Författare Ämne: Banvaktstugor på modulerna  (läst 2046 gånger)

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Banvaktstugor på modulerna
« skrivet: tor 08 jun 2017, 15:38:05 »
Hej!

Efter att ha varit på modulträffen i Gävle, där man körde epok II med lokal anknytning  ;) Ställer jag mig frågan varför det är så få banvaktstugor på modulbanorna?

Jag lyckades hitta 3 st, fanns det flera? Bilder?

En härlig bild på en stuga "Bv Yrmhult" mitt i skogen.

Mycket detaljer och byggd med glimten i ögat "Bv 213 Hosäter". Bakgrundsskärmen lyfter verkligen hela modulen/modellen.

Och till sist en "studio-modell" "Bv 34 Årby"

Det lär finnas ett par banvaktstugor till men relativt stationerna är de sällsynta - varför? De vänder oftast bästa sidan mot spåret och tar inte så mycket plats.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.392
SV: Banvaktstugor på modulerna
« Svar #1 skrivet: tor 08 jun 2017, 15:47:29 »
Jo, det vore kul med flera banväktare.
Jag byggde en förgreningsmodul nyligen, kanske kan få in en banvaktsstuga där.
Banvaktsstugor passar så bra på mj eftersom både hus och tomt är små och man kan lägga in en massa kul detaljer.
Jag känner en som borde bygga klart sin banvaktsmodul.  :)

Mvh UB

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.713
« Svar #2 skrivet: tor 08 jun 2017, 15:55:33 »
Jag har ju byggt en och funderar på viadukt/broöppnarstuga.
Torbjörn

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.682
« Svar #3 skrivet: tor 08 jun 2017, 16:44:01 »
Snygga moduler för övrigt. Jag har varit lite rädd för att bygga för många med banvaktsstuga på, så att de inte hamnar bredvid varandra...
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 223
« Svar #4 skrivet: tor 08 jun 2017, 17:08:20 »
Hade det funnit mer i modell hade det nog funnit mer.

Vet att jonswood vill göra en svensk. Men väldigt ont om ritningar och få tag på

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #7 skrivet: tor 08 jun 2017, 19:44:39 »
Snygga moduler för övrigt. Jag har varit lite rädd för att bygga för många med banvaktsstuga på, så att de inte hamnar bredvid varandra...

Gör nog inget att de kommer nära varandra. Det fanns exempel banvaktsstugor som hamnade på samma ställe. Men det är fina hus och tomter som inte kräver så stort utrymme. Ska leta ute i Arninge och SJ arkivet efter ritningarna på det som stod vid Bby på Haparandabanan.
Staffan S

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.444
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #8 skrivet: tor 08 jun 2017, 21:48:19 »

Vet att jonswood vill göra en svensk. Men väldigt ont om ritningar och få tag på

Fast det beror väl på var man letar. Visst, på nätet finns det säkert mindre men i arkiven desto mer. Huvudverket för att få tag på källor till ritningar på standardbanvaktsstugor från olika banor och epoker borde vara Ramus Axelssons examensarbete om just detta ämne: http://www.brakulturmiljo.se/banvaktstugor.pdf Klart läsvärt. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.392
« Svar #9 skrivet: tor 08 jun 2017, 22:29:05 »
Järnvägsmuseets årsbok hade ett mycket utförligt kapitel om banvaktsstugor för några år sedan.
Ett tips till byggsatstillverkare kunde vara att göra en byggsats som går att bygga som enkel eller dubbel stuga.
Skulle man också kunna göra ett paket med dörrar och fönster från sina svenska hus så blir dom som vill bygga egna varianter glada.

Mvh UB

Johan S

• Stammis
  • Antal inlägg: 876
« Svar #10 skrivet: fre 09 jun 2017, 18:04:31 »
Ladda ner Rasmus Axelssons examensarbete om banvaktsstugor från nedanstående sida. Där finns mycket matnyttigt.

http://www.brakulturmiljo.se/gjort/kulturmiljo/
Hälsningar,
Johan Stenson

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.682
« Svar #12 skrivet: fre 09 jun 2017, 21:04:33 »
Finns det en standardtyp?

SJ hann med några olika standardtyper genom åren. De flesta enskilda järnvägar hade sin egen, även om vissa var väldigt lika SJ:s.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 231
« Svar #13 skrivet: fre 09 jun 2017, 22:40:18 »
Skulle man också kunna göra ett paket med dörrar och fönster från sina svenska hus så blir dom som vill bygga egna varianter glada.

Mvh UB
Fanns inte det på en av Rimbo Grandes fönsterplåtar?

Edit: Varit ute och tittat. Fönstren till SJ banvaktstuga finns på "stora fönsterplåten"
I dagens läge är det inte oöverstigligt för var och en att rita och skicka en fil för egen etsning. De högsta trösklarna är: att komma sig för; att lära sig ett ritprogram; att ha tålamod och rita ihop fönster och andra delar för en hel plåt och få iväg till lämplig firma för etsning. En mycket bra tråd med beskrivning på förloppet finns på detta forum.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19405.0
Mats Björkelund alias VVA har en beskrivning på WNJ:s hemsida
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/index.htm
Själv ritade jag ihop två A3-plåtar för bortåt 10 år sedan, de har hållit mig med fönster för många byggen. Jag tar med det som finns kvar till Bankalaset, om någon vill titta.
Där finns inte med banvaktstugefönster, men väl till Håkantorp stationshus, om någon vill ta sig an att bygga ett nytt i stället för det som blev stulet vid inbrottet för 10 år sedan.
« Senast ändrad: lör 10 jun 2017, 11:14:46 av PeO »

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.944
  • alsum
« Svar #14 skrivet: lör 10 jun 2017, 07:17:00 »
Jo finns fönster hos Rimbo. Jag köpte av dom två år sen. Hoppas Rimbo kvar. Fanns två olika storlekar stor liten fönster av etsplåt.

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.983
« Svar #15 skrivet: sön 11 jun 2017, 08:21:07 »
Den mest ikoniska banvaktstugan är nog SJ:s enkelstuga av 1872 års modell. Den har en L-formad planlösning med ingång på sidan. Gävle Modellproduktion säljer stugan med uthus som byggsats.

De tidigare SJ-modellerna hade ingång på gaveln mot spåret. Här är t ex enkelstugor av 1859 och 1862 års modeller, som är snarlika till utseendet men har olika yttermått.

Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

CalleA

• Stammis
« Svar #16 skrivet: sön 11 jun 2017, 08:37:49 »

Jag är övertygad om att Sveriges Järnvägsmuseum kan bistå med högupplösta ritningar i digitalt format.

CalleA

• Stammis
« Svar #17 skrivet: sön 11 jun 2017, 08:53:32 »

Den här stugan plåtade jag på någon modulkörning. Kan det vara i nordöstra änden av Saltskog?

Här är en finsk banvaktstuga på en modulkörning i Helsingfors. Stugan och uthuset säljs som byggsatser av Mestarimallit.

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.009
« Svar #18 skrivet: sön 11 jun 2017, 11:43:03 »

Om man inte behöver en exakt förebild, kan man göra så här. Det är Heljans Klippan station, som byggsats. jag gör den till banvaktstuga istället. Papptaket byttes mot tegel, och en annan skorsten köpes från Rimbo Grande. Uthus med dass, medföljer byggsatsen.
Som synes, är den inte klar än. Annat har kommit emellan - som vanligt.
Osäkert om den finns kvar i Heljans sortiment, men bör gå att hitta på marknader.

Traveller

• Användare
  • Antal inlägg: 116
    • Flickr
« Svar #19 skrivet: mån 12 jun 2017, 00:58:52 »
Her er en norsk variant; banevokterhuset er fra Faller (!)  ;)

Finnes på en Fremo-modul tilhørende Skaarerbanens Venner ("Bån Points").

Banevokterhuset og uthuset er bygget av meg, selve modulen er et klubbprosjekt.

Mvh Traveller
« Senast ändrad: mån 12 jun 2017, 01:03:11 av Traveller »
Traveller
Fremo, Berlin abstakt

ArneL

• Användare
  • Antal inlägg: 449
« Svar #20 skrivet: mån 12 jun 2017, 20:47:45 »

Den här stugan plåtade jag på någon modulkörning. Kan det vara i nordöstra änden av Saltskog?

...
Jodå, visst hör den till Saltskog, men finns i den "södra" änden. Den delen är tänkt att symbolisera Ström, där NrSlJ vek av mot Eskilstuna från stambanan mot Järna. I verkligheten är den platsen 1,8 km söder om Saltskog.

Stugan är en modifierad Heljans "Klippan".
/A
« Senast ändrad: tis 13 jun 2017, 08:22:15 av ArneL »
/Arne
MMM, Järfälla MJK, (kör H0)
Behöver inte gummi

CalleA

• Stammis
« Svar #21 skrivet: sön 23 jul 2017, 09:06:13 »
Jodå, visst hör den till Saltskog, men finns i den "södra" änden. Den delen är tänkt att symbolisera Ström, där NrSlJ vek av mot Eskilstuna från stambanan mot Järna. I verkligheten är den platsen 1,8 km söder om Saltskog.

Stugan är en modifierad Heljans "Klippan".
/A

Åhå, då är jag med.  :)