Författare Ämne: SAAB 900 polis H0  (läst 897 gånger)

kungsgatan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
SAAB 900 polis H0
« skrivet: fre 21 apr 2017, 19:55:01 »
Hej!
Jag pysslade om en av Wikings SAAB 900 Turbo till en polisvariant. Det gick snabbt och jag tog det som fanns hemma. Mitt första biltrixande i H0. Här är karossen på tork:

Tanken är att göra små dioraman, med olika svenska polisbilar.

Är det någon som vet om det går att köpa polis-dekaler? Jag är lite för darrig på handen för att måla så smått.

Och så den största frågan: Fick SAAB 900 denna 1989 års blåvita målning? Jag vet att några ur Volvo 240-serien fick blåvit skrud, men 900? SAAB 9000 fanns i både blåvitt och med "hockeyklubba". Jag fick min inspiration till bilen från denna video, vet ej om denna bil är en äkta eller falsk polisbil? Spola fram till 5:04:
[/youtube]

Blåvit Volvo 240 utanför Folkets hus i Södertälje, tidigt 1990-tal:

Tack på förhand och trevlig helg!  :D
« Senast ändrad: fre 21 apr 2017, 20:05:50 av kungsgatan »

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.902
SV: SAAB 900 polis H0
« Svar #1 skrivet: fre 21 apr 2017, 21:43:18 »
En fråga till dig.
Wikings bilar är limmade, och svåra att få isär, Utan att plasten spricker. Har du något specialknep?

kungsgatan

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: fre 21 apr 2017, 22:31:30 »
En fråga till dig.
Wikings bilar är limmade, och svåra att få isär, Utan att plasten spricker. Har du något specialknep?
Stort tack för denna information. Förstår nu varför bilen inte vill pusslas ihop igen utan att falla isär.  :oops: Får bli superlim!

Tips: Jag vände på bilen och vickade lite i underredet. Den släppte av sig själv, väldigt enkelt tyckte jag! Visste som sagt ej att den var limmad. Antar att jag hade tur? Får hem Wikings Volvo 260 snart som jag tänkte måla i polisens färger. Den lär väl spricka nu, när jag vet att den är limmad.  :lol:

Här är SAAB:en i mörkret:

kungsgatan

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: fre 28 apr 2017, 22:28:23 »
Själv är bäste dräng. Skrev ut egna "dekaler". Tyvärr syns "skavankerna" bättre på foto än IRL. :oops:

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 896
« Svar #4 skrivet: fre 28 apr 2017, 23:02:02 »
Om du vill ha ännu bättre dekaler så finns det dekalpapper att köpa. De finns med transparent eller vit botten. http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=8&key=dekalpapper Skriv ut, lacka, klipp ut, lägg i blöt och för sen över den tunna dekalen till fordonet. Det finns bra beskrivningar på nätet hur man applicerar dem för bästa reslultat.

kungsgatan

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: lör 29 apr 2017, 01:23:06 »
Om du vill ha ännu bättre dekaler så finns det dekalpapper att köpa. De finns med transparent eller vit botten. http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=8&key=dekalpapper Skriv ut, lacka, klipp ut, lägg i blöt och för sen över den tunna dekalen till fordonet. Det finns bra beskrivningar på nätet hur man applicerar dem för bästa reslultat.
Tack för tipset! Skall kolla in sidan.

Konverterade Wikings Volvo 264 till en Volvo 240 i polisskrud. "Hockeyklubban" är ju altid trevlig! Det jag inte är särskilt nöjd med är blåljusen.... Men dem är billiga.  :oops:

kungsgatan

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: tis 09 maj 2017, 16:02:05 »
Några småjusteringar senare.... Tog bort de mindre vackra blåljusramparna i väntan på bättre. SAAB:en fick de gamla färgerna, den också. Observera att den saknar stripes framtill och att POLIS står med det senare typsnittet. Ett medvetet "fel". Förlagan är en SAAB 900 av 1987 års modell som ägs av Polismuseet i Stockholm. Bilens nummer var 7 2970 och gick i Sundsvall, enligt Polismuseet.  :oops:

Modellbilarna:

Förlagan:

kungsgatan

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: tor 18 maj 2017, 13:01:31 »
Färdiga resultatet:

N_Rallaren

• Användare
  • Antal inlägg: 435
« Svar #8 skrivet: tor 18 maj 2017, 13:45:12 »
Här kan du botanisera bland en del färdiga dekaler i 1/87 för diverse utryckningsfordon. Tyvärr inga moderna polisemblem men en hel del annat.

Bästa mj-hälsningar,
Jonas
Återfallsförbrytare i N-skalan

kungsgatan

• Nykomling
  • **
« Svar #9 skrivet: fre 19 maj 2017, 16:45:20 »
Verkade inte fungera att bädda in förra bilden så gör ett nytt försök.

arriemoller

• Användare
  • Antal inlägg: 381