Författare Ämne: Varför är jag så tvehågsen!  (läst 515 gånger)

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 583
Varför är jag så tvehågsen!
« skrivet: fre 30 jun 2017, 00:58:25 »
Jaha,då satt man med sina moduler igen och funderade på vad jag vill ha med!!!

Har så många trailrar liggandes så vill gärna ha ett lager med någonstans!
Har så inhandlat några laserskuren kartongbyggsatser med lagerlokaler och tänkta att kanske borde man sätta ihop dessa för att någon gång få ihop något!

Vad händer då?
Jo,såklart börjar jag fundera på hur jag ska få ihop ett rejält lager och börjar titta på vad som går att göra med mina tre byggsatser!!!
Fram med modulerna och sätt ihop lagren sporadiskt för att se hur det blir och naturligtvis fram med lastbilar,trailers mm för att se och fota lite.

Beslutsångest såklart då mina spår kanske ska planeras lite annorlunda om jag ska få in lagret någorlunda.
Har fyrametersradie som grundtanke på modulerna men börjar fundera på om jag ska knäcka den på mitten och dölja en något skarpare radie där med en mindre tunnel!?
Och naturligtvis fortsätter mina tankar och blev jag något klokare?
Fick jag något ihopsatt?
Svaret får ni gissa själva. ;)

Återkommer med en bild för att försöka visa vad jag vill få till men inte lyckats bestämma mig för ännu.
imorgon ska jag slänga fram alla fyra moduler för att försöka se hur jag ska få en bra miljö.
Är dessutom allergisk mot saker som blir för rakt och linjer som går parallellt med varandra.
Ta t.ex raka moduler med spår som går rakt över modulen.Jättetråkigt om man inte bryter av med andra sneda vinklar m.m
Det som inte lockar är däremot 4 sådana på raken utan något som bryter av!
Detta är naturligtvis min åsikt och vill man bygga på det sättet så ska man naturligtvis göra det.
Själv vill jag alltid bryta av med aningen "snett" placerade byggnader eller med kurvor på raka moduler osv.
M.a.o så krånglar jag alltid till allting ;)

Sådär nu har jag som strulpelle fått lätta mitt hjärta en aning.....  :D
Som sagt bild kommer för att visa lite vad jag menar men det kanske är överflödigt!

svenskN

• Stammis
SV: Varför är jag så tvehågsen!
« Svar #1 skrivet: fre 30 jun 2017, 01:27:14 »
Se om dessa bilder visar lite om vad som som jag svamlade om ovan!

Inte världens bästa bilder men det får duga!

Här har jag redan börjat fundera på om de två lagerlokaler verkligen duger och har prövat att öka längden med två kortsidor i mitten.

Här vidare med ännu längre sida och dessutom vriden placering mot spåret vilket innebär att jag måste förändra spårvägen och "bryta" radien mitt i kurvan på de fyra modulerna.

Och ytterligare  en bild med det "enorma lagret" med lite lastbilar för att få lite begrepp om hur det skulle upplevas med lite rekvisita
Ska försöka vända bilden imorrn på datorn.Går inte på någon av mina tr mobila enheter.

« Senast ändrad: fre 30 jun 2017, 15:52:25 av svenskN »

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 104
« Svar #2 skrivet: fre 30 jun 2017, 09:15:38 »
Hej svenskN !

Jag tror det kan bli verkligt fina moduler !
Oregelbundenheten och kurvan blir KANONBRA !

Jag bara undrar hur materialfödet mellan järvägen och terminalbyggnaden är tänkt?
Eller har järnvägen inget med godsterminalen  att göra?

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 511
« Svar #3 skrivet: fre 30 jun 2017, 10:57:32 »
Hej!
Det där ser riktigt lovande ut. Fördelen med N skalan är ju att man kan bygga lite mer storskaligt och det utnyttjar du ju fint. Jag gillar myllret av långtradare och att modulerna blir ett oregelbundet utsnitt av en verklighet som följer just järnvägen. Ser fram mot fortsättningen...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

svenskN

• Stammis
« Svar #4 skrivet: fre 30 jun 2017, 11:15:21 »
Jadu ,T44,har nog tänkt mig att inget materialutbyte sker!
Kanske lite tråkigt men det känns som dagens lagercentraler ofta saknar sådant även om det också finns sådana.
T.ex Katrineholm har väl en rätt stor anläggning dit bl.a Van dieren/Hector kör tåg.

Nä,blir nog utan spårförbindelse och mycket för att få använda det material jag har.
Kanske blir det någon gång en containerterminal då jag också har ett rätt stort antal conrainers och lastbärare men det får bli ett framtida projekt och högst eventuellt.

Finns en fantastiskt härlig modell av en fungerande kran och med rullande lastbilar i skala N om jag inte kommer ihåg fel men tekniken för något sådant bygge är långt över vad jag klarar så tyvärr blir det nog en statisk modell i mitt fall.

Tack N_Rallaren,det värmer och även jag ser fram emot fortsättningen och om jag kan bestämma mig och få tummen ur;)

En del av oss är drömmare andra är mer handlingskraftiga ;)

M.v.h Björn

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 852
« Svar #5 skrivet: fre 30 jun 2017, 15:18:38 »
Svar från en drömmare och fåtöljrallare .
(Det är tungt att lyfta lok från golvet när man sitter i fåtöljen.)

Även om inte materialutbyte sker numera så tycker jag att du ska motivera varför lagret ligger som det ligger.

Något slags historiska lämningar i marken efter järnvägstrafik inne på området alltså.
(Runtom i Stockholmstrakten, exempelvis Västberga eller Årsta partihallar så ser man massor av spår efter spår.)

Och ett staket mot spåret med en sedan länge igenrostad grind.

/Curt

svenskN

• Stammis
« Svar #6 skrivet: fre 30 jun 2017, 16:05:46 »
Det är förvisso en god tanke men tror att det kommer bli ett relativt nyetablerat lager utan gamla spår!

Kommer vara ett rätt modernt dubbelspår som passerar strax  utanför knuten på lagret.
Har nu också fått tummen ur med sista modulens kapning och ska se till att sätta fast plywoodgavlarna som väntar och sedan masonitsidorna.
Blir det ben på det så har jag en bättre arbetshöjd och kan äntligen kanske planera banvall, landskap lite mer handfast.wwwwwwwwwwww
Är ingen planerad själ så jag tar det lite mer som det kommer.
Finns ju andra som redan har allt klart mer eller mindre redan när de börjar bygga.
Icke jag!!!!