Författare Ämne: E LOK  (läst 3694 gånger)

Tågare

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
E LOK
« skrivet: tis 15 aug 2017, 22:29:24 »
Var och titta in MJ Hobbyexpertens nya E lok från Liliput och det var fantastiskt, kommer säkert att slå.
 :up: :up: :up:

Staffan

• Användare
  • Antal inlägg: 417
SV: E LOK
« Svar #1 skrivet: ons 16 aug 2017, 20:56:08 »
Fast det är nog från Jeco, men det hindrar det väl inte från att slå :-)

Staffan

L23

• Användare
  • Antal inlägg: 26
« Svar #2 skrivet: ons 16 aug 2017, 21:03:04 »
Hej. Loket ser jättefint ut men jag stör mig mycket på att det inte finns någon koppelficka fram. Enligt MJ Hobbyexperten skulle det störa utseendet. Men jag anser att loket därmed är halvfärdigt då E-maskiner även gick backgång. Jag kommer varken ha en vändskiva eller möjlighet till vändslinga. Det blir att försöka montera dit en NEM-ficka. Synd att Jeco leker NMJ där...
/Anders

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 969
« Svar #3 skrivet: ons 16 aug 2017, 22:48:18 »

Staffan

Nopp, Lilleput för Jeco. Dvs Jeco har beställt det av Lilleput, enligt  Janne Wallin är detta för att de har bättre erfarenhet av 3R oh man vill ha möjligheten få till den marknaden med (....de kommer ha problem att bevisa för mig att det funkar BRA på 3R...är så besviken på alla av Jeco´s egna modeller tyvärr).

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=E-A110

"Leverans ca: November 2017.
Tillverkas av Liliput för Jeco AB."

Sedan har jag alltid problem med en text som denna:

"Priset är inte klart ännu men ungefärligt"
Vad "ungefärligt" är kan säkert skilja mycket mellan min åsikt om det och herr Wallin :) risk för prisökning efter bokning som jag ser det.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.427
« Svar #4 skrivet: ons 16 aug 2017, 23:40:44 »

Staffan

Nopp, Lilleput för Jeco. Dvs Jeco har beställt det av Lilleput, enligt  Janne Wallin är detta för att de har bättre erfarenhet av 3R oh man vill ha möjligheten få till den marknaden med (....de kommer ha problem att bevisa för mig att det funkar BRA på 3R...är så besviken på alla av Jeco´s egna modeller tyvärr).

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=E-A110

"Leverans ca: November 2017.
Tillverkas av Liliput för Jeco AB."

Sedan har jag alltid problem med en text som denna:

"Priset är inte klart ännu men ungefärligt"
Vad "ungefärligt" är kan säkert skilja mycket mellan min åsikt om det och herr Wallin :) risk för prisökning efter bokning som jag ser det.

I slutändan är det alltså Bachmann som tillverkar loket ;)

Men det borde väl finnas omdömmen om hur Liliputs 3r lok fungerar? Dom har ju en hel del 3r lok.

https://liliput.de/images/stories/pdf/wechselstrom_2011.pdf

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Staffan

• Användare
  • Antal inlägg: 417
« Svar #5 skrivet: tor 17 aug 2017, 09:43:21 »
Koppel fram: Det finns ju OBK-koppel som kan monteras i buffertbalken. I varje fall om det är fjädrande buffertar. Mycket snyggt dessutom

Staffan

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.181
« Svar #6 skrivet: fre 18 aug 2017, 00:02:26 »

Nej, i slutändan är det Kader som är tillverkaren eftersom det är dom som äger alltihop inklusive fabrikerna.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.427
« Svar #7 skrivet: fre 18 aug 2017, 06:44:03 »

Nej, i slutändan är det Kader som är tillverkaren eftersom det är dom som äger alltihop inklusive fabrikerna.

Du har helt rätt, kom på det efter jag skrev mitt inlägg  :). Jag har faktiskt några plastbyggsatser där tillverkaren är just Kader. Ursprungligen brittiska Lincoln byggsatser.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.511
« Svar #8 skrivet: fre 18 aug 2017, 19:04:39 »
Koppel fram: Det finns ju OBK-koppel som kan monteras i buffertbalken. I varje fall om det är fjädrande buffertar. Mycket snyggt dessutom.

Visst kan det kanske vara ett alternativ för de som använder byggelkoppel, framförallt då Märklins koppel då. För de som vill kunna ha något annat koppel som kräver NEM-ficka, t.ex. Fleischmann Profi, Roco kortkoppel, Kadee # 17-20 etc, så är ju dock inte OKB-koppel ett alternativ. 

Hade i så fall hellre sett att man gjort som en del andra tillverkare. I en hel del fall har då modeller varit förberedda för en NEM-ficka (som bipackats) och därmed har man getts möjlighet att själv välja om man vill ha den monterad. Har själv t.ex. så på en Roco Br 57. Utseendemässigt så hade det sannolikt funnits möjlighet att ändå göra detta snyggt oxå på E-maskinen, men det är väl även en kostnadsfråga antar jag.

Hur som helst så är det en snygg modell. Såg den själv live under gång idag och blev klart sugen även om den inte faller inom de referensramar jag numera håller mig till.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 196
    • Matts Hobbysida
« Svar #9 skrivet: tor 24 aug 2017, 14:39:34 »
Jag kikade just på bilderna av denna modell. Är inte koppelstängerna och dess skruvar VÄLDIGT stora?

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=E-A111

Har sedan länge förbokat ett exemplar men...... :)

/Matts

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.445
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #10 skrivet: tor 24 aug 2017, 14:46:45 »
Det är säkert flera detaljer som inte är perfekt skalenliga på modellen. Avståndet mellan axel 2 och samt 3 och 4 (tror jag det blir) går t.ex. inte att få till skalenligt med NEM-flänsar utan att göra hjulen med för liten diameter. Då är det NMJ:s modell som gäller om man vill ha så stor skalenlighet som möjligt. Dessutom tror jag att skruvarna upplevs som stora pga att fotot är taget i "ögonhöjd" och på nära håll. Jag har också förbokat ett och väntar ivrigt. :)

Jag kikade just på bilderna av denna modell. Är inte koppelstängerna och dess skruvar VÄLDIGT stora?

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=E-A111

Har sedan länge förbokat ett exemplar men...... :)

/Matts
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

BengtN

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #11 skrivet: lör 26 aug 2017, 09:47:18 »
Det kan kanske kan vara intressant att se en direkt jmf mellan Jecos, NMJs och Tumba Lokstations byggsats. Man konstaterat ju lätt att Jecos har betydligt grövre dimensioner över allt men de får ju också ett betydligt lägre pris. NMJ har gjort ett mycket snyggt lok men även detta har för grova ledstänger vilket ju tyvärr antagligen anses nödvändigt på ett lok som säljs färdigt över disk. Annars klagar väl folk på att "det pajade då jag tog tvärs över pannan". Betr avstånd på drivhjulen så skall det vara framifrån 2000 mm, 1500 mm och 1500 mm. Tumbas håller 22,6 mm, 17,0 mm och 17,0 mm vilket ger 1966 mm samt 1480 mm. Diameter på drivhjulen skall vara 1388 mm. Tumbas håller 15,7 mm vilket ger 1366 mm. Avvikelserna är fullt acceptabla. Flänsarna är 0,5 mm. De andra loken har jag inte mätt på. Betr flänsar är det för övrigt fullständigt obegripligt för mig varför man i USA har klart sig bra med RP25-standarden i många år som ger en fläns på 0,6 mm medan NEM-standarden ger 1,2 mm. Har inte läst i någon MJ-tidning från USA att de har problem vid körning med sin låga fläns-standard. Varför håller vi på med NEMs stora fula fläns??

Bengt

BengtN

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 26 aug 2017, 10:32:28 »
Hej igen!

Glömde skriva att det Jecos lok överst sen NMJ och nederst Tumbas om någon funderade på detta.
Bygget av Tumba Lokstations lok är för övrigt utförligt presenterat i 3 nummer av Smalspårigt. Vol 129-131. Totalt 14 sidor. För de som inte är medlemmar i Smalspårfrämjandet och fått tidningen så kan den köpas. Vänder er till Björn Dahlström bjoern.dahlstroem@gmail.com
Bengt

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #13 skrivet: lör 26 aug 2017, 11:18:38 »
Tack för de jämförande bilder och en intressant frågeställning. För mig, som absolute novis, är det mittersta loket det som fröjdar mitt öga!
En liten prisjämförelse vore också intressant samt svårighetsgrad att bygga ihop dem.

BengtN

• Användare
« Svar #14 skrivet: lör 26 aug 2017, 11:24:08 »
Lägger ut en bild på min E2a också. Enda byggskillnaden jmf med E901 är att på E2 987 klädde jag röret från luftpumpen med linsputspapper som klipptes i 1,5 mms bredd och sen virades runt röret. Detta rör är ju klätt med asbest som jag försökt efterlikna. Det är sällan helt svart som på NMJs och Jecos modeller. Betr tjocklek på ledstängerna så syns skillnaden mest om man kollar på ledstängshållarna. De är 50 mm i diam i verkligheten dvs 0,57 mm i HO. De jag använt är 0,75 mm. Mindre finns inte. På NMJs och Jecos är de säkert över 1 mm vilket gör att de ser klumpiga ut. Kolla även på koppelstängerna. NMJs ok men kunde gjort smäckrare. Jecos!!

Bengt

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.181
« Svar #15 skrivet: lör 26 aug 2017, 13:16:57 »
Betr flänsar är det för övrigt fullständigt obegripligt för mig varför man i USA har klart sig bra med RP25-standarden i många år som ger en fläns på 0,6 mm medan NEM-standarden ger 1,2 mm. Har inte läst i någon MJ-tidning från USA att de har problem vid körning med sin låga fläns-standard. Varför håller vi på med NEMs stora fula fläns??

NEM310 har ett minimimått på 0,6mm för fläns, 1,2mm är max.
Så klaga inte på NEM-standarden, klaga på tillverkaren.

http://www.miba.de/morop/nem310_d.pdf

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 37
« Svar #16 skrivet: sön 27 aug 2017, 20:35:06 »
Intressant jämförelse.

Har själv beställt E loket från JECO, men man kan ju konstatera att JECO loket är lite mer grovhugget jmf med NMJ och Tumbas versioner. En sak som man också kan notera är att gångborden sitter högre på JECO loket, och det beror säkert på att det måste finnas plats för stora hjulflänsar.

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 433
« Svar #17 skrivet: mån 28 aug 2017, 16:44:03 »
Beträffande flänsar. När HO-började bli populär på 1950-talet var flänsarna på lok och vagnar på både Märklin Trix och Fleischmann betydligt högre än vad nuvarande NEM föreskriver. Man var inte så noga med modellenligheten då. När så NEM kom till så var det nog en kompromiss mellan olika intressen och flänsarna blev lägre. Att man inte gick direkt på exempelvis RP25  har säkert med att man ville att nyare lok och vagnar även skulle passa på gamla anläggningar som var anpassade för de högre flänsarna.
Det är ju så att spår och hjul måste ha vissa anpassade mått för  att fungera felfritt tillsammans. Jag har kört ett amerikanskt boggilok med  RP25-hjul utan problem genom Fleischmann-växlar code 100 räls. Men att köra äldre Fleischmannlok på code 85-spår kan innebära problem med att flänsarna går på sliprarna.
Spårläget har ju också inverkan. I Europa är många vagnar tvåaxliga och ju längre axelavstånd ju känsligare är vagnarna för skevningsfel i spåret. Höga flänsar motverkar till viss del risken för urspåringar. I USA är de flesta vagnar boggivagnar som är mer flexibla mot skevningsfel.
PLj
PLj

MattsP

• Användare
    • Matts Hobbysida
« Svar #18 skrivet: ons 01 nov 2017, 18:40:04 »
Nu är det november. Nån som hört nåt om dessa lok är i anTÅGande?  ;)

/Matts

L23

• Användare
  • Antal inlägg: 26
« Svar #19 skrivet: tor 02 nov 2017, 22:19:18 »
Det kan bli i november eller december eller kanske januari... Den som väntar på något gott (väntar ofta alldeles för länge...) Skämt åsido - den kommer när den är klar! Har fått indikation på att den är något försenad. Så nu hinner jag kanske sätta undan lite! /Anders

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 37
« Svar #20 skrivet: fre 03 nov 2017, 10:10:30 »
Man kunde se körbara förserie exemplar under Hobbyhelgen hos MJ Hobby.

Såg mycket bra ut tycker jag, klart mycket bättre i verkligheten jmf med på bild. Gångegenskaperna och ljudet verkade helt ok, även om loken kördes fram och tillbaka på kortare spårstumpar. Det var dock någon som påpekade att ljudet inte var korrekt med 5 ångstötar istf 4, men jag glömde kolla om det var så. Det var inget jag tänkte förrän jag hörde kommentaren.

Intressant var att det inte var MJ Hobbys personal som demokörde loken, utan de visades vid utställnings/bygg/klubb borden längre in i butiken.

Vad jag hörde så skulle vissa detaljförbättringar göras på produktionsserien. Kanske därför som det blir lite försenat.

MattsP

• Användare
    • Matts Hobbysida
« Svar #21 skrivet: fre 03 nov 2017, 10:14:55 »
Låter spännande. :) Man hoppas ju att koppelstängerna blir lite nättare än vad bilderna visar.

/Matts

MattsP

• Användare
    • Matts Hobbysida
« Svar #22 skrivet: tor 07 dec 2017, 11:11:18 »
Nu är visst E-loken på gång enligt ett mail som just kom från MJ-Hobby. Kan bli leverans före jul med lite tur.  :)

/Matts