Författare Ämne: 3D-printat RC-lok i O-skalan  (läst 2450 gånger)

Lightsource

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
3D-printat RC-lok i O-skalan
« skrivet: sön 09 apr 2017, 10:18:48 »
Hej! Håller på med ett RC-lok i O-skalan till min 3D-printade tågbana. Har lyckats hitta bilder på taket, men hur ser det ut under "magen"? är det någon som har ett rc-lok som kan ta en bild under chassit så jag kan se vad det är som sitter där? Ser ju en del på de bilder som finns från sidorna men dete är ju lättare att rita något om man ser ordentligt hur det ser ut.

Detta är min inspiration när det gäller färgval för just den här prototypen, det är faktiskt inte in favoritmålning men jag råkade ha rätt färger på PLA hemma och dessutom är färgerna i raka horisontella linjer vilket gjorde det väldigt enkelt att bara byta färg vid rätt lager.

För den som inte sett så lägger jag upp alla filer så att vem som helst kan ladda ner och printa, allting är 3D-printat, spår, vagnar, tåg m.m. http://www.thingiverse.com/thing:2146361
Än så länge har jag bara ett Z70 till anläggningen, och det är lite för lätt för att orka dra många vagnar.
http://www.thingiverse.com/thing:2146425
Tanken är att detta RC-lok ska styras med en IR-fjärrkontroll, med en arduino som hjärna.

blid

• Användare
  • Antal inlägg: 75
SV: 3D-printat RC-lok i O-skalan
« Svar #1 skrivet: mån 10 apr 2017, 10:59:55 »
Slirskydd kan göra underverk. Eventuellt kan du testa med gummisnoddar på drivhjulen.
För permanent lösning finns ju t ex o-ringar. Min närmaste OKQ8-mack har en hel del i olika dimensioner. Det kanske finns andra ringar med slät kantyta. När du hittat lämpligt slirskydd antar jag att det är enkelt för dig att designa nya hjul med skåror för dem.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

lasse0

• Användare
  • Antal inlägg: 398
« Svar #2 skrivet: mån 10 apr 2017, 23:05:51 »
Här är ett annat alternativ, inte direkt billigt. Har inte provat det själv
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=932&pid=174-1
Lasse Larsson

Maxieboy

• Stammis
  • Antal inlägg: 622
    • http://www.pix4chicks.se
« Svar #3 skrivet: tis 11 apr 2017, 09:37:56 »
Ett lok i skala 0 borde ha utrymme för en del Bly eller Volfram att tynga med.
Går det inte så kan jag!
Bygger "privat svenskt" 0e utan speciell förebild.
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Lightsource

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: tis 11 apr 2017, 23:54:17 »

Trodde ni jag menade slirskydd? nej det är löst, jag gör de drivande hjulen med skåra för O-ring (inte jättebra bild detta men de bortre hjulen har O-ringar). Just nu driver det enbart på en axel, men jag ska göra så att den driver på 2 axlar på samma bogie för även om dessa både kan rotera och vinklas för vertikal radie så hamnar ändå någon av axlarna ibland så att det slirar, främst i kombinerade svängar/backar. Men som sagt, det var inte det frågan handlade om utan mer skaladetaljer, det ser lite tomt ut i mitten under chassit och jag ser ju på fullskalan att det sitter tankar och massor med jox där. Jag kan ju givetvis yxa till något utifrån de bilderna men tänkte om någon har en modell och kan ta en bid på "magen" som jag kan utgå ifrån?

blid

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 12 apr 2017, 13:00:41 »
OK då har du väl slirskydd även på Z70 och då är det väl bara att skaffa vikter - om de får plats.

Jag har bara Märklins RC-lok och de ser väl knappast ut som originalen.
Lägger in en bild i alla fall.

PS MTH Har/hade den amerikanska varianten AEM-7 som modell i nollan http://mthtrains.com/20-5528-3 t ex. DS
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

Lightsource

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: ons 12 apr 2017, 16:28:53 »
Ok, ja precis, och jo jag märker att det behöver viktas ner en del. Har ni något tips på lämpligt ställe att köpa bly? Jag har ju som sagt gott om plats men när jag hängt på 5 vagnar bakom lilla Z70-loket så är det svårt i uppförsbackar även när jag satt i en del extra vikt. 2st kullagrade vangar var inga problem som syns i filmen, men med 5st så slirar den.
[/youtube]

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 297
« Svar #7 skrivet: ons 12 apr 2017, 22:58:34 »
V8

blid

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 13 apr 2017, 11:22:51 »
Nu har jag kollat undersidan på Märklins Rc6 också (den version som gick i USA). Tyvärr ser den likadan ut som Rc3:an. På bilder via Google tycker jag att Rocos modeller liknar ditt original.

Google ger även träff på ”blyplatta”: https://www.svenskfiskeshop.se/betes-och-wobblertillverkning/bly-fortygning/blyplatta-1mm-50x200mm.html och mer på ”sänke fiske”.

En 3D-skrivare för metall vore väl inte så dumt för underredet… Blysättning fanns ju en gång i tiden - men det var väl mera likt gjutning i formar.

Knubbsälen

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
« Svar #9 skrivet: tor 13 apr 2017, 13:04:05 »
Hej!

Fina lok Ni gjort :clap:

Här kommer några bilder på delen mellan boggierna från Roco:s HO modell av Rc5/Rc6/Rc7.

Kanske de kan bli till någon nytta.

Glad påsk!

"Knubbsälen"

blid

• Användare
« Svar #10 skrivet: fre 14 apr 2017, 21:36:45 »
Angående Z70 som slirar.

Jag följde din länk och såg att kurvorna var antingen 300 mm eller 400 mm radie. Hur brant backen är vet jag ju inte, men jag misstänker att kombinationen är förklaringen till att det slirar.

Själv försöker jag hålla mig till max 3 % stigning, På min senaste H0 anläggning, Märklin C-räls, har jag undvikit R1 (360 mm) och för backarna har jag haft plats för R4 och R5 (579,3 och 643,6 mm radier).

400 mm i nollan är ju en väldigt skarp kurva. Det har stor betydelse i backar. Dessutom är yttre rälen c:a 20 cm längre än den inre på ett varv (om jag räknar rätt). Det måste slira i kurvorna oavsett tyngd.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.027
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #11 skrivet: sön 11 mar 2018, 07:17:53 »
När du har så stora modeller kan du väl vikta ner med vanligt metall skrot?
Bly är inte så hälsosamt, det är därför lite svårt att få tag i numera.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 37
« Svar #12 skrivet: sön 11 mar 2018, 13:24:36 »
Jag köper självhäftande hjulbalanseringsvikter på Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Balanseringsvikter-2000035790/