Författare Ämne: TrainController och MGP Bluetooth-gränssnitt  (läst 747 gånger)

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.620
    • http://www.mollehem.se
TrainController och MGP Bluetooth-gränssnitt
« skrivet: fre 16 jun 2017, 14:05:24 »
Fick ett trevligt mail från en som med framgång styr sin bana med TrainController via MGPs Bluetooth-baserade gränssnitt.
Finns det några här på forumet som provat denna kombination?

Användaren (engelsman) kör på bärbar dator/engelsk Win10 och har TrainController Gold.

I Windows så tittar man under "Bluetooth settings" fliken "COM ports" efter vilken com-port som bluetooth-burken allokerats till.
I TrainController: klicka "Railroad" och Sedan "Setup Digital Systems".
"Add" (eller "Change"), välj "LocoNet som digitalsystem och sedan rätt com-port.

I inställningarna för BlueTooth-gränssnittet (öppna det med inställnings-appen) finns inställningen "Compatible with LocoBuffer". Denna skall vara satt till "Yes" (vilket är standardinställningen).

Jag vill gärna höra fler erfarenheter så är det någon som provat ovanstående så skicka gärna ett mail till MGP eller berätta här.

mvh/anders

PS.
När det gäller bluetooth och bärbara datorer, så har vi stött på ett antal datorer som inte fungerat med Bluetooth-gränssnittet. Det gäller deras inbyggda BT-koppling. Sätter man i en extern USB-bluetooth så har dom fungerat.
DS.

* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 77
SV: TrainController och MGP Bluetooth-gränssnitt
« Svar #1 skrivet: fre 04 aug 2017, 19:08:05 »
Hej jag har provat med att blåtandat  med mgp modulen och jag får kontakt med den men inte när jag vill ha kontakt  med TC jag har 2 com adresser  att välja på  och ingen av dem  fungerar  ska prova mer imorgon
mvh TNR

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.620
    • http://www.mollehem.se
« Svar #2 skrivet: mån 07 aug 2017, 08:05:29 »
Hej jag har provat med att blåtandat  med mgp modulen och jag får kontakt med den men inte när jag vill ha kontakt  med TC jag har 2 com adresser  att välja på  och ingen av dem  fungerar  ska prova mer imorgon
mvh TNR
Hej
Tack för detta!
Vilket OS har du på datorn?
Vilken TrainController och testar du med licens eller utan?
mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

TNR

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 07 aug 2017, 10:37:39 »
Hej jag har testat med Windows 8 och Tc silver med licens  det som händer är att jag inte får kontakt med gränssnittet när jag provar.Jag har gjort  som engelsmannen  gjorde  men jag får bara ett felmeddelande och inget hände.Ska tillägga att jag har en stationär  dator och har köpt en blåtand usb
mvh TNR

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.190
« Svar #4 skrivet: mån 07 aug 2017, 21:19:59 »
Vissa bluetooth USB funkar enbart för vissa saker, t.ex. mus, överföring av musik. Har testat en del olika på jobbet för kommunikation med våra produkter.
Minns tyvärr inte namnet just nu på den som vi fick hem härom veckan. Den funkar dessutom till windows 10, vilket inte alla gör.

/Lars

TNR

• Användare
« Svar #5 skrivet: tis 08 aug 2017, 07:00:13 »
Hej det kan vara så att kommunikationen mellan Tc och bloutooth inte fungerar Tc frågar vilken com port och när jag tar den som står på bloutooth  i menyn för bloutooth settning så står det com7  knappar  in det  och klickar på ok så får jag ett felmeddelande. Jag ska kolla lite mer idag vad det är för felmeddelande jag  får och se om det är någon mer inställning  som måste göras eftersom jag har kontakt med gränssnittet  tror jag för den blå dioden blinkar  sakta men jag är inte helt säker på det
TNR