Författare Ämne: Modulfunderingar  (läst 1330 gånger)

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 803
Modulfunderingar
« skrivet: lör 22 apr 2017, 13:08:10 »
Har funderat lite på moduler trots allt, framförallt för att kunna börja köra mina tåg "nu" istället för att vänta något år på bygglov och garagebygge.
Jag har massor med Roco räls som jag vill använda. Läser i MMM att växlar i stambana måste ha viss radie, vilket gör att Rocos korta växlar, som jag har massor, inte kan användas? Fast stambanan kan ju i stationen byggas så stambanan går rakt i alla växlar, räknas det då som korrekt?
Sen har ju Rocos räls annat mellanrum mellan rälsen i dubbelspår så man måste väl modifiera flexrälsen vid modulens ändar.
Finns det några MMM-personer som kör Rocos räls? Har för mig att jag läst att Eke kör det?
Jag vill ju frömst ha moduler för att kunna bygga upp en bana hemma över en helg och köra, men att kunna komma med på större modulkörningar är ju en fördel så klart.

Sen till själva modulen, vad finns det för färdigbyggt? Tyvärr verkar M-play ha lagt ned annars gillade jag deras koncept.
Sen undrar jag om det inte finns några som byggt "skarpa kurvmoduler" för att ha just hemma? Inte alla som har plats med en rundbana med 2m radie om det dessutom skall in en station. :)
Så jag borde väl inte vara ensam om min fundering eller?
Fast då blir det nog svårt att finna färdigbyggt?
Jag gillade det stilrent vita med M-play framför allt grönmålat, framförallt om det skall stå i vardagsrummet. Skall man följa standard så skall väl det dock vara färgade kanter, eller gäller det enbart Fremo? (Obs, inget försök till krig/kritik mot någon standard, jag e bara lite okunnig...)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.644
SV: Modulfunderingar
« Svar #1 skrivet: lör 22 apr 2017, 17:08:10 »
Fremo-standarden för H0 Europa finns på svenska här: https://www.fremo-net.eu/sv/fremo-i-europa/sverige/h0-re/

Minsta radie är generellt 2 meter, men det gäller huvudspår genom station. Sidospår kan ha mindre radie. Notera också att detta är "beprövad praxis", inte ett absolut krav. I princip är det alltid träffarrangören som har sista ordet om vilka moduler som får vara med.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.246
« Svar #2 skrivet: lör 22 apr 2017, 22:18:53 »
Precis som du skriver så kan du ha kurvmoduler för hemmabruk med snäv radie. Moduler som du tänkt att ta med med till träffar bör vara byggda med minst den radie som den modulnorm du bygger enligt anger.

Roco har haft flera olika rälssystem genom tiderna. Det som Eke har använt har 10 graders vinkel i växlarna och ger därmed slanka växlar.

/Lars

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 897
« Svar #3 skrivet: sön 23 apr 2017, 21:27:21 »
Börja enkelt! Bygg en rak linjemodul 1 eller 1,2 meter, det är brist på linjemoduler! Fremo eller MMM spelar ingen roll!
Eller kom med på en träff utan modul första gången, det är inget krav på att ha byggt något första gången, och inte efter det heller egentligen!
Närmast nu att åka till är träffen i Kil nästa helg och sedan Gävle i början på Juni, sedan blir det Timmele i September. Alla dessa träffar är Väldigt trevliga tillställningar där du kommer få mycket hjälp och goda råd! ;)

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 200
« Svar #4 skrivet: mån 24 apr 2017, 10:10:29 »
Går köpa laserskurna playwood kit från Tyskland men det är runt 70-80€ st utan ben och sen en rätt hög frakt så man måste beställa minst 3 för det ska vara lönt och göra att.
Jag beställde därifrån förra veckan.

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 677
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: mån 24 apr 2017, 18:05:30 »
Hej Per!
Läser man MMM 2R-standarden noga, vill jag påstå att alla växlar utom de som går in till ett mötesspår kan ha valfri radie. Sen är det kanske inte det klokaste att göra alltför snävt, om man vill vara med på träffar.

Även Peco-rälsen har väl fel mellanrum om man kopplar två växlar direkt mot varandra, om jag minns rätt? Men det är nog lättare att göra anpassningen vid växlarna? I Peco-fallet med en extra stump flexräls...

Personligen tänkte jag prova Roco R20-kurva på en 5-graders kurvmodul. Tanken är slippa arbetet med att få flexräls snyggt lagt, speciellt i gavlarna. Annar kör jag bara Peco och lite Märklin K.

Det närmaste färdigbyggt (förutom M-play) tror jag är att köpa färdiga gavlar. Är du med i MMM så kan de ha då och då. Jag kan ordna fram "handgjorda" raka, lite enklare gavlar, men de kräver att resten av modulen byggs på "mitt" sätt. Å andra sidan är det inte så svårt att bygga stommen. Jag har byggbeskrivning och ritningar på webbplatsen MJ på moduler.
(Där hittar du även ritning på en hemmakurv-modul med 600 mm radie och Rocoräls.)

Jag har funderingar på att ordna någon byggkväll i Uppsala framöver, kanske kan vara något om du bor i trakten? MMM har haft byggkvällar, men det blir nog inga fler innan hösten...?

När det gäller MMM 2R så gäller att "modulsargen ska vara slät och målad" och så anges en färgkod som rekommendation. Men här tycker jag man ska använda rekommenderad färg, då jag tror man i framtiden mer och mer vill ha enhetlig sarg-färg på moduler vid publika träffar.

Och jag tycker absolut det spelar roll vilken standard man bygger efter. Inte kanske på större träffar, men det underlättar ändå om man bygger som de man mest umgås med. Och MMM 2R är klart större än FREMO här i Sverige, men det kan variera. Kolla vad man bygger där du håller till eller där du vill köra - det blir dessutom enklare att få råd och hjälp då.
---
Mvh Peter

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 803
« Svar #6 skrivet: mån 24 apr 2017, 22:09:46 »
Tack Peter.

Kikade på din sida o skrev ut din 600 mm Rocokurva.
Vart kan man köpa färdiga gavlar? För dubbelspår.
En byggkväll att göra några modullådor låter ju inte alls fel, även om jag bor på södra delen av Stockholm. Du kan skicka PM om du vill.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Per R

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #7 skrivet: ons 26 apr 2017, 15:36:13 »
Hej!
Om du är medlem i MMM kan du köpa färdiga gavlar av Torbjörn O.,
Hälsningar
Per R.
« Senast ändrad: tor 27 apr 2017, 18:27:33 av Per R »