar, dom hjälpte mycket.
Man susrfar runt mycket men man orkar inte alltid kika igenom alla 10-20 minuters cabride ör att förhoppningsvis finna en var femte film. :)

De egenskaper jag är ute efter är främst perronger för långa persontåg (4-7 moderna vagnar) som dels kan förlängas men fungera hemma i en total 3m längd. Sen en med mer spår för Godsrangering, industrier tänkte jag ha på egna moduler, inte kopplad till stationen.
Då jag inte böjat bygga något än så är inte modulstandard avgörande.

Har du möjligen för exempel så vore jag tacksam.

LLJ

• Veteran
« Svar #6 skrivet: mån 06 nov 2017, 00:20:35 »
Stor eller liten station, dvs hur många spår?

En mindre dubbelspårsstation med enbart två spår kan ha perongerna på utsidan av spåren. Man kan då behålla standardavståndet för dubbelspåret.
Önskar du ha perongen mellan spåren får du troligen öka avståndet mellan spåren då perongen annars bli väldigt smal.

I var ände av stationen kan man ha växlar för att ha möjlighet att byta spår.

/Lars

PerH

• Stammis
« Svar #7 skrivet: mån 06 nov 2017, 07:41:17 »
Stor eller liten station, dvs hur många spår?

En mindre dubbelspårsstation med enbart två spår kan ha perongerna på utsidan av spåren. Man kan då behålla standardavståndet för dubbelspåret.
Önskar du ha perongen mellan spåren får du troligen öka avståndet mellan spåren då perongen annars bli väldigt smal.

I var ände av stationen kan man ha växlar för att ha möjlighet att byta spår.

/Lars
Jag avser ha växelgata i varje ände och typ 5-6 spår med 3 perronger så jag kan ha mycket trafik.

Kuiper

• Användare
  • Antal inlägg: 103
« Svar #8 skrivet: mån 06 nov 2017, 09:49:38 »
Fungera hemma med en längd på 3 meter är ett mycket svårt krav att möta, bara växelgatorna på varje sida kommer att vara på minst 2 meter var. Sedan tillkommer minst 2,5 meter för att kunna ställa upp ett tåg med 7 vagnar. Detta kan naturligtvis minskas för hemmabruk. Minsta längd jag skulle rekommendera för en dubbelspårsstation är 6 meter, och det anser jag vara kort. Se exemplen i bilden nedan.

Jag vet inte vad för spårsystem du tänker dig, men Peco Large eller Tillig EW 3 är de snävaste växlarna jag rekommenderar dig att använda. Detta betyder att du inte då kan använda Pecos dubbla korsningsväxel. Som referens är stationerna nedan byggda med följande växlar.
  • Cda - Tillig EW6 och EW5
  • Vst - Märklin slanka C-växlar
  • Nlu - Peco Medium och Peco dubbla korsningsväxlar
  • Blo - Peco Medium, Peco Small (på några stickspår) och Peco dubbla korsningsväxlar

PS. Vill du ha bilden som skalbar pdf så skicka mig din e-postadress via PM.

PerH

• Stammis
« Svar #9 skrivet: mån 06 nov 2017, 17:26:20 »
Då det jag prioriterar trafik framför verklighet så har jag inga planer på att ha långa växlar utan tvärtom korta. Sen är inte tanken att alla spåren skall ha plats för 4-7 vagnar så jag kommer ned i utrymme enligt mina skisser.
Fortsätter gärna via PM då denna tråd fått sitt svar om exempel på dubbelspårsstationer för moduler.
Tack snälla!

LLJ

• Veteran
« Svar #10 skrivet: mån 06 nov 2017, 22:04:58 »
En avslutande kommentar:

Om du tänkt att bygga moduler som du tar med på modulträffar rekomenderar jag inte snävare radie än 1 m i växlarna. Inte enbart av utseendeskäl utan även av funktionsskäl. Ju snävare radie, ju större är risken för urspårning, särskilt vid rangering. Det är även svårare att koppla/koppla isär i snäv kurva.

Hoppas du får till en station som passar dig och den trafik som du önskar köra.

/Lars