Författare Ämne: SJ litt Å  (läst 1398 gånger)

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 369
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SJ litt Å
« skrivet: sön 08 okt 2017, 02:39:18 »
Det är snart två år sedan jag beställde ett specialchassi (via Habo-Hobby) från SB-Modellbau.  Hade nämligen upptäckt att ett utav deras N-chassin (#42003) hade rätt axelavstånd, dvs 25.0mm, för den tänkta modellen utav ett SJ litt Å lok, SJ's experimentlok vad gäller ångturbindrift.  Nu hör till saken att modellen jag var intresserad av att bygga hade en ytterligare axel, en i mitten.  SB var villiga att sätta dit en mittenaxel mot en tilläggsavgift.  Chassit har hög klass med drivning och strömupptagning på 1a och numera 3e axeln.  2a axeln har bara estetisk funktion.

Bilden visar chassit i jämförelse med en Å-ritning som skalats om till N-skala.  Då jag var nöjd med chassit så långt passade jag på att ordna till en panna utav lämpliga mässingsrör.


Loket har ju egentligen sin drivning i kondensvagnen, men i mitt fall så blir det nu endast strömupptagning på dessa hjul.  Lämpliga hjul fick jag tag på via Graham Farish class 08 lok (SJ litt V1).  Eftersom jag redan har byggt dessa V1 lok så hade jag möjlighet att kontrollmäta.  Hjuldiameter och dess utanpåsittande koppelstänger stämmer hyfsat väl.  Här blir jag tvungen att fila till ett lämpligt chassit.  Utmaningen som jag ser är att få korrekt avstånd mellan enheterna där risk finns att SB chassit tar i i det bakre chassit.  Förmodligen blir det till att fila/kapa även i SB chassit för att få passningen som krävs.  Har dock sneglat lite på Olle Frykmo's fäste vad gäller Tc loket där också SB chassi används.  Kanske kan göra något liknande här...

Kondensvagnen har fläktar eller turbiner rättare sagt.  Kom dock i kontakt med en designer på Shapeways som tagit fram fläktar till en US diesel i en annan skala.  Jag hörde med honom om det gick att skala om hans fläktar till knappt 12mm i diameter.  Det gick!  Han glömde dock att jag behövde 4st, så det blev att beställa två satser om 3 i varje.  Kan kanske vara bra med reserv då de är rätt så sköra.  Utmaningen nu var att försöka ordna till en överdel på kondensvagnen med knappt 12mm hål så att fläktarna (turbiner?) blir synliga.  Som tur var hade jag 12mm mässingsrör där en fläkt passade perfekt.  Sagt och gjort, jag kapade till 4 st knappt 2mm höga ringar som därefter löddes fast en efter en på en 0.4mm mässingsplåt.  Mellan varje ring så filades godset ned så mycket som möjligt för att få fläktarna tätt intill varann.


Nu har jag alltså möjlighet att öppna upp så att en plan yta på kondensvagnens ovansida kan erhållas trotts relativt stora håligheter.

Efter att hålen slipats upp så kunde fläktarna provmonteras.


Vad gäller SB chassit så kommer jag byta hjulen på 1a och 3e axeln till hjul med slirskydd.  2a axeln kommer då att förses med strömupptagning.

Fortsättning följer...
Peter

- Med siktet på Westerbotten & Södra Lappland Jv eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 659
SV: SJ litt Å
« Svar #1 skrivet: sön 08 okt 2017, 07:36:24 »
...
... Kondensvagnen har fläktar eller turbiner rättare sagt ...
... så att fläktarna (turbiner?) blir synliga. ...
...
Efter att hålen slipats upp så kunde fläktarna provmonteras.
...
Fortsättning följer...

Fläktar skall det nog rätt och slätt vara. Så blir det rättare. Det handlar då om kylningen av ångkondensatet. Att det också finns ett ångturbinaggregat med växellåda ombord på det bakre underredet är en helt annan sak. Det är ju det som är "ångmaskin" och genererar kraften för framdrivningen  i den här rätt oformliga varianten av ånglok. Om sedan fläktarna också drevs av ångturbiner må vara osagt, men i så fall knappast något man behöver ta synlig hänsyn till. Det torde vara gott nog att avbilda fläktbladen på sitt nav.

Ett spännande bygge verkar det onekligen bli. Kanske tack vare skalan inte direkt jämförbart med att bygga ett TGOJ M3t i H0 från scratch, men ändå ...
Ser med förväntan fram mot fortsättningen.


« Senast ändrad: sön 08 okt 2017, 07:43:12 av d680ae »
- o000oo -

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 369
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt Å
« Svar #2 skrivet: lör 28 okt 2017, 17:15:39 »
Har jobbat vidare med detta projekt.  Började med att försöka få till ett chassi för kondensvagnens drivhjul.  Utgång från rektangulär mässingsprofil där spår slipades upp för hjulaxlarna.  Man fick vara noga så att spåren inte blev för djupa och att förstås erhålla rätt avstånd mellan de tre axelfästena.
Bilden visar hjulupsättningen underifrån där en platt U-profil skruvats fast för att hålla kvar hjulaxlarna.


Sidovy, där de olika "lagren" framgår.  Översta "lagret" är en elektronik platta där även koppelfästet till den främre enheten lötts fast. 


Vy från ovan, el-kortet har dessutom slipats på hälften för att få de båda halvorna elektriskt isolerade från varann.  El-kortet gjorde jag något bredare än mässingsprofilen för att på så sätt undvika att hjulflänsarna tar i och kortsluter.   Har dessutom lött fast en mittpunkt ovanför 3e axeln.  Där skall sedan gångbordet fästas, hade jag tänkt...


Fick även ge mej på att modifiera SB-chassit.  Fick slipa så att de främre hjulen på kondensvagnen inte tog i chassit på pannvagnen.  Provkörning med dessa två enheter fungerar mycket bra i bägge riktningarna efter lite justering, även på R1 kurvradie spår!


Eftersom jag tänkt bygga loket i två delar (!) vilande på 2+2 "boggier" så blir det till att tillverka en fäst punkt också för motorenheten (SB-chassit).  Utgick ifrån vad jag hade tillgängligt.  Fann en lagom stump I-profil.  Denna Z-veks (efter att slipat upp snitt) på vardera sidan om motorn med dess svänghjul.  Mässingsplåtar löddes fast på vardera sidan i bägge ändar för stabilitet.  Efter att delen slipats till och skruvfästen anordnats i SB-chassit så löddes även en fäst-mutter fast ovanför den mittre axeln där också denna enhet skall fästas i pannvagnens gångbord.


Fick utforma motorenhetens fäste på ett sätt så att den inte är i vägen för kåpan då den sedan skall på plats.


Håller nu på med truckarna fram och bak.  Utgår även här från en rektangulär profil där spår slipats upp för Graham Farish hjulaxlarna.  Hade tänkt att ha strömupptagning så det blir att försöka få ett elektronikkort på plats så att strömupptagningsbleck kan lödas fast.


När truckarnas gångbordsfästen är på plats så blir det till att forma gångborden till de två lokdelarna!
Peter

- Med siktet på Westerbotten & Södra Lappland Jv eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 369
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt Å
« Svar #3 skrivet: mån 13 nov 2017, 23:58:18 »
Gångborden med fästen för truckarna/boggierna är nu på plats.  Enheten fungerar bra i bägge riktningarna, även i snäv kurvradie, men när den 4e axeln monteras på motorenheten så uppstår problem med urspårning eller att enheten slirar.  Har provat med att fila upp hålet för axeln för att erhålla ett glapp så att motorenhetens mittaxeln är lite mer följsam för ojämnheter i spårläget.  Det hjälpte till viss del.

Gångbordet på kondensvagnen har filats upp så att hjulflänsarna inte tar i och kortsluter.  I detta läge är gångbordet rätt så ömtåligt och skall förstärkas med en föstärkningsplåt som löds fast på dess ovansida.


Kopplen med NEM fäste är fäst i en U-balksprofil som i sin tur är en del utav truckkonstruktionen.

Kondensvagnen kommer att bli rätt så small i förhållande till pannvagnen.


Tungstensknapparna på pannvagnens sida är tillfälligt monterade för att få lite mer tyngd och bättre dragkraft.
Peter

- Med siktet på Westerbotten & Södra Lappland Jv eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 369
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt Å
« Svar #4 skrivet: mån 20 nov 2017, 04:23:06 »
Buffertar bak är nu på plats samt så har kondensvagnens kåpa lötts ihop.   Vad jag klurar på nu är hur kondensavagnens kåpa skall fästas I dess "chassie".  Det är ju inte mycket till chassie egentligen eftersom chassit till största delen består utav de olika truckarna. Det är snarare gångbordet som kåpan skall fästas I. Gångbordet kommer även att berikas med turbinenheten, där utmaningen blir att försöka få till något som liknar en turbin.   Här tillsammans med mitt andra pågående lokprojekt, Y-loket.

Peter

- Med siktet på Westerbotten & Södra Lappland Jv eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 369
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt Å
« Svar #5 skrivet: lör 25 nov 2017, 20:16:16 »
Valde att löda fast en rektagulär rörprofil där jag både förborrat och lött fast ett 2.5mm diameters mässingsrör med 1.6mm gänga  Efter inpassning så löddes profildelen på plats.  Använde gas med lättsmält lödtenn för denna operation.

Bild från ovansidan.  Fick passa in profildelen så att kablar till bakbelysningen kan passera mellan gångbordet och profildelen och på så sätt underlätta demontering.  Fick dessutom tänka på att inte placera den för högt eftersom jag då inte kommer åt att installera fläktarna...


Här visar bilden kondensvagnens kåpa från dess undersida.  Bilden visar också gångbordet med dess förstärkningsplåt.  De förborrade hålen baktill är till för ljusledare till lyktorna som skall sitta bak på buffertplankan.


Nästa steg blir nu att börja utforma hytten samt så klurar jag på hur turbinen skall utformas, detta eftersom kablaget skall gå igenom den till pannvagnen I och med att dekodern kommer att placeras I kondensvagnen.
Peter

- Med siktet på Westerbotten & Södra Lappland Jv eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 369
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt Å
« Svar #6 skrivet: sön 26 nov 2017, 18:56:27 »
Kunde inte låta bli att ge mej på turbinen.  Utgick ifrån en 6.0mm mässingsrör som kapades drygt 11mm (har ingen uppgift på turbinens bredd).  Därefter fylldes röret med fallande mindre diameters rör där det minsta röret hade en diameter på 1.5mm.  De två minsta rören fick sticka ut något i vardera änden för ett ge lite effekt av "detaljer".  Rören löddes samman.  Hade en lämplig rektangulär profil som slipades till och därefter löddes fast med rördelarna.  Efter lite finputs och justering, kontrollmätning mm så löddes denna "grov" turbin på plats på kondensvagnens korg i framkant.


Med "grov"turbinen på plats så blir det nog att försiktigt löda eller limma resterande detaljer istället för att använda gas.  I detta läge vill jag inte att det kollapsar! 


Slipade upp under turbinen så att kablage skall kunna komma fram till pannvagnen.  Kablarna måste ligga på ett sätt så att de inte är ivägen rent mekaniskt vid kurvtagning...
Peter

- Med siktet på Westerbotten & Södra Lappland Jv eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Anton Torstensson

  • Chef Månadens Mj-bild
  • ****
  • Antal inlägg: 1.315
    • http://www.hattifnatt.se/
SV: SJ litt Å
« Svar #7 skrivet: sön 26 nov 2017, 19:17:34 »
Vilket hantverk. Så imponerad!!  :clap: Spännande med en så udda förebild också!

SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 369
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt Å
« Svar #8 skrivet: sön 10 dec 2017, 06:19:56 »
Fick beställa nya slirskydd som passade på de begagnade Minitrixhjulen.  Nu gick det betydligt bättre att dra några vagnar utan att hjulen slirade.  Fick alltså byta drivhjulen och passade då på att också byta tillbaka det mittre hjulparet från SB eftersom de hade en fräsch chromad yta jämfört med de nötta Minitrixhjulen (utan slirskydd) som jag tillfälligt använt.



Fick nu anledning till att ordna med strömupptagning också via de kopplade hjulen på kondensvagnen.
Bilden visar, om än lite otydligt, fosforbrons trådar som är fastlödda på ett sätt så att de lätt fjädrar mot hjulens flänsar.  Använder små 2-poliga kontakter så att enheterna lätt kan kopplas isär.


Loket I dess beståndsdelar.


Angående hantverk så är det ju en hel del filande.  Dessa nålfilar fick jag utav en vän för flera år sedan.  Han hade ingen användning för dem så jag tog tacksamt emot dem även om jag ansåg mej ha bra filar.  Men dessa filar har varit ovärderliga och varit till stor hjälp vid de många lokprojekt som jag filat till under åren.  Bilden visar plåten där jag mätt och märkt ut för fönster och annan håltagning för den blivande hyttens höger resp vänster sida.  Ofta gör jag bägge hyttsidorna samtidigt eftersom man lätt (?) kan räkna om måtten till den motsatta sidan.


Här har hyttens höger och vänster sida klipps ut från plåten.


Någon som vet hur Å-loket hytt så ut på baksidan?  Saknar tyvärr bilduppgift på detta, men antar att det fanns fönster bakåt.  Den brittiska kopian som tillverkades utav Å-loket hade fönster bakåt enligt vad jag sett på en brittisk modell.
« Senast ändrad: sön 10 dec 2017, 15:11:26 av SweN »
Peter

- Med siktet på Westerbotten & Södra Lappland Jv eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu