Författare Ämne: Oe, Of, Of2 Of3 One:87  (läst 1716 gånger)

Thma

• Användare
  • Antal inlägg: 24
Oe, Of, Of2 Of3 One:87
« skrivet: fre 11 aug 2017, 13:23:23 »
Hej alla.
Vi är snar klara med våra lok och jag har suttit och lagt upp produkterna på våran hemsida men jag blir lite fundersam till om jag skall göra det på ett annat sätt så jag ställer frågan här och vill gärna ha åsikter om det är logiskt eller om jag kanske målar in mig i ett hörn.
När jag lagt upp ett Oe tex så har jag valt ett nr som jag har en bild på och lagt upp som produkt men alla Oe har lite detalj skillnader beroende på vilket år man vill att modellen skall representera. Så jag har funderat på om jag skulle göra så här istället.

Vi gör bara fyra grund modeller. Oe trä/svetsad stål korg och Of trä/nitad stålkorg så som de såg ut vid leverans och specificerar vilka detaljer som finns på loket. Stålkorgarna är då självklart från de åren de byggdes om.
Jag gör en tidslinje för händelser från byggår till skrotning och lägger in på tidslinjen när detaljer tillkom eller försvann. Detaljer som tillkom eller ändrades under åren är buffertar, solskydd, slutljus, vindrutetorkare, stuprör, littera skyltar, strömavtagare, buffertbalk siffror, takventiler, färg, patinering mm. Alla detaljer för enskilda lok vet jag inte exakt årtal för men ganska säkert under vilken tidsperiod de tillkom och alla lok ändrades ju inte samtidigt så i vissa fall vet jag bara på ett ungefär när en detalj fanns och när den inte fanns kvar.

Om man vet vilket lok man är ute efter tex Of2 62-63 från 40-talet då väljer man ett Oe och sen lägger man till de detaljer loket hade under denna tidsperiod för att då få en så exakt modell som möjligt.
Detta kanske blir för krångligt för många men då går det att gör precis vilket lok som helst och från vilken tidsperiod man önskar. De som bara vill ha ett lok och inte bryr sig så mycket om detaljer och tidsspann blir kanske förvirrade så man kanske ändå skulle lägga upp en modell av varje sort som är specad med årtal och med rätt detaljer på plats.

Har grubblat på detta för länge nu så jag ber om åsikter från er här istället så att jag kan komma till skott.

Om det finns någon med mycket kunskap om årtal och annan info om liken skulle det vara jätte intressant att få ta del av detta. Har mycket info om det mesta men det finns massor med gråzoner kvar.

Med vänlig hälsning Theo / One:87

Guran

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
SV: Oe, Of, Of2 Of3 One:87
« Svar #1 skrivet: lör 12 aug 2017, 23:22:55 »
Hej Theo!

Många gånger försökt hitta Din/Er hemsida men misslyckats.
Vad heter den? Jag kommer bara till någon ansiktsbokssida.....

Hälsningar
Guran

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.426
« Svar #2 skrivet: sön 13 aug 2017, 08:29:42 »
Hej Theo!

Många gånger försökt hitta Din/Er hemsida men misslyckats.
Vad heter den? Jag kommer bara till någon ansiktsbokssida.....

Hälsningar
Guran

http://www.one87.se/

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Guran

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
« Svar #3 skrivet: sön 13 aug 2017, 12:46:56 »
Tack :handshake:

Z43

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #4 skrivet: tis 15 aug 2017, 15:52:10 »
Är det en helt ny framtagning av etsplåt för Of? Som många kanske vet så tog Rene Sjöstrand fram mycket fina etsplåtar för Of-loket slutet på 90-talet som tyvärr är slutsålda sedan länge.

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.944
  • alsum
« Svar #5 skrivet: tis 15 aug 2017, 18:13:32 »
Hoppsan slutsåld Of2 lok hos Rene Sjöstrand. Jag sökte efter underrede men inte kommer upp.

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 37
« Svar #6 skrivet: fre 18 aug 2017, 21:01:51 »
Jag tycker idén med tidslinjen är bra. Just det där med att man kan anpassa modellen utifrån den tidsperiod man vill ha är något som jag skulle önska. Men visst det kanske är lite krångligt.

Även om ni inte genomför idén med att kunna välja detaljer utan istället väljer att erbjuda ett antal färdiga utföranden. Så kan man ju ändå på en tidslinje ange var resp utförande hör hemma.
Ofta tycker jag att det saknas info (från de flesta MJ tillverkare) mer exakt vilket tidsspann en modell är tänkt att gestalta.
Så det är ju trevligt med en MJ tillverkare som tar detta på allvar och har en ambition att det skall bli rätt.

Thma

• Användare
  • Antal inlägg: 24
« Svar #7 skrivet: fre 25 aug 2017, 06:37:27 »
Jag har nu ändrat om hur man beställer. Det ligger Oe, Of och Of3 uppe endast.
Det finns nu också en tidslinje så att man själv väljer år modellen skall representera. Man väljer själv vilket numer man vill ha.
Nummer och år avgör då vilka detaljer man får på modellen. Sen väljer man vilken patina man vill ha.
Alla som hitils beställt ville ändå ha specifika detaljer och år såäven om det blir krångligare så får man modellen precis som man vill ha den. När jag kollar igenom beställningarna nu så finns det ännu inte 2 likadana individer beställda. I praktiken kan detta innebära att hela serien blir olika vilket gör varje modell unik.
Det är en helt ny framtagning av modellen helt i mässing. lamphus, takändar, buffertar, isolatorer blir mässings detaljer gjutna i lost wax. Även en inredning till förarhytt är nu gjord.
Prototypen vi visade i skövde är en dålig representation av slutresultatet. Hade hoppats på att hinna få en fullvärdig prototyp till Gävle men det hinns troligen inte med.
Sista beställnings dag är den sista september. Efter det beställer vi endast det vi har bokat och inga fler görs. Detta beror på att vi har 4 modeller till planerade under nästa år och annars spricker tidsplanen och så också budgeten. Blir det bara 30 beställda så fine då blir serien inte större än så och vi går vidare med nästa direkt.
Vi har avslutat allt samarbete med kinesiska fabriker och samarbetar nu med fabrik i EU. Alla förseningar med Y1och försök till fusklösningar gjorde att förtroendet helt förverkades. Med den nya fabriken är vi inte låsta till antal utan gör bara det vi har behov av.
Man kanske tycker att priset är högt på Oe/Of men inte med tanke på vad man får anser vi. Hade vi gjort denna i Kina som planerat från början hade prislappen varit ca 25.000:-  och antalet 200st utan möjlighet att välja unik modell. Den hade varit omöjlig att göra utan en brakförlust.
Mässings modeller kommer aldrig att bli billiga men för 2019 planerar vi även att göra större serier i DIE cast som kommer att ligga på en human prisbild. Vi kommer inte att göra storserie produktioner av tidigare gjorda mässings modeller. Huvud sysslan för One:87 kommer att förbli mässings modeller och nu kan vi göra dom i precis så små serier som vi själva vill.