Författare Ämne: Slapp växeltunga på Märklins dubbla korsningsväxel 5207  (läst 445 gånger)

Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 35
Slapp växeltunga på Märklins dubbla korsningsväxel 5207
« skrivet: tor 26 okt 2017, 22:52:41 »
Jag har ett problem som innebär att efter att några hjulaxlar passerat vill växeltungan röra sig lite från rälen den stöder emot. Detta resulterar naturligtvis i en urspårning. Jag undrar om någon har något bra tips för att lösa detta. Eller blir det till att byta ut pianotråden under till en med lite bättre spänst?

Patjo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Slapp växeltunga på Märklins dubbla korsningsväxel 5207
« Svar #1 skrivet: tis 05 dec 2017, 00:16:19 »
5207 är M-räls? Om det är till någon tröst så noterade jag samma fenomen med en alldeles nyinköpt C-rälsmotsvarighet förra veckan. Pianotråden i den var ganska så stöddig, tror inte spänsten felar. Snarare att den behöver justeras lite vilket inte var lätt med tanke på nämnda stöddighet. Jag är faktiskt osäker på om jag lyckades, så stum var den... Nu har jag inte mer än provkört växeln men jag inbillar mig att det är mindre märkbart vid motordrift än vid manuell omläggning.

Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #2 skrivet: ons 06 dec 2017, 06:48:44 »
Javisst är det M-räls. Jag har märkt en viss förbättring när jag justerat själva mekanismen för omläggningen. Jag har försökt att justera så att utslaget blir så lika som möjligt åt båda håll. Då blir fjädertrycket så optimalt som möjligt. Jag har justerat genom att ytterst lite ändra läget på magnetspolen. Jag har inte märkt någon större skillnad på manuell eller elektriskt omläggning. När växeln är omlagd påverkas den inte av magneten eftersom växeln läggs om med en puls.
Det kanske är läge att fundera på en ombyggnad till servoomläggning eller någon fjäder på rätt ställe som bättre håller tungan på plats vid passage.

Patjo

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #3 skrivet: lör 09 dec 2017, 22:58:34 »
Jag tänkte att elektromagneten lägger om distinktare än vad mina försiktiga fingrar klarar. Efter digitalisering av växeln så lägger den om med ett tydligt "klick" åt ena hållet men med ett kort "brrr" åt andra.