Författare Ämne: Skala 1 1/32  (läst 1054 gånger)

pilgrimsfalk

• Användare
  • Antal inlägg: 43
Skala 1 1/32
« skrivet: sön 16 apr 2017, 20:33:31 »
Hej
Några som bygger i skala 1?

Hade varit roligt att se vad ni gör...

Har för mig att det fanns ngn förening i södra älvsborg som höll på med skala 1 - någon som vet?

Mvh Martin

Chapelon

• Användare
  • Antal inlägg: 104
SV: Skala 1 1/32
« Svar #1 skrivet: sön 16 apr 2017, 22:32:08 »
Hallå Martin.
Är aktiv inom skala 1 så mitt svar är, Ja.
Vet ingenting om någon förening alls men det finns lite skala 1 rallare både här och där i landet.
Själv så håller jag på med DB Emslandstrecke 1970-1975 dvs slutet på ångperioden men blandar ånga och diesel dvs övergångsperioden mellan ånga/diesel.
Är väl tänkt att det skall bli ett antal moduler som skall bilda stationen Norddeich-Mole och ev Norddeich som jag skall kunna ta med mig till modulträffar i framtiden.
Men än så länge samlar jag på rullande material och tillbehör (bilar, bussar, lastbilar, semaforer, stoppblocket m.m dvs runtomkringsakerna)
Det mesta av mitt rullande material kommer från KM-1 men jag har lite Märklin, MWB, Hübner, Wünder samt Kiss också.
https://www.facebook.com/groups/575959569091993/
https://www.facebook.com/groups/780506201971418/
/Med vänlig hälsning,
Erik
« Senast ändrad: sön 16 apr 2017, 23:20:56 av Chapelon »

pilgrimsfalk

• Användare
« Svar #3 skrivet: sön 16 apr 2017, 23:44:56 »
Tack för tipsen :-)
KM-1 hade mkt fint...

mvh

blid

• Användare
  • Antal inlägg: 60
« Svar #4 skrivet: mån 17 apr 2017, 13:08:57 »
Hej Martin!

Vi finns men tycks vara väl spridda. Själv har jag lite Märklin men mest MTH. Jag är nöjd om jag kan köra mina tåg och behöver inget annat än räls. D v s inget tjusigt landskap i skala. Bilder på sådant, oavsett skala,  tycker jag däremot mycket om.

Märklins (och KM-1 m fl) stora lok är för dyra och ömtåliga för mig. MTH däremot har jag kunnat hantera – även pengamässigt. En J-3a Hudson (ungefär som BR01) kostade 6266:- inkl frakt och moms år 2007. Big Boy 9252:- när jag själv bar hem den 2006. Dollarkursen var då drygt 7 SEK. MTHs ljud och rök har alltid varit synkroniserade med hjulen och Big Boy är, som originalet, två oberoende maskiner och inte som Märklins H0 som bara är en maskin.

Här är en länk till mitt inlägg om "Märklin spur 1 eller liknande". Svar #81 om det inte kommer upp.
 http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9463.msg129067#msg129067

1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.728
« Svar #5 skrivet: mån 17 apr 2017, 16:41:40 »
Inte än, men jag har ju numera trädgård... Men jag har aldrig byggd spår ute. Det finns ju stycksäls, men finns det inte vädertålig meter- eller flermetervara?

Harald.

Chapelon

• Användare
  • Antal inlägg: 104
« Svar #6 skrivet: mån 17 apr 2017, 21:59:03 »
Hallå igen Martin.
Det finns naturligtvis alla möjliga infallsvinklar och tycken och smaker, i denna skala som i övriga skalor.
Vissa föredrar att köra ute, andra trafikspel, vissa försöker köra Svenskt andra Amerikanskt och många kör Tysk/Österikiskt/Schweiziskt för där finns dem flesta "färdigmodellerna i dem olika epokerna.
Vissa vill ha det så naturtroget som möjligt och andra bryr sig inte så mycket om just landskapet m.m utan bara kör för att man vill se sitt tåg rulla, alla har sin grej.

Jag själv valde att mer och mer gå över från H0 till skala 1 för ca 10-15 år sedan för just detaljeringsgraden, ljudet, röken, ljuset och framför allt "tyngden" i modellen och hur dem rör sig förebildsriktigt "tungt"

För mig: (Men detta är min personliga inriktning vilja och val) så är just detaljerna och skalariktigheten superviktiga när gäller det allt från bromsskor, redskapsskjul, signaler, lok, vagnar, figurer bilar m.m
Dvs att färgskalorna, allmänt bråte och skräp, vädring, så skall allt (om man fotograferar det) harmonisera så man inte störs av en tex. för tjock vägsignalsstolpe, affisch som är för tjock i pappret, trädgrenar som är för grova och plastiga eller att någon färg ser för ren/gräll ut i ett Västtyskt 1970-tal's västkustlandskap.
Jag köper få, (inte alltid, men ofta) lite dyrare, men väldetaljerade skalariktiga modeller eller modeller som kan förfinas till den standard som jag eftersträvar.
Men detta är min personliga smak och dröm i min modelljärnvägsvärld.

Din dröm och MJ-värld ser säkerligen annorlunda ut än min.
Så välj vad du vill bygga, bygg det just du gillar, ha roligt, det är ju ändå det som är det viktigaste. :)
Och förhoppningsvis blir vi några stycken fler så att vi kan träffas och koppla våra eventuella moduler och koppla av och ha roligt på någon mässa eller träff.
Så välkommen till den underbara världen av skala 1 Martin.

Vad du än kör och vad du än väljer :-)
/Erik
« Senast ändrad: tis 18 apr 2017, 01:04:49 av Chapelon »

pilgrimsfalk

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 19 apr 2017, 21:35:41 »
Tack för din uppmuntrande text :-)
Gillar också 1:an pga detaljeringsnivån - har alltid gillat dioramor och plastmodeller och då är 1/32-1/35 perfekt. Håller på med en timesavervariant (tror jag) där jag skall köra en V60 och en Köf till att börja med. Tänkte lägga mkt tid på detaljer och bygga det mesta själv, inga plastbyggsatser iaf... Sedan har jag räls att koppla på tillfälligt för en oval med "bangården" som ena rakan. Bangården hänger jag upp, utan stickspår, i garderoben...

pilgrimsfalk

• Användare
« Svar #8 skrivet: mån 24 apr 2017, 11:35:55 »
Inte än, men jag har ju numera trädgård... Men jag har aldrig byggd spår ute. Det finns ju stycksäls, men finns det inte vädertålig meter- eller flermetervara?

Harald.

Hej

Fick tips här på forumet om LGB-räls som är vädertålig och går att köra Märklin 1 på. 45mm tydligen :-)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.341
« Svar #9 skrivet: mån 24 apr 2017, 12:04:37 »
Hej

Testade en del i somras på min LGB-räls och det gick inte så bra. En godsvagn med ganska långt axelavstånd spårade ur i växeln (inte skarpaste radien).
Undersökte inte så noga vad det berodde på så det kanske var något fel på växeln eller vagnen.
Men jag skulle ta reda på mer innan jag köpte LGB-räls för att köra Märklin 1 på den.

Mvh UB