Författare Ämne: LED-belysning på lok  (läst 1623 gånger)

Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 35
LED-belysning på lok
« skrivet: tor 12 okt 2017, 19:11:56 »
Jag undrar lite vilken färgtemperatur/kulör som ni tycker passar bäst på lok. Det finns ju varmvita som jag tycker ser lite för vita ut. Sedan finns ju gula. Det har jag inte testat hur det ser ut. Vilka erfarenheter synpunkter har ni andra om just detta?

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 916
SV: LED-belysning på lok
« Svar #1 skrivet: tor 12 okt 2017, 21:40:52 »
Det är i mitt tycke de varmvita som ser mest naturligt ut. Gula lysen har jag aldrig sett på ett tåg. Kallvitt ljus är ett vitare ljus och känns som mer modern belysning.

Clerck

• Användare
  • Antal inlägg: 74
« Svar #2 skrivet: fre 13 okt 2017, 00:42:54 »
Gula har jag sett på ellok och det ser inte bra ut, men på ånglok som har lyktor med brinnande ljus kan det passa, kör med varmvit, men jag håller med, det borde finnas något mellan gul och varmvit som mer påminner om glödlampor. Någon som har hittat dioder med glödlampsljus??

MVH Perre
H0 och 2R, men även Corvair

Mazz

• Stammis
  • Antal inlägg: 727
    • Banbyggarna
« Svar #3 skrivet: fre 13 okt 2017, 01:32:36 »
Enligt denna sida så är allt under 3300 K klassat som varmvitt, osäker på det är en vedertagen klassning. Helt klart är i alla fall att det är en himla skillnad på varmvit och varmvit på de LED man kan handla, så en varmvit är ingen garanti för bra ljus vill jag påstå.

http://www.belysningsplanering.se/ljusskola

Så jag vill mena att om man köper en "varmvit" LED utan annan spec så kan det bli en LED med över 3000 K i färgtemperatur och det är nog för vitt fast det är inom "Varmvitt". Jag tror att man nog gärna i detta sammanhang ska ha en LED som avger under 2700 K, gärna ännu lägre. Så lågt som möjligt kanske, lite beroende på vad för sken som ska efterliknas.

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.531
« Svar #4 skrivet: fre 13 okt 2017, 06:44:53 »
En annan sak att beakta är motståndets värde. 600 ohm fungerar visserligen, men ger ett alltför skarpt ljus för att vara verklighetstroget. Jag rekommenderar minst 5K (5000 ohm).
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 232
« Svar #5 skrivet: fre 13 okt 2017, 11:16:11 »
Håller med Spirre, speciellt äldre lok hade ganska svaga strålkastare.
Apropå Mazz' inlägg, de varmaste vita har ibland mer eller mindre fantasifulla namn som Super Golden White, t. ex.
http://www.ebay.de/itm/100x-LED-0603-GOLDEN-SUPER-GOLDEN-WHITE-MIX-most-warm-white-wit-blanc-chaud-/322432307891?hash=item4b127692b3
0603 är smått, det fanns även 3528, jag använder oftast dem för husbelysningar,  behöver hållas fast på något sätt, när man löder anslutningar. Microlitze från samma försäljare rekommenderas som anslutningssladd. Det finns dioder med sladdar färdiglödda, men inte alltid i önskad färgton, läs inspirationsartikel i senaste SMALSPÅRIGT

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 175
« Svar #6 skrivet: fre 20 okt 2017, 23:25:55 »
Håller på och bygger om 5 lok till led belysning. På mina Lima Rapid lok testade jag att löda på sladdarna på dioderna och sedan lägga på lite snabblim för att sedan med leden tänd få in den i rätt läge vilket inte var det lättaste. När jag sedan skulle löda ihop 10 plus 10 kablar och motstånden insåg jag misstaget och tog fram slipmaskinen och slipade bort lysdioderna.
Började om med att etsa kretskort och lödde fast 3 mm led dioderna på kretskorten och drog på krympsladd. Helt klart mycket lättare att rikta in ljuskäglan när jag skulle montera fast kretskortet på underredet.
Håller med om att det inte går att dra på med 20 mA.
Jag använder gratisprogrammet ExpressPCB som går att ladda ner gratis från nätet. behövde inte ens läsa manualen innan jag började rita mina kretskort.
« Senast ändrad: fre 20 okt 2017, 23:44:33 av Helmut Maripuu »

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.010
« Svar #7 skrivet: lör 21 okt 2017, 13:34:27 »
Jag undrar lite vilken färgtemperatur/kulör som ni tycker passar bäst på lok. Det finns ju varmvita som jag tycker ser lite för vita ut. Sedan finns ju gula. Det har jag inte testat hur det ser ut. Vilka erfarenheter synpunkter har ni andra om just detta?
Du anger inte vilken loktyp det gäller. Moderna lok har betydligt kallare ljus, än äldre "brunlok" t.ex. Dessas sken drar mot gult.
.
Enligt denna sida så är allt under 3300 K klassat som varmvitt, osäker på det är en vedertagen klassning. Helt klart är i alla fall att det är en himla skillnad på varmvit och varmvit på de LED man kan handla, så en varmvit är ingen garanti för bra ljus vill jag påstå.

http://www.belysningsplanering.se/ljusskola

Så jag vill mena att om man köper en "varmvit" LED utan annan spec så kan det bli en LED med över 3000 K i färgtemperatur och det är nog för vitt fast det är inom "Varmvitt". Jag tror att man nog gärna i detta sammanhang ska ha en LED som avger under 2700 K, gärna ännu lägre. Så lågt som möjligt kanske, lite beroende på vad för sken som ska efterliknas.
Den niten gick jag på, för ett par år sedan. Jag köpte en förpackning "varmvita" från Kjell & Co. De var vad jag kallar kalla  :???:
ELFA i Solna, har en tavla med tända LED. Där kan man se ut den som har önskat sken, för det egna loket.
Det kräver förstås, att man bor i närheten....

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #8 skrivet: lör 21 okt 2017, 22:16:42 »
Helt moderna lok har även dom LED-ljus och där kan man ha ganska "kalla" ljusdioder.
För lite äldre lok blir det värre, har jämfört med Ledlampor för hemmabruk och skulle vilja påstå att 2700K kan vara ok för helljus på lok med marschalstrålkastare, men det avbländade ljuset borde ha betydligt lägre än så, kanske 2000K som jag tror även passar till äldre lok!
Har någon sett om det finns att köpa mindre ljusdioder med så låga Kelvinvärden som 2000K?

Med vänlig hälsning. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #9 skrivet: mån 23 okt 2017, 17:07:31 »
En tanke som slagit mig är om det kan finnas permanent spritpenna i lämplig kulör för att åstadkomma lämplig färgtemeratur.

Spirre

• Veteran
« Svar #10 skrivet: mån 23 okt 2017, 17:25:03 »
Citera
En tanke som slagit mig är om det kan finnas permanent spritpenna i lämplig kulör för att åstadkomma lämplig färgtemeratur.

Tror tyvärr att du skulle ha svårt att hitta en sådan. Glasfärg är en möjlighet att färga LED, men det kräver lite experimenterande.

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.181
« Svar #11 skrivet: mån 23 okt 2017, 19:10:13 »

Ingen spritpenna, men Tamiya X-26 transparent orange fungerar utmärkt för detta. Man får experimentera lite beroende på lysdioden.

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #12 skrivet: mån 23 okt 2017, 19:14:17 »
Nagellack
Torbjörn

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #13 skrivet: tis 24 okt 2017, 00:02:24 »
Jag har testat lite att måla på lysdioder, det kan bli lite bättre men ser ändå inte helt bra ut! Är det inte så att lysdioder av sämre kvalitet kan ha ett lite begränsat färgspektra och att det då är svårt att få fram färger som inte finns naturligt i lysdioden?

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #14 skrivet: tis 24 okt 2017, 12:21:54 »
Hej!

Jag är helt novis på LED och motstånd. Är även rätt novis på ellära också. Men jag har två Rocolok och två Fleischmannlok (N-skala) som nog skulle må bättre med LED.

Vad behöver jag?
Vad ska jag tänka på?

Min teori så här långt är att jag behöver hitta en lämplig LED-lampa (det har ju diskuterats ovan, färgtemperaturen är ju jätteviktig, som fotograf vet jag att det är väldig lätt att lura sig på ”vitbalansen” på ljuskällor) och mellan dekoder och LED behövs ett motstånd (har diskuterats lite ovan).

Jag antar att det är ”längs med)  vit respektive gul kabel motståndet ska sitta, inte mellan blå sladd (eller chassie eller strömmatning från räl, beroende på hur loket är byggt). Alltså: dekoder -> gul/vit sladd -> motstånd -> LED -> strömmatning/räl/chassie/”jord”.

Tänker i stil med att motståndet som nuvarande glödlampa utgör ska bli samma som LED + motstånd.

Hur vet jag vad nuvarande glödlampa utgör för motstånd?

Kan motståndet som behövs skija beroende på dekoder?
I H0-loken har jag ESU v4, vad jag förstå kan de driva 1 amp. I N-Skala har jag 0,5amp från dekodrarna.

Tack på förhand!

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.262
« Svar #15 skrivet: tis 24 okt 2017, 12:58:31 »
AxelEhn, det är precis så som du själv anger, på längs som du ska koppla in. Seriekoppla alltså.

Du kan kanske räkna med ca 10 mA som en önskad förbrukning. De flesta dekodrar ger väl 12 V och säg att 1,2 V "faller av" i lysdioden och i så fall skall 10,8 V spänning leda till en ström på 10 mA. (Det förekommer även att utgångarna ger 5 V).

Om du då använder Ohms lag U=I*R får du 10,8= 0,01*R,  vilket ger R = 1070.
Så ca 1 KOhm kanske  kan vara vettigt.

Sen kan man med många dekodrar dimma utgångarna lite grann för en slutlig anpassning av ljusstyrkan, hel- och halvljus och andra finesser.

Det är en bra idé att testa lösliggande med lite längre tåtar innan du löder in alltihopa på kretskort och annat så att du ser att du hamnar i rätt härad.
Bengt W
H0 2R DCC

AlexEhn

• Användare
« Svar #16 skrivet: tis 24 okt 2017, 13:59:01 »
AxelEhn, det är precis så som du själv anger, på längs som du ska koppla in. Seriekoppla alltså.

Du kan kanske räkna med ca 10 mA som en önskad förbrukning. De flesta dekodrar ger väl 12 V och säg att 1,2 V "faller av" i lysdioden och i så fall skall 10,8 V spänning leda till en ström på 10 mA. (Det förekommer även att utgångarna ger 5 V).

Om du då använder Ohms lag U=I*R får du 10,8= 0,01*R,  vilket ger R = 1070.
Så ca 1 KOhm kanske  kan vara vettigt.

Sen kan man med många dekodrar dimma utgångarna lite grann för en slutlig anpassning av ljusstyrkan, hel- och halvljus och andra finesser.

Det är en bra idé att testa lösliggande med lite längre tåtar innan du löder in alltihopa på kretskort och annat så att du ser att du hamnar i rätt härad.

Aha! Jag fattar. Gamla elkunskaperna vaknar lite till liv även om de verkar ovanligt svårväckta.

Tack!

Spirre

• Veteran
« Svar #17 skrivet: tis 24 okt 2017, 14:40:37 »
Citera

Nej, det är centralenheten som bestämmer utspänningen. Du kan dock räkna med att du behöver ett motstånd på bortåt 5K för att inte skenet ska bli bländande.

AlexEhn

• Användare
« Svar #18 skrivet: tis 24 okt 2017, 15:02:03 »
Citera

Nej, det är centralenheten som bestämmer utspänningen. Du kan dock räkna med att du behöver ett motstånd på bortåt 5K för att inte skenet ska bli bländande.

Bra! Tack så mycket!

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.984
« Svar #19 skrivet: fre 03 nov 2017, 10:18:53 »
Jag har testat lite att måla på lysdioder, det kan bli lite bättre men ser ändå inte helt bra ut! Är det inte så att lysdioder av sämre kvalitet kan ha ett lite begränsat färgspektra och att det då är svårt att få fram färger som inte finns naturligt i lysdioden?

Mvh. Eke

Det begränsade spektrat är en naturlig följd av LED-tekniken och gäller egentligen alla lysdioder. Sedan kan man lura ögat med olika trick som färgade glaskapslar, flera lysdioder i samma kapsel o s v.

En lysdiod som vi uppfattar som vit är ofta uppbyggd av en blå lysdiod omgiven av ett fluorescerande ämne som ger gult ljus. Blå lysdioder avger mycket UV-ljus som vi normalt inte ser, men när UV-ljuset får det fluorescerande ämnet att lysa upp uppfattar vårt öga blandningen av blått och gult ljus som vitt. Genom att variera mängden fluorescerande ämne kan ljuset bli varmvitt eller kallvitt.

Så här kan spektrat se ut, blått till vänster och gult till höger (bild från Wikipedia):

Det här gör att det inte blir som man förväntar sig om man målar en kallvit lysdiod med röd färg i hopp om att den ska bli varmvit, eftersom det knappt finns något rött ljus att filtrera fram.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

AlexEhn

• Användare
« Svar #20 skrivet: fre 03 nov 2017, 11:31:51 »
Aha! Intressant!! Tack för detta.

Baron3D

• Användare
  • Antal inlägg: 94
« Svar #21 skrivet: fre 03 nov 2017, 19:14:29 »
Vill man ha rött ljus skall man använda en röd lysdiod.