Författare Ämne: Nytt från Frykmodell - Tb-byggsats MkII - skala N - Snart dags för första serien  (läst 822 gånger)

frykmodell

• Handlare
  • Antal inlägg: 38
    • http://frykmodell.se
Under hösten planeras en nyutgåva av byggsatsen till Tb-loket.

En bild från det pågående provbygget, än så länge utan sidoplogar och räcken längs plattformarna.

Den första versionen togs fram för c:a 12 år sedan tillsammans med Nmodell där jag tog fram etsplåten och Nmodell de gjutna detaljerna.
Byggsatsen såldes sedan endast via Nmodell/Habo Hobby. På senare tid har det har varit problem med att få fram gjutdetaljerna vilket stoppat leveranserna.
För att råda bot på detta tar jag nu fram en ny version av byggsatsen i egen regi där gjutdetaljerna ersätts av 3D-printade delar.
Samtidigt passar jag på att göra en översyn av övriga delar i byggsatsen, det fanns en del etsdetaljer som kunde förbättras.

Passformen kommer att förbättras, sidoluckorna blir enklare att montera, utseendet på boggiesidorna ses över.
Ytterligare ett antal smådetaljer kommer att ersättas av nyritade 3D-detaljer, några nya tillkommer.
Till skillnad från version 1 så kommer den nya versionen även att kunna utrustas med den stora frontplogen.

Byggsatsen baserar sig precis som tidigare på ett underrede från en Atlas GP30 eller GP35 (ingår inte i byggsatsen)

Lite längre på väg i provbygget, nu med sidoplogar och förstärkta räcken vid plattformarna.

Om allt går enligt plan skall jag kunna ha med mig ett par förseriemodeller till MJ-mässan i Uppsala 5-6 november.
Och då borde det inte heller vara långt kvar tills jag skall kunna börja leverera byggsatserna.

Priset är ännu inte satt, det går åt lite mera provbygge innan innehållet  har "satt sig" men det borde hamna i samma  nivå som version 1 haft hos Nmodell/Habo Hobby.
Runt 800:- utan drivning.

Hemsidan kommer att uppdateras med mer information om både pris och tidplaner allt eftersom.
Där finns också lite info om nya detaljer och en del frågetecken jag behöver fundera på innan allt är klart -

www.frykmodell.se
« Senast ändrad: mån 13 nov 2017, 20:27:47 av frykmodell »

frykmodell

• Handlare
Tb Mk II - Den nya versionen av Tb-byggsatsen går nu att förhandsboka.

Byggsatsen beräknas vara klar för leverans i månadsskiftet nov/dec. Ett par prototyper kommer att visas på MJ-mässan i Uppsala 4-5 november.

Det går att förhandsboka redan nu till introduktionspriset 650:- fram till den 15 november
Därefter är ordinarie pris 750:-

Förhandsbokning görs via e-post, se information på www.frykmodell.se

Byggsatsen består av etsad kåpa med 3D-printade boggiesidor och smådetaljer samt en dekalsats för olika målningar (SJ, Banverket och Infranord).
Kåpan är byggd för att monteras på ett Atlas/Kato GP30/GP35-underrede, men det ingår inte i byggsatsen.

Status på utvecklingsarbetet:
Efter vissa småjusteringar efter bygget av  provmodellen på bilden så går underlagen till de slutliga versionerna (hoppas jag i alla fall) av
både etsplåt och 3D-detaljer iväg under den kommande veckan.
Det som återstår är att ta fram en helt ny byggbeskrivning då det är så pass mycket som är ändrat på modellen.

När förhandsbokningen stänger runt den 15 november kommer jag att lägga beställningar på delarna till den första serien av byggsatser.

frykmodell

• Handlare
Det närmar sig beställningspunkt för den nya Tb-byggsatsen.
Nu är det sista veckan att förboka till introduktionspris!

Efter den 20 November kommer beställning att läggas på den första serien plåtar och detaljer.
Så här långt har det kommit in bokningar till drygt 20 satser.

Nytt sedan senast är att jag lyckats klämma in ett vanligt N-skalekoppel i aktern istället för det lite primitiva trådkopplet som fanns med från början.
I fronten får man nöja sig med det enklare trådkopplet för självbygge om man vill ha ett koppel i den änden.

Med frontplog monterad behöver man inte bry sig om koppelfrågan i framänden    :lol:

Kåpan är konstruerad för att passa på ett Atlas/Kato GP30/GP35 som får köpas in via andra kanaler, t.ex via e-bay
« Senast ändrad: mån 13 nov 2017, 22:12:13 av frykmodell »