Författare Ämne: Deutsche Reichsbahn (DR) knappast i drift, eller?  (läst 651 gånger)

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.141
Deutsche Reichsbahn (DR) knappast i drift, eller?
« skrivet: mån 07 aug 2017, 22:06:15 »
Den förra tråden var ju kul  :) så jag kör en ny. Den här gången "trainspottade" jag DR så jag blev alldeles torr i munnen ;).

Den här gången var det inga drömmar om dammiga dörrar och korridorer vilka ledde till ödsliga stationer som förde mig hit utan jag bara råkade passera förbi.
(Nja, jag visste iof att det fanns intressanta saker att bese, men inte vad.)

En vagn för syratransporter...

... och en tankvagn  :), och just såna som jag har i modell :O. Göta Petter, hade jag blivit som Teskedsgumman och hamnat hemma i byrålådan där de står uppställda?

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.694
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Deutsche Reichsbahn (DR) knappast i drift, eller?
« Svar #1 skrivet: tis 08 aug 2017, 09:02:13 »
Syravagnen är tillverkad i vagnfabriken i Quedlingburg, Harz.
Tidigare uthyrd till VEB Chemie i Bitterfelt.

Fotot taget i Magdeburg.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

mj-onas

• Stammis
« Svar #2 skrivet: tis 08 aug 2017, 19:33:32 »
@paj2 Rätt svarat!  :clap: :party: :beer: Närmare bestämt från den norra delen av Magdeburgs hamn.

Snabbt svarat dessutom! Jag borde kanske ha retuscherat bort byggnaderna i bakgrunden ;).

Det fanns mera kul i detta "tågsätt".

En Köf...  :)

...som precis som vagnen för syratransport hade tillhört ett "folkägt bolag", i det här fallet var "Insjöhamnen" Mittelelbe i Magdeburg.

Så få reglage att ett barn klarar av att köra :D Skämt åsido, vet inte om förarhytten i denna Köf är fullständig. Kan inte sånt.

Mer bilder från mitt besök i Magdeburgs "skumma" hamnkvarter kommer.

/Mats

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: tis 08 aug 2017, 21:27:42 »
Fina bilder!
Nästa vecka tar vi husbilen ned till dessa trakter och fortsätter att inventera denna del av MJ-världen.
Det finns ju otroligt mycket att upptäcka.

Denna vagn finns uppställd i Harz på stationen Drei Annen Hohne i ett enda unikt exemplar.
Försök att förstå den lycka när jag finner denna vagn i skala H0 i en butik i Wernigerode.

Hemma på spåret i skala H0.  Was ist fehl mit die modelle?

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

mj-onas

• Stammis
« Svar #4 skrivet: tis 08 aug 2017, 22:20:36 »

Tillig? Man syns ha omvänt placeringen av reklamen. Lite synd, hade varit snyggare med lite mindre storlek på reklamen också.

Fina bilder!

Tack! Här kommer några till.

Renoveringsobjekt fanns också. På denna "Gerätewagen" är det många brädor att byta.

I min andra tråd gladde sig Robban åt avsaknaden av klotter och annan vandalisering. Här var det inte helt klotterfritt men förvånansvärt lite (det här var det enda jag såg) med tanke på att loket och vagnarna stod helt öppet. (Iof brukar varken stängsel och låsta grindar hindra ligister att utföra sitt värv.)

Loket och vagnarna tillhör Magdeburger Eisenbahnfreunden e.V. Föreningen förfogar över ett uppemot en kilometer långt område i det norra hamnområdet. När jag var där tidigt en vardagsförmiddag så hade entusiasterna börjat att samlas några hundra meter bort i den norra delen av området för dagens göromål. Därborta tyckte jag mig se bl.a. lokstall (?), de hade iaf sin verkstad där. MEBF har en hel del aktiviteter. Man kan nog få se en hel del av det de förfogar över under deras aktivitetsdagar. Här deras webbsida: http://www.mebf.de/ 

Jag fortsatte vidare söderut i hamnområdet. Någon bild till blev det. Hej så länge
/Mats

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.928
« Svar #5 skrivet: ons 09 aug 2017, 08:16:51 »

Tillig? Man syns ha omvänt placeringen av reklamen. Lite synd, hade varit snyggare med lite mindre storlek på reklamen också.

Nej, det hade varit snyggare med större text på förlagan så att den stämde bättre med modellen. Och självklart med fälten omkastade. ;)

Här hittade jag en äldre målning av vagnen: https://www.google.se/search?biw=1583&bih=1292&tbm=isch&sa=1&q=%22My+holiday+on+the+German+metre+gauge%22&oq=%22My+holiday+on+the+German+metre+gauge%22&gs_l=psy-ab.3...18495.19252.0.19524.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0.oSECIDqOJ1I#imgrc=Dl5r0LY63wANtM:

Tyvärr går länken till en forumtråd där bilderna inte längre syns.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

mj-onas

• Stammis
« Svar #6 skrivet: tor 10 aug 2017, 00:24:47 »
Jag fortsatte min vandring i sydlig riktning, för att sedan genom staden ta mig till järnvägsstationen (Magdeburg Hbf). Men ännu kvar i hamnområdet, och med kameran i hand, blev det ett par bilder till.

De här underhållsfordonen hörde dock inte till MBEF.

Vidare hade man som industriminne renoverat och denna bockkran.

Även om det fanns mycket mer att fotografera så slutade jag här. Hade ett tåg att passa och en resväska med som jag inte ville släppa alltför långt ifrån mig under fotoexkursionen.

/Mats

paj2

• Veteran
« Svar #7 skrivet: tor 10 aug 2017, 08:50:35 »
Intressant med dina bilder.  :up:
Visst är det härligt att utforska allt detta som finns på de stora bangårdarna i Tyskland.

Alltid hittar man något udda. Jag har visat denna bild tidigare på forumet
men eftersom detta möjligen kan vara förlagan till 3-räls tål den att visas igen.  :D

Puttbus spårområde på Rugen, Tyskland.

« Senast ändrad: tor 10 aug 2017, 15:12:43 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

mj-onas

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tor 10 aug 2017, 23:42:17 »
Intressant med dina bilder.  :up:

Tack!

Visst är det härligt att utforska allt detta som finns på de stora bangårdarna i Tyskland.

Du slår huvudet på spiken. Till skillnad mot det jag visat så är det som nu följer verkligen från en stor bangård, nämligen Berlin-Lichtenberg.

Jag hade inte väntat mig att se ett av de bevarade dieselhydrauliska motorvagnstågsätten SVT175 (VT18.16) på ett avställningsspår där.
Ett sådant (det ska finnas sex, enligt Wikipedia) är renoverat till toppskick och går ibland som ett s.k. nostalgitåg. De andras status och skick varierar.

Hursomhelst, under min vistelse i Berlin bodde jag en bit österut, c.a 20 minuters resa med S-bahn, och passerade dagligen Berlin-Lichtenberg. När jag från tågfönstret fick syn på tågsättet så blev det naturligtvis ett fotouppdrag som måste utföras. Sagt och gjort, på förmiddagen nästa dag steg jag av på stationen och tog mig ut på den närmast belägna perrongen. Längst ut på perrongen kunde jag ta ovanstående foto.

Tågsättet såg lite egendomligt ut. Den ena (främre) halvan solblekt och lite sliten, även lite klotter kunde skönjas. Den andra halvan frisk och fräsch i lacken. Med förhoppning om att det skulle gå att komma lite närmare så beslöt jag att försöka nå tågsättet från den andra sidan.

Upp på vägbron som gick tvärs över stationen. Tog av på en sidogata, sneddade över en livsmedelsaffärs parkering och var så nere vid järnvägsspåren. Vandrade en kort bit på den väg som slutade vid ett bredvidliggande företags lilla parkering. Nu var jag framme vid motorvagnståget. Inte inhängnat, bra!

Berlin är en stad full av klotter. Det finns massor av övergivna industrifastigheter, de flesta svårt förfallna och vandaliserade. Med detta i åtanke är det glädjande att detta tågsätt inte angripits av vandaler.

/Mats

Maxieboy

• Stammis
  • Antal inlägg: 619
    • http://www.pix4chicks.se
« Svar #9 skrivet: fre 11 aug 2017, 11:29:43 »
kul med lite upptäcktsfärd bland gamla tåg. I Sverige är snart allt inhägnat så skall man ha en bild blir det genom ett fult staket.  :(
Går det inte så kan jag!
Bygger "privat svenskt" 0e utan speciell förebild.
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening