Författare Ämne: Europeiska fordon, 1900 - 1940.  (läst 569 gånger)

soni

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« skrivet: lör 05 aug 2017, 22:22:47 »
Planerar en anläggning runt 1900 - 1940 som tema, som tankarna är nu blir det en europeisk mellan 1920 - 1940-talen i HO. Tittar just nu på vad som skall vara på banan och håller på med fordonen just nu och kan inte hitta någon leverantör med lämpliga bilar m.m. RailNScale har fina men tyvärr fel skala. Någon som vet som kan tipsa om leverantörer/tillverkare med lämpliga modeller? Har sökt igenom nätet utan resultat.

berserken

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #1 skrivet: lör 05 aug 2017, 22:28:56 »
Fordon var inte så vanligt då .Var väl de riktigt rika som hadde en automobil

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.141
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #2 skrivet: lör 05 aug 2017, 23:01:03 »
@soni Välkommen till forumet. Kul tema. Det finns faktiskt en hel del tillbehör från olika tillverkare för denna tidsperiod.

Figurer: Preiser (främst), men också Noch (tror jag) och Merten.

Byggnader och liknande: Faller, Auhagen, Kibri (traditionella plastbyggsatser från stortillverkare). Numera finns även laserskurna byggsatser av kartong eller trä från både stora och små tillverkare.

Bilar och andra fordon: (Det var ju det du frågade om :)) Brekina och Viking har massor av välja på. Ett tips är att kolla på tyska ebay. Där finns det massor att välja på till bra pris. I nyskick, med eller utan förpackning, eller helt nya i förpackning. Personbilarna ligger ofta på 4-6 Euro per st.

Kul tema som sagt, den enda "nackdelen" är avsaknaden av färgfotografier om man behöver sådana som förebild.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Coppas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.483
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #3 skrivet: sön 06 aug 2017, 01:12:09 »
Om man bara ser till fordonsmodeller, och då för perioden 1920- och 1930-talen, så har mj-onas redan räknat upp några tillverkare och var man kan hitta dem, dvs. ofta beggat på e-Bay. Man kan tillägga att det finns även en del modeller (från första halvan av förra seklet) från amerikanska tillverkare att kika efter, t.ex. Jordan eller Ricko. Sedan har även Preiser haft en del liksom Norev, Masterpiece (Busch) och Roskopf.

Sedan är kanske inte begreppet "europeiskt" helt homogent utan sannolikt fanns det en mängd lokala variationer. T.ex. i Sverige så var det en myckenhet amerikanska bilmärken medan det i Central- och Sydeuropa förekom mera lokala märken från bl.a. Tyskland, Frankrike, Belgien, Italien osv. Inte heller var det alltför ovanligt med hästdragna ekipage på många håll. Vad gällde bilar så var det ju inte heller ovanligt att man långt in på 1920-talet köpte ett chassi som sedan karosserades externt. Bussarna var under denna tid i huvudsak lastbilar som fått flaket på-/ombyggt etc. 

Som berserken var inne på så var det i början annars bara de mest förmögna som hade en bil samt genom yrkesmässig trafik såsom droskbilar mm. så bilarna var få. Detta började ändras under 1920-talet, men först under 1930-talet så blev det väl mera allmänt förekommande (om än fortfarande inte så att bilen var för alla) med privatbruk av bilar... för att i stort sett all civil europeisk biltillverkning sedan avstannade efter 1940.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«


soni

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #5 skrivet: sön 06 aug 2017, 08:36:55 »
Fordon var inte så vanligt då .Var väl de riktigt rika som hadde en automobil
Trots det började de dyka upp inom industrin.

soni

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #6 skrivet: sön 06 aug 2017, 08:50:06 »
@soni Välkommen till forumet. Kul tema. Det finns faktiskt en hel del tillbehör från olika tillverkare för denna tidsperiod.

Figurer: Preiser (främst), men också Noch (tror jag) och Merten.

Byggnader och liknande: Faller, Auhagen, Kibri (traditionella plastbyggsatser från stortillverkare). Numera finns även laserskurna byggsatser av kartong eller trä från både stora och små tillverkare.

Bilar och andra fordon: (Det var ju det du frågade om :)) Brekina och Viking har massor av välja på. Ett tips är att kolla på tyska ebay. Där finns det massor att välja på till bra pris. I nyskick, med eller utan förpackning, eller helt nya i förpackning. Personbilarna ligger ofta på 4-6 Euro per st.

Kul tema som sagt, den enda "nackdelen" är avsaknaden av färgfotografier om man behöver sådana som förebild.

/Mats
Tack! Lyckats få tag i bakgrundshistorier med någorlunda full dokumentation till franska, svenska och tyska bi och industribanor. Tack för tipsen skall, undersöka dem lite senare. Brekina hade jag glömt.

arriemoller

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 392
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #7 skrivet: sön 06 aug 2017, 09:02:05 »
De vanligaste fordonen var nog cykeln och hästkärran samt en del handkärror.
Artitec har en hel del av allt det ovan nämnda och en del därtill, till exempel gamla mopeder.
Här är deras färdigmodeller. http://www.artitec.nl/index.php/en/ready-made/category/h0
« Senast ändrad: sön 06 aug 2017, 09:04:41 av arriemoller »

arriemoller

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 392
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #8 skrivet: sön 06 aug 2017, 09:12:17 »
Det är förvisso ont om färgfoton, men det finns rätt gott om kolorerade vykort, kolla på Tradera under vykort och bilder, begränsa sökningen till exempelvis spårvagn så får man hel del från den tidsperiod du söker.
Spårvagn är för övrigt också ett vanligt fordon under nämnd tidsperiod.

http://www.tradera.com/search?q=spårvagn&categoryId=27

Ett litet exempel http://www.tradera.com/item/270220/286417485/vykort-helsingborg-jarnvagsgatan-med-sparvagn-och-folk-stpl-5-8-1908-ank-stpl
« Senast ändrad: sön 06 aug 2017, 09:15:50 av arriemoller »

berserken

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 26
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #9 skrivet: sön 06 aug 2017, 09:22:15 »
Googlade lite bilder från Malmö 1920 var det några spårvagnar och en del hästdragna fordon .Men 1930 var där en del bilar så utvecklingen måste ha gott fort då.Stockholm verkar ligga långt före Malmö med om årtalen stämmer .Kollade Paris med och där var faktiskt riktigt mycket trafik

soni

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #10 skrivet: sön 06 aug 2017, 09:28:20 »
Om man bara ser till fordonsmodeller, och då för perioden 1920- och 1930-talen, så har mj-onas redan räknat upp några tillverkare och var man kan hitta dem, dvs. ofta beggat på e-Bay. Man kan tillägga att det finns även en del modeller (från första halvan av förra seklet) från amerikanska tillverkare att kika efter, t.ex. Jordan eller Ricko. Sedan har även Preiser haft en del liksom Norev, Masterpiece (Busch) och Roskopf.

Sedan är kanske inte begreppet "europeiskt" helt homogent utan sannolikt fanns det en mängd lokala variationer. T.ex. i Sverige så var det en myckenhet amerikanska bilmärken medan det i Central- och Sydeuropa förekom mera lokala märken från bl.a. Tyskland, Frankrike, Belgien, Italien osv. Inte heller var det alltför ovanligt med hästdragna ekipage på många håll. Vad gällde bilar så var det ju inte heller ovanligt att man långt in på 1920-talet köpte ett chassi som sedan karosserades externt. Bussarna var under denna tid i huvudsak lastbilar som fått flaket på-/ombyggt etc. 

Som berserken var inne på så var det i början annars bara de mest förmögna som hade en bil samt genom yrkesmässig trafik såsom droskbilar mm. så bilarna var få. Detta började ändras under 1920-talet, men först under 1930-talet så blev det väl mera allmänt förekommande (om än fortfarande inte så att bilen var för alla) med privatbruk av bilar... för att i stort sett all civil europeisk biltillverkning sedan avstannade efter 1940.
Medveten om detta, en släkting startade åkeri på 30-talet. Tack för tipsen en del jag inte hört talas om.

soni

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #11 skrivet: sön 06 aug 2017, 09:33:25 »
De vanligaste fordonen var nog cykeln och hästkärran samt en del handkärror.
Artitec har en hel del av allt det ovan nämnda och en del därtill, till exempel gamla mopeder.
Här är deras färdigmodeller. http://www.artitec.nl/index.php/en/ready-made/category/h0
Tack för tipset. En person hade nämnt detta tidigare men det blev bortglömt.

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.389
SV: Europeiska fordon, 1900 - 1940.
« Svar #12 skrivet: sön 06 aug 2017, 10:12:04 »
Jordan T-ford byggsatser är väl några av de bästa modellerna av äldre bilar.  Man har mycket annat kul också inkl hästvagnar.

http://www.87thscale.info/jordan.htm

Heljan har också haft en äldre Fordlastbil från 30-talet med olika påbyggnader. Fanns även en MACK lastbil.



Ang gamla färgbilder så finns det bl a två böcker med färgbilder från Göteborg där de äldsta är från 1910. Det finns en del bilder med bilar från 30-talt där man kan få en ide om färgerna på bilarna. Böckerna heter Bilden av Göteborg och Bilden av Göteborg II. Har för mej det finns en liknande bok om Stockholm också.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis