Författare Ämne: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.  (läst 6876 gånger)

gäddmannen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 58
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #25 skrivet: lör 17 feb 2018, 07:59:39 »
Jag hoppas att vagnarna klarar av 360 mm radie precis lika bra som Roco A7/B7 eller NMJ:s SJ 60-talsvagnar, så ni får med 3-rälsarna på tåget då vi förmodligen ändå utgör en hygglig andel av marknaden och ni tänker en långsiktig affärsidé. Många av Jecos lok för 3R tar slut före 2R. Vagnar är betydligt lättare att anpassa till 3R jämfört med lok.

Att klara så snäva radier som 360 mm innebär nog att man får kompromissa när det gäller detaljer på underredet. Hellre en större min-radie och fler detaljer.
Att Jeco:s 3R modeller tar slut före 2R beror nog helt enkelt på att denna serie är mindre. Det finns också flera exempel där 3R varianten har varit helt misslyckad.

/Lars

Kanske är det så att det görs mindre serier men faktum kvarstår att de brukar ta slut rätt fort
och att Märklin faktiskt är europas enskillt största tillverkare av mj (med säte i europa)
Det är väldigt många som kör 3R i Sverige (hemma iaf)

Rickard95

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • HNoll
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #26 skrivet: lör 17 feb 2018, 09:33:30 »
Hej :)

Jag kör själv 100% likströmsmaterial om nu inte Trix räknas som Märklin. Oavsett eget val så tar jag hänsyn och visar respekt för allas val av spårsystem. Självklart har vi tagit med Märklins kurvgeometri i våra planeringar. Vill dock påpeka att vi är en tillverkare av likströmsprodukter och det som står högst på vår lista är utförande på detaljer och helhetsutförande. Hos vår första fabrik och mellanhand fungerade det inte till 100%. Vi nådde inte ända fram vare sig det gällde konstruktiva kvalité eller funktion i Märklins kurvor. Vi tror nu att vi nått ända fram hos vår nya leverantör. Dock har vi inte hunnit prova förändringarna ännu även om det ser ut att fungera på pappret. Målet är dock 360mm med kortkoppel. Dock får man eventuellt demontera fotsteg samt tågvärmedosor/sladdar då dessa är monterade nästintill som på förebilden. En positiv överraskning är den släpsko som kommer finnas tillgänglig för montering utan modifiering för de som vill montera elektrisk extrautrustning.

Gällande volymer. Vi kommer alltid kunna tillverka mer modeller när dem tar slut. Vi kommer dock inte tillverka någon överproduktion som kräver en lagerlokal eller utförsäljning.

Mvh Rickard

« Senast ändrad: lör 17 feb 2018, 16:59:27 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Daidalos

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Litet verkar vara stort!
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #27 skrivet: fre 23 feb 2018, 18:48:49 »

Enligt min åsikt Rickard, gör du/ni helt rätt!

Exempelvis Roco har ju gjort stora serier av flera svenska fordon med både vettig förebildsriktighet och detaljkvalitet samt gångegenskaper, för både 2r/3r och/eller snäva radier.

Det ni försöker göra stöttar jag fullt ut, att med förebildsriktighet som första proritet försöka få till stånd gångegenskaper och kvalitet som inte kräver "klubb-/modulstandard" i radier etc. Att ni försöker ta höjd (både bildligt och bokstavligt  ;) ) för 3r är bara än bättre. Att dessutom försöka möta önskemål om snäva radier är naturligtvis bara att applådera så länge det inte driver er (för långt) bort från huvudinriktningen.

Själv kan jag bara konstatera att jag börjar bli lite trött på likställandet mellan 3r och 360mm i radie. JAG ser gärna mer förebildsriktiga modeller som funkar på 3r, även om de kräver lite mer än 360mm i kurvradie. Trots allt borde det väl ändå gå att få in något lite extra i intervallet mellan 360mm och 1000mm+, även om man kör med "piggar" mellan rälerna ?

Hälsningar,
Andreas - som kör 3r på hemmabana men värderar detaljrikedom framför snävradie

LYR

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 86
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #28 skrivet: sön 25 feb 2018, 23:33:10 »

Intressant - här visar jag en provgjutning på Rocos 80-talsvagn A7/B7 från 1986,
som vi fick  se då vi arbetade med tidskriften järnvägar!
De små fotstegen för rangeringpersonalen på gavlarna, togs senare bort vid den slutgiltiga
produktionen eftersom de hindrade koppelrörelsen vid snäva kurvor.
/LYR

Rickard95

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
    • HNoll
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #29 skrivet: tis 12 jun 2018, 21:01:54 »
Hej hej :)

Arbetet går framåt. Förhoppningsvis har vi prototyper på BC4, WL4 och WL6 hemma om någon vecka.
Dock är det alltid någonting man upptäcker i sista stund. Jag har noterat att boxen för Transformatorsäkringar kan ha sett olika ut beroende på när vagnen var i trafik. Jag kan inte hur jag än försöker hitta bilder på tidiga utföranden (Leveransutföranden).Jag har sett bruna vagnar men också blå vagnar där man inte kan se hur det ser ut. Även röda restaurangvagnar där den äldre boxen fortfarande används har jag bilder på.

Helthetsintrycket är i mina ögon riktigt bra men frågan är hur man går vidare.
Finns det någon på forumet som kan hjälpa till tro?
Mvh Rickard



www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.666
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #30 skrivet: tis 12 jun 2018, 22:52:29 »
Har boxen för transformatorsäkringar bytts ut vid revisioner eller reparationer på individerna, eller är det även olika för olika "årsmodeller" och littera av vagnarna? Byggdes alla vagnar vid samma verkstad?

Det "tråkiga" svaret kanske är att man helt enkelt bara måste bestämma sig för att avbilda en viss individ som den såg ut just vid fototillfället?

Inte minst inom bilindustrin så kan ju vissa komponenter skilja sig även för samma årmodell på en bil. Järnvägsfordon byggs i ännu mindre serier, ofta under lite längre tid och därför hinner verkstadens underleverantörer byta modell på sina komponenter, eller att man helt enkelt bytt leverantör eller komponent av något skäl. Skälet till komponentbyte kan ju även vara att slutkunden har synpunkter efter de första leveranserna.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.560
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #31 skrivet: ons 13 jun 2018, 09:09:33 »
Printa några olika varianter och skicka med, så får köparna själva välja vilken typ dom vill ha. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB