Författare Ämne: Nytt betalsystem hos Tradera  (läst 4063 gånger)

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.531
Nytt betalsystem hos Tradera
« skrivet: lör 12 aug 2017, 18:30:38 »
Det nya är att Tradera tar betalt av köparen och förmedlar beloppet till säljaren.

Fördelar:

om köparen ångrar sitt köp får han/hon svara inför Tradera och det kan nog vara svårare än att strunta i säljaren.
säljaren slipper säljbrevet och betalkravet och behöver inte lämna ut sitt kontonummer.
Smidigare transaktion.

Nackdelar:

?

Det verkar som att Tradera har tagit tag i ett problem och löst det på ett i mitt tycke mycket effektivt sätt. Återstår att se om Tradera också kan övertyga köpare att det är deras ansvar att ge det första omdömet.

Jag vet att några av er tycker att jag har fel, men vad ska jag som säljare nu ge omdöme om? Hur snabbt jag fick betalt, något annat kan jag inte ge omdöme om. Köparen däremot har en del att ge omdöme om. Var varan enligt annonsen? Hur snabbt skickades varan? Var fraktkostnaden rimlig? Hur nöjd är köparen? Köparens omdöme är min kvittens på att han/hon är nöjd med affären. Själv kan jag i första hand bara vara nöjd med att jag fick betalt, kanske mindre nöjd om det tog en vecka utan förklaring.

Självklart ger jag omdöme efter att jag har fått ett, det är säljarens ansvar om man vill visa ansvar gentemot köpare och Tradera.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.270
SV: Nytt betalsystem hos Tradera
« Svar #1 skrivet: lör 12 aug 2017, 20:13:06 »
Men man stödjer fortfarande inte PayPal eller?

Det är det betalsystem som funkat bäst för mig.

/Lars

Spirre

• Veteran
« Svar #2 skrivet: sön 13 aug 2017, 06:48:06 »
Jodå, Paypal finns med som betalningsalternativ.

berserken

• Användare
  • Antal inlägg: 54
« Svar #3 skrivet: sön 13 aug 2017, 09:32:31 »
Innan kunde väl säljaren välja om Tradera skötte det eller säljaren själv ?

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 633
« Svar #4 skrivet: sön 13 aug 2017, 09:36:54 »
Det nya är att Tradera tar betalt av köparen och förmedlar beloppet till säljaren.

Fördelar:
...
Nackdelar:

?

Samfraktvillkor mer komplext att lösa då inga belopp är förhandlingsbara via Tradera.
- o000oo -

LLJ

• Veteran
« Svar #5 skrivet: sön 13 aug 2017, 10:22:29 »
Om man inte enkelt kan samfrakta längre så är det dags att sluta köpa via Tradera.
Det finns en del köp/sälj grupper på FaceBook förutom ebay.

/Lars

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 622
    • Dåseberga
« Svar #6 skrivet: sön 13 aug 2017, 10:46:48 »
Om just samfrakt är så viktigt så att många avstår från handel på Tradera så kommer två saker att bli tydliga. Antingen är de som vill ha samfrakt så få att Tradera inte ens bryr sig, eller om det är tillräckligt många för att påverka finansläget så justerar de sina regler för att underlätta samfrakt. Tiden får utvisa.

När det gäller ansiktsboken undrar jag hur de som säljer där tänker. Är det bara för den innersta kretsen eller för alla. Betänk att det är väldigt många som inte använder sig av av ansiktsboken olika skäl.

För egen del har jag bara bra erfarenheter av ebay och där är min huvudkälla helt enkelt för att utbudet är större och marknaden världsomfattande. Tradera har sin sektor på vår hemmaplan och ffa för enstaka affärer.

Bara min åsikt alltså.

Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.839
    • http://hakang.zmn.se/
« Svar #7 skrivet: sön 13 aug 2017, 10:51:18 »
Inga problem med samfraktning, har man köpt fler än två objekt är det bara att vänta på säljarens meddelande så fixar man betalningen precis som förr, med den metod man (oftast säljaren då) föredrar.

Jag kan inte begripa att man ska göra den här lilla detaljen till nåt avgörande för hur eller var man handlar grejer. Påminner mest om griniga småsyskon som ska rymma hemifrån så fort det blir fisk till middag...
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

LLJ

• Veteran
« Svar #8 skrivet: sön 13 aug 2017, 11:15:45 »
Jag försökte att få fram vad som gäller på Tradera:s sida, både när det gäller betalning och frakter men hittar ingenting.
Ser man detta först när man lägger upp ett objekt?

När det gäller samfrakt, det bör inte det gå att ordna redan vid två objekt, eller missförstod jag dig Håkan?

/Lars

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 969
« Svar #9 skrivet: sön 13 aug 2017, 11:37:48 »
Hade inte sålt något på Tradera på några månader men innan nyttjade jag alltid Klarna alternativet eftersom det var säkert för mig och köparen. Men eftersom ju Klarna är en konkurrent till PayPal som ju äger Tradera Sverige sedan Ebay sålde, så vill de ju inte att man nyttjar Klarna. Så när jag sålde för någon vecka sedan så fanns inget annat alternativ än Traderas betalsystem, där löparen själv väljer sätt att betala till Tradera och säljaren får betalt av Tradera när de tycker att de skall betala enligt deras betaldagar...
Frågade Tradera och fick då svaret att när man inte sålt på några månader så är deras betalsätt det enda alternativet för säljaren att välja och att det var säkrare eftersom det kräver bankid av säljaren (mindre skumma säljare antar jag), men det hade Klarna krav på med över ett visst belopp.

Det som hände var ju att köparen inte reagerade på Traderas vinnar mail och betalade inte via det utan först när jag skickade ett eget vinnarmail så ville köparen betala direkt till mig vilket gick i det läget.

Ingen direkt förbättring tycker jag själv.

Gällande bedömningar så gillar jag inte att man ger bedömning på fraktpriset eftersom folk verkar tycka att 53kr med Posten skicka direkt (hanteras som Rek utan försäkring) och ger då bedömningen lägre på den precis som det skulle vara säljaren som sätter Postens priser.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

d680ae

• Stammis
« Svar #10 skrivet: sön 13 aug 2017, 12:47:18 »
...
Gällande bedömningar så gillar jag inte att man ger bedömning på fraktpriset eftersom folk verkar tycka att 53kr med Posten skicka direkt (hanteras som Rek utan försäkring) och ger då bedömningen lägre på den precis som det skulle vara säljaren som sätter Postens priser.

Men å andra sidan finns det inte så få säljare som är uppenbart oskickliga med att välja de mest förmånliga fraktvillkoren som dominerande fraktaktörer erbjuder just för Traderaaffärer. Eller också är man dåliga på att välja ett fraktsätt anpassat efter varans mått, vikt och värde. Att säljaren inte sätter frakttaxor gör ju inte köparen okänslig för ogynnsamma val av fraktalternativ. Sedan är det ju inte nödvändigtvis så att enbart frakttaxan ingår i säljarens annonserade fraktpris. Även emballage och andra säljarens självkostnader kan ingå. Hur väl detta framgår av annons och vad man tycker om säljarens totala kalkyl kan vara värt ett omdöme.
- o000oo -

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.839
    • http://hakang.zmn.se/
« Svar #11 skrivet: sön 13 aug 2017, 14:47:09 »
När det gäller samfrakt, det bör inte det gå att ordna redan vid två objekt, eller missförstod jag dig Håkan?

Njaej... :oops: Jag missförstod mig själv, det gäller vid fler än ETT objekt ska det vara förstås. (Men som vanligt, samfrakteriet är ju upp till säljaren och det kan finnas många godtagbara skäl till att det inte går att fixa, antar jag).

/H

Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 866
« Svar #12 skrivet: sön 13 aug 2017, 17:21:54 »
När det gäller ansiktsboken undrar jag hur de som säljer där tänker. Är det bara för den innersta kretsen eller för alla. Betänk att det är väldigt många som inte använder sig av av ansiktsboken olika skäl.
Då jag inte själv har ansiktsburken (och fb=flashback) så hade jag samma tankegång som dig fram till att vi skulle hjälpa en vän tömma ett dödsbo. Min styvdotter sålde allt snabbt via olika köp/sälj grupper på facebook, helt utan avgifter.
Jag insåg då att det finns betydligt fler som använder ansiktsburken än som använder tradera och man tipsas mycket mer om objekten...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Isengrim

• Användare
  • Antal inlägg: 38
« Svar #13 skrivet: sön 13 aug 2017, 17:36:08 »
Fejjan håller helt klart på att konkurera ut blocket framförallt men även tradera.

Idag säljs oerhört mycket saker på fejjan och eftersom många av grupperna har rätt bra regler, antisnipe etc så väljer många att göra upp affärer där, speciellt när det handlar om enkla/billiga saker då det inte förekommer avgifter åt nått håll. De flesta grupperna är väldigt lokala dessutom när det handlar om möbler/husgeråd/kläder så det skickas inte saker utan folk hämtar på plats.

Har ni barn som skall flytta hemifrån så rekommenderar jag verkligen fejjan för tex ikeamöbler.
H0-3R svenskt 70-nutid fotöljrallare. Bara jag får ut allt bråte ur källaren på jobbet så skall det byggas moduler.

H0n3

• Stammis
    • Dåseberga
« Svar #14 skrivet: sön 13 aug 2017, 21:44:28 »
Jag har inte haft några problem att sälja på varken tradera eller blocket. Har alltid "blivit av med" de saker jag lagt upp inom rimlig tid och till rätt pris.
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

LLJ

• Veteran
« Svar #15 skrivet: mån 14 aug 2017, 10:37:14 »
Jag har inte haft några problem att sälja på varken tradera eller blocket. Har alltid "blivit av med" de saker jag lagt upp inom rimlig tid och till rätt pris.

Men visst vore det bättre om du slapp att betala en massa i provision till auktionssiten utan få denna summa själv?
Nackdelen med direktförsäljning är naturligtvis att man har sämre skydd.

/Lars

H0n3

• Stammis
    • Dåseberga
« Svar #16 skrivet: mån 14 aug 2017, 14:16:26 »

Men visst vore det bättre om du slapp att betala en massa i provision till auktionssiten utan få denna summa själv?
Nackdelen med direktförsäljning är naturligtvis att man har sämre skydd.

/Lars
Här berör du en sak som gärna skymtar fram på olika sätt i olika sammanhang - inget får kosta! Om inget får kosta så betyder ju det att någon annan på ett eller annat sätt ändå betalar - bara inte just du. Du skyfflar s a s över din kostnad på någon annan i kedjan vilket blir en form av s k svart handel.

Det finns ju talesätt som säger att "gratis är gott" men i t ex fallet fotohinken så ser vi ju att det snarare är "inget är gratis". Vänta bara tills Marc Zuckerberg (han med ansiktsboken) känner att "nu har vi tillräckligt många säljkonton/profiler så nu kan vi börja ta betalt för det också". Allt för att finanserna ska gå ihop och ge hans bolag en än större vinst än det har idag - till deltagarnas nackdel. Om det sker så rymmer man fältet igen och letar upp en ny site som förhoppningsvis åter är "kostnadsfri".

Istället gäller det ju att hitta den modell eller site som kostar minst i varje enskilt fall, eller hur. Till både säljarens och köparens fördel.

Min erfarenhet när det gäller att "bli av med" överskott från garaget eller efter dödsbon t ex via säljsiter som tradera och blocket så har jag kommit fram till att någonstans runt 1/3-del av ett normalpris i alla lägen är attraktivt och gör en sak lätt att sälja. Vid saker som är svårare/mer udda så kanske det räcker att du får en hundring eller två mot att någon kommer och hämtar så man slipper det jobbet.

Alltså kalkylerar jag med en kostnad oavsett om jag säljer eller köper. Det är alltid någon som ska ha betalt på ett eller annat sätt. siten, transportorganisationen, staten kanske om det är moms med, etc., etc. Å då gäller naturligtvis att välja rätt så att kostnaden blir så rätt som möjligt (låg förstås) i varje situation.

Om det så skulle ske att jag sätter upp en webbshop själv så får jag ju fortfarande betala för de ekonomiska transaktionerna eftersom betalning vanligen sker med kort eller swish via bank/finansbolag. Enda chansen att slippa kostnader då är att du handlar via e-post och låter dina kunder betala in på ett av dig specat konto eller via swish - och även där betalar man ju en liten del till banken som i slutändan sköter kontoadmninistrationen och rapporterar in resultatet av årets transaktioner till skatteverket för att bli ålagd rätt mängd skatt.

Avslutningsvis tycker jag mig se resultatet av att "inget får kosta" i undermåliga järnvägstransporter och infrastruktur som borde uppdaterats för länge, länge sedan, numera otillräcklig och näst intill inhuman sjukvård, samma med äldrevården, för att inte tala om skolan. Inget får kosta och då går det som det går ser det ut som. Å när det sedan klagas på detta så får man veta att "det finns inga pengar" eller "pengarna är slut" - för dom har gått till att betala någon annan för att utföra hälften av det jobb man lade ut. Se transportstyrelsens senaste debacle.

Sorry, men du triggade mig lite där  ;)

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 139
« Svar #17 skrivet: mån 14 aug 2017, 15:26:44 »
Håller med H0n3. Bättre betala och få stabila tjänster och produkter till bra kvalitet. Vänta som sagt tills FB och YouTube börjar ta betalt - för att ägarna kräver det - då blir det liv i luckan.

Säljer sällan själv något på Tradera eller eBay, lite grand på Blocket. Den senare är ju inte gratis men fungerar väl bra med support och strulhantering. Det nämns om en "massa provision". Vad är det? Jag får kolla upp vad Tradera och eBay kostar men så hutlöst är det väl inte. Dessutom får man ju faktiskt en webb-plats att annonsera på, att sköta affären, nån som kollar etiska saker och annat, bannlyser skurkar- jag har en känsla av att det är anställda som gör jobbet, inte nåt fet direktör. Och som anställd skulle i a f jag vilja ha lön - men det kanske finns andra meningar om det.

Nu har vi i dagsläget pengar som transaktionsmedel, inte för att det är bäst utan för att det är enkelt. Vill man utbyta kottar får man flytta till kotte-land.

Nä - gratistjänster är inte bra, funkar förstås i en del sammanhang eller som ideellt arbete/volontär, men inte på en marknad där man (idag) utgår från att få betalt för varor och tjänster. Andra sätt har ju provats genom årtusendena - men hitta nåt bättre än det vi idag kallar marknad så får du mitt stöd. Finns ju en massa avarter pga. pengar - men inte girighet. Det finns ändå.
Mvh /CGN

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.511
« Svar #18 skrivet: mån 14 aug 2017, 18:00:02 »
Hålla ned vissa kostnader gör man ju när man kan. Samtidigt är det bra, när det finns en viss ordning enligt principen med pacta sunt servanda trots att det kanske blir en liten tilläggsavgift. Det är nog sannolikt därför sådant som PayPal (som jag inge skulle klara mig utan) fått sådan framgång.

Vad gäller detta med gratis eller inte så kan man ju fortsätta med citaten....
"There's no such thing as a free lunch." (Milton Friedman)  :clown:  ;)
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

LLJ

• Veteran
« Svar #19 skrivet: mån 14 aug 2017, 18:03:44 »
Det behöver inte vara gratis, men Tradera m.fl. tar ju ut en stigande provision beroende på slutpriset.
Hur skulle det vara om det vore ett fast lågt pris för själva auktionen, och extragrejer så som fler bilder, större bilder, överst i lista etc kostar extra?

/Lars

Spirre

• Veteran
« Svar #20 skrivet: mån 14 aug 2017, 18:07:26 »
När jag startade tråden ville jag höra era synpunkter på just det nya att Tradera tar betalt av köparen. Fördelar/nackdelar.

Samfrakt är något som Tradera inte löser, men de tycks ändå acceptera att säljaren gör upp med köparen direkt så då är det lilla problemet löst. Har inte riktigt förstått ännu hur Tradera vet att säljaren har tagit över betalningen, men det löser sig nog ganska enkelt.

Att sällan sedda köpare inte direkt fattar det nya borde vara ett övergående problem och det är i vart fall ett litet problem.

Att säljaren slipper "blotta" sitt kontonummer kan ju bara vara positivt för säljaren.

Jag var lite orolig i början för att behandlingen av ett köp skulle fördröjas, men Tradera sköter betalningsuppmaningen föredömligt snabbt. Mina senaste försäljningar har knappast blivit fördröjda över huvud taget. Tradera är till och med snabbare att meddela att köparen har betalat än vad bankerna är. Nu accepterar de också de allra vanligaste betalningsmetoderna.

Jag ser bara positivt på det nya hos Tradera, har ni andra åsikter så väck mig ur min lyckliga slummer.

d680ae

• Stammis
« Svar #21 skrivet: mån 14 aug 2017, 21:28:54 »
...

Jag ser bara positivt på det nya hos Tradera, har ni andra åsikter så väck mig ur min lyckliga slummer.

Vad jag förstår baserar sig ovanstående ståndpunkt på säljarrollens perspektiv. Den har jag inga synpunkter på. För köparrollen har jag inte hunnit notera några tillkommande fördelar. Men väl nackdelar med att de betalningsalternativ jag funnit smakligast  bortfallit resp undertryckts till förmån för de jag inte uppskattar lika mycket. Jag ser det därför mest som ännu ett steg i Traderas gradvisa "förfall" från attraktiv handelsplats.
- o000oo -

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.444
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #22 skrivet: mån 14 aug 2017, 21:34:15 »
Ja jag vet inte jag. Det senaste har jag köpt några böcker på Tradera, ett par från samme säljare. Hen var tvungen att ange fraktkostnad i varje auktion separat, och kunde inte ändra detta sen inför betalning. Alltså, jag fick betala först priset för två böcker plus sen också porto för var och en. Samfrakt var alltså inte möjligt rent betalningsmässigt. Hade det gått hade det antagligen inte kostat 45+45 kr som det gjorde nu...
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

d680ae

• Stammis
« Svar #23 skrivet: mån 14 aug 2017, 21:45:05 »
Ja jag vet inte jag. Det senaste har jag köpt några böcker på Tradera, ett par från samme säljare. Hen var tvungen att ange fraktkostnad i varje auktion separat, och kunde inte ändra detta sen inför betalning. Alltså, jag fick betala först priset för två böcker plus sen också porto för var och en. Samfrakt var alltså inte möjligt rent betalningsmässigt. Hade det gått hade det antagligen inte kostat 45+45 kr som det gjorde nu...

Jag har också köpt ett knippe böcker av en dam som verkar avveckla en känd järnvägsentusiasts dödsbo. Hon hade haft sinnesnärvaro (erfarenhetsbaserad?) nog att ange avhämtning som alternativ. Hennes kalkyl för samfrakten landade på ett belopp = summan av frakten för 2 av de 5 enskilda auktionerna. Följaktligen betalade jag 2 auktioner inkl. frakt och "reste 100 mil" för avhämtning av de andra 3 och blev därmed samtidigt av med Traderas tjat-post.
- o000oo -

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.444
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #24 skrivet: mån 14 aug 2017, 21:47:05 »

Jag har också köpt ett knippe böcker av en dam som verkar avveckla en känd järnvägsentusiasts dödsbo. Hon hade haft sinnesnärvaro (erfarenhetsbaserad?) nog att ange avhämtning som alternativ. Hennes kalkyl för samfrakten landade på ett belopp = summan av frakten för 2 av de 5 enskilda auktionerna. Följaktligen betalade jag 2 auktioner inkl. frakt och "reste 100 mil" för avhämtning av de andra 3 och blev därmed samtidigt av med Traderas tjat-post.

Det var bra sinnesnärvaro!
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB