Författare Ämne: locobuffer och Tc  (läst 1509 gånger)

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 120
locobuffer och Tc
« skrivet: tor 28 sep 2017, 16:06:44 »
Hej jag har problem med att få rr cirkits lokobuffer och Tc att ta kontakt med varandra.Jag har Windows 8 och Tc silver och mgp växeldekoder.Jag har valt loconet i Tc och provat flera com portar men jag får bara  felmeddelanden hittar inte filen vad gör jag för fel
mvh TNR

Dag Cato

• Användare
  • Antal inlägg: 35
SV: locobuffer och Tc
« Svar #1 skrivet: fre 29 sep 2017, 10:33:30 »
Har du installert drivere enligt denne beskrivelsen?
http://www.rr-cirkits.com/win-8-driver-install.html

TNR

• Användare
« Svar #2 skrivet: fre 29 sep 2017, 13:33:59 »
Hej jag har provat på min andra dator som har Windows 7 och det skulle det bara att plugga  i locobuffern så skulle den anmäla sig  själv ,inte fan gjorde den det men jag ladda ner drivrutiner och krånglade  med inställningar  och fick det till slut att fungera så kan jag köra växeln med Tc .Så nu är det bara att prova på Windows 8 datorn  nu när jag vet att det funkar man börjar bli en riktig hacker eller ja kanske inte det ska då krångla jämt när jag håller på med datorn men det är bara att ta  nya tag eller som man säger inom elen friskt kopplat hälften brunnit
mvh TNR

Otto BvL

• Användare
  • Antal inlägg: 327
« Svar #3 skrivet: lör 30 sep 2017, 14:26:08 »
Hej

TC stöder inte LokoBuffer!

Otto BvL

TNR

• Användare
« Svar #4 skrivet: lör 30 sep 2017, 15:05:09 »
Nja det  man gör är att man väljer loconet i Tc och har dekodrar som stöder loconet då fungerar det med locobuffer.Det som krånglade för mig var att jag inte hade något internet på  Windows 8 datorn utan jag laddade ner drivrutinerna på en sticka och sen i datorn. Nu har jag fått det att fungera på Windows 8  så kan jag bygga vidare på min bana så nu ska jag köra tågen med Cs2an och växlar och signaler med loconet hoppas jag men vet ju inte det kan dyka upp överraskningar men det är bara att tänka positivt så löser det sig  annars är det bara att fråga här på forumet här finns det en massa duktiga människor.
Mvh TNR

Dag Cato

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #5 skrivet: lör 30 sep 2017, 22:45:12 »
Det stemmer det TNR skriver. Jeg bruker TC versjon 7 Gull og styrer via Locobuffer RR-cirkits Towercontroller, LNCP, Signalman og Towerman.

DC

Otto BvL

• Användare
  • Antal inlägg: 327
« Svar #6 skrivet: sön 01 okt 2017, 10:29:05 »
Hej

TC stöder inte officiellt LokoBuffer!
Det innebär att att man kan få problem, utan support, vid uppdateringar av TC eller Windows!

RR&Co är väldigt tydliga på den här punkten, se deras hemsida!
http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=6263
« Senast ändrad: sön 01 okt 2017, 10:34:14 av Otto BvL »
Otto BvL

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.270
« Svar #7 skrivet: sön 01 okt 2017, 19:02:51 »
Väldigt konstigt att man inte stödjer LocoBuffer. Den är ju mycket vanligare än många av de övriga interfacen som är uppräknade i hardwarelist.

/Lars

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.851
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #8 skrivet: sön 01 okt 2017, 19:16:38 »
Läser man den lista som Otto refererar till så tycks det vara så att Locobuffer är delvis supportad av TC.

""""
The following systems, devices and configurations are explicitly not supported by our software (this list is not exhaustive)

Uhlenbrock Intellibox/Fleischmann Twin Center through LocoNet and connection to the computer via MS100, LocoBuffer or another LocoNet interface for train control (turnout, signal and feedback control is supported, however).
""""

Styrning av växlar och signaler via Locobuffer är tydligen OK.
« Senast ändrad: sön 01 okt 2017, 19:19:00 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

TNR

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 02 okt 2017, 17:22:50 »
Hej jag har inte läst det finstilta i Tc eftersom jag ville styra växlar och signaler med MGPs grejer och då var locobuffer det billigaste alternativet och några här på forumet sa att det funkade så får jag problem så får man väl tänka om och köpa det dyrare alternativen .Det var inte långt ifrån att det hade blivit en Z21 när det krånglade som mest
mvh TNR

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.851
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #10 skrivet: mån 02 okt 2017, 18:01:13 »
Hej jag har inte läst det finstilta i Tc eftersom jag ville styra växlar och signaler med MGPs grejer och då var locobuffer det billigaste alternativet och några här på forumet sa att det funkade så får jag problem så får man väl tänka om och köpa det dyrare alternativen .Det var inte långt ifrån att det hade blivit en Z21 när det krånglade som mest
mvh TNR

Om du läser mitt inlägg ovan så har jag citerat vad som står i listan av TC supportad hårdvara.

Där står att TC supportar Locobuffer för styrning av växlar och signaler via Loconet.

Innebär således att man supportat från TC kan styra växlar och signaler via MGP`s dekodrar
även om supporten innebär just Loconet och inte support för vad man styr.

Här ligger ansvaret hos MGP att vara Loconet kompatibel. Men det är ju en helt annan sak.

« Senast ändrad: mån 02 okt 2017, 19:18:06 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer