Författare Ämne: Boostrar på modulträffar  (läst 2103 gånger)

Johnny

• Användare
  • Antal inlägg: 165
SV: Boostrar på modulträffar
« Svar #25 skrivet: lör 01 jul 2017, 23:40:01 »
Jag avser kurvformen på signalen som boostern skickar ut till spåret, inte kurvformen på insignalen som Anders inlägg handlar om. Det som skiljer i det avseendet är hur snabbt utsignalen skiftar polaritet, dvs lutningen på flanken. I idealfallet skiftar spänningen polaritet momentant, men det är i realiteten omöjligt av fysikaliska skäl.
Det kan skilja flera mikrosekunder på växlingstiden mellan olika boostrar. NMRA anger att polartetsväxlingen inom +/- 4 V skall ske snabbare än 2,5 V/mikrosekund.

Vid olämpliga boosterkombinationer så fås följaktligen spänningsskillnader vid varje nollgenomgång, även om boostrarna ligger perfekt i fas med varandra.
Detta kan medföra problem av den art som tidigare nämnts i tråden. När jag undersökt problem vid boostergränser har det alltid varit relaterat till spänningsskillnader mellan boosterdistrikten. Skulle vilja påstå att problemet är större vid skillnader vid polaritetsväxlingar jämfört med måttliga skillnader i amplitud.
« Senast ändrad: lör 01 jul 2017, 23:46:57 av Johnny »
//Johnny

Aktiv i Fremo

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.177
« Svar #26 skrivet: sön 02 jul 2017, 00:43:39 »
Johnny, är inte timingresonemanget lite väl teoretiskt. NMRA jobbar med marginaler på ett par uS. Den avgörande komponenten - en vettig integrerad H-brygga - har stigtider på kanske 10 nS, 200 gånger så fort som normen begär. Vinkeln ligger bra nära 90, så inom det aktuella frekvensområdet kan signalen nog ses som en bra fyrkantvåg. Skulle vara kul om du fick chansen att mäta ett par divergerande boostrar mos samma central och i samma bild om du har grejer till det. Jag har inte det.

För övrigt: vilken betydelse har det eller kan ha att en del konstruktioner är noga med att generera en symmetrisk signal medan andra kanske genererar en signal utan stor hänsyn till symmetrin?
Bengt W
H0 2R DCC

Johnny

• Användare
« Svar #27 skrivet: sön 02 jul 2017, 10:57:28 »
Ja, referensen till NMRA var onödig eftersom den kan ge intrycket att resonemanget bygger på teori, vilket det inte gör. Jag har gjort mätningar på ett stort antal modulträffar, och det är dessa mätningar jag bygger min ståndpunkt på. Dock så har jag inte sparat på dessa, skall försöka få tillfälle att göra nya mätningar som jag kan redovisa.
//Johnny

Aktiv i Fremo

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.633
    • http://www.mollehem.se
« Svar #28 skrivet: mån 03 jul 2017, 09:36:50 »
Ja, alla boostrar skiljer sig naturligtvis i vågformen, någon helt äkta fyrkantvåg är ju svår att får fram  :O

Lutningen på flankerna kan skilja och för en del boostrar tenderar den att öka med belastningen.
Det kan finnas korta överslängar på någon volt direkt efter flanken och dessa minskar vid belastning.
Det kan också vara korta "paustider" kring "nollan".

Sätter man ett oscilloskop mellan sidorna på modulskarven så ser man tydligt skillnaderna mellan sidorna som spikar (skillnadsspänningen).
De största "spikarna" får man nog då en extremt långsam och en extremt snabb booster står bredvid varandra.

Men jag har aldrig sett några negativa resultat av dessa relativt små skillnader, dvs när boostrarna fungerat normalt.
De enda gångerna jag sett problem var det jag berättade om i tidigare inlägg, dvs. när insignalen till boostrarna varit alldeles för dålig.

Vi borde bli bättre på att dokumentera/diskutera de problem som påträffas, vilka komponenter som ingår och vad orsaken är/skulle kunna vara...

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.246
« Svar #29 skrivet: mån 03 jul 2017, 11:18:10 »
Lite OT: Hur mäter man kurvformen på var sida av boosterskarven om man vill se kurvorna samtidigt?
Kanalerna på oscilloskopet har ju normalt gemensam jord vilket då kopplar ihop en pol från resp. booster vid mätningen.
Eller påverkar detta inte mätningen?

/Lars

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.754
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #30 skrivet: mån 03 jul 2017, 12:10:06 »
2-kanal oscilloscope med diffmätning då man inte har en gemensam potential för två mätpunkter.

Eller två mätningar med minnesscope.
« Senast ändrad: mån 03 jul 2017, 12:12:09 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

Johnny

• Användare
« Svar #31 skrivet: ons 05 jul 2017, 19:42:52 »
Här är en mätning jag gjort i labmiljö, dvs ingenting anslutet till resp boosterutgång. Den blå kurvan är TAMS B4, den röda en annan booster.

//Johnny

Aktiv i Fremo

Johnny

• Användare
« Svar #32 skrivet: ons 05 jul 2017, 19:51:10 »
Denna kurva visar spänningsskillnaden mellan boostrarna.

//Johnny

Aktiv i Fremo

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.177
« Svar #33 skrivet: ons 05 jul 2017, 20:59:34 »
Är dessa två boostrar extremfall i din erfarenhet eller normalt utfall? Man kan ana att de har olika drivteknik eftersmom den ena hänger runt ett nollstreck ett tag.
Kommer vi att få se motsvarande lärorika bilder under belastning?
Bengt W
H0 2R DCC