Författare Ämne: SV1/FV2/FV3 och andra gjutna vagnar  (läst 363 gånger)

Göran Nilsson

• Handlare
  • Antal inlägg: 47
SV1/FV2/FV3 och andra gjutna vagnar
« skrivet: tor 10 aug 2017, 09:35:16 »
D20 var min första vagn i kombinationen 3D-print /gjutning. Resultatet blev, tycker jag, mycket bra!
Vagnen är nu slutsåld, men jag kommer att göra en mindre serie, som går bra att beställa!

Ambitionen för SV1/FV2/FV3 var dock att ta modellerna ytterligare ett steg framåt, vilket har visat sig kräva ganska mycket arbete och tester.
Många tror att det bara är att rita en vagn och printa. Tyvärr är det inte så enkelt. Man måste tänka på hållfasthet, att inte delarna slår sig, och inte minst vill man INTE ha några ränder efter printningen. Dessutom är det ju ganska dyrt att printa en korg (exempelvis Shapeways) – totalkostnaden för en vagn blir ju ganska hög.

Jag har nu hittat en metod att printa delarna, som monteras och därefter bearbetas, så att alla linjer från printningen är helt osynliga, och glipor och andra missar är åtgärdade! Med andra ord en perfekt korg.
Jag gör också fönsterramarna så tunna (0.3 mm) att fönsterglaset kommer i samma linje som på etsade modeller.

Korgarna till dessa vagnar går nu till gjutning, och jag hoppas få första leverans om ca 8 veckor.

För att stadga vagnen (vilket jag tycker är nödvändigt), gör jag en bottenplatta i nysilver, som fälls in i det gjutna underredet. Lagergafflarna är en del i bottenplattan (viks ner 90 grader). Detta ger också den som vill, möjlighet att löda underreds-detaljer och lagerboxar. Detta ger vagnen också tyngd och låg tyngdpunkt = goda gångegenskaper. Vagnen går dock utmärkt att limma!

Alla detalj som medföljer är gjutna i mässing (exempelvis värmeledningskabel, buffertar, bromsslangar, dörrhandtag, slutsignalhållare, kopplarhandtag mm, mm). Plattformar och övergångsbryggor är etsade i nysilver. Dekaler medföljar.

Alltså – en komplett, genomtänkt byggsats av hög kvalite för endast 995:- för den som förhandsbeställer!

Jag har dessutom kommit långt med följande vagnar:
SJ BCo7cm fdGDG
SJ Co8b
SJ Co8cs
SJ ABo15 (omkorgad plattformsvagn)
SJ F7
SJ Restaurangvagn (ej bestämt typ)

Dessa vagnar kommer att levereras 2017-2018. Det tar tyvärr tid att göra modeller!

ABo15 får ett etsat underrede! Varför? Jo, bland annat för att vagnen skall ha förstärkta spännstag. Dessa MÅSTE göras i mässing föra att hålla, och det håller heller inte att montera dem i ett gjutet eller printat underrede – även plast har sina begränsningar!

Jag har ju aviserat några 30-talsvagnar. Jag anser dock att dessa blir bäst som etsade modeller. Jag ber att få återkomma till dessa!

Vidare information kan du få via mail till: info@vagnverkstaden.eu

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.057
  • On the foothills of the Headlines...
SV: SV1/FV2/FV3 och andra gjutna vagnar
« Svar #1 skrivet: tor 10 aug 2017, 11:00:53 »
SV1/FV2/FV3 är ganska långa vagnar. Ger ditt planerade underrede möjlighet till trepunktslagring av axlarna?
Detta är något som saknas på Heljans F5 och gör den svåranvänd med vettiga hjul installerade. Ett exempel på motsatsen är Rocos Gbl och Gbs som funkar utmärkt med Rp25 code88-hjul Vore kul att kunna använda sådana till SV1/FV2/FV3.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Göran Nilsson

• Handlare
  • Antal inlägg: 47
SV: SV1/FV2/FV3 och andra gjutna vagnar
« Svar #2 skrivet: tor 10 aug 2017, 12:12:36 »
Bra input!
Jag skall hitta en lösning för det, så att man kan använda RP25 hjul.