Författare Ämne: Strömavtagare  (läst 571 gånger)

Patrick Grotenius

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
Strömavtagare
« skrivet: ons 11 okt 2017, 22:12:19 »
Jag försöker att nyttja strömavtagarna på alla mina ellok (kör analogt 3r). Då får jag ju även ibland lite realistiska blixtar. Med Märklins lok fungerar det perfekt. Deras strömavtagare är troligen bra anpassade för att verkligen nyttja som strömavtagare. Men det finns ju fler tillverkare som då ofta har strömavtagare som skall vara så lika förebilden som möjligt, men det känns för veka att nyttja som strömavtagare. Nu undrar jag om ni har koll på typer (fabrikat) som skulle kunna vara lämpliga att använda istället för de som skall vara så lika förebilden som möjligt.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.100
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Strömavtagare
« Svar #1 skrivet: tor 12 okt 2017, 00:40:38 »
Men vad är problemet... köp de lok du vill ha och sätt Märklins strömavtagare på dem.

SA
« Senast ändrad: tor 12 okt 2017, 15:27:16 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 348
« Svar #2 skrivet: tor 12 okt 2017, 10:35:16 »
Patrick, kul att du kör med Luftledning. Försöker också göra det så mkt som möjligt! Problemet är ju att när industrin gick över till Digitalt så ansåg man att luftledning med funktion var lite överspelat. Kraven ökade på utförande och detta gick före funktion, så idag tillverkas få lok med fungerande elektriskt ledande avtagare, det är inte avsett för det längre. Vi som ändå vill köra med fungerande avtagare får försöka hitta fungerande lösningar! Sommerfeldt har nog några modeller, men i princip kommer det blir svårare och svårare att få det funka ju nyare modellerna blir. Märklins avtagare, fram till för några år sen i alla fall, funkar ju hyfsat. Roco är nog svårt, jag har inte kört med dom alls mkt. Många av dom som finns idag är ju väldigt smala, och jag vågar inte köra med dom. Har lött på bredare vippa på en del modeller, om det är snyggt eller inte är ju till var och en. Men kolla på Sommerfeldts, och äldre märklin är nog mitt tips.

Själv kör vi digital i ledningen, funkar skitbra.

(Svar i stil med att "2R är mkt bättre" och att man inte behöver luftledningen längre kan vi väl hålla borta från tråden, efter som det inte tillför nåt. Vi kör olika system och har olika lösningar, systemkriget behövs inte i varenda tråd. )

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.100
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #3 skrivet: tor 12 okt 2017, 10:59:59 »

(Svar i stil med att "2R är mkt bättre" och att man inte behöver luftledningen längre kan vi väl hålla borta från tråden, efter som det inte tillför nåt. Vi kör olika system och har olika lösningar, systemkriget behövs inte i varenda tråd. )

Jag skrev inget om vad som är bättre eller inte....
Och för att tala om systemkrig tycker jag att det är du som vill ha det till sådant.

Såå... vad är det för fel på mitt förslag?

SA
« Senast ändrad: tor 12 okt 2017, 15:28:47 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.498
« Svar #4 skrivet: tor 12 okt 2017, 17:04:02 »
Jag försöker att nyttja strömavtagarna på alla mina ellok (kör analogt 3r). Då får jag ju även ibland lite realistiska blixtar.

Inte för att lägga någon värdering i vad som är rätt eller fel, men överlag vill jag ha det till att blixtar/gnistbildning helst ska undvikas om det går. Ju smäckrare delar sedan, t.ex. då i strömavtagare, desto känsligare blir dessa detaljer för skador som kan åstadkommas av bl.a. gnistbildning och liknande.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Patrick Grotenius

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #5 skrivet: tor 12 okt 2017, 18:04:19 »
Vi har alla våra olika tankar om just "vår" modelljärnväg. Jag gissar att oavsett så är allt en kompromiss på olika sätt i jämförelse med förebilden. Vi låter det vara där och bara acceptera att vi tänker olika och försöker dela med oss av den enorma kunskap som alla vi samlat innehar.

Det där med blixtar är ju egentligen ett tecken på lite sämre kontakt och ska helst undvikas, men som ändå existerar och som t o m försöker efterliknas ibland i modellvärlden. Någon kanske har lite bra tips om enkel rengöring av kontaktledningen. Då tänker jag på Märklins äldre, icke skalenliga, kontaktledning.

Bra tips Turbocab om Sommerfeldt och de äldre Märklinmodellernas strömavtagare, tack! Om jag inte har helt fel på bildminnet så är själva kontaktskenan (heter säkert något helt annat) en enklare rundad typ som ser lite smäckrare ut än de dubbla som funnits i många år. Jag har också observerat att eftersom det nästan till 100% är digitalt styrda lok numera finns inte så stor idé att ha två olika strömkretsar vilket en "driftsatt" kontaktledning ger. Vilket i sin tur medför att tillverkarna inte behöver fundera på så mycket mer än att försöka efterlikna förebilden så gott det går. 

Har hört talas om en person som genom att även nyttja kontaktledningen körde analoga AC- och DC-lok tillsammans på samma spår, vilket fungerade utmärkt. Och det borde fungera att blanda analoga och digitala lok på samma sätt så länge som bara digitala lok matas från skenan och analoga från kontaktledning eller vice versa. Jag har aldrig provat, men är iaf en tanke. Det uppstår säkert lite störningar som måste ta om hand. Sånt är ju lite kul att klura på tycker jag :D

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 718
« Svar #6 skrivet: tor 12 okt 2017, 21:43:03 »
...det borde fungera att blanda analoga och digitala lok på samma sätt så länge som bara digitala lok matas från skenan och analoga från kontaktledning eller vice versa. Jag har aldrig provat...

Klart det fungerar att göra så! Gäller bara att "hålla tungan rätt i mun".
Skulle man ändå bränna någon dekoder eller någon booster, centralsation eller annat så är det bara att gör om och göra rätt.