Författare Ämne: Då vart det äntligen dags!  (läst 4581 gånger)

J-J

• Användare
  • Antal inlägg: 58
Då vart det äntligen dags!
« skrivet: ons 17 maj 2017, 23:02:28 »
Hej alla!

Helt ny här på forumet sen några dagar tillbaka. Kikat runt lite och det mest för att regeringen har äntligen efter långa förhandligar gått med på att äntligen låta anlägga järnväg hemma hos oss.
Då utrymmet är begränsat, så är tanken att det skall vara ett modulärt bygge på 3 basplattor på 180x100cm/st, i skala HO, där huvudmodulen (A) kommer vara fast och skall inte flyttas, medans det skall vara möjligt att flytta på modul B & C när de inte används. Tidseran skall väl falla inom modern tid, typ från 90-talet och framåt. Skall vara dubbelspår genom hela layouten, med ett stickspår för industri. Tänkte först att bara köra enkelspår men då det även kommer vara barn involverade i projektet, så är det nog trevligare för dem att man kan köra åtminstone 2 tåg samtidigt utan att behöva oroa sig för krockar.
Har gått igenom en hel uppsjö av olika "How to" videon på youtube av andra MJ entusiaster, vissa bättre än andra helt klart. Så fått en hel del tips, trix och ideér.
Men en hel del frågor kvarstår fortfarande.
Frågor som:
Vad är bra material att anväda vid basplattor?
Vad borde vara minimihöjd i tunnlar och under broar.
Max stigning cm/m?
Och säkert 1000 fler när bygget väl kommit igång.. ;)

Här nedan är hela layouten. Varje ruta är hela tiden 20x20cm. (vet att spåren inte matchar exact 100%, då det är mest snabbskisser och än så länge bara referenser på hur jag vill att det skall se ut, samt att jag kör med fri-versionen av AnyRail, och då max 50st object)
Det gröna är industri spåren.

Här är lite mer detaljerad Modul A:
Tanken här är att ha en station, att ha en minibangård med lite plats för några vagnar, samt ställen man kan parkera några lok och ha ett lokstall för underhåll.
Spåret som går in tunnel under stationen är industrispåret.

Modul B:
Inte så mycket häftigt. Bildens nedre del är väl tänkt att vara en del av staden, medans den övre delen skog.

Modul C:
Industri i form av container hantering/logistik centrum/små industri (om allt får plats dvs).
(skiljer sig lite från den i fulla layouten, mest för att den är fortfarande under planering.)

Motages gärna tips och tankar kring detta.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 848
SV: Då vart det äntligen dags!
« Svar #1 skrivet: tor 18 maj 2017, 00:11:25 »
Hej, de röda strecken du ser inne i flexspåren indikerar att du har för snäv kurva. Detta behöver du åtgärda för att ha en fungerande spårplan. När flexrälsen blir mörklila är delen för lång, högerklicka i mitten på rälsbiten och välj "klipp av här" så åtgärdar du det. Det är dock inget som hindrar din spårplanering, men du får bättre inköpslista om du klipper till rätt så du inte saknar räls när du väl bygger.

Du kommer inte kunna ha spåret under stationen i modul A att ansluta till spåren vid lokstallet, det är alldeles för kort utrymme för stigning. Du bör ha 12 cm räls överkant till räls överkant för att få platse mer plywoodskiva, korkunderlag, räls, lok med strömtagare. Stigningar bör vara högst 3% brukar man ha som tumregel, vilket ger 3 cm stigning per meter, du behöver alltså som tumregel drygt 3m för att hinna med en övergång.

Kul att du fått okej av regeringen att bygga tåg, du har en härlig tid framför dig. :)
Lycka till och återkom gärna med föer spårplaner, vi är många som gillar att tycka till o dessa.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

J-J

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 18 maj 2017, 00:45:05 »
Hej PerH. Jo, tack för tipsen. Förstod det när jag använde AnyRail. Men då det är en gratis version, så har jag begränsat med objekt, och för att få plats med mer planering, så använder jag flexitrack och drog ut de ur proption, där av rött som du påpekade på. Har kollat de flesta kurvor med redan färdiga bitar, så vet på ett ungefär hur skarpa kurvorna är. :)

Okej, så 3cm/metern. Det vart ju lite synd. Kan man tänja det mot 4cm/metern? Eller blir det för hög stigningsgrad ändå?
Det andra alternativet till tunneln under stationen är om jag låter spåret sänkas neråt förbi lokstallet. Dvs om jag höjer hela bygget så att jag kan sänka industribanan med en 3-4cm? Kan det funka då? Eller blir det fortfarande för tight?

Annars får jag väl återgå tillbaka till skrivbordet för en ny detaljplan. Lite synd, gillade ju lösningen jag fick till där och kunde se det framför mig redan. ;)

PerH

• Stammis
« Svar #3 skrivet: tor 18 maj 2017, 01:13:55 »
Det finns inget som hindrar dig att ha kraftigare stigning, MEN du riskerar att tåg, fraförallt om dom är lite längre eller har lite tyngre last, inte kan köra uppför utan det bara slirar. Dumt att chansa och behöva bygga om allt...

Om du kortar de tre spåren vid lokstallet så kan dubbelbanan sjunka 4-6 cm från den åkt över industribanan till växelpartiet, samtidigt kan industrispåret sjunka nästan 3 cm från växeln till det går under industrispåret. Så vågar du chansa på 4% kan du klara det. Jag hade flyttat växelpartiet 50 cm åt höger, då får du 1-2 cm som dubbelspåret kan sjunka till samt att industrispåret kan sjunka 1-2 cm och du är hemma. :)

Det är sällan man bygger det man ritade första gången, man modifierar mycket.

Jag har exempelvis inte kikat på din station och växelgator efter S-kurvor o liknande utan först måste vi få till sträckningen...

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.292
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #4 skrivet: tor 18 maj 2017, 08:45:14 »
Kul spårplan! Ett tips: Undvik att låta dubbelspåret passera korsningsväxeln i kurva. Det ser inte så bra ut, och kan ställa till problem.

Angående stigningar: Kör du med korta tåg, tre fyra vagnar, samt bara lok med slirskydd och vagnar som rullar lätt, så kan du kanske klara hela 10% lutning. Men det är inte snyggt, och det kan begränsa vilka fordon du kan köra med. Bättre att försöka mjuka upp stigningarna som Per föreslår.

Ser fram emot att få se mer av ditt bygge!  :up:

/Anton

J-J

• Användare
« Svar #5 skrivet: fre 19 maj 2017, 00:30:04 »
Okej, tack för tipsen. Har nu suttit och funderat o slipat på layouten och till slut fått till den. Inte behövt göra några större ändringar, så känns som att jag är nöjd. Samt att nu kan jag om jag vill, köra 3 tåg samtidigt! Då den lilla loopen nu är en egen slinga. :)
Även lutningarna skall vara inom rimliga gränser. Kanske aningen högre än 3cm/metern. Men inte med mycket.
Inte helt spikat om det kommer falla exakt att följa just denna, eller om det kommer ske några fler ändringar. ;)

Motages gärna med tips om bra material att använda till själva grunden på modulerna?

Här iaf layouten i utförandet 2.0

/Jan-Joel

J-J

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 19 maj 2017, 16:03:29 »
Såja, lite mer skiss, nu med alla höjdskillnader med i cm. (+1 = 1 centimeter över grundnivå 0)
Motages gärna mer tips. :)

Vad bör jag använda som material till att skapa modulerna?

Version 2.1 nedan.

PerH

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 31 maj 2017, 01:20:11 »
Du verkar fortfarande ha för stora stigningar.
Under visa i Anyrail välj att ha med lutning i procemt så ser man direkt im det är över 3% lutning. Misstänker du har riktigt brant mellan 7,5 och 14 i det gröna upptill exempelvis.

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 880
« Svar #8 skrivet: ons 31 maj 2017, 12:11:32 »
Högst 30 promilles stigning, PÅ RAKSTRÄCKOR är ett bra riktvärde om man vill vara fri att köra med alla tåg man tycker om.
En viktig kunskap är att modelllok har väldig varierande kapacitet.
Somliga modeller, vars förebild drar tunga tåg, orkar inte ens dra korta tåg i högre stigningar än 3 %.
Och om stigningen dessutom går i en kurva blir det ännu svårare.

/Curt

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 155
    • Simpans M-rälsprojekt
« Svar #9 skrivet: sön 04 jun 2017, 21:36:52 »
Halloj J-J,

Jag har själv varit i din situation, spårplanen känns i stort sett klar, men precis som PerH påpekar så modifierar man fler gånger innan layouten är klar. Själv har jag ändrat min layout 5 gånger under pågående bygge, vilket absolut inte är optimalt. Därför har jag ett tips till dig som jag själv hade velat få när jag påbörjade min första modell för ett par år sedan.

Köp fullversionen av Anyrail eller annat program såklart.
Du sparar massor med tid och problem genom att få till allt rätt från början. Jag försökte också göra min första spårplan i gratisversionen, men det blev aldrig riktigt bra. Min allra första modell blev också en smärre katastrof... Inte för att den jag bygger nu är perfekt, men den är tillräckligt bra och fungerar.

Så tipset är att göra om spårplanen i fullversionen.
Gör det innan du börjar fundera på vilka material du skall använda.
Jag vet att man är ivrig att komma igång, men detta är en stor del av den härliga resan du har framför dig nu.
Och gör du grundarbetet klockrent så blir det så mycket enklare och roligare sedan.

Lycka till! :up:

Varma hälsningar
Simpan

J-J

• Användare
« Svar #10 skrivet: mån 05 jun 2017, 00:45:08 »
Tack åter för fler tips, otroligt tacksam. :)

Tack Simpan, köpte faktiskt Anyrails fullversion för någon vecka sedan, då jag tröttnade på max 50 objekt restriktionen. Så har laggt samman alla 3 bräden nu  och som du skrev PerH, så är lutningen för brant på flera ställen, så håller på och försöker åtgärda det med andra varianter. Har även lite tankar kring en annan layout form. Då jag funderat på att byta plats på Industribordet och Stationsbordet, mest för att jag inte är nöjd med hur industribrädan ser ut just nu.
Om ni har några ideér för ändringar i layouten, så är jag mer än idel öra. :)

Men det är väldigt stora funderingar kring allt fortfarande. Att det skall byggas är det enda som är helt spikat, men hur den slutgiltiga planen blir är en annan femma. Ska inte stressa upp denna på något sätt, så håller ju på och fångar så mycket information från detta forum genom att kika igenom andras byggen. Mycket tips o trix som redan skrivits ner på flertalet antecknings lappar på datorn. :P

Får återkomma med en klar ny spårplan inom kort, för när skatteåterbäringen kommer, så skall det inhandlas byggmaterial.

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 880
« Svar #11 skrivet: mån 05 jun 2017, 07:17:10 »
Jag minns inte om det nämnts i denna tråd förut:
De flesta blir ledsna när de efter en tid, kort eller mycket lång, måste flytta och upptäcker att anläggningen inte går ut genom dörren.
En kille i England byggde en bil i köket och rev sedan köksväggen för att få ut den.

Men enklare och billigare är att förbereda anläggningen för demontage redan från början.

Antingen genom något slags segment/modulkonstruktion eller bara genom att tänka ut i förväg vilka ställen som det gör minst ont att såga på.
Med hänsyn tagen till såväl banans dragning som det landskap och de byggnader man placerar ut nu och i framtiden.

Ty alla banor ska rivas någon gång. Somliga mycket tidigare än man tror.

/Curt

J-J

• Användare
« Svar #12 skrivet: mån 05 jun 2017, 07:56:51 »
Jupp, har lite det i åtanke. Då min layout kommer vara modulär, har bara permanent boende åt 1 av skivorna. De andra 2 måste vara flyttbara, då de annars occuperar för stor plats i vardagsrummet.
Så det ingår i planeringen, men tack för tipset. :)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.799
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #13 skrivet: mån 05 jun 2017, 08:14:12 »
Jovisst har detta beskrivits tidigare om oplanerad flytt av en MJ-anläggning.

Utan att ha en tanke på att vi framledes skulle flytta 2 ggr då jag började bygga min N-skalebana för 25 år sedan
så byggde jag inte fast stommarna utan tänkte i sektioner även om det skulle vara stationärt.
Stommarna byggdes av AL-profiler (Sapa) på hjul som till dags dato blivit 3 sektioner
som går att enkelt demontera och få ut ur huset.

Flytt har skett mellan Hässelby till Värmdö och till Kil i Värmland.
Vid senaste flytten 40 mil till Värmland var anläggningen igång efter några dagar
allt med styrning från Train Controller.

Mitt tidigare inlägg vid flytten till Värmland.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6857.msg70993#msg70993

Så tänk i sektioner eller moduler vid bygget om det skall bli en större anläggning.
Min anläggning i N-skalan ser idag ut så här med angivna mått och kan passera dörren till rummet
med lite skruvande. Betänk denna anläggnings mått i skala H0.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

J-J

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 05 jun 2017, 19:03:26 »
Jo, tänker i sektioner. :)
Har tänkt att ha 2st sektioner på 180x120 och sektion på 100x180 (dock med en liten avskärning så man kan ta sig ut på balkongen). Men det jag kört fast i nu är lutnignarna.

Har nu fixat o donat med Anyrail och spårplanen håller på att ändras fram o tillbaka. Men är inte helt nöjd. Funderat om jag skall ta det till enkelspår istället för dubbelspår, då jag även har industrispåret att köra på, så har jag iaf 2 olika loopar. Skulle lösa en del av mina bekymmer helt klart.

Om någon orkar, så får denne ge förslag på ändringar i spårplanen, eller rita en helt ny, jag har liksom kört fast lite och fått slut på idér.. :)

Mvh/ J-J

J-J

• Användare
« Svar #15 skrivet: tis 06 jun 2017, 02:34:47 »
Jahopp!
Då har man knegat med Anyrail hela dagen och det har blivit en hel del ändringar. Gick från dubbelspår till enkelspår och samtidigt bestämde mig för att bredda med 20cm. Vilket gav utrymme för väldigt mycket mer känns det som. Det känns som att spårplanen är äntligen klar till 99% .. kommer säkerligen att hitta något jag vill ändra på. Som med den korta pendeltågs sträckan, vet inte om jag vill ha med den eller inte. Men i övrigt känns det välidigt bra. Var nöjd med att få med en till station utan att behöva minska ner industriparken allt för mycket. Den stora skillnaden där är att den är nu på 0 nivå medans stationen kommer ligga på +8cm och kringående spår höjer sig en aning på andra sidan till en nivå av +11 vid dubbelbron på mittenbordet. (Märkte nu att jag glömt o höja stationen något på "huvudbordet", ifall ni undrar.)
Mest nöjd är jag ändå att stigningarna är inom ramen och att jag fått en utökad bangård. :)

Liten notis: Industribanan korsar spåren på 0 nivå när den kommer in på industriparken.

Tack för tipsen ni gett mig, varit väldigt kul o få bra feedback. :handshake:
Så om ni har några synpunkter på denna version, så hugg till bara, jag är idel öra!
Och ursäkta för eventuella stavfel .. blev visst lite sent när denna till slut vart klar. ;)

/J-J

« Senast ändrad: tis 06 jun 2017, 02:38:47 av J-J »

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 155
    • Simpans M-rälsprojekt
« Svar #16 skrivet: ons 07 jun 2017, 11:10:47 »
Hej J-J,

Oj, du klämde in mer... :O
Kopplingen med pendeltågspåret och huvudbanan till höger på mitten-modulen ser lite knepig ut.
Jag gillade grunden i din första spårplan, men kanske lite för mycket spår och snirklar och det ser lite invecklat ut.

Mitt tips är därför att minska ner omfattningen på anläggningen.
Lägg krutet på två fina ändstationer med vändslingor undertill eller runt om dem och se till att skapa en snygg linje däremellan, gärna med dubbelspår som du önskade från början. Eventuellt kan du addera en mindre station på den linjen också, men det behövs inte. Jag tror att du kommer ha större glädje av en enklare spårplan, men jag kanske är ute och cyklar?  :emm:

Hade jag haft tid skulle jag gärna ha gjort ett förslag också, men samtidigt är det roligare för dig att du ritar spårplanen själv från scratch.
Skaffa mer litteratur med spårplaner och bli inspirerad, det är samtidigt väldigt trevlig läsning.  :cool:

Varma hälsningar
Simpan

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
« Svar #17 skrivet: ons 07 jun 2017, 12:28:40 »
Hej!

Måste säga att jag gillade 2.1 mycket bättre. Tycker din senaste är alldeles för kurvig och snirklig. Växelgatan till pendeltågspåret vet jag inte om jag sett någon motsvarighet i verkligheten någonsin. Tänk på att du får i princip samma funktion med bara två växlar, istället för fyra växlar+korsning. Fast i och med att du har växelkrysset vid stationen tycker jag du kan låta linjerna dela på sig redan där.

En sak gillar jag dock med din nya plan, att du lagt in vändslingor åt båda håll. Det ger hög flexibilitet i trafiken.

Mvh Anton

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.692
« Svar #18 skrivet: ons 07 jun 2017, 12:34:08 »
Jag brukar inte ha åsikter om andras spårplaner eftersom önskemålen är så individuell.
Men, jag förstår inte stationerna.
Torbjörn

kattjaevel

• Stammis
« Svar #19 skrivet: ons 07 jun 2017, 13:03:53 »
Jovisst har detta beskrivits tidigare om oplanerad flytt av en MJ-anläggning.

Utan att ha en tanke på att vi framledes skulle flytta 2 ggr då jag började bygga min N-skalebana för 25 år sedan
så byggde jag inte fast stommarna utan tänkte i sektioner även om det skulle vara stationärt.
Stommarna byggdes av AL-profiler (Sapa) på hjul som till dags dato blivit 3 sektioner
som går att enkelt demontera och få ut ur huset.

Flytt har skett mellan Hässelby till Värmdö och till Kil i Värmland.
Vid senaste flytten 40 mil till Värmland var anläggningen igång efter några dagar
allt med styrning från Train Controller.

Mitt tidigare inlägg vid flytten till Värmland.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6857.msg70993#msg70993

Så tänk i sektioner eller moduler vid bygget om det skall bli en större anläggning.
Min anläggning i N-skalan ser idag ut så här med angivna mått och kan passera dörren till rummet
med lite skruvande. Betänk denna anläggnings mått i skala H0.

Väldans genomarbetatad anläggning. Tack för översiktsbilden.
Torbjörn

J-J

• Användare
« Svar #20 skrivet: tor 08 jun 2017, 01:51:48 »
Tjabba!

Efter åter nya funderingar, mest tack vare er  :handshake:, så har jag gått tillbaka till dubbelspår i senaste versionen av spårplan, även fast det verkade lite spännande med singelspår.
Sen blev jag lite fäst i pendelspår tankarna och har nog beslutat mig för att behålla den, och som Anton sa, så har jag nu 2st vändslingor, vilket kommer kunna ge mer variation och en bättre flexibilitet. :)

Samtidigt så försökte jag räta till spårplanen en aning, snygga till den helt enkelt. Tror jag lyckats. Den där konstiga 4-växlings korsningen som jag hade fått till, ja, jag tror jag skyller på den sena tiden på dygnet när den idén uppstod. Den är numera ersatt av något mer simplare och enklare att använda.

Att jag la om spåren på container modulen är jag nöjd med. Då den ser betydligt snyggare ut nu, samt att jag kanske får plats med typ DHL-central eller likande. :)

Simpan jo, det blev mer helt plötsligt. Men de stora ändringarn i kvällens(nattens) 3.1 jämfört mot 2.1 är egentligen pendelspåret, pendelstationen på industribrädan, samt några stick spår. Men tog åt mig och gick tillbaka mer mot 2.1, men det jobbiga i 2.1 var lutningarna på industri modulen, de var precis precis på gränsen och när jag kikade på den i 3D på Anyrail, så såg den inte så bra ut som den såg ut i 2D. Fick bli lite mer grovjobb och efter ändringarna så är jag mer än nöjd.
Provade lite med att rita upp 2st ändstationer med lite loopar kring dem, men på något sätt så föll jag tillbaka till tankar att förbättra den nuvarande istället. Men tack ändå, för det fick mig att tänka om på andra bitar. :)

kattjaevel, ingen fara, jag tar då inte illa vid om någon har åsikter om min spårplan, bara kul o höra, så kanske man ser saker o ting man inte tänkt på tidigare. Men jag hängde inte riktigt med på vad du menade med din kommentar. Förklara gärna. :)
Sen så får jag hålla med dig på din kommentar ang Paj2 N-modul Modeljärnväg. Den är otroligt fin. Det har vart lite funderingar kring att istället köra med N-skala. Men har ju sån kärlek åt H0, alltid haft det, så det får bli H0. Även fast det blir definitivt mycket tightare o få plats när jag inte har så mycket utrymme att gå på.

Iaf här nedan version 3.1 av spårplanering. Snart blir det att börja, bara skatteåterbäringen trillar in så. ;)
Försökte medla lite mer hur jag gått i tankebanor kring vad jag tänkt omkring järnvägen. Hoppas den inte är för plottrig och svårläst nu bara.
Åter tack för eran feedback, är verkligen superbra. :up:

Göttigt / J-J

kattjaevel

• Stammis
« Svar #21 skrivet: tor 08 jun 2017, 07:10:06 »
Stationer brukar ju vara raka parallella spår med växlar. Du har spår som inte är det, det blåa och gula, du ritar dom i stationsområdet.
Torbjörn

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
« Svar #22 skrivet: tor 08 jun 2017, 07:25:15 »
Hur blir lutningen på pendeltåglinjen? Tycker den se väl kort ut för att binda samman två nivåer. I övrigt ser det bättre ut än innan.

J-J

• Användare
« Svar #23 skrivet: tor 08 jun 2017, 15:50:00 »
Tjenare!

Okej, jo kattjaevel, jag vart nog lite snabb när jag ristade in stations boxarna. Det var mest för att påpeka att stationerna skall befinna sig där. Hur de sedan kommer se ut mer exact är en annan femma. Så nu vart det mer att bara ge en visuell överblick så att säga. :)

Anton angående lutningen, så ligger den på 2.4%. Då "pendel"-stationen vid industrimodulen ligger på en höjd av 8cm och sedan stiger den mot 10cm innan den går över bron mot centralstationen på 11cm. Alla stigningar är under 3%, genom hela layouten. :)

Göttigt / J-J

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 730
« Svar #24 skrivet: tor 08 jun 2017, 21:42:28 »
Vad är tanken med ditt pendeltåg?
Är det att börja på centralstationen och sedan göra en åkning i vändslingan för att komma tillbaka?

I så fall skulle jag rekommendera att du byter ut den första trevägsväxeln som ditt pendeltåg kommer till mot en korsning, och högerväxeln som är på fjärrspåret vänder du på och byter mot en vänsterväxel.
På så sätt kan du köra vänstertrafik ut från centralstationen med ditt pendeltåg, köra ett varv motsols i vändslingan, korsa in på dubbelspåret, och komma tillbaka i vänstertrafik till centralstationen.