Författare Ämne: Andreasevo:s - Inlandsbanan moduler  (läst 11272 gånger)

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.673
SV: Andreasevo:s - Inlandsbanan moduler
« Svar #75 skrivet: lör 28 apr 2018, 23:18:40 »
Mycket fina bilder och moduler!
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.949
« Svar #76 skrivet: sön 29 apr 2018, 08:39:39 »
Hej jag vill verkligen se fler bilder från dina fantastiska fina moduler om nu det finns negativa personer på forumet så skit i dom och visa vad duktig du är på att bygga  moduler
mvh TNR

Jo men var ända inlägg är vissa forum riddare inne och kommentera i och förstör diskutionen och folk vågar i skriv tex

Anmäl till moderator
Torbjörn

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 626
« Svar #77 skrivet: sön 29 apr 2018, 08:47:42 »
Dina inlägg tillhör guldkornen på forumet. För mig som är i färd med att bygga landskap på hemmabanan är de otroligt inspirerande. Låt inte lågvattenmärkena avskräcka dig!

//Jonas
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare i N-skalan

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.088
« Svar #78 skrivet: sön 29 apr 2018, 12:50:45 »
Dina inlägg tillhör guldkornen på forumet. För mig som är i färd med att bygga landskap på hemmabanan är de otroligt inspirerande. Låt inte lågvattenmärkena avskräcka dig!

//Jonas
Instämmer i hyllningskören och verkar ha missat lågvattenmärke i denna tråd till guldkorn!
Fortsätt skäm bort oss med dina fina bilder och tips snälla!
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

J-J

• Användare
  • Antal inlägg: 105
« Svar #79 skrivet: sön 29 apr 2018, 20:14:03 »
Ja, dina moduler är otroligt fina, så dela gärna av dig av kunskap, kommentarer och fler bilder, precis som du gjort hittills!
Detta ger så mycket inspiration och ideér till mitt projekt och skulle tro att även andra inspireras, så låt dig inte motas ner av nån enstöring. Av alla uppmanande positiva kommentarer så är det ju många som uppskattar det du skapar, vi står bakom dig! :)  :heart:

berserken

• Användare
  • Antal inlägg: 77
« Svar #80 skrivet: sön 29 apr 2018, 21:50:51 »
Håller med ser jag att din tråd är uppdaterad kollar jag .Väldigt fina byggen

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 306
« Svar #81 skrivet: ons 16 maj 2018, 21:44:15 »
Det som byggs på nu är följande

Vindel älven kommer flytta in till klubblokalen i Växjö där det sista kommer göra klart. (Vatten. Stensättning en sida. Balladt mitten. Målning modulram)

"4 modulen"
Två ramar är träfärdiga av 4. Ska fyllas med cellskivor innan något annat kan på börjas.
Ska byggas i höst utförande.

"Beredskaps modulen"
En enkel modul med ett dubbelt beredskapsskjul från KMJK
Tanken från början var vinter men sen hittades ett foto på nätet som är taget två dagar efter jag är född så lutar åt att det blir sommar nu.

Resterande moduler som  är påbörjade ligger undan plockade. Någon är mkt jobb kvar på och någon lite.
Dom färdiga modulerna ligger inpackade hemma. Få se om dom kommer ut på någon träff. Man har ju begränsat med utrymme när man åker så därför väljer man något som är nybyggt.

Enda bilder idag är på detta. men är inte mkt och vissa heller.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 794
« Svar #82 skrivet: ons 16 maj 2018, 22:00:39 »
...
"Beredskaps modulen"
Tanken från början var vinter men sen hittades ett foto på nätet som är taget två dagar efter jag är född så lutar åt att det blir sommar nu.

...
...

Nej, säg inte det! Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? Det fanns ju rätt gott om dem i olika storlekskombinationer längs Inlandsbanan. När de ställdes upp var de förutom just storleken och bestyckning med gavelportar i ena eller båda ändarna, rätt lika. Den visade modellen sticker ut lite genom färgsättningen av stålprofilerna i sektionsramverken.
- o000oo -

andreasevo

• Användare
« Svar #83 skrivet: tor 17 maj 2018, 09:46:30 »
...
"Beredskaps modulen"

...
...

Nej, säg inte det! Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? Det fanns ju rätt gott om dem i olika storlekskombinationer längs Inlandsbanan. När de ställdes upp var de förutom just storleken och bestyckning med gavelportar i ena eller båda ändarna, rätt lika. Den visade modellen sticker ut lite genom färgsättningen av stålprofilerna i sektionsramverken.

Ja men den kommer blir förkortad för att den ska få plats på en modul,

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 794
« Svar #84 skrivet: tor 17 maj 2018, 11:11:24 »
...  Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? ...

Längs Inlandsbanan fanns rätt gott om användbart spårutrymme för att ställa lokhus på. Det utnyttjades när plåtlokhusen tillkom till att ställa up rätt långa hus på resp. plats. Det således lättare att hitta långa förebilder än korta av den husmodellen. När lokhusuppställningar påbörjades gjordes det med trälokhus av en modell från Götene Träindustrier. Dessa var vanligen av betydligt beskedligare storlek. Ofta rymde desa bara ett, i vissa fall två stora tenderlok. Men den hustypen var inte så vanligt förekommande på IB. Direkt ur bakhuvudet kommer jag bara ihåg ett hus i Åskott strax norr om Östersund av den typen. Det är ändå inget dåligt alternativ att storleksanpassa ett plåtlokhus till förutsättningarna på en modul. Husen var konstruerade för att kunna byggas i valfri storlek och gör sig säkert bra även i mindre storlekar än t.ex. Ravenjaur som var ett av banans längre.

- o000oo -

andreasevo

• Användare
« Svar #85 skrivet: tor 17 maj 2018, 11:34:41 »
...  Ett beredskapslokhus av standard Västanfors-modell i skala 1:87 är inte vardagsmat. Har den avbildade modellen någon specifik förebild? ...

Längs Inlandsbanan fanns rätt gott om användbart spårutrymme för att ställa lokhus på. Det utnyttjades när plåtlokhusen tillkom till att ställa up rätt långa hus på resp. plats. Det således lättare att hitta långa förebilder än korta av den husmodellen. När lokhusuppställningar påbörjades gjordes det med trälokhus av en modell från Götene Träindustrier. Dessa var vanligen av betydligt beskedligare storlek. Ofta rymde desa bara ett, i vissa fall två stora tenderlok. Men den hustypen var inte så vanligt förekommande på IB. Direkt ur bakhuvudet kommer jag bara ihåg ett hus i Åskott strax norr om Östersund av den typen. Det är ändå inget dåligt alternativ att storleksanpassa ett plåtlokhus till förutsättningarna på en modul. Husen var konstruerade för att kunna byggas i valfri storlek och gör sig säkert bra även i mindre storlekar än t.ex. Ravenjaur som var ett av banans längre.

det är Ravenjaur i förminskad typ,
Naturn runt att med myr och ett fårtal träd gör att väldigt inlandsbane like ut

andreasevo

• Användare
« Svar #86 skrivet: fre 18 maj 2018, 19:19:13 »
En bild jag tog för ett tag sen.
Dock 7 vagnar max man körde var 6 i samma tåg. För annas lär någon påpeka det allt för snabbt här inne.

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 393
« Svar #87 skrivet: lör 19 maj 2018, 09:14:21 »
Snyggt! Ser riktigt imponerande!

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.958
  • alsum
« Svar #88 skrivet: lör 19 maj 2018, 09:27:01 »
VAAA! Y1 med personvagnar? Vilken fina bilder landskap och bron och natur? Trevligt bilden också.

andreasevo

• Användare
« Svar #89 skrivet: lör 19 maj 2018, 10:29:47 »
VAAA! Y1 med personvagnar? Vilken fina bilder landskap och bron och natur? Trevligt bilden också.

Nej inga personvagnar utan bra Y1/YF1 allt

andreasevo

• Användare
« Svar #90 skrivet: sön 08 jul 2018, 21:48:17 »
Byggt på en av mina nya 5 modulsektion.
Ska bli höst på denna modulen.

Prova gissberg teknik denna gången. Rätt kul teknik men bitvis svårt och få tag på höstmatrial i sverige.

andreasevo

• Användare
« Svar #91 skrivet: ons 25 jul 2018, 22:51:00 »
Modul 1 av 5 har man kommit en bit på. Modul 2-5 är träfärdiga iallafall.

andreasevo

• Användare
« Svar #92 skrivet: sön 12 aug 2018, 16:02:32 »
Modul 1 fick en extra modul kallad modul 1B.
Kvar är montera glaset i rutorna i huset.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.024
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #93 skrivet: mån 13 aug 2018, 17:40:57 »
Tack, fick verkligen känslan av att vara vid en jämtländsk timmerterminal.  :up:
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

andreasevo

• Användare
« Svar #94 skrivet: mån 13 aug 2018, 18:36:22 »
Tack, fick verkligen känslan av att vara vid en jämtländsk timmerterminal.  :up:

Haha du känner igen vilken av dom det är?

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.024
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #95 skrivet: mån 13 aug 2018, 19:10:48 »
Nej, det klarar jag inte.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

andreasevo

• Användare
« Svar #96 skrivet: mån 13 aug 2018, 21:06:06 »
Nej, det klarar jag inte.

Är ju en av terminalerna i jämtland