Författare Ämne: Underarbete för mark och dess hållbarhet/tyngd  (läst 688 gånger)

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 583
Underarbete för mark och dess hållbarhet/tyngd
« skrivet: fre 04 aug 2017, 21:50:21 »
Hej!

Kanske en otydlig rubrik men jag vill gärna ha lite åsikter kring vad ni tycker funkar bäst som underlag till vegetation.

Gärna lite tankar kring hållbarhet och vikt när det gäller t.ex:
- Gissbergsvarianten med träspån
-Husfix
-Gipsbindor
-Gips
-marisoleringsskiva utan något ovan.

Även tankar kring utseende och om marken ser "naturlig" ut uppskattas.
Jag söker lätta men ändå hyfsat hållbara och som kan klara ett märke utan att det syns alltför mycket.
Ofärgat gips t.ex lyser nästan med sin vithet om någon bit slås bort.

Något som jag är extra nyfiken på är sågspånsmetoden och framförallt dess vikt!?

M.v.h Björn.

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 156
    • Simpans M-rälsprojekt
SV: Underarbete för mark och dess hållbarhet/tyngd
« Svar #1 skrivet: lör 05 aug 2017, 10:43:05 »
Hej Björn,

En produkt som jag kan rekommendera är WS Plaster Cloth. Den motsvarar antagligen gipsbindan och kostar kanske lite mer? Men den är barnsligt enkel och snabb att använda. Du kan bygga upp ett helt berg med lite hönsnät och fuktigt tidningspapper eller bara bollar av hopknycklat tidningspapper. Väger väldigt lite när det är klart, men blir en mycket hållbar och lättarbetad grund att utgå ifrån. Om man färgar vattnet man blöter "trasorna" med mörkbrunt, så kanske man slipper de värsta vita fläckarna vid eventuella småskador?

När det gäller de rosa markisoleringsskivorna som du använder i dina moduler så är det ett favoritmaterial.
Jag har provat att bara skära och forma skivorna lite först för att sedan måla, grusa eller limma gräs direkt på med gott resultat.
Det är nog det lättaste alternativet både viktmässigt och arbetsmässigt.

Lycka till med byggandet!
 :)
Varma hälsningar
Simpan

svenskN

• Stammis
« Svar #2 skrivet: lör 05 aug 2017, 12:14:47 »
Tack Simpan för dina idèer!
Funderar lite på din tanke med att köra direkt med markisoleringen och hur det blir om man råkar trycka till något?
Du har väl en mer fast anläggning?
Jag ser ju framför mig transporter och att andra personer rör sig runt modulerna och tänker mig att riskerna är större att det blir märken och en del underhållsarbete!
Har du märkt något på de ställen där du kört direkt på?

M.v.h Björn

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 156
    • Simpans M-rälsprojekt
« Svar #3 skrivet: lör 05 aug 2017, 12:44:30 »
Du har rätt, jag är antagligen diskvalificerad som bollplank när det gäller moduler eftersom min modell är väl skyddad från transportskador. ;)
Men min erfarenhet av skumplasten i markisoleringen är att den är väldigt hård och s.a.s. buktar tillbaka även vid en kraftigare stöt.
Skulle det ske en större olycka och den rosa plasten kommer i dagen, så tror jag ändå det är relativt enkelt att reparera på plats om man bara har ett litet "reparationskit" med sig.

Men jag vill understryka att det blir såklart snyggast och även mest tåligt om man även applicerar WS Plaster eller liknande.
Vilket inte väger så mycket heller, som sagt. Så skulle jag nog själv ha gjort om jag byggde en modul. Markisolering med Plaster-formationer på.
Varma hälsningar
Simpan

svenskN

• Stammis
« Svar #4 skrivet: lör 05 aug 2017, 13:28:44 »
Stort tack för att du delar med dig!
I min värld är ingen diskvalificerad.
Ibland kan man få den enklaste och mest fantastiska idè av en nybörjare eller av någon som öht inte håller på med modellbygge....

Däremot värderar jag alla idèer utifrån mig själv som person och vad jag tror att jag kan lyckas bäst med.
Har sett fantastiska arbeten med en del material och sedan prövat själv och det har sett bedrövligt ut.
Har även vart med om att mina idèer setts med en hel del skepsis från "proffs" och sedan har det funkat suveränt för mig.
Dock så ger erfarenhet en bra grund att stå på så fler tips från de som är vana byggare brukar i slutändan användas!
Känns som du är lite åt samma håll som mig och vågar testa lite okonventionellt.
Däremot är du mycket mer produktiv än mig :)

M.v.h Björn

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 693
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: lör 05 aug 2017, 20:38:15 »
Hej Björn!
Jag har bara använt markisoleringsskiva och sågspånsgrund, så jag kan inte säga om något annat är bättre. Men jag ser vissa fördelar med materialen:
  • Markskivan kan jag bearbeta i omgångar tills jag är nöjd. Skär bort för dalar & limmar på mer för höjder.
  • Sågspånet limmas med vitlim och det ger markisoleringen en stark, skyddande hinna som t.o.m står emot ståltråd (=träd) ganska bra
  • Jag målar sågspånen omväxlande brun/grön så den ser ut som skogsmark och då behöver den inte täckas så noga med mer vegetation (gräs, lövmatta, turf, etc)
  • Jag tycker det blir mindre kladdigt än gips/liknande och billigare än speciell landskapsmaterial

Nackdelen jag kan se är att det kan vara lite bökigt att kapa markskivan och att den skräpar ner en del.
---
Mvh Peter

svenskN

• Stammis
« Svar #6 skrivet: lör 05 aug 2017, 21:15:19 »
Peter,har du någon känsla angående  vikten på sågspånsvarianten?
Tyngre eller lättare än gipsbinda?

Vet att det kanske är en lurig fråga och blir förmodligen till att testa sågspånsblandning.
Hur tjockt lager har du använt melkan tummen och pekfingret?

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 693
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #7 skrivet: lör 05 aug 2017, 21:40:21 »
Jag tror inte markskiva/sågspån blir tyngre än gips i alla fall..

Sågspån har jag bara så det precis täcker markskivan, annars blir det istället svårt att få den ordentligt limmad. Limmar gör jag med en vitlimsblandning på 50% (resten vatten).
Kolla sista bilden i mitt inlägg om min slutmodul
---
Mvh Peter

svenskN

• Stammis
« Svar #8 skrivet: lör 05 aug 2017, 22:22:25 »
Jodå,jag såg din modul redan tidigare!
Har kikat tidigare också och anade att du hade ganska tunt.
Kommer testa denna metod på åtminstone vissa partier.
Passar det mig och jag lyckas bra med metoden så blir det säkert större ytor :)

Måste skaffa mig en tillförlitlig källa bara....

Jag tackar för dina åsikter och jobbar vidare med banvall på mina moduler och börjar få lite ågren över att rälsläggning i kurva med dosering osv är på uppseglande :)
När de väl är spår på och el så börjar det som jag gillar mest.
Landskap!!!