Författare Ämne: Spårvagnar: byggen i olika stadier.  (läst 279 gånger)

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.141
Spårvagnar: byggen i olika stadier.
« skrivet: fre 04 aug 2017, 20:05:41 »
När Tinypic inte längre fungerade för mig så blev flera av mina gamla trådar stympade och därmed utan bilder ganska värdelösa.

Samlar här ihop en del av alla mina mer eller mindre färdiga byggen av diverse spårvägsmodeller från bla. Dresden. (Skalan är H0.)

Konstaterar att bildkvaliten inte är riktigt bra. Ytterligare ett skäl att återuppta byggandet framöver och därmed också fotografera lite.

Dresden. ET54 med tillhörande släpvagn (EB54), den s.k. tvåriktningsversionen med dörrar på båda sidorna.

Ombygge av tvåriktnings- till enriktningsversionen. Ska få en Naumburg-lackering (tror jag). Egentligen ett onödigt projekt då Herrmann&Partner har enriktningsmodeller av ET54.

Reklammodeller kan köpas billigt från Tyskland, bara ett par euro per styck. Är man inte alltför petig räcker det med att bara motorisera dem (alla är dock inte skalariktiga), men det är ju så kul att bygga om. Det här ska bli en Lindner motorvagn.

"Biertrammodellen" innan jag plockade isär den (de är bara ihopsnäppta och inte limmade). Samt började skära, slipa, komplettera etc.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
SV: Spårvagnar: byggen i olika stadier.
« Svar #1 skrivet: lör 05 aug 2017, 07:57:57 »
Det här var kul Mats!

Har du mer såna här bilder om byggen
av spårvagnar får du gärna visa upp dem!
 :up:
Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.141
SV: Spårvagnar: byggen i olika stadier.
« Svar #2 skrivet: lör 05 aug 2017, 13:16:56 »
@AlfTm36 Tack för positiv respons. Ser att jag har fler bilder på byggen i en annan back-up. De här har jag nog inte visat tidigare. Det är ett bygge av en s.k. "Turmwagen" (IRL för kontaktledningsarbeten). Passar ju faktiskt in i tråden och fräschar upp bildkavalkaden.

Jag har (nog ännu) inte bestämt mig för på vilket av vagnsunderredena tornet ska monteras. Det är t.o.m. så att den gulbruna påbyggnaden kanske inte alls kommer ifråga. Torndelen har ju också en plattform där små hål borrats för fästen av skyddsräcken att montera runt om. De ska vara nedfällbara för att vagnen under färd ska ha ett säkerhetsavstånd från kontaktledningen. Får se hur jag ska göra dessa räcken, av tråd, etsdelar, eller en kombination.

Tornet är byggt av plastikardremsor och arkbitar. Trallorna är avkortade gamla godsvagnsunderreden av fabrikat Piko, som strippats på buffertar och detaljer, och fått en påbyggnad av en bit plastikard där ett brädmönster ristats in. Kommer inte ihåg om vädringen gjorts med Humbrol enamels eller akrylfärger. Jag brukar variera bruket (efter dagsform).

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f