Författare Ämne: Modulbana på MJ-mässan  (läst 1433 gånger)

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 693
    • Modelljärnvägsmoduler
Modulbana på MJ-mässan
« skrivet: tor 12 okt 2017, 19:33:46 »
Sen någon månad tillbaka är vi ett gäng i Uppsala som bygger moduler och planerar för en liten bana på MJ-mässan i början av november.

Banan blir inte så stor och en del moduler saknar landskap. Men vår tanke är istället att visa modulbygge och att det inte behövs så mycket för att få till en bana.

Totalt blir nog banan 15-20 m, vilket inte är så stort i modulsammanhang. Vi fem som bygger den tycker ändå det är bra med tanke på den relativt korta tid vi haft på oss att bygga moduler till den. Alla moduler är inte ens klara ännu, så vi har lite press på oss. :)

Så alla är varmt välkomna förbi oss och titta lite "bakom kulisserna" på modulbygge. Vi kommer finnas ungefär i mitten på mässlokalen och du känner igen banan på allt plywoodlandskap. :)
Vi är inte så många som kan visa runt och svara på frågor, men vi lovar göra så gott vi kan!

Du kan även följa vårt (och mitt) arbete fram till mässan på: https://www.infolagret.se/mj/massbana-2017/
Och har du frågor redan nu, så ställ dem här i tråden (om det är ok för forumadmin?)
---
Mvh Peter

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.851
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Modulbana på MJ-mässan
« Svar #1 skrivet: tor 12 okt 2017, 20:36:28 »
Glädjande och grattis att ni kommer igång med modulkörningar. I modulsammanhang är det entusiasm, bygglust och social gemenskap även om man befinner sig i plywoodstadiet. Långt till Uppsala ett besök skulle vara intressant.

Vi började med modulbyggen i Kil, Värmland 2012 ... en tapper skara medlemmar som hade läst på om MMM-moduler och lyckats åstad komma en rad med trävirke på ben. Första körning blev i Brunskogs hembygdsgård "uppe i skogen" i Värmland. En blygsam tillställning med skoj hade vi.

Verksamheten har vuxit med fler medlemmar under 5 år så till helgen fyller vi en sporthall i Kil med betydligt fler och beklädda moduler.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19881.msg202659#msg202659

Första försöket i brunskog 2012.

« Senast ändrad: tor 12 okt 2017, 20:40:35 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #2 skrivet: sön 15 okt 2017, 20:23:10 »
Tack Per-Åke!
Kul att se startbilderna, det ser faktiskt ut som om vi kommer ha en liknande bana. Vi har också ett U, med magasin i en änden, mötesspår på mitten och en vändslinga i andra änden.

I helgen byggde vi en kort provbana i lokalen och där körde vi med DR5000, Eke-buss och JMRI. Planen är alltså att kunna köra med både mobiler och de flesta körhandtag. Håll tummarna för att DR5000 är stabil nog att klara 5-6 timmar kontinuerlig drift. :)
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: ons 25 okt 2017, 15:13:11 »
Vi har nu de flesta moduler klara till vår mäss-bana.

Igår träffades vi återigen i lokalen och då var det min tur att testa tre av mina nya moduler. Allt gick bra. Vår enkla vändslinga fick också den "sista touchen" och ska nu fungera helt automatiskt med vändslinge-automatik. Det mesta börjar falla på plats.

Vi har även fått förfrågningar från andra modulbyggare om man kan få vara med, men vi har tyvärr sagt nej. Anledningen är ju att detta är en lagom stor bana att klara av på fem personer, där ingen av oss har erfarenhet av att ordna en bana eller träff förut. Förhoppningsvis går detta bra och vi lär oss ju massor, så tanken är att vi istället välkomnar andra modulbyggare vid ett senare tillfälle.

Planen är nu att göra klart det sista för att sen träffas nästa fredag eftermiddag och börja bygga. Vi har ju inte testat att bygga ihop alla moduler i samma bana, så det blir lite spännande och se om vi lyckas på första försöket. Sen blir det körning i dagarna två och jag hoppas just Du tar vägarna förbi och pratar modulbygge med oss!
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #4 skrivet: lör 04 nov 2017, 19:05:24 »
Det blev några intensiva dagar denna vecka, för att få klart alla moduler. Men igår fick vi allt på plats utan större problem och idag har vi kört hela dagen utan att det strulat eller upptäckts några fel.

Så här såg banan ut "inifrån" innan vi öppnade portarna i morse:

---
Mvh Peter

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 120
« Svar #5 skrivet: sön 05 nov 2017, 07:58:31 »
Hej vi från Kopparberg tackar för pratstunden och infon det gav mersmak att börja bygga moduler hoppas att ni har en trevlig fortsättning idag med

Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #6 skrivet: mån 06 nov 2017, 20:01:46 »
Tack själv för en trevlig pratstund. Hoppas mässan gav dig och andra mer inspiration till modulbygge!

Här kommer några bilder jag tog på söndagen:

---
Mvh Peter

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 120
« Svar #7 skrivet: tis 07 nov 2017, 08:30:51 »
Jodå planering är i fullgång för att bygga moduler
mvh TNR