Omröstning

Är du intresserad av ett TGOJ Ma lok med runda maskinrumsfönster?

Inte intresserad.
Intresserad.
Ge mig allt. (olika målningar på TGOJ Ma loken.)

Författare Ämne: TGOJ Ma lok intressekoll. (med runda maskinrumsfönster)  (läst 3773 gånger)

Rickard95

• Användare
  • Antal inlägg: 408
    • HNoll
TGOJ Ma lok intressekoll. (med runda maskinrumsfönster)
« skrivet: tis 16 maj 2017, 16:52:32 »
« Senast ändrad: mån 22 maj 2017, 17:46:56 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.047
  • On the foothills of the Headlines...
SV: TGOJ Ma lok intressekoll.
« Svar #1 skrivet: tis 16 maj 2017, 18:23:42 »
Har vad jag behöver i TGOJ elektrolok. Två Ma, tre Bt, två Ub och tre Hg.

Om du istället gör en X20 med ett slutpris under 10 kSEK är jag med på båten...

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Chapelon

• Användare
  • Antal inlägg: 108
« Svar #2 skrivet: tis 16 maj 2017, 20:54:49 »
Jag skulle utan tvekan köpa 2 st TGOJ Litt Ma i orange med stora strålkastare i 1970-tals utförande.
Även en Orange TGOJ Bt i 1970-tals utförande skulle vara av intresse.
Med vänlig hälsning,
Erik

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.615
« Svar #3 skrivet: tis 16 maj 2017, 22:07:01 »
Upplysningsvis så är Ma 403 är en udda individ då den har större runda fönster än övriga TGOJ-Ma. Finns flera trådar och historier om detta på "postvagnens forum". Ma 403 är fortsatt udda då den finns kvar i drift hos BJS i deras eget färgschema. Jag tycker det var bra att man lyckades bevara även den mest(?) udda varianten på Ma.

Är kanske intresserad av en Ma med runda fönster och moderna strålkastare och helst i TGOJ blå och grön pyramidmålning, eller i någon variant som man kunde se efter år 2000. En drivning som är i bra Roco-klass eller bra Märklin-klass, minst 4 drivande axlar i 3R-versionen är nog en förutsättning för att jag ska överväga köp, annars får jag nog stå ut med plast-Jeco.

Det vore trivsamt med ett till lok på över 600 gram, jämför med Märklins Re 620.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Erling Norberg

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #4 skrivet: tis 16 maj 2017, 22:15:36 »
Jag behöver en TGOJ  grön/gul Ma och en grön/gul Bt 1955-69. Likström, digital och gärna med dekoder/ljud.

arriemoller

• Användare
  • Antal inlägg: 385
« Svar #5 skrivet: ons 17 maj 2017, 01:55:05 »
Varför är det så populärt att vilja tillverka äldre udda vagnar och lok som få efterfrågar när alla skriker efter Regina och andra nutida fordon?

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 676
« Svar #6 skrivet: ons 17 maj 2017, 10:16:18 »
Varför är det så populärt att vilja tillverka äldre udda vagnar och lok som få efterfrågar när alla skriker efter Regina och andra nutida fordon?

Skriker alla efter Regina? Inte jag. Dessa moderna motorvagnar är bara sååååå trista, totalt utan charm.

Fattar inte riktigt heller detta med Ma TGOJ...Jeco har ju redan tillverkat Ma TGOJ, låt vara att fönstren är felaktiga och kvalitetskontrollen avseende drivningarna ibland saknas :)....så det finns ju andra lok och motorvagnar som borde stå högre upp på listan än ett Ma TGOJ och tycker dessutom TGOJ är för snävt. Hellre då ett SJ-brunt Ma med de ursprungliga strålkastarna :up:.

/hanlof
Svenskt 1970-2006: H0 2R DCC, N-skala DCC, fd "märklinare"

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.143
« Svar #7 skrivet: ons 17 maj 2017, 11:00:35 »

.. Dessa moderna motorvagnar är bara sååååå trista, totalt utan charm. ...

Tycker du ja. Det kanske inte andra tycker. Det är ett såååå löjligt påstående.

Jag personligen tycker att det skulle vara roligt med en Regina, det är ju sånt som går på spåren nu.

/stefan

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.645
« Svar #8 skrivet: ons 17 maj 2017, 14:29:39 »
Jag förstår inte heller detta att ta fram samma modeller som redan finns. En Y1 skulle varit en given succé - som NMJ nu får skörda.
Satsa hellre energin på sådana lok och vagnar som inte funnits i modell, eller bara som mycket exklusiva.
En färdig X9 till rimligt pris skulle jag direkt köpa, trots att jag inte kör svenskt. Nostalgin gör att den ligger högt upp. Kanske en "Kamel" också?
Det är beundransvärt att Rickard vill lägga arbete på modellframtagning men varför bara på sådant som redan finns, eller mycket snarlikt?
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 676
« Svar #9 skrivet: ons 17 maj 2017, 14:51:53 »
X4/X7/Xo7....är motorvagnar som är coola. Hade köpt en sådan direkt om det kom ut till ett hyfsat pris.

Regina har väl en fördel för tillverkaren i form av att man kan måla setet i många fula färgsättningar :lol:.

Vi saknar också Mg (har själv ett dock) i större produktion, liksom Ha, Öd m fl.

Tror också att ett Ma TGOJ inte har tillräckligt stort intresse, av en rad skäl.

/hanlof
Svenskt 1970-2006: H0 2R DCC, N-skala DCC, fd "märklinare"

Chapelon

• Användare
  • Antal inlägg: 108
« Svar #10 skrivet: ons 17 maj 2017, 16:24:26 »
Jag tycker att det är en alldeles utmärkt val av förebild.
Och jag tror precis tvärt om att just ett TGOJ Litt Ma lok kommer att sälja otroligt bra om det är bra gjort, med dem utvecklingssteg som tagits i modellframställande sedan Jeco's metall modell.
Speciellt som jag tror att detta har samband med en annan modellframtällning som passar just detta loktyp.....

Om någon kunde ge sig på ett TGOJ Litt M3t lok också så vore det ju super  ;)
/Erik

Rickard95

• Användare
    • HNoll
« Svar #11 skrivet: ons 17 maj 2017, 18:10:25 »
Hallå :)

Det största problemet med att ta fram populära modeller är konkurrens. NMJ, JECO, ROCO och Märklin slåss alla om kunderna.
Man får då tillverka modeller som är halvpopulära som de stora tillverkarna ratar p.g.a låg vinst eller ingen vinst. NMJ har kunskap och cash och är alltid att räkna med. De har stora volymer och får säkert mängdrabatt. Flera av våra inhemska tillverkare går ut flera år i förväg och låser upp modeller som andra kan göra tidigare och som då inte vågar riskera sitt kapital. Att TGOJ Ma kom upp beror på att jag gillar modellen. Tyvärr är TGOJ inte SJ och det finns viss risk att volymerna återspeglar intresset SJ kontra TGOJ. Det finns en hel del att förbättra på de Ma lok som finns till hands. Men att tillverka fler SJ Ma känns dumt. Att välja TGOJ istället kunde varit en väg att gå för att senare eventuellt ta fram en ny SJ kåpa.

Reginan är ett hett ämne. Men tyvärr precis som med 80 tals vagnarna står jag utan ritningar. Det är ett omfattande arbete att ta fram en modell utan underlag.
Det tog mig 6 månader innan jag var nöjd med ritningarna på de 3 sovvagnarna.
Sedan finns en fråga som återkommer gång på gång. Är Reginan mönsterskyddad? Gäller det bara 1/1 eller gäller det form och design i alla skalor?
Och så har vi JECO som för väldigt många år sedan annonserade att de skulle göra modellen. Nu när NMJ är med och tar fram modeller med JECO så finns det all anledning att ta sig en funderare innan man startar ett Regina projekt.

Modeller som Y3 och X9 är väl omöjligt att tillverka till ett rimligt pris. Det är mässingsmodeller om jag får tro om dessa modeller.
Reginan är en plastmodell som man säkert kan kombinera med X3000 och tillverka till rimliga priser.
Överlag om man tar för sig ett projekt i plast får man ha i åtanke att det verkar vara svårsålt om man inte är unik på ett eller annat vis.

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.615
« Svar #12 skrivet: ons 17 maj 2017, 20:54:24 »
Jag tycker att det är en alldeles utmärkt val av förebild.
Och jag tror precis tvärt om att just ett TGOJ Litt Ma lok kommer att sälja otroligt bra om det är bra gjort, med dem utvecklingssteg som tagits i modellframställande sedan Jeco's metall modell.
Speciellt som jag tror att detta har samband med en annan modellframtällning som passar just detta loktyp.....

Om någon kunde ge sig på ett TGOJ Litt M3t lok också så vore det ju super  ;)
/Erik
Håller helt med om val av förebild. Ma är en av de mest betydelsefulla lokmodellerna på svensk järnväg i modern tid tillsammans med RC1-RC7, Da och X2(!). I samband med avregleringen på godssidan så började ju Ma-lok från TGOJ röra sig över stora delar av landet och som sagt finns ju några kvar i aktiv kommersiell drift än idag.

TGOJ's Ma bör alltså locka alla som kör med förebild efter 1996 nästan oavsett vilken del av landet man avbildar, så länge det finns kontaktledning. TGOJ-Ma bör ju även locka de som avbildar linjer som var i kontakt med TGOJ's nät, eller de som helt enkelt bara vill ha ett väldigt typiskt svenskt ellok.

Ma 403, med extra stora fönster lär enligt "historien" kommit till vid en revision(*) där man skulle byta ut rutorna, dessvärre hade man beställt fel mått eller om man fått en felaktig leverans och verkstadschefen eller förmannen blev rasande och sade "Lös problemet!" vilket man tydligen då gjorde på ett kreativt sätt. Kanske man kan borra upp en liten del av serien till just 403's mått på runda fönster? (*) Eller var det redan vid tillverkningen, för jag har aldrig sett en bild på Ma 403 med små fönster.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

arriemoller

• Användare
« Svar #13 skrivet: tor 18 maj 2017, 02:13:47 »

Är Reginan mönsterskyddad? Gäller det bara 1/1 eller gäller det form och design i alla skalor?

Mvh Rickard

Det råder stor okunnighet bland allmänheten om patent, mönsterskydd och upphovsrätt.
Du kan inte mönsterskydda ett lok, och mönsterskydd gäller hur som helst inte för en modell och endast i max 25 år.
Faktum är att 99% av det som tas fram och produceras inte omfattas av någon slags skydd över huvud taget.
Det finns många som tror att bara för att man designat något så omfattas det av upphovsrätten. Så är det inte, det måste uppnå verkshöjd, och det är väldigt svårt att uppnå, det är i princip bara konstnärliga verk som lyckas med det.
Industriprodukter får det i princip aldrig, med Maglite som lysande undantag.
Det är därför IKEA kan sälja billiga kopior på dyra lampor och du kan köpa billiga kopierade bildelar på Biltema.
Något som många som tillverkar CAD ritningar för 3D printning smärtsamt fått erfara.
Det är alltså fritt fram att ta en ritning från till exempel Thingiverse (med vissa undantag) som exempelvis denna tågfärjan i H0 http://www.thingiverse.com/thing:1082358 och tillverka produkten kommersiellt utan att upphovspersonen får ett öre eller har något att säga till om.
Något som också varnas för på exempelvis Shapeways.

Det skall också påpekas att mönsterskydd, upphovsrätt, varumärkesskydd och patent är olika saker.
Dessa olika skydd gäller dessutom bara kommersiellt. Det är alltså fritt fram för en privatperson att använda/kopiera skyddat/patenterat mtrl för personligt bruk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mönsterskydd
https://sv.wikipedia.org/wiki/Verkshöjd
https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsrätt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Patent

För övrigt tycker jag att tågfärjan är riktigt cool, den skall jag printa när jag köper en skrivare.

Tillägg: För att undvika att folk påpekar en massa undantag från det jag skrivit så meddelas härmed att det är en förenklad beskrivning med relevans för modelljärnvägshobbyn. För fotografisk bild gäller hårdare regler och för exempelvis spridning av piratkopierad digital musik och film är det också pga dess natur lite annorlunda, med flera större och mindre avvikelser.
« Senast ändrad: tor 18 maj 2017, 06:12:50 av arriemoller »

lokf

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #14 skrivet: tor 18 maj 2017, 09:16:31 »
Ma 403, med extra stora fönster lär enligt "historien" kommit till vid en revision(*) där man skulle byta ut rutorna, dessvärre hade man beställt fel mått eller om man fått en felaktig leverans och verkstadschefen eller förmannen blev rasande och sade "Lös problemet!" vilket man tydligen då gjorde på ett kreativt sätt. Kanske man kan borra upp en liten del av serien till just 403's mått på runda fönster? (*) Eller var det redan vid tillverkningen, för jag har aldrig sett en bild på Ma 403 med små fönster.
[/quote]

Var sådana historier kommer ifrån är inte gott att veta, menTGOJ Ma 403 fick stora maskinrumsfönster redan vid tillverkningen.
Varför vet jag ej, men det kan ju ha berott på att man tyckte det blev väl mörkt i maskinrummet när man sett resultatet av de två tidigare loken och ville testa med större ljusinsläpp på det nästkommande.
Om så var fallet så utföll inte testet till full belåtenhet eftersom inga fler fick de större fönster.
BGB

Per Lind

• Stammis
« Svar #15 skrivet: tor 18 maj 2017, 11:28:04 »
Det enda som skapar problem är väl loggan, den är skyddad av den som äger denna, men det går att fråga och troligtvis blir det ett Ja.
DB och några amerikanska järnvägsbolag var vilda ett tag och stämde alla som ville sätta deras logga på modellen. Det gick så långt att Roco fick måla om några vagnar (turisttåget) och att några privatpersoner erbjöd gnuggisar.
Efter ett tag insåg Bolagen att det gav gratisreklam så man slutade jaga logga-snyltare.
Exakt hur det är idag vet jag inte så man får skriva till resp. bolag om det finns kvar.
Ett nedlagt bolag utan trafik kan ha aktiebolaget kvar så man får kolla lite.

När det gällerX9 så var nog min tanke att den skulle skrivas ut i 3D.
Nu har tekniken och plasterna kommit så långt att ytan blir perfekt vid rätt val.
På spårvägsfronten kommer massor av nya modeller varje månad.

-Per

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.057
« Svar #16 skrivet: tor 18 maj 2017, 17:47:02 »
TGOJ Trafik AB existerar men sysslar idag enligt bolagsregistret bara med fastighetsförvaltning.
Troligast har rättigheterna till namnet - varumärket TGOJ innehafts av Green Cargo.
Det finns dock ingen registrering av ordmärket TGOJ i varumärkesdatabasen. Den enda träff man får på bokstavsföljden TGOJ är varumärkesordet Privatgojan tillhörigt någon norrman.
Gamla TGO finns också kvar i livet under namnet Gränges AB men de har ju inte ägt järnvägen på jättelänge.

Det ser inte ut som om man behöver tveka inför en modell med hänsyn till någons varumärkesrätt. Dessutom finns Opelfallet där en modellbilstillverkare stämts av Opel för att det var opelmärken på eras modeller av opelbilar. Domstolen fann att man får göra modeller utan att inverka på ett varumärke så att säga i fullskalan.

Ett obehagligt undantag är CIWL där någon (dotterbolag till SNCF?) har övertagit alla marknadsrätter till de nästan utdöda tågen och bevakar dem hårt. L.S. Models lär enligt ryktet avtvingas ett saftig royalty för att de har CIWL-loggan och utsmyckningen på sina modeller. Så pass att varje modell kostar runt en hundralapp extra.
Bengt W
H0 2R DCC

arriemoller

• Användare
« Svar #17 skrivet: fre 19 maj 2017, 06:27:48 »
TGOJ Trafik AB existerar men sysslar idag enligt bolagsregistret bara med fastighetsförvaltning.
Troligast har rättigheterna till namnet - varumärket TGOJ innehafts av Green Cargo.
Det finns dock ingen registrering av ordmärket TGOJ i varumärkesdatabasen. Den enda träff man får på bokstavsföljden TGOJ är varumärkesordet Privatgojan tillhörigt någon norrman.
Gamla TGO finns också kvar i livet under namnet Gränges AB men de har ju inte ägt järnvägen på jättelänge.

Det ser inte ut som om man behöver tveka inför en modell med hänsyn till någons varumärkesrätt. Dessutom finns Opelfallet där en modellbilstillverkare stämts av Opel för att det var opelmärken på eras modeller av opelbilar. Domstolen fann att man får göra modeller utan att inverka på ett varumärke så att säga i fullskalan.

Ett obehagligt undantag är CIWL där någon (dotterbolag till SNCF?) har övertagit alla marknadsrätter till de nästan utdöda tågen och bevakar dem hårt. L.S. Models lär enligt ryktet avtvingas ett saftig royalty för att de har CIWL-loggan och utsmyckningen på sina modeller. Så pass att varje modell kostar runt en hundralapp extra.

Varför är inte Opelfallet tillämligt i CIWL fallet? Eller har de bara inte tagit det till domstol?

arriemoller

• Användare
« Svar #18 skrivet: fre 19 maj 2017, 07:06:07 »
Det enda som skapar problem är väl loggan, den är skyddad av den som äger denna, men det går att fråga och troligtvis blir det ett Ja.
DB och några amerikanska järnvägsbolag var vilda ett tag och stämde alla som ville sätta deras logga på modellen. Det gick så långt att Roco fick måla om några vagnar (turisttåget) och att några privatpersoner erbjöd gnuggisar.
Efter ett tag insåg Bolagen att det gav gratisreklam så man slutade jaga logga-snyltare.
Exakt hur det är idag vet jag inte så man får skriva till resp. bolag om det finns kvar.
Ett nedlagt bolag utan trafik kan ha aktiebolaget kvar så man får kolla lite.

När det gällerX9 så var nog min tanke att den skulle skrivas ut i 3D.
Nu har tekniken och plasterna kommit så långt att ytan blir perfekt vid rätt val.
På spårvägsfronten kommer massor av nya modeller varje månad.

-Per

I fallet med de amerikanska järnvägsbolagen så var det bara ett bolag och det var Union Pacific som ville ha 3% i royalty från alla som använde deras logga. Tillverkarna tog dock det hela till domstol och det hela slutade i en förlikning som i praktiken var en full seger för modelltågsindustrin. U.P. blev lite överraskade över det motstånd som modelltågstillverkarna gjorde och den publicitet det hela fick. Och de märkte väl att de var på väg att förlora målet, så för att inte stå där med ett prejudikat som går dem emot så gav de alla modelltågstillverkare rätt att använda deras loggor utan avgft.
https://www.uprr.com/newsinfo/releases/heritage_and_steam/2006/1108_mth.shtml
« Senast ändrad: fre 19 maj 2017, 07:30:27 av arriemoller »

Per Lind

• Stammis
« Svar #19 skrivet: fre 19 maj 2017, 09:22:59 »
Se där, förnuftet segrar.
Konstigt att dom reagerade från början då en modell ger även dom positiv reklam utan att behöva betala något.
-Per

nortrahof

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
    • N/A
« Svar #20 skrivet: fre 19 maj 2017, 10:44:08 »
Dette er ikke noe nytt i Norden!
Det var det samme som NMJ opplevde da de skulle lage en Superline El14 med OL(OS)-logo fra Lillehammer 1994.
Man fikk ikke  lov til å bruke de olympiske ringer - uten å betale royalties til IOC. Derfor ble modellene uten de olympiske ringene.
Nå har NMJ tenkt å lage en Di3 i Topline i samme designet.

Rickard95

• Användare
    • HNoll
« Svar #21 skrivet: fre 19 maj 2017, 19:51:37 »
En liten avstickare... Tog fram mitt nyinköpta TGOJ Hg lok i orange färg ikväll. Första tanken efter provkörning var... Hur kan man inte vilja ha ett TGOJ lok oavsett om man har någon relation till företaget eller tågen. Det gick så fint och var så vackert... :beer:

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 263
« Svar #22 skrivet: lör 20 maj 2017, 15:39:55 »
TGOJ's Ma lok vore kul att se i H0. Borde väl inte vara så himla svårt för Jeco att ta fram? Och vad det gällerförsäljningen så tror jag att många TGOJ rallare, och även andra, är intressrade.

Är det bara L.S. Models som behöver betala royalty? Jag menar, andra tillverkare har ju också använt CIWL loggan, och deras vagnar kostar inte mer än andra de gjort. Inte vad jag sett iaf.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.057
« Svar #23 skrivet: lör 20 maj 2017, 15:50:01 »
Men det är väl ingen annan som tillverkar sådana nu. Det kan finnas en anledning till att de har lagt av. Hur Märklin har det vet jag inte.
Bengt W
H0 2R DCC

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.047
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #24 skrivet: lör 20 maj 2017, 22:25:10 »
TGOJ's Ma lok vore kul att se i H0. Borde väl inte vara så himla svårt för Jeco att ta fram? Och vad det gällerförsäljningen så tror jag att många TGOJ rallare, och även andra, är intressrade.

Du lever i det förgångna... Jeco har under det senaste året skickat ut en serie nytillverkade Ma och Bt i det gamla vitmetallutförandet med Rocodrivningar. Så jag skulle kunna tänka mig att behovet av dessa loktyper är ganska väl tillgodosett.
Att man däremot skulle göra moderniserade lok med runda fönster, flyttade dörrar och Marchallstrålkastare är tveksamt då ändringarna i formen för de Kinatillverkade loken antagligen skulle bli för dyr.

Här är ett av de nytillverkade Bt-loken i Skultuna under dagens körning på SWB...

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.