Författare Ämne: Slutar mj-föreningar uppdatera sina hemsidor? Går de över till Facebook?  (läst 580 gånger)

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 852
Det verkar som om Skaarerbanens Venner, i Norge, har slutat uppdatera sin hemsida sedan ett år tillbaka.
Istället ser de ut att leva vidare på facebook.

Är det en trend eller är det redan omodernt för svenska och utländska mj-föreningar att sluta uppdatera sina hemsidor och gå över till Facebook?

Finns några svenska exempel?

/Curt

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 104
Hej !
Ja det finns flera exempel på forum dock ej något MJ forum i Sverige som gått över till Facebook, som jag känner till.

DET ÄR INTE BRA!

Facebook för mig är bara just nu och man har inga trådar som man kan följa.
Allt blir en enda RÖRA tycker jag.

Jag är VÄLDIGT GLAD att vårt forum håller den vanliga stilen med trådar som man kan följa och söka på

Hälsningar
Lennart

Beeblebrox

• Användare
  • Antal inlägg: 496
Hej !
Ja det finns flera exempel på forum dock ej något MJ forum i Sverige som gått över till Facebook, som jag känner till.

DET ÄR INTE BRA!

Jag är VÄLDIGT GLAD att vårt forum håller den vanliga stilen med trådar som man kan följa och söka på

Hälsningar
Lennart

Jag kan bara tala för egen del i Kalmar. En hemsida är lite krångligare att uppdatera och kräver mer. Vi försöker dock att lägga ut lite nya saker då och då i alla fall.

Hej !

DET ÄR INTE BRA!

Hälsningar
Lennart

Det du pratar om är Facebook, frågan gällde ju föreningars hemsidor.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 104
Hej Daniel !

Du har så rätt så !

Grundfrågan gällde ju bara föreningars hemsidor.

Jag tog ut "svängen lite till" och ber om ursäkt för detta.
Ville bara varna för frestelsen att gå från forum med trådar till Facebook med en röra av inlägg.

Jag föredrar hemsidor före Facebook och som jag påpekat lever bara just nu och blir svårt att hitta uppgifter där efter en tid.
Båda sätten tillsammans kan nog vara bra.

Hälsningar
Lennart

ulwen

• Stammis
  • Antal inlägg: 980
  • H0 - 3R, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
Hemsidan kan man styra och strukturera på bästa sätt och man äger informationen själv.
Facebook, Instagram och alla andra sociala medier är annonsplatser egentligen. Där man avhänder sig äganderätten till bilder och videor t ex.

Man brukar säga att man ska driva trafiken till sin hemsida med hjälp av de sociala medierna eller digitala annonser.

I vår förening (HMJF) kör vi på detta sätt. Hemsidan är fortfarande viktigast och har alltid haft fler läsare än alla andra medier tillsammans. Vi har artiklar som lästs av över 200 000 unika besökare.
Men det håller på att tippa över lite. Många inlägg på FB delas till andra och man kan lätt nå en större publik i sociala medier med hjälp av andra. Det är liksom meningen med hela idén.

Däremot gör vi en hel del annonsering på FB och Instagram för att nå alla de som inte ser modelljärnvägar annars. De inläggen har oftast inget med hemsidan att göra.
Då når man tio, ja ibland hundratusentals mottagare för en väldigt liten insats.

Men att ersätta den egna hemsidan med bara tidslinjer och flöden som enda kanal tycker jag inte är en bra idé. Allt hänger samman numera.
För en del räcker det säkert. Men personligen föredrar jag hemsidor och strukturerad information som är sökbar.

Mvh
Ulf

H0 - 3R, Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.754
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Äntligen en vettig betraktelse och användning av Facebook.  Det bästa jag läst om FB.  :up:

Tyvärr förekommer det bakvända av lättja så att en hemsida i stort sätt bara länkar till FB som då "ersätter" hemsidan.
« Senast ändrad: fre 13 okt 2017, 08:12:30 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

foffe_87

• Användare
  • Antal inlägg: 134
    • http://jaxne.com
Som många säger så är Facebook ett bra verktyg för marknadsföring och för att driva trafik till sin hemsida. Men det är inte rätt medium för långvarig dokumentation.
På många sätt jämförs forum mot tryckt litteratur på ett sätt där forum är bra för det som är aktuellt medan tryckt litteratur är bra för det som skall bevaras. Forum som detta innehåller alltid det som är aktuellt att veta nu och så länge det existerat med dess sökfunktioner. Vilka garantier det ger att informationen finns att nå en tid längre fram varierar väldigt mellan olika forum. Lägger man i denna jämförelse till även Facebook framstår forum som en väldigt mycket mer långsiktig lagring eftersom Facebook är en väldigt tillfällig informationslagring. Det är inte ämnat att söka fram äldre information utan hela syftet med Facebook är att delge aktuell information för stunden. Testa gärna att söka efter något på en sida med många inlägg så märker man snabbt om man försöker navigera i resultaten att det blir väldigt resurskrävande för webbläsaren och man förstår att det inte är tänkt att använda sökfunktionerna i någon större utsträckning.
Med detta sagt så gäller det att förstå hur man använder olika informationsmedium för olika ändamål. Vill man kunna delge mycket information där besökaren ska kunna se mycket bilder och läsa mycket så är hemsida oslagbart för en förening. En Facebook-sida är då bara ett komplement till hemsidan för att snabbare få ut aktuell information och för marknadsföring då spridningen blir större.

Det må vara mycket enklare att lägga ut ett nytt inlägg på Facebook än att uppdatera en hemsida i många fall, men då har man inte en bra byggd hemsida för uppdateringar. Det finns mycket hjälpmedel för drift av hemsidor som förenklar detta. Till exempel Wordpress som i grunden är en blogg-motor men som idag är så kraftfull att man kan driva nästan vad för hemsida som helst kring det och det blir lika enkelt att uppdatera hemsidan som att publicera ett inlägg på Facebook. Där finns även hjälpmedel som direkt när en ny nyhet delas på hemsidan så länkas den på en Facebooksida så att informationen delas där med utan extra arbete med att administrera två system. Hjälpmedlen finns i massor för den som vill sprida information, det gäller bara att hitta rätt för vad som passar ens behov. Många moderna webbyråer jobbar idag inte längre med att skriva kod utan snarare att paketera rätt verktyg till kunden efter kundens behov.

Wordpress är bara ett exempel i mängden men jag nämner det eftersom det är ett gratis verktyg att skaffa och det flesta tillägg finns gratis.
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 51
Visst är det så att konventionella hemsidor tar stryk gentemot Facebook.
Personligen tycker jag detta är tråkigt, mest för att man lämnar ut så mycket till Facebook. Jag skulle inte berätta allt för min mamma, som Facebook vet om mig.
Så visst är det bra, men det kostar oss våra själar.
Kanske skulle det som nänts Wordpress, vara ett alternativ. Men också slika forum.
Här finns ju det mesta strukturerat!
Det är bäst.

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.958
Det verkar som om Skaarerbanens Venner, i Norge, har slutat uppdatera sin hemsida sedan ett år tillbaka.
Istället ser de ut att leva vidare på facebook.

"Leva vidare" är väl kanske att ta i, den har sex inlägg från förra året och hittills ett från i år, men styrkan med att den ligger på just Facebook är att den i skrivande stund har 298 följare. Nästa gång det skrivs något på sidan finns det alltså en möjlighet att nå 298 personer, vilket sannolikt är betydligt högre än om de hade skrivit på en hemsida som "aldrig" uppdateras.

För mig som läsare är det här helt perfekt. Jag följer flera småtillverkare och olika anläggningar på det här sättet, och då spelar det ingen roll om det går månader mellan uppdateringarna. Hemsidor där jag aktivt måste gå in och kolla efter nya inlägg glömmer jag snart bort om det inte kommer något nytt med jämna mellanrum.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

B R Larsen

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • Bjørns modelljernbaneside
Drammen Modelljernbaneklubb i Norge har fortsatt en meget levende hjemmeside, selv om både klubben og mange av dens medlemmer også er aktive på Facebook.
Hjemmesiden vår, http://dmjk.org, oppdateres ukentlig hele året igjennom. Vi anser hjemmesiden som viktig for klubben.
Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com