Författare Ämne: Kan man lägga in samma bild i två olika inlägg?  (läst 1798 gånger)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.381
Kan man lägga in samma bild i två olika inlägg?
« skrivet: fre 12 maj 2017, 10:04:37 »
Funderar på att göra en tråd om min modulstation Tibro och samla allt jag skrivit om den där.
Ska förstås inte radera några inlägg eller bilder så jag funderar på om samma bild går att lägga in i två olika inlägg och om det är någon nackdel med det?

Mvh UB

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.431
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Kan man lägga in samma bild i två olika inlägg?
« Svar #1 skrivet: fre 12 maj 2017, 10:12:13 »
Nu kan jag inte knapparna tillräckligt bra så jag vet inte om funktionen finns där, men det funkar fint att använda hakparentes med img-tagg och så URL:en för bilden. Om du högerklickar på en bild och tar Egenskaper bör du kunna se bildaressen där. Skriv sen en hakparentes med img-tagg, klistra in bildaressen och avsluta med hakparentes-slash-img-hakparentes.

Ska se om det går att skriva:
[ img ] http://wwww.server.dm/bilder/bild.jpg [ /img ] Skippa alla mellanslagen, jag fick ta med dem bara för att det ska framgå hur det kan skrivas (annars blir det en ?-bild). Det funkar även om du vill lägga in andra bilder i andra forum också. Funkar även om du vill lägga in en bild här från nåt annat ställe också.
« Senast ändrad: fre 12 maj 2017, 10:14:18 av Arstuga »
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.799
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: fre 12 maj 2017, 10:44:38 »
Varför skulle det inte gå att lägga in samma bild i olika inlägg?  Bilden är ju inte låst till ett enskilt inlägg.
Eller har jag missat frågan?

Bild test inlägg 1

« Senast ändrad: fre 12 maj 2017, 10:51:09 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: fre 12 maj 2017, 10:45:02 »

Bild test inlägg 2

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 129
« Svar #4 skrivet: fre 12 maj 2017, 10:52:59 »
Det är väl lite skillnad om du laddar upp och lagrar bild på forumet eller länkar till en bild du sparat på en annan lagringsplats (Webb).

Ladda upp bild till detta forum skapar i regel en fil per uppladdning, och det är kopplat direkt till inlägget. Så detta går ju att göra hur många ggr som helst.

Att länka till en bild lagrad annorstädes med [ img ] dvs. det andra sättet är ju oxå möjligt och hur många ggr som helst.

Hoppas jag fattade frågan rätt.
Mvh /CGN

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 848
« Svar #5 skrivet: fre 12 maj 2017, 11:12:24 »
Du kan länka bilden i flera olika inlägg oavsett om den ligger här i bildarkivet eller någon annan stans på internet.
Här klickade jag på bilduppladdningsikonen, men valde aldrig att,ladda upp en ny bild utan bara markerade en bild och klickade OK.

Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

PerH

• Stammis
« Svar #6 skrivet: fre 12 maj 2017, 11:13:58 »
Ladda upp bild till detta forum skapar i regel en fil per uppladdning, och det är kopplat direkt till inlägget. Så detta går ju att göra hur många ggr som helst.
Nä, försöker du ladda upp samma bild igen får du felmeddelande att det redan finns en bild med det namnet. Det är problemet när du försöker ladda upp en bild från ipad...

paj2

• Veteran
« Svar #7 skrivet: fre 12 maj 2017, 11:25:22 »
Nä, försöker du ladda upp samma bild igen får du felmeddelande att det redan finns en bild med det namnet. Det är problemet när du försöker ladda upp en bild från ipad...

Man måste ju ändå skilja på att ladda upp en bild oavsett vad den hamnar till skillnad att länka till bilden i ett inlägg.
Ladda upp går ju bara att göra en gång med samma filnamn som PerH skriver men länkning är ju obegränsat.

« Senast ändrad: fre 12 maj 2017, 11:43:54 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Mina filmer

PerH

• Stammis
« Svar #8 skrivet: fre 12 maj 2017, 12:36:15 »
Funderar på att göra en tråd om min modulstation Tibro och samla allt jag skrivit om den där.
Ska förstås inte radera några inlägg eller bilder så jag funderar på om samma bild går att lägga in i två olika inlägg och om det är någon nackdel med det?

Mvh UB
Som du fått svar så går det utmärkt att göra så. Enda nackdelen är att när du raderar din bild försvinner den från alla inlägg där den fanns. Samtidigt kanske det är just det man önskar och då blir det ju en fördel istället.

PerH

• Stammis
« Svar #9 skrivet: fre 12 maj 2017, 12:37:02 »

Man måste ju ändå skilja på att ladda upp en bild oavsett vad den hamnar till skillnad att länka till bilden i ett inlägg.
Ladda upp går ju bara att göra en gång med samma filnamn som PerH skriver men länkning är ju obegränsat.
Fast ursprungsfrågan gällde "lägga in", utan att definera ladda upp eller länka in.;)

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.838
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #10 skrivet: fre 12 maj 2017, 13:16:57 »
Som du fått svar så går det utmärkt att göra så. Enda nackdelen är att när du raderar din bild försvinner den från alla inlägg där den fanns. Samtidigt kanske det är just det man önskar och då blir det ju en fördel istället.

Appropå detta bör man kanske påminna om forumregel §4:
Varje deltagare är ansvarig för sina egna inlägg. Deltagare kan redigera sina inlägg i efterhand för att rätta till stavfel och små misstag. Det hör till god nätetikett att låta skrivet stå kvar, så undvik stora ändringar. Vårdslös redigering är inte tillåten.
Det torde tillhöra nätetiketten att inte ta bort bilder heller.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.431
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #11 skrivet: fre 12 maj 2017, 14:03:35 »
Varje deltagare är ansvarig för sina egna inlägg. Deltagare kan redigera sina inlägg i efterhand för att rätta till stavfel och små misstag. Det hör till god nätetikett att låta skrivet stå kvar, så undvik stora ändringar. Vårdslös redigering är inte tillåten.

Sant. Och bilder som är upplagda i forumets bildupladdning går inte att radera själv heller, utan måste göras av Admin. Men det går såklart att ta bort länkar i ett inlägg.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.987
« Svar #12 skrivet: fre 12 maj 2017, 16:04:17 »
Man ska inte ladda upp bilden två gånger.
När man vill lägga in bilden för andra gången, så väljer man den bland de redan uppladdade. Man måste alltså veta filnamnet på bilden.

UB, det går utmärkt bra att använda samma bild i flera inlägg. Jag förutsätter att du avser forumets bilduppladdning, med din fråga.
Om du raderar den ena bilden, i sitt inlägg, så ligger den/de andra kvar. Endast om du raderar från fönstret "Filnamn:", så raderas alla, med samma filnamn.

PerH

• Stammis
« Svar #13 skrivet: fre 12 maj 2017, 18:42:41 »
Man måste alltså veta filnamnet på bilden.
Det är just det, du har inga filnamn n-r du laddar upp bilder från din ipad eller iphone, alla heter image.jpg efter uppladdning...

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.987
« Svar #14 skrivet: fre 12 maj 2017, 19:56:54 »
Man måste alltså veta filnamnet på bilden.
Det är just det, du har inga filnamn n-r du laddar upp bilder från din ipad eller iphone, alla heter image.jpg efter uppladdning...
Just det, och det är filnamnen.
Två likadana filnamn, kan inte vara uppladdade.
Däremot kan man ladda ner samma filnamn, till ett inlägg, flera gånger.

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 884
« Svar #15 skrivet: fre 12 maj 2017, 21:22:18 »

Sant. Och bilder som är upplagda i forumets bildupladdning går inte att radera själv heller, utan måste göras av Admin. Men det går såklart att ta bort länkar i ett inlägg.
Dessutom - redigera i inlägg som är äldre än ett halvår går inte, det kan bara Admin göra. 
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.