Författare Ämne: En elektronikidiots fråga ang. signal och växelsystem på en kryssdriftsplats!  (läst 870 gånger)

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 583
Jaha,då måste jag ta tag i kragen och börja nysta i signal och växelomläggningsproblematiken på en av mina moduler.
Förmodligen den av mina moduler som kommer bli sist i körbart skick då jag är ordentligt ointresserad av elektronik.
Just därför börjar jag redan att fråga och försöka förstå hur jag ska göra med detta då processen förmodligen måste få sin tid att mogna och förstås fullt ut.

Jag har en modul som ska kunna gå att byta spår på åt alla riktningar.Det gäller alltså dubbelspår för att vara tydlig
Innan denna vill jag ha signaler som på en riktig kryssdriftsplats om det är möjligt med min ringa förståelse för systemen bakom.
Systemet jag tänkt använda är nog Möllehems med servo för växlar och de svenska huvudljussignaler som finns.
Hade en tanke på växlingsdvärgar men kanske väljer bort dessa då de inte fyller en signalfunktion till föraren på dessa driftsplatser så vi räknar bort dessa nu.Kanske återkommer till det problemet.

M.a.o så vill jag helst se följande scenario:
Grundläge är Stopp i signalerna.
När ett tåg närmar sig så ska signalen slå om till grönt en stund innan tåget närmar sig och det ska vara rött i alla de andra signalerna.
Om det samtidigt närmar sig ett tåg på andra spåret oavsett riktning så kan även kör för det tåget visas åt rätt håll så länge växlarna ligger i rakläge.

Däremot om nu växlarna ligger i sidoläge för ett spårbyte så vill jag att endast en signal kan visa kör och det ska vara för den som först lagts om och stämmer med den genomgående tågvägen så att säga.
En passage av någon av de tre signalerna i stopp skulle jag nog vilja ge en total nödbroms av alla tåg inne på modulen åtminstone om det är möjligt! (Tänker mig att strömmen bryts även om det nu finns dekodrar med diverse lösningar med utrull och intern försörjning för att klara små avbrott.)
Detta gäller N-skala men borde väl inte skilja speciellt förutom precis nämnda saker som sannolikt är vanligare i de större skalorna.

En annan funktion jag gärna ser är att signalen strax efter passage av första fordon när den visar kör går om till stopp.

Hoppas min förklaring går att förstå och att jag inte missat något!

Det jag behöver veta är i första hand om allt detta är möjligt och i andra hand vad jag bör tänka på men också vad för utrustning som behövs.Här är tanken som redan nämnts Möllehems saker i första hand!

M.v.h Björn

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.169
    • SaFre Modelrailroading
Det här är hela svaret jag egentligen skrev - vet inte varför bara första raderna kom med...   ;(

Hej,

du kan fixa till det du önskar med MGP:s prylar! En (hel) del programmering blir det dock.

Vad du kommer att behöva är en servodekoder, minst en signaldekoder, och minst 6 st. strömdetektorer kanske fler (beroende på hur du vill göra). Strömdetektorerna (som används för att detektera passage) ansluts till signaldekodern. Jag rekommenderar även ett elkort för matning av servo- & signaldekodrarna.

Signaler behöver du 8 st. Det blir 2 infarts- & 2 utfartsblocksignaler i varje riktning. Infartssignalerna "behöver" dessutom försignaleras och då tillkommer 4 försignaler (och ytterligare en signaldekoder).

Som infartssignal kan du välja 2- eller 3-ljussignaler (välj samma för båda spåren). Vid en krysstation är det mer vanligt med 2-ljussignaler som infartssignaler om växelhastigheten tillåter det (>=80 km/h i växelkurvan). Med lägre hastighet ska "kör 40" kunna visas och då behövs 3-ljussignal. Försignalering av utfartsblocksignalen sker oftast inte.

Utfartsblocksignalern blir 2- eller 4-ljussignaler. Det senare endast om de ska försignalera nästa signal annars räcker det med en 2-ljussignal.

Strömdetektorerna återställer resp. signal vid/efter tågpassage, samt triggar vägval. Detta måste du dock programmera själv i resp. dekoder. Det finns också 8 möjliga tågvägar igenom stationen och servodekodern har plats för 5. Lägg då till en paneldekoder så kan du göra fler och (senare) lägga till egna knappar för manuell styrning av stationen.

Ja - det var den korta versionen av svar... :)
« Senast ändrad: lör 12 aug 2017, 08:48:42 av Fredrik »
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector, CS3 + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

svenskN

• Stammis
Kanon!
Tack för ditt svar Fredrik!  :up:
Då är åtminstone det klart och jag kan fundera vidare och lägga pengar åt sidan för allt det kommer att kosta :)

Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
Lagt till de delar av mitt svar som inte kom med av någon anledning...
Hälsningar,

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 805
    • http://www.mech.kth.se/~pe
Hej !

Visst är detta möjligt och inte svårt  :)

En sak du bör tänka på redan nu är att sektionera rälsen i block så du kan installera
kort för spåravkänning sedan då det är dax.

Vad använder du för att köra tågen ?

Utmaningen är väl att göra din nödstopp. En lösning jag kommer att tänka vore att skicka spårstömmen via
servokort som drivs från ett servokort.

I mitt fall som styr tåg via dator och loconet skulle jag kunna skicka styrsignal till loken att stanna istället för att bryta spårstömmen.

MvH
Pär

svenskN

• Stammis
Får då tacka återigen Fredrik! ;)

Var mycket bra info där och får väl erkänna att jag som lokförare inte direkt reflekterat över exakt vilka signaler som används.
Kör ju bara efter signalbilder och vad ATC ger för besked och funderar inte alltför länge kring vilka signaltyper som är uppsatta :)
Ska smälta och fundera över det du skrev och om ett tag kommer kanske följdfrågor! :)

Pär,jag kör med digitrax zephyr (loconet?)och inget annat hemma.Väldigt sällan/aldrig någon bana uppställd.
I övrigt så är det ju modulträffar som gäller om det nu finns några i Stockholmsområdet numera.
Det är pga modulträffar som jag önskar något slags nödstopp och någon datorstyrning bkirvdet inte tal,om. ;)
Det där med block få jag nog försöka klura ut hur dom ska läggas.....

M.v.h Björn

Anders_W

• Användare
  • Antal inlägg: 92
    • http://homepage.mac.com/anders_wallen/
Signaleringen på kryssdriftplatser brukar vara som följer:

Signaler
Infartssignaler: 4-skenare.
Utfartsblocksignaler: 4-skenare (5-skenare om nästa signal kan visa "två gröna" eller "tre gröna"), placerade rygg-i-rygg med infartssignalerna.
Mellansignaler saknas och dvärgsignaler förekommer i regel inte.

Koppling
Signalerna är kopplade till varandra så att infartssignalerna inte kan gå upp i kör förrän utfartsblocksignalen redan står i kör. Denna funktion infördes för att man inte skulle riskera att tåg blev stående i krysset och därmed blockerade vägen för andra tåg.

Signalbilder
Om växlarna inte tillåter 80 km/h eller mer i kurvläge (och det brukar de inte) visar infartssignal "två gröna" när avvikande tågväg är ställd. Vid rak tågväg visas "en grön med vit blink".
Utfartsblocksignalerna visar "en grön" plus försignalblinkning.

Undantag
I undantagsfall kan utfartsblocksignalerna vara 2-skenare, men då måste nästa signal ha fristående försignal.
På SL:s spår förekommer att huvudsignal som skyddar medväxel byts ut mot en stopplykta.
För övrigt anser jag att höghastighetsbanorna bör byggas.

Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
Signaleringen på kryssdriftplatser brukar vara som följer:

Signaler
Infartssignaler: 4-skenare.
Utfartsblocksignaler: 4-skenare (5-skenare om nästa signal kan visa "två gröna" eller "tre gröna"), placerade rygg-i-rygg med infartssignalerna.
Mellansignaler saknas och dvärgsignaler förekommer i regel inte.

Det är inte helt ovanligt med 2- eller 3-ljussignaler som infartssignaler (InfSi). Finns egentligen ingen anledning att försignalera nästa signal eftersom - som du skriver nedan - InfSi inte går till kör förrän utfartsblocksignalen (UBlSi) har gjort det. Men förekommer (4-skenssignaler och försignalering alltså) - det gör det! :)

Koppling
Signalerna är kopplade till varandra så att infartssignalerna inte kan gå upp i kör förrän utfartsblocksignalen redan står i kör. Denna funktion infördes för att man inte skulle riskera att tåg blev stående i krysset och därmed blockerade vägen för andra tåg.

Signalbilder
Om växlarna inte tillåter 80 km/h eller mer i kurvläge (och det brukar de inte) visar infartssignal "två gröna" när avvikande tågväg är ställd. Vid rak tågväg visas "en grön med vit blink".
Utfartsblocksignalerna visar "en grön" plus försignalblinkning.

Jag vill nog säga att det är vanligt att växlarna har en STH av 80 km/h eller högre på just kryssdriftplatser (åtminstone längs stambanorna) - för att man inte ska förlora för mycket tid vid kryssning. Men visst finns det varianter med de flesta olika STH:er inblandade...

Undantag
I undantagsfall kan utfartsblocksignalerna vara 2-skenare, men då måste nästa signal ha fristående försignal.
På SL:s spår förekommer att huvudsignal som skyddar medväxel byts ut mot en stopplykta.

Det är också mer vanligt att (kryss-) driftplatserna i sig har en fristående försignal (till InfSi) - än att de försignaleras m.h.a. föregående blocksignal.
Hälsningar,