Författare Ämne: 891 mm i skala 1:54  (läst 1696 gånger)

Hermes

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
891 mm i skala 1:54
« skrivet: sön 16 apr 2017, 15:14:54 »
Hej, ny här.

Jag undrar om det är någon som bygger svensk trefot i skala 1:54 eller därikring? Funderar själv på att ta upp detta eftersom det har en stor fördel för den som kitbashar, många H0 och 00-ånglok håller rätt dimensioner för att bygga om till trefotalok i större skala, och spårvidden 891/16.5 = 54, alltså skala 1:54.

Nackdelen är att skalan är rätt udda, det finns inte mycket färdigt att köpa men det är inte helt tomt, en del bilar och flygplan finns i 1:55.

Det börjar gå att inom rimliga gränser få fram godtagbar kvalitet på 3D-utskrifter i lite större skala. Jag funderar på att ta fram en del scratch-aid för att bygga svenskt, och om det finns intresse för det så kanske göra det med tanke på att sälja.

Den som vill ha superdetaljer fortsätter att etsa i mässing, jag vill för egen del ha ett prisöverkomligt nästintill-gladbyggealternativ med ändå korrekta byggdelar och med inte alltför dålig kvalitet. Tillräckligt bra för att den som vill superdetaljera ska ha något att bygga vidare på, tillräckligt bra för att vara helt OK direkt ur kartong för den som är mer intresserad av helheten och igenkänningsfaktorn.

Hur stort intresse skulle det finnas för en YBo5p-motorvagn i en kvalitet jämförbar med UGJ:s gamla Y6-modell? Skala 1:45? Vem skulle vilja satsa på 1:54 om det fanns ett större utbud av fordon och delar i samma kvalitet? Z4p "sport", Tp, plastdelar för att bygga om H0-ånglok till svenska förebilder, person- och godsvagnar... vilket utbud skulle vara "nog" för någon att välja en ny skala?

Jag gillar verkligen hela idén med 0n30/016.5 från Hans S artiklar om gladbyggda afrikanska Märklinlok till Bachmannutbudet idag, men jag "lider" av att H0/00 inte är det bästa utgångsläget om man har svensk trefot som "normalförebild" när man bygger. Jag vill basha hellre än scratchbygga, det är mycket annat som ska hinnas med i livet, men jag vill få proportionerna rätt för att det ska kännas roligt att bygga. Hela idén om att använda H0 normalspår som grund till att bygga smalspår i större skala känns rätt och värd att satsa på. Det har lett fram till allvarliga funderingar på att välja om skalan istället.

Finns det andra som tänker likadant eller som tycker att det verkar intressant med en "korrekt svensk trefotaskala" som möjliggör och underlättar kitbashing och ett mer lågintensivt byggande jämfört med finescale/metallbygge, så som H0 normalspårsförebilder medger men som blir lite tuffare så snart man vill närma sig "0n30-kulturen?"

« Senast ändrad: sön 16 apr 2017, 15:21:40 av Hermes »

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.101
SV: 891 mm i skala 1:54
« Svar #1 skrivet: sön 16 apr 2017, 15:51:17 »
Hej, och välkommen till SvMjF.

Är den etablerade skalan 1:76 ett alternativ? TT-skalans (12 mm) spår och drivningar kan då användas. Kompromissen i spårviddens avvikelse är väl acceptabel och så kan t.ex. Minitrains "Ohs-brukslok" & vagnar kombineras om man samtidigt vill ha en bana med 600 mm. Och så finns hela det brittiska mj-sortimentet att tillgå samt allt i skala 1:72 om så vill.

Kanske har du funderat i (och övergivit dessa banor) men ändå en input från mig eftersom du främst vill kitbasha. Då kommer det sannolikt att bli både enklare och kanske roligare om en etablerad skala tillämpas.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Hermes

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: sön 16 apr 2017, 17:25:23 »
Hej!

Vad jag vill försöka jämka ihop är "två omöjliga ting". Jag vill kunna bygga vidare på drivningen till H0-ånglok och göra godtagbara svenska trefotslok av dem. Jag vill landa i en stor/större skala som 0, i annat fall är det inte värt besväret, då bygger jag hellre H0 normalspår. Smalspår i mindre skala är ointressant för mig, jag går inte igång på det helt enkelt.

Jag ser på ritningar att dimensionerna hos många H0 normalspårslok är en perfect match med 891-lok om skalan är kring 1:55, förutom spårvidden. Jag tror utan att ha testbyggt ännu att det går att leva med hjulekrarnas täthet och dimensioner i den skalan, att avvikelsen är acceptabel för ögat. Jag lägger mycket större vikt vid det optiska intrycket än den exakta överensstämmelsen med ritningen. Någonstans är det ju givetvis viktigt för intrycket men "känslan" är min prio. Jag har byggt på H0 till 0n30/016.5 och inser att det inte går, det ger fel "känsla" om trefotsintrycket är riktvärdet. Det är och förblir 750/762-förebildens skala/spårvidd när det kommer till H0-bashing. 00 går an men når inte riktigt ända fram.

Nej, jag har tänkt igenom alternativen, min fråga gäller specifikt 1:54 och om det finns något som helst intresse för den skalan "där ute". Dagens möjligheter med 3D-print öppnar för att angripa ett "problem" som detta med en alternativ skala och på det viset bryta ny mark, skapa en ny "byggkultur". Gladbygge med eller utan förebilder i svensk trefot, utan att ge efter på de för intrycket så viktiga 891-proportionerna men med fördelen av att kunna använda mycket av H0-marknadens färdiga och välfungerande byggdelar som fordon och spår. Allt det som är själva grundidén med amerikansk 0n30 men med svenska förtecken och med svensk trefot som "riktvärde".

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 755
« Svar #3 skrivet: sön 16 apr 2017, 20:53:30 »
Skala 1:55 finns det förening för i England.

Annars kanske en fråga i  
Smalspårsfrämjandets Forum
  ger svar?

/Curt
------------------------------------------------

5.5mm Association

5.5 mm scale  ,From Wikipedia.

List of narrow-gauge model railway scales

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.499
« Svar #4 skrivet: mån 17 apr 2017, 20:35:44 »
Jag tror att den skalan har övervägs av någon tidigare, men jag har inte sett något byggt.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Hermes

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: mån 17 apr 2017, 23:55:25 »
Intressanta länkar, tack!

Det lockande är som sagt proportionerna som av allt att döma verkar vara "nedskalat" från 1435 till 891 i 1:1, även om allt över ramverket sedan går från ett 2:1-förhållande vid normalspår till 3:1 för smalspår (fordonsprofil relativt spårvidd). Men det är just alla fina ångloksramverk i handeln som skulle göra det värt besväret... tills man vill köpa något i rätt skala för hus eller andra landskapsdetaljer. 3D-tekniken kanske kan överbrygga det gapet.

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 185
« Svar #6 skrivet: tis 18 apr 2017, 08:19:38 »
Jag tror att den skalan har övervägs av någon tidigare, men jag har inte sett något byggt.
Krister Brandt skrev om någon, jag tror Leif Olsson i GMJS som byggt en VGJ-vagn i den skalan, just för att han hade hjulaxlar som passade. Troligen på 80-talet.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.029
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #7 skrivet: tis 18 apr 2017, 09:47:38 »
Tappa inte bort dig i skalafunderingarna bara för att det går att få till fordon. OK... tänker man bara bygga fordon och döda strukturer så spelar det ingen roll. Men så fort man vill ha figurer på banan blir det tråkigt med egna uddaskalor.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Hermes

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: tis 18 apr 2017, 12:32:16 »
Ja, det är väl det som gör att det inte är självklart att välja en ny skala. Nog väljer man bort väldigt mycket annat på kuppen. jag skulle inte ens överväga det om det inte var för just 3D-skrivtekniken som jag tycker är intressant och ger så många nya möjligheter. Med rätt utrustning och kunskaper så är skalan inte ett problem alls, så länge det handlar om saker som kan tillverkas i plast.

(På sikt kommer inte heller metall att vara en begränsning men det dröjer nog lite till innan det blir "kostnadseffektivt" för den enskilde modelljärnvägaren)

Jag tror att 3D kommer att vända fullständigt upp och ned på all modellhobby när tekniken är mer etablerad.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.499
« Svar #9 skrivet: tis 18 apr 2017, 21:56:21 »
Samma sak som med gubbar gäller även vägfordon. För vissa relativt etablerade skalor är det knöligt att få tag i fordonsmodeller, ännu värre i en egen skala.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Johan S

• Stammis
  • Antal inlägg: 874
« Svar #10 skrivet: tis 18 apr 2017, 22:55:26 »
Gordon och Maggie Gravett byggde Pempoul i 1:50 och EM-spårvidden 18,2.
Hälsningar,
Johan Stenson

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 755
« Svar #11 skrivet: ons 19 apr 2017, 13:53:32 »
Och de är tydligen de enda som har använt den skalan till modellbygge med järnväg i.
Efter 50 utställningar på nästan 10 år så slutar de att visa anläggningen.
Det finns ingen passande bil att transportera den i längre.
(Den är byggd för en gammal Ford Transit står det.)

Tre  Två chanser till bjuds att se den.
PEMPOUL IS RETIRING

/Curt
-------------------------------
Som även denna gång påminns om att det inte bara är de stora tillverkarna som kompromissar.
"Alla" gör det till någon del. Som just de inte upplever som den viktigaste.

Citera
Having stated 20mm equates to 1 metre it may seem a contradiction to then build the track to the well proven 18.2mm gauge (EM standards). I can live with this inaccuracy and it has saved many hours in what was always going to be a very long term project.
Suck. Visst. Den som bygger har självklart frihet att bestämma vad han tycker är viktigt att vara noggrann med.
Men kom bara inte och säg sedan att verket är en exakt avbildning av verkligheten. 
18,2mm * 50 = 910 mm är en skillnad från spårvidden 1000 mm som syns. Särskilt i större skalor.
Och det såväl som många andra kompromisser påverkar åskådarens upplevelse.

Jacob

• Användare
  • Antal inlägg: 186
    • Jacob Munkhammar Studio & Garage
« Svar #12 skrivet: ons 19 apr 2017, 23:05:05 »
När det gäller figurer så är 1:50 en standardskala för arkitekturmodeller. Jag tror både Preiser och andra har figurer i 1:50. Beroende på hur petig man är så är det ju inte jätte-off.
/J
Nybörjare - ha tålamod med mej...
"Le Rail Obscure" --- Z-skala --- epok I/II/sci-fi

andols

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • LMT Landala modelltåg
« Svar #13 skrivet: tor 20 apr 2017, 10:48:36 »
Jag tillhör dom som har samma tankar som du Hermes. Jag har emellertid valt skala S dvs 1:64. Detta ger  600 mm = 9,4 mm som blir 9 mm; 891 mm som ger 13,9 mm dvs 14,5 mm (NMRA Sn3) ; 1067 mm = 16,7 mm dvs 16,5 mm och slutligen 1435 mm som ger 22,5 mm (NMRA S).
Med det valet kan man använda N-och H0e modeller till 600mm, TT modeller med förlängda axlar till 891mm och H0 till 1067 mm.
Jag hoppas att det inte stör till det för mycket, men det visar bara att man kan göra på flera olika sätt.
Anders Olsson
Medlem i GMJS
Driver också LMT Landala modelltåg
Är kanske ensam att köra i skala S

Hermes

• Nykomling
  • **
« Svar #14 skrivet: tis 25 apr 2017, 00:49:34 »
Pempoul har jag beundrat från bilder tidigare, men inte insett skalan. Det är verkligen en vacker anläggning...

Andols, intressanta samband skala/spårvidd! 1067 i skala S är en lockande tanke, faktiskt. Jag kanske måste tänka över det!  :)

Hela idén hänger egentligen på att jag för säkert 10-15 år sedan råkade upptäcka att VGJ 31 i 1:54 hade exakt samma mått (axelavstånd, hjuldiameter) som någon H0-modell av en BR 38/P8 från Fleischmann eller vad det kan ha varit. Detta har sedan legat och gnagt, och jag hittade fler liknande samband mellan andra lok och befintliga modeller, i flera skalor. Dieselloket BR 218 från Roco har exakt rätt mått för ett MÖJ ellok i nollan, t ex. Men det är att ta ett H0-ånglok och skala upp som känns inspirerande, som en genväg värd allt annat besvär.

Vad säger synintrycket om att behålla H0-hjul i skala S? Den största synden känns ju som att man kör lok med cykelekrar om man blandar mellan skalor. Men i S kanske man kommit problemet till mötes så långt att det inte är ett problem längre?