Författare Ämne: Då vart det äntligen dags!  (läst 537 gånger)

J-J

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
Då vart det äntligen dags!
« skrivet: ons 17 maj 2017, 23:02:28 »
Hej alla!

Helt ny här på forumet sen några dagar tillbaka. Kikat runt lite och det mest för att regeringen har äntligen efter långa förhandligar gått med på att äntligen låta anlägga järnväg hemma hos oss.
Då utrymmet är begränsat, så är tanken att det skall vara ett modulärt bygge på 3 basplattor på 180x100cm/st, i skala HO, där huvudmodulen (A) kommer vara fast och skall inte flyttas, medans det skall vara möjligt att flytta på modul B & C när de inte används. Tidseran skall väl falla inom modern tid, typ från 90-talet och framåt. Skall vara dubbelspår genom hela layouten, med ett stickspår för industri. Tänkte först att bara köra enkelspår men då det även kommer vara barn involverade i projektet, så är det nog trevligare för dem att man kan köra åtminstone 2 tåg samtidigt utan att behöva oroa sig för krockar.
Har gått igenom en hel uppsjö av olika "How to" videon på youtube av andra MJ entusiaster, vissa bättre än andra helt klart. Så fått en hel del tips, trix och ideér.
Men en hel del frågor kvarstår fortfarande.
Frågor som:
Vad är bra material att anväda vid basplattor?
Vad borde vara minimihöjd i tunnlar och under broar.
Max stigning cm/m?
Och säkert 1000 fler när bygget väl kommit igång.. ;)

Här nedan är hela layouten. Varje ruta är hela tiden 20x20cm. (vet att spåren inte matchar exact 100%, då det är mest snabbskisser och än så länge bara referenser på hur jag vill att det skall se ut, samt att jag kör med fri-versionen av AnyRail, och då max 50st object)
Det gröna är industri spåren.


Här är lite mer detaljerad Modul A:
Tanken här är att ha en station, att ha en minibangård med lite plats för några vagnar, samt ställen man kan parkera några lok och ha ett lokstall för underhåll.
Spåret som går in tunnel under stationen är industrispåret.


Modul B:
Inte så mycket häftigt. Bildens nedre del är väl tänkt att vara en del av staden, medans den övre delen skog.


Modul C:
Industri i form av container hantering/logistik centrum/små industri (om allt får plats dvs).
(skiljer sig lite från den i fulla layouten, mest för att den är fortfarande under planering.)


Motages gärna tips och tankar kring detta.


PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
SV: Då vart det äntligen dags!
« Svar #1 skrivet: tor 18 maj 2017, 00:11:25 »
Hej, de röda strecken du ser inne i flexspåren indikerar att du har för snäv kurva. Detta behöver du åtgärda för att ha en fungerande spårplan. När flexrälsen blir mörklila är delen för lång, högerklicka i mitten på rälsbiten och välj "klipp av här" så åtgärdar du det. Det är dock inget som hindrar din spårplanering, men du får bättre inköpslista om du klipper till rätt så du inte saknar räls när du väl bygger.

Du kommer inte kunna ha spåret under stationen i modul A att ansluta till spåren vid lokstallet, det är alldeles för kort utrymme för stigning. Du bör ha 12 cm räls överkant till räls överkant för att få platse mer plywoodskiva, korkunderlag, räls, lok med strömtagare. Stigningar bör vara högst 3% brukar man ha som tumregel, vilket ger 3 cm stigning per meter, du behöver alltså som tumregel drygt 3m för att hinna med en övergång.

Kul att du fått okej av regeringen att bygga tåg, du har en härlig tid framför dig. :)
Lycka till och återkom gärna med föer spårplaner, vi är många som gillar att tycka till o dessa.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

J-J

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Då vart det äntligen dags!
« Svar #2 skrivet: tor 18 maj 2017, 00:45:05 »
Hej PerH. Jo, tack för tipsen. Förstod det när jag använde AnyRail. Men då det är en gratis version, så har jag begränsat med objekt, och för att få plats med mer planering, så använder jag flexitrack och drog ut de ur proption, där av rött som du påpekade på. Har kollat de flesta kurvor med redan färdiga bitar, så vet på ett ungefär hur skarpa kurvorna är. :)

Okej, så 3cm/metern. Det vart ju lite synd. Kan man tänja det mot 4cm/metern? Eller blir det för hög stigningsgrad ändå?
Det andra alternativet till tunneln under stationen är om jag låter spåret sänkas neråt förbi lokstallet. Dvs om jag höjer hela bygget så att jag kan sänka industribanan med en 3-4cm? Kan det funka då? Eller blir det fortfarande för tight?

Annars får jag väl återgå tillbaka till skrivbordet för en ny detaljplan. Lite synd, gillade ju lösningen jag fick till där och kunde se det framför mig redan. ;)

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
SV: Då vart det äntligen dags!
« Svar #3 skrivet: tor 18 maj 2017, 01:13:55 »
Det finns inget som hindrar dig att ha kraftigare stigning, MEN du riskerar att tåg, fraförallt om dom är lite längre eller har lite tyngre last, inte kan köra uppför utan det bara slirar. Dumt att chansa och behöva bygga om allt...

Om du kortar de tre spåren vid lokstallet så kan dubbelbanan sjunka 4-6 cm från den åkt över industribanan till växelpartiet, samtidigt kan industrispåret sjunka nästan 3 cm från växeln till det går under industrispåret. Så vågar du chansa på 4% kan du klara det. Jag hade flyttat växelpartiet 50 cm åt höger, då får du 1-2 cm som dubbelspåret kan sjunka till samt att industrispåret kan sjunka 1-2 cm och du är hemma. :)

Det är sällan man bygger det man ritade första gången, man modifierar mycket.

Jag har exempelvis inte kikat på din station och växelgator efter S-kurvor o liknande utan först måste vi få till sträckningen...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Anton Torstensson

  • Chef Månadens Mj-bild
  • ****
  • Antal inlägg: 1.216
    • http://www.hattifnatt.se/
SV: Då vart det äntligen dags!
« Svar #4 skrivet: tor 18 maj 2017, 08:45:14 »
Kul spårplan! Ett tips: Undvik att låta dubbelspåret passera korsningsväxeln i kurva. Det ser inte så bra ut, och kan ställa till problem.

Angående stigningar: Kör du med korta tåg, tre fyra vagnar, samt bara lok med slirskydd och vagnar som rullar lätt, så kan du kanske klara hela 10% lutning. Men det är inte snyggt, och det kan begränsa vilka fordon du kan köra med. Bättre att försöka mjuka upp stigningarna som Per föreslår.

Ser fram emot att få se mer av ditt bygge!  :up:

/Anton

J-J

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Då vart det äntligen dags!
« Svar #5 skrivet: fre 19 maj 2017, 00:30:04 »
Okej, tack för tipsen. Har nu suttit och funderat o slipat på layouten och till slut fått till den. Inte behövt göra några större ändringar, så känns som att jag är nöjd. Samt att nu kan jag om jag vill, köra 3 tåg samtidigt! Då den lilla loopen nu är en egen slinga. :)
Även lutningarna skall vara inom rimliga gränser. Kanske aningen högre än 3cm/metern. Men inte med mycket.
Inte helt spikat om det kommer falla exakt att följa just denna, eller om det kommer ske några fler ändringar. ;)

Motages gärna med tips om bra material att använda till själva grunden på modulerna?

Här iaf layouten i utförandet 2.0


/Jan-Joel

J-J

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Då vart det äntligen dags!
« Svar #6 skrivet: fre 19 maj 2017, 16:03:29 »
Såja, lite mer skiss, nu med alla höjdskillnader med i cm. (+1 = 1 centimeter över grundnivå 0)
Motages gärna mer tips. :)

Vad bör jag använda som material till att skapa modulerna?

Version 2.1 nedan.