Författare Ämne: Bränd motor  (läst 1077 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.799
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Bränd motor
« skrivet: fre 14 apr 2017, 08:52:26 »
Ett av mina motorvagnståg i skala H0 började gå hackigt och få startsvårigheter och samtidigt började det ”lukta ampere”.

Jag tog ur motorn och drivboggin och fann att hjulen i boggin hakade upp sig när man rörde för hand.
I fetttet i kuggväxeln låg ett litet korn ballast som delvis låste.

Med spänning på motorn och kuggarna låsta händer det otrevliga saker med kollektorn i motorn….bränd!
Jag hade tur denna gång och kunde snygga upp kol och kollektor och rädda motorn.

Trots att jag alltid varit noga med att göra ren rälsen så kan ju ett löst korn av ballast sprätta upp i boggins kuggdrev.
Jag tänker då osökt på ett inlägg på forumet för en tid sedan då någon föreslog att låta ballasten ligga lös runt syllarna utan limning.

Hur många låsta kuggdrev får man då?  ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 350
    • -
SV: Bränd motor
« Svar #1 skrivet: fre 14 apr 2017, 11:00:24 »
Hejsan!

Aldrig någonsin att jag skulle låta ballast ligga löst, vare sig runt växelmotorer eller runt rälsen.

Det är som gjort för att bränna motorer (Been there... done that... got the T-shirt....)

Stefan E  :beer:
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.140
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: fre 14 apr 2017, 17:24:14 »
Vill någon bygga sin bana med löst liggande ballast så tycker jag att de ska få göra det.

Så icke på SWB:s bana.
Arbetsgång... ballastläggning, limning med utspädd akryltätning, torkning, dammsugning, skakrensning (man slår lite lagom hårt på rälerna med en träpinne), manuell rensning av överflödiga ballastkorn utefter rälerna och ovanpå sliprar, sedan dammsugning igen. Efter allt detta får den nylagda ballasten ett lager utspädd akrylfog till.

Sedan provkörning med pålitliga, relativt okänsliga fordon (så kapslade drivningar som möjligt) för verifiering av spårläggning och funktion i rakspår, kurvor och växlar.

Innan alla körningar med "vanliga" fordon körs hela bansystemet med dammsugarvagn... hittills inga stopp pga ballastkorn i kugghjul. Och vår ballast kommer från samma grusgrop (naturgrus, siktat till rätt storlek) i Hökåsen som både SWB och SJ använt irl för dessa bansträckor.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.799
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: fre 14 apr 2017, 17:48:56 »
Svantes föredömliga beskrivning hur man hanterar ballast är något jag skriver under på och kan tillämpa på min egen bana.
Men vid körningar på en stor modulträff är det ju svårt att hålla koll på dessa lösa ballastkorn.

Det skulle var intressant att veta om modulföreningar tillämpar några fasta rutiner före start för att förhindra att någon eller några moduler inte
är åtgärdade så att inte ballast lossnar när tågen rullar.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer