Författare Ämne: Bra MJ-butiker i städer utomlands!  (läst 6529 gånger)

Anders B

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Bra MJ-butiker i städer utomlands!
« Svar #25 skrivet: lör 17 maj 2014, 18:33:11 »
Förstår inte varför hela mitt inlägg inte kom med ?
Här är fortsättningen:

Düsseldorf
MENZELS LOKSCHUPPEN & TÖFF TÖFF på Friedrichstraße 6 - Också den här butiken ligger i södra delen av stadens centrum.

Ruderting utanför Passau
MODELLBAHNHAUS på Altenberg 1 - Kankse lite svår att komma till om man inte har bil men då är den värd ett besök. När jag var där hade den också en stor visningsanläggning.

Det var några av de bättre jag hittat i Tyskland. Men det finns många fler som kanske inte har så stort sortiment men ofta ett trevligt bemötande och något som man inte visste att man behövde hittar man ju alltid.

Jag brukar använda handlarregistret på MIBA:s hemsida.
http://miba.de/haendler/index.php
Det är inte helt komplett.
Jag har hittat fler butiker än vad som finns där men det är en bra start vid planeringen av resan.

Anders

A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 291
« Svar #26 skrivet: lör 17 maj 2014, 21:13:08 »
Michas Bahnhof, Nürnberger Strasse 24, Berlin. Nära KaDeWe.
« Senast ändrad: lör 17 maj 2014, 21:14:52 av A4 4468 The Mallard »

Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
« Svar #27 skrivet: lör 17 maj 2014, 23:27:14 »
Michas Bahnhof, Nürnberger Strasse 24, Berlin. Nära KaDeWe.
Den besöker jag alltid när jag är i stan..  :up: Mest begagnat, typiskt dödsbosäljare. Massor, verkligen massor, med begagnade H0-bilar till bra priser, och bra med litteratur, men priserna på rullande H0-materiel kändes väl höga.
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.520
« Svar #28 skrivet: sön 18 maj 2014, 14:17:36 »
ÖSTERIKE

Kleinbahn har sex butiker i landet där man säljer sitt sortiment.

http://www.kleinbahn.com/kontakt2.htm

Butiken på Gatterederstrasse 4 är den som ligger ihop med fabriken  :)

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

larslars

• Användare
  • Antal inlägg: 233
« Svar #29 skrivet: mån 19 maj 2014, 09:34:36 »

Hej på er MJ vänner
Är det möjligtvis någon som vet om det finns nån MJ butik i Peking?

Larslars
"Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna."

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 130
« Svar #30 skrivet: mån 19 maj 2014, 11:57:15 »

Jag har hittat fler butiker än vad som finns där men det är en bra start vid planeringen av resan.

Anders
Tack!
Där fanns det några att hitta även för mig som ska till området Frankfurt / Mannheim framöver.

Arne Ivan - om du gör verklighet att ditt "hot" att "snylta" på denna tråd  :up: :up: :up:  så kanske jag kan få ödmjukt be om att hålla isär noga de tips på butiker som kommer av personliga erfarenheter från de ev tips som kommer från att man hittat någon adress på nätet till en butik. Jag säger inte att det sistnämnda är dåligt, bara att den PERSONLIGA rekommendationen/beskrivningen av en affär som man själv besökt bör ha en annan status i din struktur när du sammanställer i en ny tråd. Tack.

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #31 skrivet: mån 19 maj 2014, 14:05:11 »

Anders
Tack!
Där fanns det några att hitta även för mig som ska till området Frankfurt / Mannheim framöver.

Arne Ivan - om du gör verklighet att ditt "hot" att "snylta" på denna tråd  :up: :up: :up:  så kanske jag kan få ödmjukt be om att hålla isär noga de tips på butiker som kommer av personliga erfarenheter från de ev tips som kommer från att man hittat någon adress på nätet till en butik. Jag säger inte att det sistnämnda är dåligt, bara att den PERSONLIGA rekommendationen/beskrivningen av en affär som man själv besökt bör ha en annan status i din struktur när du sammanställer i en ny tråd. Tack.

Jag kan inte avgöra om nåt man skriver i den här tråden kommer från reklam eller personliga erfarenheter. Men om jag kunde, hur skulle texten skilja sig?
Annars är mitt största problem att det inte syns i forumlistan när jag lagt till nåt.

FS

• Användare
« Svar #32 skrivet: mån 19 maj 2014, 14:54:35 »

Jag kan inte avgöra om nåt man skriver i den här tråden kommer från reklam eller personliga erfarenheter. Men om jag kunde, hur skulle texten skilja sig?
Annars är mitt största problem att det inte syns i forumlistan när jag lagt till nåt.

Enklaste är väl att ha två huvudrubriker, t ex "Personliga rekommendationer" och "Hittat på internet".
Det sistnämnda står ju tydligt i en del inlägg.

Om du vill det ska ses i forumlistan så kan du ju lägga in ett nytt inlägg i DENNA tråd där det står bara: "Har nu uppdaterad samlingslistan. Se länk "

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #33 skrivet: mån 19 maj 2014, 15:14:42 »

Enklaste är väl att ha två huvudrubriker, t ex "Personliga rekommendationer" och "Hittat på internet".
Det sistnämnda står ju tydligt i en del inlägg

Om du vill det ska ses i forumlistan så kan du ju lägga in ett nytt inlägg i DENNA tråd där det står bara: "Har nu uppdaterad samlingslistan. Se länk "

Hur ska jag veta om den som tipsar har funnit det på internet? Ska den som söker på en viss stad leta på två ställen? Och spelar det nån roll varifrån det kommer?

Anders Johansson

• Användare
  • Antal inlägg: 269
« Svar #34 skrivet: mån 19 maj 2014, 16:46:03 »
Hamburg, kvalitetsaffären är Uwe Hesse vid Landwehr S-bahn hållplats.
Däremot brukar Altona bli dyrare...

Aachen, Hünenbein, en av de bästa affärerna överhuvud taget.

Berlin; flrea bra affärer. Turberg vid Zoologiche bahnhof har det mesta, Modellbahn am Mierendorfplats har ännu mer...

FS

• Användare
« Svar #35 skrivet: mån 19 maj 2014, 17:00:18 »

Hur ska jag veta om den som tipsar har funnit det på internet? Ska den som söker på en viss stad leta på två ställen? Och spelar det nån roll varifrån det kommer?

Det var som sagt bara ett önskemål i all ödmjukhet. Du gör som du vill i din egen tråd.

Min tanke med DENNA tråd var iallafall INTE FRÄMST att man skulle dela med sig av internet-länkar som man enbart hittat på internet.

Snarare såg jag värdet i att man skulle tipsa om affärer som man själv eller närstående faktiskt besökt och kan rekommendera som värd ett besök för andra. Se mitt allra första inlägg i tråden så ser du hur jag hade tänkt. När jag åker till en ny stad så skulle jag själv se värdet i att åka till en butik som någon annan faktiskt varit i och kunnat berätta för mig hur bra den är, snarare än att åka på vinst och förlust till en gatuadress från en internet-länk som sen visar sig vara föga mer än ett hål i väggen...

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #36 skrivet: mån 19 maj 2014, 20:53:38 »
Okej, FS.. Det enda jag kan se att man "hittat på internet" är länken till som övriga Kleinbahn-butikerna. Men som jag fattat har han själv besökt huvudbutiken och fått ett mycket bra intryck av hela företaget.
Har du fler exempel? Mer än att det mesta jag sorterat har jag ju faktiskt hittat på internet.. dvs i den här tråden.

Och jag tar lite illa vid mig att du tycker att jag snyltar på din tråd. Jag har ju faktiskt skrivit själv i den och bidragit.
Och jag har en affär till i Berlin som jag hittat men inte besökt, som jag tänkte rapportera om när jag sett den live. 
Kommer jag iväg till England i sommar så kommer rapporter åtminstone från Hattons, och troligen också Gaugemaster.

Jag har redan en adresslista i läsplattan.. jag kan ju sortera dit i stället.  :(
Och tråden är inte "min egen", alla har ju bidragit med info, jag har ju bara sorterat.
« Senast ändrad: mån 19 maj 2014, 20:55:23 av Arne Ivan »

FS

• Användare
« Svar #37 skrivet: tis 20 maj 2014, 11:38:47 »
Okej, FS.. Det enda jag kan se att man "hittat på internet" är länken till som övriga Kleinbahn-butikerna. Men som jag fattat har han själv besökt huvudbutiken och fått ett mycket bra intryck av hela företaget.
Har du fler exempel? Mer än att det mesta jag sorterat har jag ju faktiskt hittat på internet.. dvs i den här tråden.

Och jag tar lite illa vid mig att du tycker att jag snyltar på din tråd. Jag har ju faktiskt skrivit själv i den och bidragit.
Och jag har en affär till i Berlin som jag hittat men inte besökt, som jag tänkte rapportera om när jag sett den live. 
Kommer jag iväg till England i sommar så kommer rapporter åtminstone från Hattons, och troligen också Gaugemaster.

Jag har redan en adresslista i läsplattan.. jag kan ju sortera dit i stället.  :(
Och tråden är inte "min egen", alla har ju bidragit med info, jag har ju bara sorterat.

Jag beklagar. Jag trodde du förstod att det var skoj när det stod tre stycken gubbar med tummen upp efter ordet "snylta". (Man får väl ibland se upp med att förutsätta att skämt går fram när det skrivs på internet...)

Samma i sakfrågan: det finns fler exempel. Jag utgick kanske felaktigt ifrån att du hade läst dem... Trodde då istället du tyckte det kändes jobbigt med mitt förslag eftersom du insisterade på att du inte kan veta om någon besökt en butik eller ej.

Konkret: Kolla inlägg från BenWah och mig själv om Pisa. Om man hittat en återförsäljaradress på Hornbys hemsida så är det för mig uppenbart att man inte SJÄLV besökt butiken. Likaså när jag refererar till "rykten" (om än från en pålitlig person  :) i påföljande inlägg i detta fall)

Sorry för missförståndet.

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #38 skrivet: tis 20 maj 2014, 12:10:31 »
Det är mycket jobb nog att sortera. Att sen värdera skrivningen för att avgöra nån sorts trovärdighet känns som ett ändå större åtagande.

Tycker du att alla tre Pisa-länkarna ska tas bort från listan gör jag ju det.

Men samtidigt, skulle jag åka nånstans, som i februari till Innsbruck, och jag inte kommer på hur man hittar ev försäljare i orten (nu kan ju jag läsa telefonkatalogen) så vore jag ju glad om nån hittade nån länk nånstans.

Om det finns en tydlig personlig rekommendation försöker jag ta med den.
Om nån skulle till Brighton på språkresa och fråga i 'din' tråd om nån visste nån affär skulle jag inte tveka om att nämna Gaugemaster i Ford vid Bognor Regis trots att jag inte varit där. Men jag skriver inte "jättebra butik".

FS

• Användare
« Svar #39 skrivet: tis 20 maj 2014, 12:33:01 »
Det är mycket jobb nog att sortera. Att sen värdera skrivningen för att avgöra nån sorts trovärdighet känns som ett ändå större åtagande.

Jag tycker vi säger att du bestämmer själv hur du gör  :) :) :)

Apropå Brighton så besökte jag förra sommaren ModelZone på West Street, men sen dess har de sålt alla deras butiker till WH Smith med en osäker framtid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Modelzone

Arne Ivan

• Stammis
« Svar #40 skrivet: tis 20 maj 2014, 12:55:49 »

Jag tycker vi säger att du bestämmer själv hur du gör  :) :) :)

Apropå Brighton så besökte jag förra sommaren ModelZone på West Street, men sen dess har de sålt alla deras butiker till WH Smith med en osäker framtid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Modelzone

Vi gör så..  :up:  Brighton.. jag tog det bara av en slump.  Och så hade du varit där. Vilket hav av info att ösa ur är inte alla som finns på nätet.

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 440
« Svar #41 skrivet: tis 27 maj 2014, 22:21:17 »
LarsLars: Jag googlade lite men hittade inte mkt på Beijing tyvärr. Däremot kan jag tipsa om en affär, Bachmanns egen, i Shanghai! Har besökt den själv och fick med mig lite goa Kinesiska Bachmann HO modeller, mkt hög kvalitet faktisk. Eller mkt, men dom är helt okey. Googlar man så är den i "Wuding LU" borta, eller flyttad. Upptäckte detta den hårda vägen efter en lång promenad utanför turistkvarteren i Shanghai, det var intressant! Bachmanns kinesiska line är mkt bra faktiskt, loken går fantastiskt och ser mkt bra ut, lite samma stuk som Amerikanska modeller.

Var nyss i Odense, och "BETO" hobby kan rekommenderar, mkt prylar där. Mkt Märklin, tillbehör mm. Men Danska kronan suger ju, så det är mest kul att kika. Priserna är inte så himla kul. Ligger en butik till närmare Järnvägsmuseet, också en del kul, mkt Kibri, byggsatser, landskap mm, men samma där så är ju priserna okey på prislappen men den skall ju då gångras med ca 1.17 och då är inte kul längre.

Tack för tips om "Hunebein" i Achen, jag har Ebay shoppat därifrån och det funkar mkt bra, fotona dom har på butiken lockar ju till besök, verkar stor!

larslars

• Användare
  • Antal inlägg: 233
« Svar #42 skrivet: ons 28 maj 2014, 19:34:57 »

Hej

LarsLars: Jag googlade lite men hittade inte mkt på Beijing tyvärr. Däremot kan jag tipsa om en affär, Bachmanns egen, i Shanghai! Har besökt den själv och fick med mig lite goa Kinesiska Bachmann HO modeller, mkt hög kvalitet faktisk. Eller mkt, men dom är helt okey.

Tack för detta Turbocab.
Synd jag inte frågade det då när jag var i Shanghai i Januari  :(
Jaja det kanske kommer fler tillfällen då jag jobbar på Volvo och Volvo har/bygger ett utvecklingscenter i Shanghai

Larslars
"Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna."

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
« Svar #43 skrivet: ons 18 okt 2017, 18:05:47 »
Butiker i Belgien?

Har en del länkar sparade, men inga som rör mina resmål. Ska då till Bryssel och till Gent några dagar med jobbet. Är seriefantast och på den punkten är bl.a. Bryssel en höjdpunkt. Däremot verkar det numera vara rena natta i bägge de nämnda städerna vad gäller hobbybutiker.

Undrar därför om det finns någon som känner till någon butik som kanske inte finns på nätet, men väl i verkligheten i dessa två städer? Även butiker som säljer fordonsmodeller är av intresse.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Kristian_K

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
« Svar #44 skrivet: fre 20 okt 2017, 18:59:00 »
Nederländerna:
Huider i Heerhugowaard, en mycket trevlig butik. Ligger än så länge vid järnvägsstationens torg, men har ny adress på M. de Klerkweg 10 fr.o.m. 11 november. Tio minuters promenad från stationen blir det då.

För icke-nederländsktalande så går det nog utmärkt med tyska eller engelska.
Personer som skriver "tågset" går inte att ta på allvar.