Författare Ämne: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning  (läst 995 gånger)

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 90
Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning
« skrivet: tor 10 aug 2017, 01:03:25 »
Min son, min pappa och jag gillar modelltåg. Min son är ny drygt 4 år och tålamodet är kort och intensivt.
För att vi ska kunna köra tåg behöver vi snabbt kunna bygga en bana som ger tillräckligt med körning och möjligheter för att behålla intresset för oss alla tre.

När vi har byggt modelljärnväg på golvet hemma har orken och intresset försvunnit ungefär halvvägs in i spårbygget. Det tar för lång tid att sätta ihop alla skenor.

Därför ska jag prova att bygga H0-moduler som snabbt går att sätta ihop till en bana som tre personer kan köra på med varsitt tåg.

Jag fick idén när vi byggde briotåg på altanen. Dagen innan hade vi just hade vart på besök hos Knallebygdens Modelljärnväg och blivit inspirerade av att ha kört och tittat närmre på en modulbana ordentligt.
Tanken utgår från att ha en ovalbana spikan på en plywood som man kan plocka fram. Men vi har ingen plats att förvara två skivor smidigt och det är tråkigt i längden med en fast bana som dessutom bara går runt och runt.

Modulerna ska i princip vara långa skivremsor med räls på som sätts ihop på längden för att bygga en bana.

Förutsättningar:
  • Fleishmann H0 Profilsäls, befintlig räls kompletteras med flexräls
  • Måste gå snabbt att sätta ihop
  • El ska helst kopplas automatiskt
  • Landskap är sekundärt
  • "På enklaste sätt" är motto
  • Helst ska 4-åringen kunna sätta ihop modulerna själv för att ge delaktighet i byggandet.
  • Ska kunna köras med digital styrning (DCC)
  • Moduler och modulkopplingar måste vara robusta för att kunna byggas ihop direkt på golv eller på och mellan ett antal bord

-------

Jag har tänkt, funderat, planerat och testat ett tag, men idag nådde jag milstolpen att jag har tillverkat två moduler som jag är mycket nöjd med.

Modulerna hålls ihop av magneter och körströmmen kopplas automatiskt.

Nedan ser ni ett youtube-klipp som visar hur det ser ut.

Jag har en byggtråd på Svenskt modulforum, modulsyd.se, om ni vill se fler detaljer och processen allteftersom.
Kommer post här på SvMJ-forum när jag når diverse milstolpar, vill väldigt gärna ha så mycket tips och idéer som det bara går, varför jag postar även i detta forum.

http://www.modulsyd.se/forum_new/viewtopic.php?f=22&t=3073

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 693
    • Modelljärnvägsmoduler
SV: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning
« Svar #1 skrivet: tor 10 aug 2017, 09:50:49 »
Jag tycker det verkar vara en fantastiskt bra idé.  :up:

Antar det kanske blir grönmålade översidor och lite standardmått på enkla rakstreckor och kurvor?

Men min fundering är hur stabil hopkopplingen blir i sidled? Tänker att det kan vara lätt att modulerna flyttar sig lite inbördes under uppbyggnad eller om någon klampar för hårt i golvet? Då finns stor risk för urspårning och händer det för ofta tryter väl också tålamodet?  ;)

Sen är ett tips (som ni kanske också redan tänkt på) att anpassa modulernas mått till platsen där de ska förvaras, t.ex i en garderob eller så. Har själv ibland funderat på att göra MMM-moduler som är lite smalare och då kan förvaras i en vanlig Billy-bokhylla.

Oavsett, önskar jag lycka till och hoppas verkligen du håller även denna tråd uppdaterad!
---
Mvh Peter

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 693
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #2 skrivet: tor 10 aug 2017, 10:27:51 »
Jag har även en idé till styrning i sidled...

Det är bara en princip. Nackdelen är att något måste sticka ut på kortändarna. Och så ska man nog inte göra spetsigt, utan halvrunda former går lika bra.

Sen är ju dessa svåra att göra - om man inte har en 3D-skrivare typ STARTT för 99€.  ;)
---
Mvh Peter

AlexEhn

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 10 aug 2017, 11:28:39 »
Jag tycker det verkar vara en fantastiskt bra idé.  :up:
...
Oavsett, önskar jag lycka till och hoppas verkligen du håller även denna tråd uppdaterad!

Stort tack för peppen! Behöver det för att hålla byggfarten upp nu när jag nått ett delmål.  :)

Antar det kanske blir grönmålade översidor och lite standardmått på enkla rakstreckor och kurvor?
Ja, något sådant. Landskap är sekundärt, men det måste ju kännas som en järnväg också.  Funderade på att lämna det arbetet till min far och son, börjar konstatera att jag är måttligt road av landskapsbygge. ;)

Men min fundering är hur stabil hopkopplingen blir i sidled? Tänker att det kan vara lätt att modulerna flyttar sig lite inbördes under uppbyggnad eller om någon klampar för hårt i golvet? Då finns stor risk för urspårning och händer det för ofta tryter väl också tålamodet?  ;)

Jag har även en idé till styrning i sidled...

Det är bara en princip. Nackdelen är att något måste sticka ut på kortändarna. Och så ska man nog inte göra spetsigt, utan halvrunda former går lika bra.

Sen är ju dessa svåra att göra - om man inte har en 3D-skrivare typ STARTT för 99€.  ;)

Ja, detta är den stora frågan just nu. Att dessa moduler ska vara robusta är top två i priolistan, efter att det ska kunna gå att köra tåg, så de måste sitta ihop bra!  ;)

Egentligen vill jag inte ha några styrstift eller liknande av två anledningar. Dels så sticker de ut och kan skadas eller skada under transport. Och sen så gör avsaknaden av styrstift att skarven kan finjusteras för att rälsen ska flyta fint mellan modulerna. Jag har märkt att precision på 0,5-1 mm är på gränsen för vad mina snickarkunskaper och handverktyg klarar.

I och med att jag vill att alla moduler ska kunna passa med alla så blir precisionen viktig. Hade jag en bestämd följd som moudlerna ska sättas i ihop i, så hade det ju inte vart några större problem att få till styrstift och precision.

Jag har köpt en påse med 200 6mm träplugg för att ha som styrstift om det skulle behövas. Det sätter jag i så fall mitt i vinkeln i hörnen.

Jag har också vart inne på att använda försänkta stavmagneter, då tillsammans med körström i vanlig sladd med banankontakt. De jag hittade kostade 24 kr styck och det blir utanför budget. Har beställt "modulbensmagneter" från Möllehem, ska se som de kan funka, de kostade bara en 5'e del av de jag hittat hittills.

Din idé på styrstift gillar jag! Och 3D-printer är jag väldigt sugen på!  :D Men det får nog vänta.

Sen är ett tips (som ni kanske också redan tänkt på) att anpassa modulernas mått till platsen där de ska förvaras, t.ex i en garderob eller så. Har själv ibland funderat på att göra MMM-moduler som är lite smalare och då kan förvaras i en vanlig Billy-bokhylla.

Nej, det har jag inte alls tänkt på! Tack, ska ta det i beaktning i framtiden.

Dock så har modulstommen redan givna mått.
Jag gjorde det lätt för mig och har använt Mosslanda tavelhylla från IKEA. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40291766/

Vad gäller längden blir rakorna 80 cm, för det är 1 styck Fleischmanns flexräls, så slipper jag skarva eller kapa rälsen.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 798
« Svar #4 skrivet: tor 10 aug 2017, 14:53:33 »
Kul bygge!

Ett alternativ från England kan vara dessa
att låsa delarna från att glida iväg!
Baseboard alignment dowels with srews!

http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/product&keyword=baseboar&product_id=3800

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

AlexEhn

• Användare
« Svar #5 skrivet: tor 10 aug 2017, 15:33:32 »
Kul bygge!

Ett alternativ från England kan vara dessa
att låsa delarna från att glida iväg!
Baseboard alignment dowels with srews!

http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/product&keyword=baseboar&product_id=3800

Mvh

Alf K

Aha! De ser onekligen bra ut!

Tack för tipset! Och tack för ditt glada tillrop! :)