Författare Ämne: Mitt nyrenoverade tågrum  (läst 856 gånger)

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 175
Mitt nyrenoverade tågrum
« skrivet: tis 10 okt 2017, 18:14:44 »
Håller på och renoverar mitt gamla modelltågsrum. Har tidigare haft anläggningen mitt i rummet. Dessvärre blev det en massa oväsen eftersom väggarna var kala målade betongväggar. Resultatet blev att jag tröttnade på min anläggning.

Har lagt en tjock matta på golvet och håller på och klär väggarna med heltäckande matta. Mattorna är av typen altanmattor från Bauhous för ca 100:- kvadratmetern.

Rummet från andra hållet.

Min nya anläggning ska jag bygga i moduler som blir 240 x 60 cm och jag ska bygga modulerna som tittskåp.
Ska börja med det översta planet som kommer att gå efter alla fyra väggarna så spårlängden kommer att bli ca 21 meter. För att göra anläggningen framtidssäker funderar jag på att planera in moduler i två plan. Någon som har några förslag på hur höga tittskåp jag ska bygga. Kommer inte att ha några större träd. Vill ha dom så låga som möjligt för att tågen smidigt ska kunna byta våningsplan men vill inte ha så låga tittskåp så det kommer att kännas som tittskåp. Funderar ev på att ha en tunnel i ena ändan av anläggningen och bygga in en hiss så tåget kan ta hissen när det är dags att byta våningsplan. Är också lite osäker på hur högt över golvet jag ska ha modulerna, någon som har några förslag. Är själv 182 cm så jag funderar på om jag skulle placera översta modulen på ca 160 cm och den undre på ca 145 cm.
Hur har ni fixat till det med bullerskyddet. Vill helst att tåg och vagnar ska gå helt ljudlöst. Banvallen ska jag bygga upp av liggunderlag som dämpar ljudet perfekt tills man limmar fast ballasten. Funderar på om man kan lägga en tunn skumgummi på sidan av banvallen och klistra fast ballasten på skumgummit så det blir en spalt på sidan och inget lim som leder ljudet.
Frågan är om jag ska ha plexiglas på fronten eller kommer jag att ångra mig om jag inte använder glas som inte blir repigt.
Orsaken till att jag vill ha tittskåp är att min förra anläggning blev såååå tråkig och grå av allt damm som la sig över hela anläggningen och sedan knappast gick att städa bort. Fördelen med ett tittskåp är att jag lätt ska kunna byta ut moduler som jag tröttnat på. Blir det för många raksträckor är det bara att byta till en industrimodul med massor med stickspår.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 799
SV: Mitt nyrenoverade tågrum
« Svar #1 skrivet: tor 12 okt 2017, 12:10:37 »
Hej!

Alltid tråkigt med en massa damm som lägger
sig överallt och svårt att få bort! "Titteskåp"
kan nog bli bra och du kan montera rullgardin
som passar! Bara att dra ned på framsidan så
får du dammet borta!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 175
SV: Mitt nyrenoverade tågrum
« Svar #2 skrivet: tis 17 okt 2017, 18:45:08 »
Som synes på bilden har jag varit inne på att använda fodertyg av nylon som finns i massor med färger Och är jättebillig. Skrev in fel mått borde vara 25 cm mellan våningsplaner?
Har letat efter tittskåpsanläggningar på youtub och på nätet men hittar ingen som byggt tittskåpsanläggningar och fått till det med belysningen. Gissar att det borde bli tittskåp på både över och under plan för att det ska se snyggt ut.