Författare Ämne: Bonn, en modulstation i skala N  (läst 477 gånger)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.381
Bonn, en modulstation i skala N
« skrivet: mån 30 okt 2017, 08:35:29 »
Tänkte bygga Bonns station, har sedan gammalt en byggsats av stationshuset från Faller som jag nu byggt nästan klart.
Kollade upp Bonn via googlemaps och det är inte någon jättestor station spårmässigt idag. 5 perrongspår.

Stationshuset limmar jag ihop förutom fönster och tänkte sedan spreja det med mattlack och därefter vädra det lite lätt.
Tänkte också sätta dit en del lysdioder och innerväggar för att få en någorlunda verklighetstrogen belysning.

En dålig bild på hur det ser ut nu. Det är bara två delar av fem på bilden.

Här kan man se hur förebilden ser ut och hur spåren ligger idag.

https://structurae.de/bauwerke/bonn-hauptbahnhof

Mvh UB

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 780
SV: Bonn, en modulstation i skala N
« Svar #1 skrivet: mån 30 okt 2017, 11:13:01 »
Trevligt projekt UB!

Återkom gärna med bild när
du fått innerbelysning mm
klar!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #2 skrivet: mån 30 okt 2017, 17:35:12 »
Allt förändras snabbt. Vi var där, under en tågluff för några år sedan, och hustrun som jobbat där ikring för många, många år sedan, kände inte igen sig. Men det finns mysiga tyska genuina ställen runt om när man söker lite. Så vi ser fram emot denna nostalgitripp.

ub

• Veteran
« Svar #3 skrivet: mån 30 okt 2017, 18:03:44 »
Jag har inte bestämt tidsperiod, men här är en bild från långt tillbaka, misstänker 20-30-tal när jag kollar på bilarna och personvagnarnas längd.
http://www.stefankoch.ch/bahnhof9.jpg

Mvh UB

ub

• Veteran
« Svar #4 skrivet: tis 31 okt 2017, 14:38:42 »
Fick en idé idag, att bygga en modulstation är ett ganska stort jobb.
Men kanske skulle man kunna göra det stegvis.
Göra modulramarna och limma ett dubbelspår som det ska ligga på stationen, strunta i lim där växlarna ska läggas.
Då blir arbetet ungefär som att göra 3-4 dubbelspåriga linjemoduler och man kan sedan stegvis bygga ut stationen med växlar, fler spår, byggnader osv.

För Bonns del skulle jag i så fall göra stationssidan först med byggnader och landskap och bara ha ett enkelt tillfälligt landskap på den andra sidan spåren.

Men allra först så ska jag rita ut hela stationsmodulen i skala 1:1 på en rulle papper, med samtliga växlar, spår och byggnader inkl perronger. Det sparar man en massa jobb på lärde jag mig av Tibro-bygget. Gör man det i den ordningen så kan man tex lägga tvärreglar till modulen där det inte finns några växlar.

Mvh UB