Författare Ämne: Fenrisulven.  (läst 1231 gånger)

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 692
  • Göteborg
Fenrisulven.
« skrivet: sön 24 sep 2017, 17:54:11 »
Fenrisulven som dragare av Blå Tåget på Floda Station idag.

Lennart.

Jag har aldrig fel! Men det finns dom som har rätt!

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.498
SV: Fenrisulven.
« Svar #1 skrivet: sön 24 sep 2017, 19:24:12 »
Bilden är snygg och dekoren känns lyckad i sig. Nu är ju detta alltför moderna förebilder för undertecknad så jag har inte riktigt hängt med på andra kanter. Blir därför lite konfunderad av den namngivningspolicy som verkar råda.

Tittar man på en lista, som t.ex. hos Svenska lok så känns det inte som man har något direkt enhetligt system utan att där är en salig blandning av namn med allt från filmkaraktärer/filmfolk till äldre svenska loknamn och namn som relaterar till fornnordisk mytologi.

Det enda enhetliga verkar vara att man försöker ha vissa namnkategorier för vissa klasser, men även där verkar det finnas det flera undantag. Undrar alltså om någon har koll på vad Hector Rail eventuellt har för systematik kring detta?
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 348
« Svar #2 skrivet: sön 24 sep 2017, 20:31:52 »
Ja jag såg också att Blå Tåget hade fått ett RC lok! Då får man ju nästan skaffa den i AC utförande från Roco nu för att kunna köra Blå Tåget på banan hemma. Eller bara byta hjul på Märklins tågset och köra den på likström. :) Djäkla snygg färgsättning på RCn tycker jag det är i alla fall!

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.958
« Svar #3 skrivet: mån 25 sep 2017, 19:02:39 »
Som jag har förstått det så har Rc3-loken från SJ fått ärva gamla namn från SJ:s tidiga ånglok (som i sin tur fick namn från bl a den fornnordiska mytologin). Övriga Hector-lok har namn från filmens värld.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.621
« Svar #4 skrivet: mån 25 sep 2017, 22:12:25 »
Oftast ett (eller två) namntema eller filmtema för varje lok-klass och i allmänhet då karaktärernas efternamn i filmerna.
Taurus-loken, namngivna efter (film-) boxare eller kämpar (Balboa, La Motta, Ferdinand (Tjuren!), Lightyear, Mr Potato Head, Zurg (de tre sista är från Toy story-filmerna).

TRAX, namngivna efter Starwars (1-6) t.ex. Skywalker, R2D2, Calrissian, Bond-filmer från 007 och uppåt med Bond, Moneypenny osv.

Två lokomotor 921 (Z70) efter Bluesbrothers, Jake och Elroy.

162, Svårt att se systematiken annat än att det är tyskspråkigt, filmfigurer, titlar, skådespelare och regissörer, börjar i alla fall med en klassisk skräckis som Mabuse.
« Senast ändrad: mån 25 sep 2017, 22:15:04 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.498
« Svar #5 skrivet: tis 26 sep 2017, 08:09:49 »
Som sagt så är den eventuella systematiken väldigt svår att uppfatta och den verkar även vara ganska översiktlig. Får mera intrycket av att man haft något grundtema, men att olika fans sedan bara utgått från stundens ingivelse. Se t.ex. på Vossloh-loken där ett är namngivet efter en regissör av flera spagettiwesterns och det andra av samma genres främste filmmusikkompositör. Vem sedan McBain, som namngett ett Siemens-lok, är vet jag inte... är det månne deckarförfattaren? Just att man blandat så mycket olika gör det ännu grötigare.

Nu är jag väl kanske onödigt gnällig (och detta är mest bara för att jag fått lite frågor av bekanta), men mycket brukar uppfattas som prydligare och mera välorganiserat om det går att urskilja en tydlig röd tråd. Annars blir det väldigt lätt bara plottrigt istället. Flera som sett loken ifråga har inte haft en susning om vad t.ex. "Galore" stod för och en beteckning som "R2-D2" kan nog av de mera oinsatta hellre tolkas som ett littera än ett namn. Vad gäller namngivning så tycker jag istället att t.ex. SAS och Lufthansa är föredömen (med något enstaka undantag). De förra med sina vikingar och de senare med tyska städer.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 692
  • Göteborg
« Svar #6 skrivet: tis 26 sep 2017, 21:33:50 »
Ja jag såg också att Blå Tåget hade fått ett RC lok! Då får man ju nästan skaffa den i AC utförande från Roco nu för att kunna köra Blå Tåget på banan hemma. Eller bara byta hjul på Märklins tågset och köra den på likström. :) Djäkla snygg färgsättning på RCn tycker jag det är i alla fall!

Tänkte i samma banor när jag såg den! Har inte varit så sugen på den innan.  :)

Lennart.
Jag har aldrig fel! Men det finns dom som har rätt!

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 958
« Svar #7 skrivet: tis 26 sep 2017, 22:30:20 »

Tyvärr tog ju Roco bara fram en liten mängd Hector i RC utförande, så de är svåra hitta nu.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 627
« Svar #8 skrivet: ons 27 sep 2017, 22:31:34 »

Tyvärr tog ju Roco bara fram en liten mängd Hector i RC utförande, så de är svåra hitta nu.

Är väll inte så svår att få fatt på. Finns i, digital ljud och analog hos, Tåg och Hobby Luleå för 2545 resp. 1915 sek.
Förvånande är att inte Rc4 1290 är slutsåld. Unikt lok, otroligt realistisk modell, önskad av många, osv. Upplaga 500 lok.
Tillverkarna har klart ett stort problem. Det säljer för dåligt och går inte runt...
BJ

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 958
« Svar #9 skrivet: ons 27 sep 2017, 22:36:59 »

Är väll inte så svår att få fatt på. Finns i, digital ljud och analog hos, Tåg och Hobby Luleå för 2545 resp. 1915 sek.
Förvånande är att inte Rc4 1290 är slutsåld. Unikt lok, otroligt realistisk modell, önskad av många, osv. Upplaga 500 lok.
Tillverkarna har klart ett stort problem. Det säljer för dåligt och går inte runt...
BJ

BJ, inte AC...som ju det gällde. DC verkar finnas gott om hos alla handlare, men AC är slut, även i Lule.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.621
« Svar #10 skrivet: tor 28 sep 2017, 22:49:08 »
Jag börjar misstänka att allt fler 3R-rallare köper Rocos lok jämfört med tidigare. "Märklinisterna" är inte absolut märkestrogna längre ifall det finns fina alternativ med bra köregenskaper.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Padde81

• Användare
  • Antal inlägg: 97
« Svar #11 skrivet: ons 04 okt 2017, 15:54:41 »
Rc3 loket är väldigt lätt att bygga om (byta lite hjul och ett underrede till boogien samt löda om 2 sladdar och i med en dekoder om det är analogt. kostar ca 750kr mtr + jobb

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 803
« Svar #12 skrivet: tor 05 okt 2017, 07:13:18 »
Felpost
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)