Författare Ämne: Modernare drivning till Modellproduktion T44?  (läst 530 gånger)

foffe_87

• Användare
  • Antal inlägg: 128
    • http://jaxne.com
Modernare drivning till Modellproduktion T44?
« skrivet: ons 09 aug 2017, 15:50:21 »
Modellproduktions T44 har ju kommit till tals många gånger här innan när det gäller lämpliga förslag på drivning. Men utbudet förändras ju ständigt och idag vet jag inget som är bra som förslag som går att köpa enkelt idag. Roco Br 290 syns ju lite då och då på Ebay även om det är sällan, men aldrig i nyskick.
Finns det inget nyare som med enklare modifiering ska fungera? Det sägs ju fungera någorlunda med ett G1206 eller liknande, men vilka är det som det går med då? Lite urkarvning av kåpan går ju att göra invändigt, men det får ju inte bli för mycket.
Så vad är det som gäller idag om man vill ha ett lämpligt driv till detta lok? Piko har ju trevliga G1206 till bra pris, fungerar det?
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 580
SV: Modernare drivning till Modellproduktion T44?
« Svar #1 skrivet: ons 09 aug 2017, 22:46:25 »
Tror att Trix nya br 290 skulle funka riktigt bra!
Den har t.om kanske möjlighet till plats för ljud eller ett mer riktigt mittstycke under gångbordet på mitten.

Har haft funderingar på att köpa detta för att kika mer ingående men priset är ännu rätt högt för att bara massakrera loket ;) enligt mig i alla fall.
Har kikat på sprängskisser och liknande och tror att potentialen är stor.

M.v.h Björn

Sikforsände

• Användare
  • Antal inlägg: 383
« Svar #2 skrivet: tor 10 aug 2017, 07:20:08 »
Jörgen Edgar gjorde en T44 åt mig och jag använde Arnold 5120. 5114 går också bra. De är amerikanska lok i varianten ko och kalv. Går mycket bra, lite bökigt att digitalisera eftersom kretskortet samtidigt är hållare för boggierna. Gick bra att göra det i alla fall. Lokets axelavstånd och boggiplacering är i det närmaste helt perfekt. Dessa lok har alla dåliga kuggar på drivaxlarna och hackar sig då fram. Kugghjulen finns nytillverkade i mässing och är förhållandevis lätta att montera. Jag har nog något sådant lok till salu med omonterade nya kugghjul. PM:a mig i så fall.

Sikforsände

• Användare
  • Antal inlägg: 383
« Svar #3 skrivet: tor 10 aug 2017, 07:27:35 »
Värt att tillägga är att det är bara kåpan som är i plast. Chassit är i metall, vilket ger bra tyngd åt loket.

foffe_87

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 10 aug 2017, 14:27:35 »
Den har t.om kanske möjlighet till plats för ljud eller ett mer riktigt mittstycke under gångbordet på mitten.
Är det Minitrix 16295 du tänker på? Skulle ju kanske kunna vara en idé.

När det gäller Jörgen Edgars kåpa så är ju de gjorda med annan teknik så de kanske är mer rymliga i än Modellproduktions variant. Hur stora skillnader kan det röra sig om, kanske fungerar med Arnoldloken?

Det var här jag hade sett om Piko, men det framgår inte vad för lok det var:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=10053.msg109033#msg109033

N_Rallaren

• Användare
  • Antal inlägg: 492
« Svar #5 skrivet: tor 10 aug 2017, 15:08:06 »

Har haft funderingar på att köpa detta för att kika mer ingående men priset är ännu rätt högt för att bara massakrera loket ;) enligt mig i alla fall.
Har kikat på sprängskisser och liknande och tror att potentialen är stor.

M.v.h Björn

Intressant men lite dyrt som du skriver. Drygt 200EUR på DM. Dock verkar det vara inklusive [ljudlös] dekoder...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 580
« Svar #6 skrivet: tor 10 aug 2017, 20:56:13 »
Japp,det är trix 16295 jag menar.
Eller 16292
Finns någon med ljud i också tror jag.Kan iofs vara just 16292!?
Vet däremot inte om ljudet stämmer då det är olika slags dieslar och kraftöverföring.
Nu är jag ute lite på hal is men T44:an är väl dieselelektrisk medans V90/Br290 är dieselhydraulisk har jag för mig och tror mig hört att ljuden skiljer sig en del.

M.v.h Björn

foffe_87

• Användare
« Svar #7 skrivet: fre 11 aug 2017, 11:43:01 »
16292 ska vara den med ljud för ca 60€ mer än den utan vad jag sett nu. Då blir det ju lite intressantare ifall ljuden skulle vara godtagbart lika vad man förväntar sig ändå. Annars är det ju för loket utan ljud nästan dubbelt så dyrt som Piko så därav vore det intressant att veta mer om vad som passar från de om det är G1206 som dessutom nu går att få för 70€ hos DM.

NBmJ

• Användare
  • Antal inlägg: 28
    • Swed-N
« Svar #8 skrivet: sön 13 aug 2017, 00:30:26 »
Jag gjorde ett test för några år sedan med PIKO G1206 driv i jämförelse mot den "vanliga" Roco V290 men har inte kommit längre än när bilden togs...  :???:
Men en bild på testet kan jag bidra med till diskussionstonen och en kommentar om att drivet passar i kåpan utan några större svårigheter.
Det är lite kortare mellan boggierna på PIKO drivet och man får klippa av fästöglorna i nedkant på kåpan.

/Fredrik
Kör mestadels modernt, Svenskt och digitalt på moduler/sektioner hemma i källaren.

Pysslar även med: www.swed-n.se