Författare Ämne: Frigolitlim...  (läst 1819 gånger)

Miccas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.884
    • Tyresö Vindsbana 3.0 Skala N
Frigolitlim...
« skrivet: lör 22 apr 2017, 17:44:24 »
Har ingen dator och kan inte söka just nu...
Kan någon svara på vad man ska ha för lim till frigolit mot frigolit, även frigolit mot trä.

Tack på förhand !

//Micke
http://vindsbana.blogspot.com/

Peco skala N Code 80

LarsRobert

• Användare
  • Antal inlägg: 499
SV: Frigolitlim...
« Svar #1 skrivet: lör 22 apr 2017, 18:10:36 »
Jag använder latexfog. Funkar bra till nästan allt bara man har tid att vänta en stund.

Miccas

• Stammis
« Svar #2 skrivet: lör 22 apr 2017, 18:12:33 »
Jag använder latexfog. Funkar bra till nästan allt bara man har tid att vänta en stund.
Tack !  :up:

//Micke

Peco skala N Code 80

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.357
« Svar #3 skrivet: lör 22 apr 2017, 18:35:17 »
Vanligt vitlim fungerar också, men liksom latexfogen tar det tid. Vattnet måste få dunsta bort.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Miccas

• Stammis
« Svar #4 skrivet: lör 22 apr 2017, 18:36:55 »
 :beer:
Vanligt vitlim fungerar också, men liksom latexfogen tar det tid. Vattnet måste få dunsta bort.

//Micke

Peco skala N Code 80

arriemoller

• Användare
  • Antal inlägg: 392
« Svar #5 skrivet: lör 22 apr 2017, 19:04:58 »

sture

• Användare
  • Antal inlägg: 338
    • http://www.bylen.se/
« Svar #6 skrivet: lör 22 apr 2017, 19:09:23 »
Enligt min åsikt är smältlim det bästa.
Dock inte vanligt smältlim - det smälter även frigoliten. Nej, vad man i så fall ska använda är lågtemperatur-smältlim. Sådant används t.ex.  i barngrupper för att barnen inte ska skada sig. Limmet "hugger" så fort det svalnat och frigolitstyckena sitter "som berget". Jag har byggt landskapet till hela min anläggning med denna metod.

Jag har använt en limpistol med 11 mm patroner som jag köpt från MJ-hobbyexperten. Den var av fabrikat Woodland Scenics men har tydligen utgått ur sortimentet.

Panduro har en variant med 7 mm patroner:
 http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2085-Tillbehor/208505-Verktyg/1/514004-Limpistol-Mini

Panduros pistol har jag provat men den har sämre kapacitet än Woodland-pistolen.

Slöjddetaljer har en lågtemperaturspistol med 11 mm patroner. Jag har inte provat just denna men jag misstänker att den har ungefär samma kapacitet som min Woodland-pistol.

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/ytbehandling-lim/lim/limpistol-lag-temperatur-pid6883#Description
Sture

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 620
« Svar #7 skrivet: lör 22 apr 2017, 21:54:27 »
Jag hade valt PL400. Finns hos alla bygghandlare. Funkar på nästan allt. Är billigt också.
BJ

Isengrim

• Användare
  • Antal inlägg: 36
« Svar #8 skrivet: sön 23 apr 2017, 08:49:27 »
Jag hade valt PL400. Finns hos alla bygghandlare. Funkar på nästan allt. Är billigt också.
BJ

Funkar på nästan allt... men inte på frigolit.

"Konstruktionslim PL400
Klassiskt lufthärdande konstruktionslim som limmar de flesta material inom och utomhus.

Användningsområde Limning av- och mot board-, plywood-, trä-, spån-, gips- och glasfiberskivor. Skarvar i takrännor. Fäster utmärkt mot trä, galvaniserat stål, aluminium, plåt, kakel, styv PVC, eternit, betong, puts och sten. Ej lämplig för cellplast och "feta" plaster.

"Frigolit är en vit cellplast som bland annat används som stötdämpande material i förpackningar, isolering, eller som en billigare variant av stuckatur[1]. Ordet är från början ett varumärke."
H0-3R svenskt 70-nutid fotöljrallare. Bara jag får ut allt bråte ur källaren på jobbet så skall det byggas moduler.

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.144
« Svar #9 skrivet: sön 23 apr 2017, 12:36:34 »
Vad man använder för att bäst limma "frigolit", cellplast, styrodur, styropor etc är en fråga som tydligen återkommer lika frekvent som självdeklarationen gör. (typ ;))

Jag brukar svara, cellplastlim. Finns på patron och från olika fabrikat på byggvaruhus, ÖB, Clas Ohlson m.fl.

Limmet blir lite segare än latexfog när det torkat. Latexfog fungerar och appliceras  på samma sätt men är inte riktigt lika bra mot trä. Ett gott alternativ dock, men har jag de båda hemma så väljer jag cellplastlimmet.

En bra input i detta nygamla ämne fick jag från dig, Sture. Lågtempererat cellplastlim, Tack för tipset!

Om  man är ute och "Youtubar" på nätet så ser man ofta utländska hobbyister använda smältlim i olika sammanhang. Smältlim är klart användbart i olika sammanhang.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 221
« Svar #10 skrivet: sön 23 apr 2017, 13:04:39 »
PL400 är bland det starkaste som står att finna, både mekaniskt och luktmässigt. Får på många håll inte användas yrkesmässigt p.g.av lösningsmedlet, (som alltså löser upp både hjärnceller och cellplast). Vattenbasera något svagare ersättning finns, PL200 och PL600, kommer inte ihåg just nu vilken av dem som är vattenbaserad.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.619
  • Lindome
« Svar #11 skrivet: sön 23 apr 2017, 13:13:25 »
PL400 är bland det starkaste som står att finna, både mekaniskt och luktmässigt. Får på många håll inte användas yrkesmässigt p.g.av lösningsmedlet, (som alltså löser upp både hjärnceller och cellplast). Vattenbasera något svagare ersättning finns, PL200 och PL600, kommer inte ihåg just nu vilken av dem som är vattenbaserad.
Men "Isengrim" deklarerade ju att pl400 inte alls lämpar sig för cellplast!!!  :|

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Miccas

• Stammis
« Svar #12 skrivet: sön 23 apr 2017, 14:41:15 »
Det här svaret hittade jag på ett byggforum.  :cool:

Polyuretanlim till båda, behövs inget cellplastspecifikt lim utan Bostiks och Cascos till trä funkar bra. Spraya cellplasten och träet med lite vatten innan så limmar det bättre.

//Micke

Peco skala N Code 80

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 221
« Svar #13 skrivet: sön 23 apr 2017, 14:52:29 »
Men "Isengrim" deklarerade ju att pl400 inte alls lämpar sig för cellplast!!!  :|

Varma mj-hälsn Stefan
Alldeles riktigt, 400 är lösningsmedelbaserat, därför 200 eller 600.

sture

• Användare
  • Antal inlägg: 338
    • http://www.bylen.se/
« Svar #14 skrivet: sön 23 apr 2017, 16:57:05 »
Jag slår ännu ett slag för smältlim.. ;)

Sture

Miccas

• Stammis
« Svar #15 skrivet: sön 23 apr 2017, 17:22:19 »
Jag slår ännu ett slag för smältlim.. ;)

Min tanke också !  :up:

//Micke

Peco skala N Code 80

Baron3D

• Användare
  • Antal inlägg: 87
« Svar #16 skrivet: sön 23 apr 2017, 19:07:12 »
Har inte provat, men skulle inte textillim fungera?

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 583
« Svar #17 skrivet: sön 23 apr 2017, 23:36:00 »
Finns också något som heter sättlim som funkar utmärkt.Använd dock vattenbaserad så läs ordentligt!!!!
Nackdelen är väl dess kladdighet om man får det på fel plats men det gäller nog flera av alternativen.

Har för mig att latexfog och även Pl 200/600 bör handskas med viss träffsäkerhet och mängdkänsla så att säga precis som sättlimmet.
Fördelen med sättlimmet var priset.Åtminstone när jag inhandlade det på ÖoB så var det vattenbaserade klart billigare än de flesta andra alternativ.Använde förvisso en hel del så det blev intressant för mig med pris.

Har byggt flera moduler med detta lim med blandning av material som frigolit, markisolering, plywood och masonit.
Blir en fog som klarar rörelser,tempratursvängningar och olika belastningar när man tvingar ihop moduler.

Förvisso kanske mina materialval också hjälpt till när det gäller flexibiliteten.

Sisådär, nu finns det som vanligt ett gäng olika förslag så det är bara att välja det man gillar bäst....

M.v.h Björn

Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 139
« Svar #18 skrivet: sön 30 apr 2017, 22:04:46 »
Är inte frigoliten förbjuden på modulträffarna p,g,a. förekommen anledning = brand i en modul! Har själv frigolit i några moduler men kommer att bygga nya med annat material för att minimera brandfaran. Vet inte om det finns någon annan typ av frigolit som inte brinner så bra som vit frigolit.

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 579
« Svar #19 skrivet: mån 01 maj 2017, 20:19:24 »
Är inte frigoliten förbjuden på modulträffarna p,g,a. förekommen anledning = brand i en modul! Har själv frigolit i några moduler men kommer att bygga nya med annat material för att minimera brandfaran. Vet inte om det finns någon annan typ av frigolit som inte brinner så bra som vit frigolit.

Brandfaran diskuteras även i byggnadssammanhang - det har inträffat bränder bl a i Frankrike där cellplastisolering utvändigt på fasaden har antänts och hela fasaden tagit eld. Särskilt EPS (den billigare varianten) ska vara riskabel. XPS är något mindre brandfarlig. Så det kan väl vara svar på den sista funderingen.

skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 28
« Svar #20 skrivet: ons 17 maj 2017, 18:51:17 »
Med risk för att mitt bidrag kanske gör att tråden spårar ur lite.

Även i Sverige har frigolit använts som tilläggsisolering. För några år sedan gjorde en av Sveriges större hyresvärdar ett renoveringsprojekt där man renoverade upp ett område byggt under miljonprogrammets dagar. Där man satte upp frigolit som isoler material utanpå fasaden. Sedan skulle det läggas puts utanpå. En av de boende hade för sig att frigolit brinner rätt bra, så han bröt bort en bit och provade att elda på biten med en tändare och biten brann bra. Han skickade upp en bit till brandingenjören på brandstationen, med frågan om det inte var farligt att klä in hela huset med detta material. Det hela slutade med att man var tvungen att sätta ut brandvakter dygnet runt tills putsen kommit på. På resten av husen valdes ett annat isoleringsmaterial.

I tonåren kände jag flera som höll på med MJ och byggde egna små banor hemma. Några använde frigolit som landskapsmaterial vilket inte var så vanligt på -80talet. Problemet var att de som provade frigolit upptäckte att det blev väldigt smuligt när landskapet skulle formas och om man kunde smälta material på något vis så skulle man slippa det problemet. En av killarna provade att smälta materialet med cigarettändare och det fungerade bra ända tills det tog eld ordentligt i anläggningen. Hela pojkrummet höll på att brinna ut, men det klarade sig, däremot blev MJ-anläggningen förstörd. Korkat att använda ciggtändare såklart, men det visar ändå på att det är ett brandfarligt material.
« Senast ändrad: ons 17 maj 2017, 18:53:10 av skanke1 »

Maxieboy

• Stammis
  • Antal inlägg: 619
    • http://www.pix4chicks.se
« Svar #21 skrivet: fre 19 maj 2017, 14:38:05 »
HUR farligt är det egentligen?

Hur är det med brandfaran och M-Playmoduler i papper?
« Senast ändrad: fre 19 maj 2017, 14:42:55 av Maxieboy »
Går det inte så kan jag!
Bygger "privat svenskt" 0e utan speciell förebild.
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.357
« Svar #22 skrivet: fre 19 maj 2017, 17:58:42 »
Visst är det ett fascinerande och enkelt sätt att tillverka landskap, men det kräver känsla för vad man gör. Precis som när man grillar en fläskfilé. För hög värme och den blir bränd, men rå inuti. Jag skulle inte rekommendera metoden på en fullstor bana utan att ha en eldsläckare i närheten. Men gör man det modulvis och kanske utomhus så ser jag inga större risker med metoden. Som vanligt gäller det att tänka igenom det man gör innan man gör det.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.