Författare Ämne: Rondeller  (läst 2703 gånger)

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 883
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Rondeller
« Svar #75 skrivet: sön 12 nov 2017, 06:00:00 »
Trafikverket ger:
Att köra i en cirkulationsplatser
https://streamio.com/api/v1/videos/57f23b356f8d8d615000000c/public_show?player_id=4e661407e42600196b00001c
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

Lite jag sett & upplevt:
1, Cyklister som lyssnar på musik samtidigt de glor ner i mobilen medans de kör.
2, Bilister som inte använder blinkers.
3, Bilister som kör med dimljus påslaget när det inte ä dimmigt.
4, Modemedvetet folk som går ut i svarta kläder UTAN reflexer.
5, Cyklister som inte har fungerande lyse och reflexer på sin cykel.
6, Lastbil kör om lastbil på 2+1 motorväg - väldigt intressant.
7, Trafikanter som INTE använder accelerationssträckan för att komma upp i hastighet.
8, Kör utan ett enda bakljus lyser på bilen i mörker.
« Senast ändrad: sön 12 nov 2017, 06:01:42 av lgrfbs »
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 352
« Svar #76 skrivet: mån 13 nov 2017, 19:33:33 »
Diskussionen är ju rent akademisk som någon sade. Blinkers togs ju bort på årsmodell 2007 på många bilar, Audi, BMW och Merca var först. Idag är det tillval på dom flesta bilar verkar det, men alla väljer panoramatak istället och Internet i bilen så att man kan facebooka obehindrat även vid bilkörning.

Det kryddas ju av det faktum att Halvljuset också numera är tillval. Det verkar väldigt dyrt med halvljus, men roliga märkliga parkeringljus och kurvljus och fan och hans moster är billigt. Åtminstone av den moderna bilparken att döma? I tider med miljötänk är det ju också okey att inte ha några lampor alls för att spara energi, detta beteende ökar med tiden mer och mer.

Jag tycker det var enklare förr, när alla hade Blinkers och Halvljus. När det var 80km/h som gällde för Släpvagnar och man slapp se dom jazza runt i 120km i högerfilen. Det var också bättre när vänsterfilen var för snabbare fordon och omkörning. Det upphörde runt Göteborg för en 5-6 år sen och nu är det fritt fram att välja fil som passar. Alla väljer mittfilen, eller vänster. Det innebär att högraste filen oftast är omkörningsfil för den är ofta tom... Jag utnyttjar det rätt mkt på morgonen till jobbet.

(skrivet med en glimt i ögat, men tyvärr också alldeles för mkt sant ovan. I Götet är det anarki numera - allt påhejat av en totalt frånvarande polisövervakning. Dom är upptagna med allt bus...)

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.834
    • http://hakang.zmn.se/
« Svar #77 skrivet: mån 13 nov 2017, 20:42:25 »
Diskussionen är ju rent akademisk som någon sade....

Håller med om allt!  :handshake: Samma elände i Stockholmsområdet.  ;(
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.798
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #78 skrivet: mån 13 nov 2017, 21:19:43 »
Härlig läsning Turbocab!
Jag skriver under på allt.   :up:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.982
« Svar #79 skrivet: mån 13 nov 2017, 21:29:33 »
Diskussionen är ju rent akademisk som någon sade....

Håller med om allt!  :handshake: Samma elände i Stockholmsområdet.  ;(
Jag håller också med om allt, men vill tillägga att det var bättre när bilarna hade baklyse. Allt fler kör utan baklyse, numera.
En och annan kör helt utan lyse   :down:

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.207
« Svar #80 skrivet: mån 13 nov 2017, 22:14:53 »
En annan anklagelseakt är att om man sätter på blinkers för att byta fil så verkar ljuset vara hopkopplat med gaspedalen i bilen i den andra filen - oftast ökar den farten när mina blinkers sätts på. Hur funkar det?

När vi ändå är där kanske man kan skriva om högerregeln i T-korsningar. Finns den?

Bengt W
H0 2R DCC

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 848
« Svar #81 skrivet: mån 13 nov 2017, 23:31:11 »
Enda invändningen jag har mot Göteborg ang högerfil, polis och bus är ju att högerfilen i Sthlm e bus(s). ;)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.497
« Svar #82 skrivet: tis 14 nov 2017, 06:58:34 »
Citera
När vi ändå är där kanske man kan skriva om högerregeln i T-korsningar. Finns den?

Visst finns den under förutsättning att ingen av gatorna/vägarna är huvudled eller att ingen av dem är utfart. Två huvudleder korsar aldrig varandra.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #83 skrivet: tis 14 nov 2017, 10:16:43 »
Läste sent omsider tråden, några små kommentarer:
  • cirkulationsplats ja, själva rondellen är den runda delen i mitten
  • att blinka vänster - tja - det är "frivilligt" och sannolikt ger det bättre effekt i en liten rondell än i de större - jag läste att t o m körskolorna är oeniga/ambivalenta och lär ut olika, dvs. om man ska blinka vänster eller inte... så - det retar somliga - men skadar ingen
  • som det nämndes i förbifarten - en rondell är att betrakta som en enkelriktad gata
  • som inte nämnts (vad jag sett) - sunt förnuft borde vara en tillgång i rondellkörning - naturligtvis i övriga livet också - värt testa
  • att dissa vissa grupper av bilägare (Audi, BMW, etc) som värre än andra och överrepresenterade som bilidioter är ju rätt i tiden - helt galet totalt sett

Att blinka vänster: Som framgått så kan man inte köra ut till vänster ur en rondell, rent naturligt. Men - fast jag kan inte bekräfta det - för länge sen - minst 10 år sen - fanns det en rondell i Nacka Strand med en nerfart till garage som man tog sig till genom en vänster nersväng. Ser inte ut som om den finns kvar - om den nu alls funnits.
Mvh /CGN

Spirre

• Veteran
« Svar #84 skrivet: tis 14 nov 2017, 13:41:40 »
Som jag skrev inledningsvis, jag blinkar vänster vid ett specifikt tillfälle och bara i enkelfiliga rondeller när det är ruskväder och det står en fotgängare som vill korsa gatan till höger om mig. Då kan mitt vänsterblink upplysa hen om att jag inte ska korsa hens väg.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 56
« Svar #85 skrivet: tis 14 nov 2017, 15:52:37 »

...att dissa vissa grupper av bilägare (Audi, BMW, etc) som värre än andra och överrepresenterade som bilidioter är ju rätt i tiden - helt galet totalt sett[/li][/list]

Säg inte sådär. Jag har funderat på att köpa en Audi eller BMW. Just bara för det där tillståndet att skita i trafikregler, som man får med på köpet.  ;)

Spirre

• Veteran
    « Svar #86 skrivet: tis 14 nov 2017, 16:26:21 »
    Att generalisera om ägare av vissa fordonstyper tycker jag är fel, men jag ser upp extra noga om jag har en Merca före mig in i en rondell  ;)

Spirit

• Användare
    « Svar #87 skrivet: tis 14 nov 2017, 17:08:13 »
    Det är såklart alltid fel att generalisera, men nu ska jag göra det i alla fall.  ;)

Jag tror människor tar det här med bilar och trafik på många olika sätt. Låt mig generalisera hej vilt, och på kul beskriva två grupper:
    • Grupp A är ganska ointresserad av bilar och bilkörning generellt. Tänker mer fortskaffningsmedel och tycker det är viktigare att komma fram än att ha bråttom. Retar sig på grupp B, som man tycker har jäkligt bråttom och inte tar hänsyn.
    • Grupp B är däremot intresserad av bilar, tar sin bil och bilkörning på stort allvar, gillar prestanda och drar gärna på lite. Retar upp sig på grupp A som bara är i vägen, och tycker att dom är ena jävla bromsklossar!!

Ingen av dessa grupper har fel på något sätt (så länge man följer lagen), vi är bara olika. Men när ny bil ska köpas in, vad tror ni grupp A väljer för typ av bil, versus grupp B? Jag har svårt att tro att dessa saker HELT saknar samband... ;)

BenWah46

• Veteran
    • Antal inlägg: 2.207
    « Svar #88 skrivet: tis 14 nov 2017, 17:10:52 »
    Avdelning generalisering
    Min mor ansåg att bilister med gröna bilar körde illa.
    Respektive vissa utsocknes länsbokstäver.
    Bengt W
    H0 2R DCC

71

• Veteran
    • Antal inlägg: 2.412
    « Svar #89 skrivet: tis 14 nov 2017, 17:30:45 »
    Avdelning generalisering
    Min mor ansåg att bilister med gröna bilar körde illa.
    Respektive vissa utsocknes länsbokstäver.

P t ex :cool:
    Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

ub

• Veteran
    • Antal inlägg: 2.381
    « Svar #90 skrivet: tis 14 nov 2017, 17:54:47 »
    Jag har då och då räknat antalet bilar som susar förbi ¨min¨ bilkö i bussfilen.
    Det är ungefär detsamma varje dag, ca 50% audi och bmw, ca 20% vita skåpbilar och så en blandad kompott.
    Tror inte att det motsvarar den genomsnittliga bilparken. Volvo är tex klart underrepresenterat.
    Detta är förstås inte vetenskap, vore väl intressant med en riktig studie av det här med bilmärken och trafiköverträdelser (kanske har gjorts någon?).

Mvh UB

Spirre

• Veteran
    « Svar #91 skrivet: tis 14 nov 2017, 18:06:45 »
    En ganska hyfsad generalisering, Spirit, men det finns en koppling mellan grupperna: BMW.

Spirre

• Veteran
    « Svar #92 skrivet: tis 14 nov 2017, 18:10:06 »
    Har ni noterat att vi snart är uppe i 100 svar? Trafik och bilkörning skapar onekligen ett visst intresse hos befolkningen ...

Spirit

• Användare
    « Svar #93 skrivet: tis 14 nov 2017, 18:59:45 »
    ...ca 20% vita skåpbilar

Justja, den honom glömde jag! Rallyharry i firmabilen. Han står också för en försvarlig mängd förseelser.  :D

En ganska hyfsad generalisering, Spirit, men det finns en koppling mellan grupperna: BMW.

Där hängde jag inte med? Jag tänker att tex. BMW, Merca, Audi är solklara "grupp b", medan tex Toyota Prius, Kia och Hyundai är solklara "grupp a". Men det var som sagt en generalisering.  :) :cool: Det vimlar nog av undantag.

dennisb

• Moderator
    • Antal inlägg: 366
    « Svar #94 skrivet: tis 14 nov 2017, 19:12:31 »

Spirre

• Veteran
    « Svar #95 skrivet: tis 14 nov 2017, 19:43:16 »
    dennisb, ditt inlägg gick tydligen inte fram. Länken funkade inte.

mj-onas

• Stammis
    • Antal inlägg: 1.159
    « Svar #96 skrivet: tis 14 nov 2017, 20:10:22 »
    Har ni noterat att vi snart är uppe i 100 svar? Trafik och bilkörning skapar onekligen ett visst intresse hos befolkningen ...

Kan bli så när det eftersträvas att få sista ordet. ;)

Men, det är ju kul när forumet är aktivt.

/Mats
    En halvnolla som också är en helnolla ibland.
    -------------------------------------------------------
    H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
    Industribanor i H0f och 0f

paj2

• Veteran
    • Antal inlägg: 3.798
      • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
    « Svar #97 skrivet: tis 14 nov 2017, 20:22:27 »

Har även noterat att trådskaparen står för 33 st av dessa 96 inlägg så frågan blir..... hur stort är intresset hos "befolkningen"?  ;)

« Senast ändrad: tis 14 nov 2017, 20:43:13 av paj2 »
    Bästa MJ-hälsningar
    Per-Åke
    2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
    Min Hemsida
    Mina filmer

cgn1954

• Användare
    • Antal inlägg: 128
    « Svar #98 skrivet: tis 14 nov 2017, 22:46:07 »
    Ha.. snacka om nördiga (ni). När det gäller grövre hobbyöverträdelser så är det nog grupp B som är överrepresenterad. Men de är farliga. I vanliga trafiken med (a) inga blinkers (b) nada avstånd (c) bussfilskörning (d) jag först (viktigt idag) - så är det här i huvudstaden i huvudsak ägare till större SUV:ar, företrädesvis Volvo (de är i majoritet/för det finns helt enkelt flest såna), Audi och Merca. Nån stackare med Range Rover som tror dom är nåt för att bilen kostar över en miljon hör också hemma här,  även Porsche och vita hantverksskåp förstås, vilka trafikamatörer. Taxi ska vi inte glömma - vilka losers, är dessa chaffisar trafikdugliga ens?

Så det var mina paketeringar - nöjda? (Det är så här många tänker ("bunta ihop dem" - de i BMW är ju alla likadana) men det är naturligtvis bara korkat).
    Mvh /CGN

hakang

• Stammis
    • Antal inlägg: 1.834
      • http://hakang.zmn.se/
    « Svar #99 skrivet: tis 14 nov 2017, 23:27:54 »
    ...naturligtvis bara korkat...

Mest korkat tycker jag det är att såna här diskussioner får ta plats på ett mj-forum... Bort med hela forumkategorin med ej mj-relaterat säger jag.
    Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...