Författare Ämne: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.  (läst 4340 gånger)

HNoll

• Handlare
  • Antal inlägg: 1
    • www.hnoll.se
Hallå  :)

Här kommer en bättre presentation av HNoll och vårt första projekt med avsikt att nå ut till alla som inte följer specifika trådar på forumet.
HNoll "är" Rickard (Modelltågsmässan) från Göteborg och Theo (ONE87) från Borås. Båda med ett brinnande intresse för modelltåg och riktiga tåg.
Många av er har träffat oss tidigare och kommer göra det i fortsättningen också. Vi kommer snurra runt på diverse mässor framöver.

HNoll bedrivs vid sidan om ordinarie arbete på bekostnad av fritid och vi vill tro/hoppas att vi kommer lösa detta tids och energimässigt.
Theo har lång erfarenhet av modellbygge med många nöjda kunder genom åren och har via ONE87 fått erfarenhet och kunnat skapa ett kontaktnät inom tillverkning av mj modeller. Rickard bidrar med sitt falköga för detaljer och jobbar med design och insamling av underlag.

Första modellen (Det kan bli fler) är en serie av modeller av den svenska personvagnen av 80 tals typ.
Vi kommer om inget oförutsett inträffar tillverka samtliga vagnar i serien.
Vi startar med Liggvagn BC4 som är tänkt att levereras i höst. Om mottagandet är gott startar vi omgående med de båda sovvagnarna som efterföljs av restaurangvagnarna. Tidsmässigt levereras sovvagnarna 2018 och i bästa fall dyker även restaurangvagnarna upp sent 2018. Det är många faktorer som kan påverka så tidsplanen kan ändras åt båda hållen. Ekonomiskt ser det bra ut. BC4an är betald så där skall inte föreligga några hinder.

Vagnarna tillverkas i Kina och vi kommer göra vårt bästa för att vår första modell skall bli problemfri. Företaget vi jobbar med har många års erfarenhet av modelltillverkning. Vi kommer dock att genomföra 2 resor till Kina innan leverans för att säkerställa (med de förutsättningar vi har) att allt är som det skall när modellerna kommer till Sverige.

Modellerna är likt andra modeller från andra tillverkare färdigmodeller som bara är att ställa på spåret.
Det som jag vill tro skiljer oss åt från andra är att vi försökt få med lite mer detaljer än vad som är brukligt.
En del underredsdetaljer har vi lagt till samt kommer inredning att så långt det går utifrån det underlag vi tagit del av vara förebildsenlig.
Sovvagnar har kupé med bäddar och sittvagnar har stolar.

Vagnarna kommer också som tillbehör (Säljes separat) få en anpassad vagnsbelysning som skall vara enkel att montera. Vi har ännu inte kunnat testa denna, men tanken är att ljuslisten skall kunna serva slutbelysning i båda ändar utan ingrepp efter montage. Man behöver montera ett strömupptagningsbleck som ingår i belysningspaketet samt löda på 2 kablar på strömblecken.

Priset på vagnarna är högre än vad som är brukligt bland andra tillverkare. Vi har satt ett pris på 995:-.
Alla tillverkare, alla handlare vi pratat med har sagt att det inte går att få någon ekonomi i dessa vagnar då de är så olika från modell till modell samt att markanden är för liten för svenska modeller. Med detta i åtanke och de mängder verktyg och underlagsarbete som görs anser vi att det är här vi behöver ligga för att det skall vara värt mödan.

Redan i ett tidigt stadie bestämde vi att vi skulle göra en så korrekt och fin modell vi bara kan. Inga kompromisser på utförande om det inte är motiverat eller kan falla inom rimlig acceptans. Inte heller vill vi köpa en lagerlokal och lägga modellerna på hyllan. Vi kommer att jobba stenhårt mot våra återförsäljare för att kunna göra så korrekta volymer av vagnarna som det bara går. Målsättningen är att vagnarna skall ta slut.

Hemsida: www.hnoll.se

Vi hoppas att mottagandet blir mycket bra och att insattsen uppskattas.
Mvh Rickard

(Alltid Rickard bakom tangenterna under detta Alias)
« Senast ändrad: ons 31 maj 2017, 15:53:15 av HNoll »

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 876
Några snabba reflektioner på detta dårå:

Dagens standard för mig, i personvagnar vid uppvisningstrafik, är idag följande:

- Resenärer.   Alltså bör det vara enkelt att öppna och sätta dit valfritt antal resenärer utan risk för skador  på vagnen.
Det kanske till och med finns kundunderlag för vagnar redan utrustade med resenärer.

- Rätt typ av belysning: lysdioder som simulerar den typ av lysrörsljus eller gasljus eller vad det nu var i dessa vagnar.

- Separat tändbara lampor i olika områden av vagnen. Styrbara via dekoder. Särskilt i sovvagnar och andra med kupéer samt toaletter.
Två enkla exempel är Mätrix respektive ESUs partyvagnar vilka har takljus, barljus och  toalettljus. Även ESUs mätvagn är bra utrustad ljusmässigt.

- Kunna tända/släcka vagnar och slutljus individuellt i tågsättet.

- Avbrottsfritt ljus såväl vid färd som vid stillastående.  Powerpack samt elektriskt ledande koppel men ändå strömupptagning på varje vagn ger sådan säkerhet.
(Om jag minns rätt så finns det till och satser med med simulering av fadande ljus vid stillastående, som så många lokaltrafiksresenärer upplevde förr.)

/Curt

qrt

• Stammis
Första modellen (Det kan bli fler) är en serie av modeller av den svenska personvagnen av 80 tals typ.
Vi startar med Liggvagn BC4 som är tänkt att levereras i höst. Om mottagandet är gott startar vi omgående med de båda sovvagnarna som efterföljs av restaurangvagnarna. Tidsmässigt levereras sovvagnarna 2018 och i bästa fall dyker även restaurangvagnarna upp sent 2018.

Modellerna är likt andra modeller från andra tillverkare färdigmodeller som bara är att ställa på spåret.
En del underredsdetaljer har vi lagt till
"Bara är att ställa på spåret" innebär för mig:

- Axlar och hjul som är raka och inte wobblar. Självklart med rätt s.k. back to back mått så vagnen inte spårar ur.

- Koppelfickor enligt NEM som ALLA gängse kortkoppel går att snäppas in i utan behov av förbearbetning av ficka eller koppel. (tillfilning, rensning av grader m.m.)
Om nu det anses för svårt, samma utförande inom en serie så att jag åtminstone kan använda samma koppeltyp på alla vagnar i ett tåg.
Förra månaden tvingades jag använda tre olika fabrikat. På vagnar från en och samma firma. Avsedda att köras tillsammans.
Med följd att vagnarna ej var omflyttbara!

- Koppelfickor och medlevererade koppel som går att hantera utan att man riskerar skada vagnens fina utrustningsdetaljer.

- Eventuella kortkopplingskulisser som håller för ett 11 vagnars tåg samt inte hänger sig på grund av dålig montering eller grader i godset.

- Bromsbackar och annat utstickande under vagnen som sitter fast och inte ramlar av eller plötsligt snurrar runt med hjulen och tvärnitar vagnen.

- hjul och underredesdetaljer som inte är så speciella att underredet tar i syllarna eller ballast eller växeldelar.

- Att separata fabriksmonterade utrustningsdetaljer inte ramlar av när vagnen körs eller sätts på/tas av spåret.

Ovanstående är för mig grundläggande för att en vagn ska vara "ready to run".

Det har brustit på dessa punkter i ett och ofta flera avseenden hos nästan alla nyutkomna vagnar som jag har köpt det senaste året.  Ingen större skillnad mellan stor eller småserietillverkare.

/Curt

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 110
Hej HNoll !!

Verkligen en BRA nyhet att ni kör igång !

Det är bara att önska lycka till och priset på fina vagnar har jag inget problem med !

Hälsningar
Lennart
 :)

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.267
Kan bara hålla med qrt och hans punkter.

När det gäller koppelficka enligt NEM innebär det även en stabil kortkoppelkuliss på rätt höjd. Det är det få tillverkare som har idag.
Jag försöker inte såga en modell innan den har kommit ut, utan hoppas att ni kan få med detta och skapa en bättre modell.

/Lars

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.291
    • http://www.hattifnatt.se/
Superkul detta!

Kan bara önska er stort lycka till!!

Mvh Anton

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 848
Ser mycket fram emot era vagnar och kommer garanterat köpa några.
Tycker likt Anton att det är jättekul att ni försöker och önskar er självklart lycka till!
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 352
Härligt, jag kommer köpa restaurangvagnarna när dom kommer, vilket jag hoppas dom gör!

När det gäller utförande, kvalitet mm så får dom gärna vara i stil med Rocos vagnar, det räcker för mig. QRTs krav på belysning är ju bra, men det finns väl knappt inte en enda fabrikstillverkad vagn med den nivån idag? Där tycker jag inte ni skall lägga för mkt energi, låt köparna mickla med belysning. Det finns ju mängder av kit idag som har allt som beskrivits, men vill alla betala för den funktionaliteten från början? Det tror inte jag. Bara det är lätt installera och finns plats under taket så räcker det väl. Och nån form av strömupptagning bör kanske förberedas?

Priset är ju helt okey för en liten serie av dessa sjukt efterlängtade vagnar som ingen stor tillverkare vågar sig på.

HOppas ni får ordning på kvaliteten, kineserna lär behöva en koll då och då. Känns ju viktigt att det är bra plast, så vagnarna kan stå i vitrin några år utan att vika sig på mitten. (Jag har några Kinesiska Liliput vagnar som böjde sig på mitten, hahaha)

Kör på! :)

qrt

• Stammis
När det gäller utförande, kvalitet mm så får dom gärna vara i stil med Rocos vagnar, det räcker för mig. ....låt köparna mickla med belysning. Det finns ju mängder av kit idag som har allt som beskrivits.....Bara det är lätt installera och finns plats under taket så räcker det väl. Och nån form av strömupptagning bör kanske förberedas? .....Kör på! :)
Jag håller helt med. Min uppräkning motsäger inte detta.
Jag önskar lättillgänglighet, tillräcklig plats även för en dekoder  och väldigt gärna förberedd strömupptagning.
Helst så att installationer kan utföras av köpare "med tummen mitt i handen," inte bara av elektronikingenjörer med örnblick och superstabila händer.

Det är inte omöjligt. Det är redan gjort av andra.

/Curt
« Senast ändrad: tor 01 jun 2017, 13:44:54 av qrt »

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 352
Ang BlueX så hörde jag idag av min handlare att det blir färgmatchat, i mesta möjliga mån, mot Rocos Vagnar. Jag antar det gäller hela serien för övrigt, vi har ju alla Rocos vagnar så om det blir stora skillnader i färg så kommer det ju synas. Dock så har ju även verklighetens vagnar lite olika nyans, men det blir mer synligt på modelljärnvägen.

Jo det får såklart gärna vara tillgängligt. Rocos fina 8punkts upptagning är ju suverän tycker jag, och kunde kopieras kanske, även om det kanske är mindre behov av den idag med Kondingar för konstantbelysning mm. Hoppas dom kan hitta nån bra avvägning mot kvalitet, funktion, tillgänglighet mm. Jag gissar att det nog är svårare än man kan tro!

Om dom nya blir "för bra" i detaljerna, så kanske det finns behov av uppgraderings-kit till Roco vagnarna....  :D Om det är samma fabrik som ACME etc använder så lär det blir mkt fina vagnar!

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.621
SV: Ny svensk Mj-Tillverkare. 80-tals vagnar i efterlängtat utförande 2017.
« Svar #10 skrivet: tor 01 jun 2017, 19:49:45 »
Lycka till, och jag vill också köpa någon vagn eller två av varje vagnstyp i någon modern färg, under förutsättning att de är körbara på 3R-C-räls med hjulbyte.

Jag hoppas att vagnarna klarar av 360 mm radie precis lika bra som Roco A7/B7 eller NMJ:s SJ 60-talsvagnar, så ni får med 3-rälsarna på tåget då vi förmodligen ändå utgör en hygglig andel av marknaden och ni tänker en långsiktig affärsidé. Många av Jecos lok för 3R tar slut före 2R. Vagnar är betydligt lättare att anpassa till 3R jämfört med lok.

Hoppas framöver givetvis på en B7F eller liknande med bagagedörren och ytterligare någon sovvagn och restaurangvagn.  :beer:
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.267
« Svar #11 skrivet: tor 01 jun 2017, 20:14:33 »
Jag hoppas att vagnarna klarar av 360 mm radie precis lika bra som Roco A7/B7 eller NMJ:s SJ 60-talsvagnar, så ni får med 3-rälsarna på tåget då vi förmodligen ändå utgör en hygglig andel av marknaden och ni tänker en långsiktig affärsidé. Många av Jecos lok för 3R tar slut före 2R. Vagnar är betydligt lättare att anpassa till 3R jämfört med lok.

Att klara så snäva radier som 360 mm innebär nog att man får kompromissa när det gäller detaljer på underredet. Hellre en större min-radie och fler detaljer.
Att Jeco:s 3R modeller tar slut före 2R beror nog helt enkelt på att denna serie är mindre. Det finns också flera exempel där 3R varianten har varit helt misslyckad.

/Lars

Rickard95

• Användare
  • Antal inlägg: 439
    • HNoll
« Svar #12 skrivet: tor 01 jun 2017, 23:04:37 »
Hallå :)

Rocos vagnar har en skum färg. Vi har försökt reda ut huruvida Rocos vagnar är lackade eller enbart färgad plast. Vagnarna ser lite döda ut i färgen. (Knepigt uttryck) Vi vill ju göra våra vagnar så fina det bara går och att färgmatcha är något vi kommer göra så länge det inte blir för dåligt resultat.

Även om vår vagn har samma mått på chassit är det väldigt många detaljer som är ändrade åt det mer korrekta hållet. Dock tror jag inte detta kommer vara till någon nackdel. Värre hade det varit om det hade varit åt andra hållet.

Gällande svängradie har vi gjort en kompromiss. Tågvärmedosor och kablar finns inte med då dessa ovillkorligen hade satt käppar i hjulen för koppelrörelse även på betydligt mindre kurvor.
Så svängradie skall nog räcka till och bli över för de som kör Märklin. Och om inget dumt inträffar så skall handlarna förses med Märklinhjul för utbyte i butik.
Våra vagnar levereras som en likströmsprodukt.

Har man lim och en pinsett så skall det inte vara problem att sätta i gubbar och gummor. Vagnen går att ta isär, men inga garantier finns efter isärtagning kring sprucken plast. Dock är inte kupén sluten. Belysning lyser i hela kupén. Ljuslist levereras med dekoder på ljusskenan och med kondensator. Lysrörständning och val av vilken ände slutljus skall blinka. Ljuslist är ett tillbehör som säljes separat. Kommer inte vara tillgängligt i början.

Hoppas jag har gett svar på era frågor.
Mvh Rickard

www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.174
« Svar #13 skrivet: tor 01 jun 2017, 23:36:47 »

Rocos vagnar har en skum färg. Vi har försökt reda ut huruvida Rocos vagnar är lackade eller enbart färgad plast. Vagnarna ser lite döda ut i färgen. (Knepigt uttryck) Vi vill ju göra våra vagnar så fina det bara går och att färgmatcha är något vi kommer göra så länge det inte blir för dåligt resultat.

Rocos vagnar är lackerade, i alla fall de senaste svarta och blå/röda jag har köpt. Och det vore dumt att färgmatcha era vagnar med något annat än mot de vagnar som redan finns tycker jag.

/stefan

Bobban

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
« Svar #14 skrivet: lör 03 jun 2017, 09:23:02 »
Spännande! Såg nyhetsbrevet nyss i mailkorgen och sedan det här inlägget, och jag kommer beställa SSRT vagnarna helt klart.

Önskar även jag lycka till med ert projekt och hoppas på efterföljare av både vagnar och annat!

Rickard95

• Användare
    • HNoll
« Svar #15 skrivet: fre 16 jun 2017, 21:35:29 »
Hallå och god kväll :)
Här kommer en liten uppdatering med bild på ett av verktygen under tillverkning samt lite detaljbilder på den 3D printade WL6an.
Mvh Rickard

(På bild 3 så sitter AC aggregatet på fel plats. Skall mer åt vänster. Likaså sitter detaljen till höger om Ac Aggregatet ytterst lite fel. På ritningarna gör de inte det. Man kan fråga sig hur och varför det blivit så här på 3D printen. Man måste vara på sin vakt så det inte blir fel på slutprodukten.)

www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

A.Matör

• Användare
  • Antal inlägg: 59
« Svar #16 skrivet: lör 17 jun 2017, 06:29:25 »
Visst är den blåfärgen bara ett test?
(jag jämför med http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl6 )

Förövrigt gör jag  :up: att du kämpar på!

Rickard95

• Användare
    • HNoll
« Svar #17 skrivet: lör 17 jun 2017, 07:17:16 »
(jag jämför med http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl6 )

Förövrigt gör jag  :up: att du kämpar på!
Absolut... En Tamiya blå rätt ur färgstället som såg så nära ut det bara kunde. Vi får se hur det blir när vi fått koll på detts.
Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

J-J

• Användare
  • Antal inlägg: 58
« Svar #18 skrivet: sön 18 jun 2017, 18:28:10 »
Såg denna sida först nu.
Ser fram emot dessa vagnar! :D

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 612
« Svar #19 skrivet: fre 23 jun 2017, 12:10:12 »
...
Absolut... En Tamiya blå rätt ur färgstället som såg så nära ut det bara kunde. Vi får se hur det blir när vi fått koll på detts.
Mvh Rickard

Den nya blå profilfärgen som "Stickan" införde åt SJ användes inte bara på passvagnar. Även godsvagnar drogs med i den nya profilhysterin. På vagnar som levererades under 1990-talet specades följande färger:

Grå NCS 3703-B65G används: Huvarnas täckplåtar invändigt
Blå NCS 4328-R89B används: Huvarnas alla täckplåtar utvändigt, utom de nedersta.
Röd NCS 2172-Y94R används: Huvarnas nedersta smala täckplåtar utvändigt.
Röd NCS 1080-R används: Spärrhandtag gavlar, bromsens omställningshandtag
Gul NCS 0060-Y10R används: Handtag gavlar, lyftplattor, spännspakar, färjeöglor, rangerkrokar ...
Grå NCS 4502-B används: Handtag huvar, rörstativ huvar, gavlarnas in- och utsidor, buffertbalkar, spännstag ...
Vit NCS 0005-R80B används: All märkning där ej annat anges, skyltkanter och bokstäver vid G-P resp Ö-S.

Åtminstone den blåa färgen torde väl överensstämma med karossfärgen på 80-talsvagnarna.

Exempel på hur det så småningom kunde se ut inklusive ett sortiment av nedsmutsnings-/vädringsnivåer som inspiration. På passvagnar var det kanske lite lindrigare beträffande nedsmutsningen medan blekning och urfrätning av oxalsyrebehandlingen vid tvätt ersatte.

- o000oo -

Rickard95

• Användare
    • HNoll
« Svar #20 skrivet: sön 29 okt 2017, 21:08:06 »
Hej. :)

På grund av omständigheter i den process som pågår i framtagandet av våra vagnar måste vi tyvärr meddela att det blir en försening av leverans av vår första vagn. Leverans var tänkt innan 2017 var slut men får flyttas till 2018 istället
Våra vagnar tas fram i samarbete med ett företag i Kina som ritar våra vagnar och köper in verktygstillverkning från annan part.
Under sommaren 2017 fick vi vår första prototyp från det verktyg som skall stå som grund för tillverkning av vagn Bc4.
I ett första skede såg allt förhållandevis bra ut, men allt eftersom vi granskade vagnens utförande och konstruktiva kvalité insåg vi att arbetet måste stoppas. Det visade det sig att vi inte nått fram till den nivå vi önskar.

Samtidigt blir vi kontaktade av en person som sätter oss i kontakt med en annan tillverkare. Vi gör ett besök hos denna tillverkare som ger oss mer insikt i tillverkningsprocessen och därtill en ovärderlig och viktig kunskap som vi tar med oss vidare i framtida projekt. Mötet får oss att avsluta arbetet med vår dåvarande tillverkare per omgående. Vi startar ett samarbete med vår nya kontakt och våra verktyg flyttas till vår nya fabrik.
Den processen som pågått i ca 3 månader nu är att våra vagnars ritningar förbättras och anpassas för utbytbara delar i verktygen. Vår nya tillverkare/designer har bred kunskap i det han gör och är framför allt engagerad. De kompromisser vi tidigare tvingats göra rättas nu till och slutprodukten kommer att återspeglas som det var tänkt från början.

I praktiken innebär detta att vissa förutsättningar ändras.
Vi kommer att kunna leverera alla sovvagnarna i tät följd när det blir dags för leverans samt kommer vi lägga till en vagn som vi tidigare sagt att vi inte skall göra. AFM7 har lagts till vilken borde göra många glada.
Vi hoppas att ni uppskattar denna information och ser fram i mot våra vagnar, dock med en liten försening.
Mvh.

Foto: Staffan Sävenfjord (Visas med tillstånd från fotografen)

« Senast ändrad: sön 29 okt 2017, 22:16:56 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

PerH

• Stammis
« Svar #21 skrivet: sön 29 okt 2017, 21:43:39 »
Har man lim och en pinsett så skall det inte vara problem att sätta i gubbar och gummor. Vagnen går att ta isär, men inga garantier finns efter isärtagning kring sprucken plast. Dock är inte kupén sluten. Belysning lyser i hela kupén. Ljuslist levereras med dekoder på ljusskenan och med kondensator. Lysrörständning och val av vilken ände slutljus skall blinka. Ljuslist är ett tillbehör som säljes separat.
Ser verkligen fram emot era vagnar och har inget emot att vänta ytterligare, den som väntar på något gott.
Däremot reagerade jag på en sak du skrev innan som jag fetmarkerat här uppe. Så om man köper ett av era tillbehör så kan man inte montera det utan att garantin upphör?

Rickard95

• Användare
    • HNoll
« Svar #22 skrivet: sön 29 okt 2017, 22:03:37 »
Har man lim och en pinsett så skall det inte vara problem att sätta i gubbar och gummor. Vagnen går att ta isär, men inga garantier finns efter isärtagning kring sprucken plast. Dock är inte kupén sluten. Belysning lyser i hela kupén. Ljuslist levereras med dekoder på ljusskenan och med kondensator. Lysrörständning och val av vilken ände slutljus skall blinka. Ljuslist är ett tillbehör som säljes separat.
Ser verkligen fram emot era vagnar och har inget emot att vänta ytterligare, den som väntar på något gott.
Däremot reagerade jag på en sak du skrev innan som jag fetmarkerat här uppe. Så om man köper ett av era tillbehör så kan man inte montera det utan att garantin upphör?

Garantin finns där alltid. Kanske inte var jättetydlig. För att förtydliga. Om skador uppstår på vagnen i samband med montering av extra utrustning oavsett tillverkare eller ändamål som inte kan härledas till konstruktionsmässiga brister kan vi inte stå till svars för detta. Självklart skall det gå att montera belysning utan att garantin upphör.
Hoppas det var ett förtydligande svar.
Mvh Rickard
« Senast ändrad: sön 29 okt 2017, 22:06:52 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

PerH

• Stammis
« Svar #23 skrivet: mån 30 okt 2017, 08:06:56 »

Garantin finns där alltid. Kanske inte var jättetydlig. För att förtydliga. Om skador uppstår på vagnen i samband med montering av extra utrustning oavsett tillverkare eller ändamål som inte kan härledas till konstruktionsmässiga brister kan vi inte stå till svars för detta. Självklart skall det gå att montera belysning utan att garantin upphör.
Hoppas det var ett förtydligande svar.
Mvh Rickard
Loud and clear. :)