Författare Ämne: Rondeller  (läst 2702 gånger)

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 56
SV: Rondeller
« Svar #100 skrivet: tis 14 nov 2017, 23:31:16 »
Det är så här många tänker ("bunta ihop dem" - de i BMW är ju alla likadana) men det är naturligtvis bara korkat).

Det allra intressantaste är att allt är relativt betraktarens ögon. I den enes ögon tillhör jag grupp A, men i den andres ögon tillhör jag grupp B. Så visst är det korkat!

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.412
« Svar #101 skrivet: tis 14 nov 2017, 23:42:24 »
Ha.. snacka om nördiga (ni). När det gäller grövre hobbyöverträdelser så är det nog grupp B som är överrepresenterad. Men de är farliga. I vanliga trafiken med (a) inga blinkers (b) nada avstånd (c) bussfilskörning (d) jag först (viktigt idag) - så är det här i huvudstaden i huvudsak ägare till större SUV:ar, företrädesvis Volvo (de är i majoritet/för det finns helt enkelt flest såna), Audi och Merca. Nån stackare med Range Rover som tror dom är nåt för att bilen kostar över en miljon hör också hemma här,  även Porsche och vita hantverksskåp förstås, vilka trafikamatörer. Taxi ska vi inte glömma - vilka losers, är dessa chaffisar trafikdugliga ens?

Så det var mina paketeringar - nöjda? (Det är så här många tänker ("bunta ihop dem" - de i BMW är ju alla likadana) men det är naturligtvis bara korkat).

En liten utvikning, jag har märkt att Volvo SUV:ar tydligen är väldigt ömtåliga, så fort vägen inte är perfekt kryper dom fram ;)

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.708
« Svar #102 skrivet: ons 15 nov 2017, 11:16:25 »
Har inte orkat läsa alla inlägg så detta kanske varit uppe tidigare:
I Holland gällde strikt högerregeln i rondellenj så alla inne i rondellen måste lämna företräde för dom som skall in.
Till slut blev det fullt.
Lösningen: Man installerade trafikljus vid varje infart.

Rondellkörning är svår, särskilt vid flera filer i bredd.
Det vore lite enklare om alla alltid måste blinka - vänster så länge man var i rondellen och höger när man skall ut - då kanske det vore lite snabbare att se hur andra tänker och man kan enklare glida in. Nu blinkas det inte alls och osäkerhet inträder.
Örebro togs som exempel i något av de första inläggen och det är inget bra exempel. Stadsplanerarna har ingen aning om hur man kör bil. Tvåfiliga vägar blir plötsligt enkelfil. Cyklister från alla håll.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #103 skrivet: ons 15 nov 2017, 13:26:50 »
Jag tror att det var samma sak i Frankrike (med högerregeln). Varje gång det blev stopp, så skickade man ut polisen. Det kan ju vara bra. Polisen blir ju på det sättet mer synlig i samhället ;)

SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #104 skrivet: ons 15 nov 2017, 13:35:58 »
....att blinka vänster - tja - det är "frivilligt" och sannolikt ger det bättre effekt i en liten rondell än i de större....
Håller med. Att markera att man skall ut till vänster efter rondellen hjälper egentligen bara i små rondeller. I större rondeller har man större marginal att köra in även efter bilen inne i rondellen har passerat avfarten före dig.

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.497
« Svar #105 skrivet: ons 15 nov 2017, 14:24:38 »
Citera
Har inte orkat läsa alla inlägg så detta kanske varit uppe tidigare:
I Holland gällde strikt högerregeln i rondellenj så alla inne i rondellen måste lämna företräde för dom som skall in.
Till slut blev det fullt.
Lösningen: Man installerade trafikljus vid varje infart.

Tack för dagens skratt!
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Spirre

• Veteran
« Svar #106 skrivet: ons 15 nov 2017, 14:32:16 »
Citera
Att markera att man skall ut till vänster efter rondellen

Förlåt att jag bara rycker ut den här lilla biten, men då samma sak har nämnts tidigare undrar jag vad ni som skrivit så menar? Vi har ju konstaterat att man inte kan svänga ut ur en rondell till vänster. Menar ni att man lämnar rondellen och styr rätt in i anslutande tvåfiliga väg på den vänstra filen? I så fall undrar jag vad som är problemet med det, så kör jag och de allra flesta här dagligen. Vi har tre tvåfiliga rondeller tätt efter varandra och vägarna mellan dem är också tvåfiliga.

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #107 skrivet: ons 15 nov 2017, 15:26:12 »
Du kanske kan omformulera till det som sannolikt avses:
"Att markera att man skall vänsterut ...

... eller bort åt vänster, vänsterbort ... liksom.
Mvh /CGN

Spirre

• Veteran
« Svar #108 skrivet: ons 15 nov 2017, 15:49:13 »
Ja men, vänsterut från vad? Inte rondellen i alla fall. Den lämnar man bara åt höger  :???:

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #109 skrivet: ons 15 nov 2017, 16:50:13 »
Enkelt... tänk bort rondellen så är det vänster i korsningen som ersattes av rondellen!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Spirre

• Veteran
« Svar #110 skrivet: ons 15 nov 2017, 17:01:46 »
Svante, då är man ju inne i rondellen igen? Eftersom rondellen inte har något slut finns det bara en utväg, eller? Jo, man kan ju köra över innerplanen, den egentliga rondellen, men då hamnar man bara på cirkulationsplatsen igen ...

Jag var duktig på geometri i skolan, men här går jag bet.  :???: Driver du med mig  :D

cgn1954

• Användare
« Svar #111 skrivet: ons 15 nov 2017, 17:09:41 »
Ja men, vänsterut från vad?
Från där man kommer från liksom.  :up:

Mvh /CGN

Spirre

• Veteran
« Svar #112 skrivet: ons 15 nov 2017, 17:15:41 »
Ja, cgn 1954, jag är helt överens med skissen, men var svänger man VÄNSTER UT ur rondellen?

cgn1954

• Användare
« Svar #113 skrivet: ons 15 nov 2017, 17:27:03 »
Jag ger upp - jag skriver inte om att svänga UT från rondellen utan vart man ska i förhållande till sin position vid infart till rondellen.

Man kan lika gärna säga Västerut om rakt fram är Norrut.

KAN MAN ÅKA "RAKT FRAM" och "HÖGER" I EN RONDELL SÅ KAN MAN VÄL ÅKA "VÄNSTER" OCKSÅ, ELLER HUR?. UT UR EN RONDELL ÅKER MAN ALLTID ÅT HÖGER. Så svårt kan det inte vara - notera skillnaden?
« Senast ändrad: ons 15 nov 2017, 19:37:50 av cgn1954 »
Mvh /CGN

Spirre

• Veteran
« Svar #114 skrivet: ons 15 nov 2017, 17:34:35 »
Det var ju det jag frågade om, var svänger man vänster ut från rondellen? Nu när jag frågar befinner jag mig INNE i rondellen, var befinner ni er?

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.207
« Svar #115 skrivet: ons 15 nov 2017, 17:40:12 »
Förslaget från cgn1954 är mycket bra. Det medför att den bakom ligger bakom i vänsterfil vid infarten kan då som alternativ välja högerfilen för kortare färder genom rondellen. I min närhet är det inte många rondeller som svarar mot en fyrvägskorsning, de flesta har fler av- och påfarter än så och med en eller två filer per körriktning. Samt ljusreglerat på flera ställen inte bara för infart utan även vid utfart för att gående och cyklister. Ovanpå det cykelbanor (dubbelriktade) som som korsas 10-15 m från själva väganslutningen till rondellen.

Min bilskolelärare var mycket noga med att man skulle stänga av blinkers när bilen stod vid rödljus för att inte skräpa ner i trafikmiljön och så sätta på igen när ljusväxlingen närmade sig.

I mer familjärt språkbruk säger man väl att man svänger till vänster vid den och den rondellen och ser det ur den aspekten som den har som färdas längs den avsedda vägen. Det är förhoppningsvis bara i samband med övningskörning som rakt fram i rondellen innebär att man korsar gräsplanen. Inte en vid Nacka strand tar man till vänster för att åka neråt. Det gör man från mittfilen. Däremot måste man ta högerfilen  före rondellen för att svänga till vänster, annars är det kört. Det kan vara lite klurigt ibland.

Spirre - Svantes förslag var att man skulle tänka bort rondellen och se saken som det var innan den byggdes. Testa det.
« Senast ändrad: ons 15 nov 2017, 17:48:45 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

Spirre

• Veteran
« Svar #116 skrivet: ons 15 nov 2017, 17:58:30 »
BenWah46, jag ber om ursäkt, men jag fattar inte ett dugg av det du skriver.
Citera
Inte en vid Nacka strand tar man till vänster för att åka neråt.
Neråt? Jag är inte hemma i din miljö, så naturligtvis förstår jag inte vad du menar med neråt. I en rondell kan man bara ta till höger.
Citera
Det gör man från mittfilen.
Tar man till vänster från mittfilen för att åka neråt?
Citera
Däremot måste man ta högerfilen  före rondellen för att svänga till vänster, annars är det kört
Det blir bara mer kryptiskt, jag fattar ingenting. Ska jag vara tacksam för att jag inte bor där du bor?

« Senast ändrad: ons 15 nov 2017, 18:22:06 av dennisb »

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 366
« Svar #117 skrivet: ons 15 nov 2017, 18:23:02 »
BenWah46, jag ber om ursäkt, men jag fattar inte ett dugg av det du skriver.
Citera
Inte en vid Nacka strand tar man till vänster för att åka neråt.
Neråt? Jag är inte hemma i din miljö, så naturligtvis förstår jag inte vad du menar med neråt. I en rondell kan man bara ta till höger.
Citera
Det gör man från mittfilen.
Tar man till vänster från mittfilen för att åka neråt?
Citera
Däremot måste man ta högerfilen  före rondellen för att svänga till vänster, annars är det kört
Det blir bara mer kryptiskt, jag fattar ingenting. Ska jag vara tacksam för att jag inte bor där du bor?

Snälla Spirre, jag tror mycket väl att du förstår vad de andra menar och jag tror också att du få bekräftelse på ditt påstående. Min personliga upplevelse är att genom att spela det spelet så upplever jag dig drygare än du garanterat är. Jag tror inte det är det du vill förmedla men det är så jag upplever det.

Så alla, kan vi inte bara fundera genom två sekunder vad det är vi vill förmedla innan vi trycker på Spara?

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.291
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #118 skrivet: ons 15 nov 2017, 18:30:12 »
Det var ju det jag frågade om, var svänger man vänster ut från rondellen? Nu när jag frågar befinner jag mig INNE i rondellen, var befinner ni er?

Spirre, ingen har sagt att man svänger vänster ut ur rondellen. Alla som nämner vänstersväng menar förstås att man svänger vänster i förhållande till vart man kom ifrån. Var det så svårt?  ;)

berserken

• Användare
  • Antal inlägg: 46
« Svar #119 skrivet: ons 15 nov 2017, 18:48:32 »
Även när man svänger vänster i en vanlig korsning så rätar man ut bilen genom att svänga ratten åt höger .Svänger man höger då ?Om man nu ska komplicera allt

Spirre

• Veteran
« Svar #120 skrivet: ons 15 nov 2017, 18:49:26 »
Nej, dennisb, jag förstår faktiskt inte vad de andra menar, det är ju därför jag frågar. Jag vill påstå att de inte förstår trafik, men jag tror inte att de förstår vad de säger. För mig är trafik och förståelse för trafik väldigt viktigt och när jag får kryptiska svar vill jag reda ut dem. Kanske du kan reda ut vad de menar med att svänga vänster ut från en rondell, ingen annan har ju kunnat det? Och hur svänger man nedåt i en rondell efter att ha svängt vänster? Här fattas ett antal steg i händelsekedjan för att man ska förstå vad skribenterna menar. Varför ska man ta högerfilen för att svänga till vänster? Hör du inte själv hur märkligt det låter?

Trafik och regler i trafik är viktiga och sprider man virriga "kunskaper" gör det inte saken lättare. Så ta och lusläs inläggen så hittar du många sakliga åsikter, men tyvärr en del som är obegripliga.

Jag är inte och vill inte framstå som dryg, där har du misstolkat mig. Jag är uppriktig och medveten om allvaret i det ämne jag drog upp när jag skrev "Rondeller". Min förhoppning var att kunna delge reglerna för körning i cirkulationsplatser på vårt Forum för dem som möjligen har missuppfattat dem. Har jag förargat någon bortsett från att säga att jag inte förstår vad den menar? Skulle det i så fall vara orsak till en reprimand från er sida?

Spirre

• Veteran
« Svar #121 skrivet: ons 15 nov 2017, 18:51:31 »
Citera
Även när man svänger vänster i en vanlig korsning så rätar man ut bilen genom att svänga ratten åt höger .Svänger man höger då ?Om man nu ska komplicera allt

Naturligtvis inte, varför provocera när det gäller ett så allvarligt ämne som trafik?

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.291
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #122 skrivet: ons 15 nov 2017, 19:03:20 »
[...]
Kanske du kan reda ut vad de menar med att svänga vänster ut från en rondell, ingen annan har ju kunnat det?
[...]

Som jag ser det så har alla kunnat reda ut det, bara det att du inte förstått vad de menar. Läste du det jag skrev ovan? Förstår du nu?  :oops:

Spirre

• Veteran
« Svar #123 skrivet: ons 15 nov 2017, 19:23:49 »
Nej Anton, jag förstår fortfarande inte.
Citera
Alla som nämner vänstersväng menar förstås att man svänger vänster i förhållande till vart man kom ifrån. Var det så svårt?
Förstår fortfarande inte. Anta att rondellen i princip är en fyrvägskorsning och jag ska rakt fram, då passerar jag första avfarten och svänger höger i andra. När svänger jag vänster? Eller menar du/ni att jag i den tänkta korsningen ska svänga vänster? Alltså till höger i tredje avfarten? Om det är så, varför säger ni då inte det? Ponera att rondellen har fem av/infarter, när svänger jag då vänster för att lämna den? Tydlighet förhindrar missförstånd.

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.708
« Svar #124 skrivet: ons 15 nov 2017, 19:32:17 »
Så länge man kör runt i rondellen svänger man vänster, när man skall ut svänger man höger.
Lätt som en plätt.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.